• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tack! Är inte så insatt alls när det kommer till denim. De nämnde inget om att tyget ej är sanforized, så antar att de är det. Så om jag tvättar råjeansen efter de anlänt för att få bort all överbliven färg, då kommer de ej krympa överdrivet mycket? Bör jag köra varm eller kall tvätt då? Som sagt, är inte ute efter några ”sick fades”.
Jag har levt hela livet hittills bärandes mycket jeans, men har ingen koll alls på sk rådenim.

Nån som har lust att förklara vad som är grejen med det och varför? Jag antar att alla ”vanliga” jeans man köper inte är rå denim eller? Har vanliga jeansmärken liksom rå denim i sortimentet också? Och framförallt vad är det och dess för o nackdelar?

Jag har levt hela livet hittills bärandes mycket jeans, men har ingen koll alls på sk rådenim.

Nån som har lust att förklara vad som är grejen med det och varför? Jag antar att alla ”vanliga” jeans man köper inte är rå denim eller? Har vanliga jeansmärken liksom rå denim i sortimentet också? Och framförallt vad är det och dess för o nackdelar?
Jag gillar det för att jeansen förändras. Känns levande.

Sen kan man hantera olika typer av jeans olika. Har t.ex de jag tvättar i 30 grader för jag vill ha den mörka tonen, och jag har de som åker in i 40 grader och bleks mer.

Raw denim är inte behandlat på något sätt. Ingen förtvättning eller annat. Så varje par slits unikt och ser helt annorlunda ut. Sedan så kan man förkovra sig i färger och vikter. Jag har idag inga, men kommer köpa igen.

Tunga. Stela (till en början). Färgar av sig. Bör undvikas att tvättas i 1+ år för bäst slitage. Därmed en härlig doft av "musk" efter en tid. Men blir ofta jättefina till slut :)

Tack! Är inte så insatt alls när det kommer till denim. De nämnde inget om att tyget ej är sanforized, så antar att de är det. Så om jag tvättar råjeansen efter de anlänt för att få bort all överbliven färg, då kommer de ej krympa överdrivet mycket? Bör jag köra varm eller kall tvätt då? Som sagt, är inte ute efter några ”sick fades”.

I så fall hade jag tvättat kallt.

Rådenim är precis som det låter, alltså otvättat jeanstyg. För egen del har jag aldrig gillat det första stadiet rådednim, utan jag tvättar gärna plagget direkt. Precis som @vaniljglass är inne på blir jeansen mer levande och i takt med tiden slits och åldras de efter dig. Det blir autentiskt helt enkelt, något som inte går att fejka sig till.

Förutom tålamod ser jag inga nackdelar med det, men då tvättar jag mina plagg direkt. (och slipper på så sätt blödande plagg).

Rådenim är precis som det låter, alltså otvättat jeanstyg. För egen del har jag aldrig gillat det första stadiet rådednim, utan jag tvättar gärna plagget direkt. Precis som @vaniljglass är inne på blir jeansen mer levande och i takt med tiden slits och åldras de efter dig. Det blir autentiskt helt enkelt, något som inte går att fejka sig till.

Förutom tålamod ser jag inga nackdelar med det, men då tvättar jag mina plagg direkt. (och slipper på så sätt blödande plagg).
Aha, det lät iofs inte besvärligt alls.

Var hittar man vettiga rå denim jeans? Finns det typ på Levis butiken liksom?

Jag gillar ju relativt tighta jeans, är det svårare att finna en passform som man gillar 100% pga att man har svårt att veta hur dom blir efter tvätt eller?

Jag gillar ju relativt tighta jeans, är det svårare att finna en passform som man gillar 100% pga att man har svårt att veta hur dom blir efter tvätt eller?

Det är inte besvärligt, om man inte gör det besvärligt. En rymlig passform är att föredra när det kommer till jeans i 100 % bomull (som rådenim oftast är).

Levi's har en vettig serie i deras standardsortiment som heter 501 original fit. Den bör finnas i Levi´s fysiska butiker.

Många helt otvättade varianter är kanske inte de allra tightaste modellerna (alltså det finns väl raw/otvättade på typ hennes & mauritz numer) men vettiga: Levis lvc 505 1967 är hyfsat snäva (om de går att köpa fortf är frågan dock) annars har APC en slim modell som är för tight för min egen preferens, men de gör alltid sina modeller som raw, kolla Nitty Gritty eller P&F på NK. (Edit: voilá, finns på P&F heter Petit New standard https://www.paul-friends.com/product/a-p-c-petit-new-standard-3/)

Senast ändrad:
Tack! Försvinner all risk för färgblödning efter en första tvätt, eller bör man fortfarande vara försiktig ett par gånger efter det? Bär vita överplagg som jag stoppar in rätt ofta samt även mockaskor (som jag läst kan ta skada av rådenim), så därav att jag vill vara på den säkra sidan.

Hur mycket bör jag förvänta mig att jeansen krymper (de krymper väl ändå lite, även om det inte är att jämföra med ett par som är unsanforized)? Kommer t.ex. fotvidden att påverkas markant? De är ju måttsydda och ska ha viss krympmån, men är som sagt helt ny till rådenim. :)

Tack! Försvinner all risk för färgblödning efter en första tvätt, eller bör man fortfarande vara försiktig ett par gånger efter det? Bär vita överplagg som jag stoppar in rätt ofta samt även mockaskor (som jag läst kan ta skada av rådenim), så därav att jag vill vara på den säkra sidan.

Hur mycket bör jag förvänta mig att jeansen krymper (de krymper väl ändå lite, även om det inte är att jämföra med ett par som är unsanforized)? Kommer t.ex. fotvidden att påverkas markant? De är ju måttsydda och ska ha viss krympmån, men är som sagt helt ny till rådenim. :)
2 storlekar krymp är rimligt att räkna med, både i midja och längd. Jag brukar för säkerhets skull bära ett tag utan instoppade vita skjortor m.m och låta det gå två tvättar, kanske är onödigt paranoid där men har sällan skjorta till jeansen ändå!

2 storlekar krymp är rimligt att räkna med, både i midja och längd. Jag brukar för säkerhets skull bära ett tag utan instoppade vita skjortor m.m och låta det gå två tvättar, kanske är onödigt paranoid där men har sällan skjorta till jeansen ändå!
Jäklar, så mycket? Hoppas innerligt de räknat med
det i måtten…

Halloj expertpanelen, tänkte fråga om tips kring prisvärda popover skjortor? Ska försöka dressa ned på jobbfronten men innan jag går all in på t-shirts tänkte jag försöka mig på något i mellanväg😉Finns det något som är i pricerange 500-800 eller är det bara över tusingen som gäller för att de ska sitta någorlunda ok.

Upplever att det är mkt mindre i midja än i längd, kanske mer så en storlek i midja (plus minus lite såklart), men säkert 10cm i längd ibland.
Hmm, för mig som försöker "förstå" vad grejen med rå denim är, utan att nånsin ägt några. Det känns ju som ett projekt med ruskigt dåliga odds att försöka få till storlek och passform?? Hur löser man det i praktiken?

Hmm, för mig som försöker "förstå" vad grejen med rå denim är, utan att nånsin ägt några. Det känns ju som ett projekt med ruskigt dåliga odds att försöka få till storlek och passform?? Hur löser man det i praktiken?

Förutom det som sagts, man provar en himla massa, hoppas lite och ibland lever man med att något är en gnutta brett eller tight, man får släppa perfektionen lite!

Samtliga ulllbyxor/chinos jag äger är ifrån Incotex. Vad rekommenderar herrarna här i tråden om man vill testa någonting nytt i samma prisklass?

Tillbaka
Topp