• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Gifter mig i sommar och funderar på frack eller smoking. Sökt runt lite i tråden och det verkar vara suitsupply eller blugiallo som gäller för skräddar/måttsytt med en budget på upp till ca 10k. Har redan ett par presentkort att använda på suitsupply men kan lika gärna göra det för kostym till en väns bröllop som är veckan efter mitt. Båda dessa bröllop kommer att vara i varmare klimat (35+), men jag härdar ut och svettas den korta tiden jag står ute i solen på mitt egna bröllop, sen blir det en AC-kyld lokal på kvällen. Till det andra bröllopet blir det nog linnekostym.

Har ni något mer tips? Och vad skiljer dessa två åt? Mao är det i stort sätt ”same same”?
Syrran gifte sig i Grekland med en grek för ett par somrar sedan. Mitt hetaste tips är att göra som alla grekerna gjorde…. Ha med ombyte! Alla grekerna hade minst en extra skjorta med sig som de bytte om till.

Läckert! Enkel- eller dubbelknäppt? Har du lagt en beställning, eller är du fortfarande inte helt hundra?
Har inte beställt än, blir en lite längre session först. Det blir nog en dubbelknäppt.

Syrran gifte sig i Grekland med en grek för ett par somrar sedan. Mitt hetaste tips är att göra som alla grekerna gjorde…. Ha med ombyte! Alla grekerna hade minst en extra skjorta med sig som de bytte om till.
Jodå, jag är rutinerad - blir ett par vita skjortor i sommar :)

Alla skokunniga i tråden; jag skulle behöva hjälp med att hitta kostymskor.

Svarta Cap toe, finare än Allan Edmonds men billigare än Edward Green. Hamnar vi i ett par från Carmina eller finns det andra tillverkare?

Har bara ett par Carmina men 5 par Crockett och tycker Crockett spöar Carmina alla dagar i veckan.
Vad tycker du är bättre med C&J? Har en del skor från både märken, men måste säga att jag föredrar Carmina i de flesta fall. C&J har absolut en del ikoniska modeller, men när det kommer till urval av läster vid MTO o.s.v. måste jag säga att Carmina vinner. Har även hört från skomakare att C&J (ej Handgrade då) inte alls kan sägas vara bättre än Carmina kvalitetsmässigt.

Vad tycker du är bättre med C&J? Har en del skor från både märken, men måste säga att jag föredrar Carmina i de flesta fall. C&J har absolut en del ikoniska modeller, men när det kommer till urval av läster vid MTO o.s.v. måste jag säga att Carmina vinner. Har även hört från skomakare att C&J (ej Handgrade då) inte alls kan sägas vara bättre än Carmina kvalitetsmässigt.
Det paret Carmina jag har är ett par mocka oxfords som jag tycker är väldigt stela o hårda jämfört med mina CJ (fortfarande efter flera år med dem), sen tycker jag nog finishen är likvärdig på bench grade men bättre på hand grade. När det gäller CJ så har jag 3 bench grade o 3 hand grade (6 par visade det sig när jag kollade) och hand grade är så mycket mjukare o skönare från början och innersulan formar sig efter fötterna (på både bench o hand grade) bättre än vad de gjort på mina Carmina. Sen tyckte jag CJ hade ett större utbud av modeller, läster o passformen när jag köpte mina Carmina, men det var ett antal år sedan så det kanske har förändrats nu...

(vill man sen verkligen ta klivet upp o få en superskön (moccasin känsla) och otroligt snygg sko så skulle jag rekommendera Gaziano Girling istället, de är fantastiska på riktigt)

Jag kör fruit of the loom, mycket nöjd. :)
Går på grodslukarens linje här, alla sådana amerikanska ”multipack”-t-shirts (som tryckare och profilmaterialsföretag köper in i gross) är 100 procent mer värda i form av kvalitet + håller passform tvätt efter tvätt. Alltså nämnda fruit of the loom samt ex. Hanes beefy, Gildan osv. Har man tur hittar man ”made in USA” också. Haffa på amazon.

Går på grodslukarens linje här, alla sådana amerikanska ”multipack”-t-shirts (som tryckare och profilmaterialsföretag köper in i gross) är 100 procent mer värda i form av kvalitet + håller passform tvätt efter tvätt. Alltså nämnda fruit of the loom samt ex. Hanes beefy, Gildan osv. Har man tur hittar man ”made in USA” också. Haffa på amazon.
Hur förhåller man sig med storlek? är fruit of the loom tts eller behöver man gå ner i storlek om made in USA?

Beställde ett 10-pack från amazon för ca 400kr. Värt att testa! Blev L efter att ha läst några av recensionerna. Är oftast en 50 i överkroppen.

Senast ändrad:
Då jag ej burit jeans på flertalet år så kände jag att det var dags att i alla fall lägga till ett par i garderoben. Gick till Blugiallo för att sy upp ett par. Det fanns tyvärr inget som var mörkt, men samtidigt tvättat i utbudet. Jag är ingen denimnörd och orkar inte ta hand om ett par rawdenims enligt konstens alla regler, inte heller har jag någon lust att tyget färger av sig.

Hur som haver, det blev ett par i raw selvedge på grund av att de tvättade tygerna var allt för ljusa. Fick förklarat för mig att jag kan tvätta dem i maskinen hemma, eller till och med kemtvätta dem, för att få bort överflödig färg och därmed få dem mer eller mindre ”fabrikstvättade”. Vad tror ni är den bästa lösningen? Slänga in den i tvättmaskinen hemma och köra kalltvätt? Angående tipset om kemtvätt - fungerar det? Den kommer väl inte läcka färg när den kemtvättas? :)

Någon som har tips på prisvärda och högkvalitativa hoodies utan stora tryck på?
Med eller utan dragkedja spelar ingen större roll.
Standard issue, måste dock köpas från USA, har en dom gjorde i samarbete med 18east, har den tjockare på 24oz och den är en riktig stridsvagn till hoodie.

Då jag ej burit jeans på flertalet år så kände jag att det var dags att i alla fall lägga till ett par i garderoben. Gick till Blugiallo för att sy upp ett par. Det fanns tyvärr inget som var mörkt, men samtidigt tvättat i utbudet. Jag är ingen denimnörd och orkar inte ta hand om ett par rawdenims enligt konstens alla regler, inte heller har jag någon lust att tyget färger av sig.

Hur som haver, det blev ett par i raw selvedge på grund av att de tvättade tygerna var allt för ljusa. Fick förklarat för mig att jag kan tvätta dem i maskinen hemma, eller till och med kemtvätta dem, för att få bort överflödig färg och därmed få dem mer eller mindre ”fabrikstvättade”. Vad tror ni är den bästa lösningen? Slänga in den i tvättmaskinen hemma och köra kalltvätt? Angående tipset om kemtvätt - fungerar det? Den kommer väl inte läcka färg när den kemtvättas? :)

Att ta hand om rådenim är inte alls svårt, snarere tvärtom; jag tror att många krånglar till det i onödan.

1. Köp ett par jeans som sitter okej och aningen rymligt.
2. Tvätta två gånger i 40 grader
3. Gå till skräddaren (om det behövs)

Då vet du med säkerhet att jeansen inte kommer att krympa mer, eller färga av sig och när de blir smutsiga är det bara att kasta in dem i tvättmaskinen.

Att ta hand om rådenim är inte alls svårt, snarere tvärtom; jag tror att många krånglar till det i onödan.

1. Köp ett par jeans som sitter okej och aningen rymligt.
2. Tvätta två gånger i 40 grader
3. Gå till skräddaren (om det behövs)

Då vet du med säkerhet att jeansen inte kommer att krympa mer, eller färga av sig och när de blir smutsiga är det bara att kasta in dem i tvättmaskinen.
Syftar du på rådenim nu? Blir den inte markant mindre efter två 40-graders tvättar?

Syftar du på rådenim nu? Blir den inte markant mindre efter två 40-graders tvättar?
I regel: nej.

Det finns två typer av denim, det ena kallas sanforized och det andra unsaforized.

Sanforized= förkrympt tyg
Unsanforized= inte förkrympt tyg

I regel är alla jeans i dag sanforized, alltså förkrympt och de kommer således inte att krympa allt för mycket vid tvätt.

Det undantaget som finns är alltså unsanforized, men det är väldigt ovanligt och det framgår ofta väldigt tydligt under produktbeskrivningen. Dessa jeans krymper ofta runt 10 % vid tvätt.

I regel: nej.

Det finns två typer av denim, det ena kallas sanforized och det andra unsaforized.

Sanforized= förkrympt tyg
Unsanforized= inte förkrympt tyg

I regel är alla jeans i dag sanforized, alltså förkrympt och de kommer således inte att krympa allt för mycket vid tvätt.

Det undantaget som finns är alltså unsanforized, men det är väldigt ovanligt och det framgår ofta väldigt tydligt under produktbeskrivningen. Dessa jeans krymper ofta runt 10 % vid tvätt.
Tack! Är inte så insatt alls när det kommer till denim. De nämnde inget om att tyget ej är sanforized, så antar att de är det. Så om jag tvättar råjeansen efter de anlänt för att få bort all överbliven färg, då kommer de ej krympa överdrivet mycket? Bör jag köra varm eller kall tvätt då? Som sagt, är inte ute efter några ”sick fades”.

Tillbaka
Topp