• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Någon här som varit riktigt smal, men sedan börjat träna och bygga muskler? Hur blev det med garderoben - fick ni byta ut allt? Har börjat fundera lite på att börja gymma, men lite orolig över att hela garderoben kommer bli helt opassande efter ett tag...
Gjorde en ökning på tio kilo när jag bytte långdistans mot gymmet. Fick successivt byta ut (nästan) allt.

Någon här som varit riktigt smal, men sedan börjat träna och bygga muskler? Hur blev det med garderoben - fick ni byta ut allt? Har börjat fundera lite på att börja gymma, men lite orolig över att hela garderoben kommer bli helt opassande efter ett tag...
Tränade löpning och styrkelyft parallellt (dvs inte för byggning), slutade med det tidigare och nu några år senare ligger jag stadigt på 10 kg mer i kroppsvikt men låter det stanna där för jag vill inte bli tjock även om det skulle göra mig starkare. Skjortor/jackor var ett måste att byta ut. Har på senare tid märkt att jackor sällan är tillräckligt V-formade för att det skall fungera riktigt bra och då har jag ändå kroppstyp mer åt Ectomorph-hållet än Mesomorph.

Blir ändå för tight över axlar och bröstkorg. Egentligen kan jag nog gå upp en storlek på byxor också för att de skall sitta bekvämt över midja och lår.

Det är ju inget som händer över en natt... Men visst, när jag började gymma som artonåring gick jag från M till L i alla mina kläder. Allt byttes ut över något år.

Jag vägde typ 68 kg på 185 cm. Nu väger jag 87. Samma längd.

Gjorde en ökning på tio kilo när jag bytte långdistans mot gymmet. Fick successivt byta ut (nästan) allt.
Tränade löpning och styrkelyft parallellt (dvs inte för byggning), slutade med det tidigare och nu några år senare ligger jag stadigt på 10 kg mer i kroppsvikt men låter det stanna där för jag vill inte bli tjock även om det skulle göra mig starkare. Skjortor/jackor var ett måste att byta ut. Har på senare tid märkt att jackor sällan är tillräckligt V-formade för att det skall fungera riktigt bra och då har jag ändå kroppstyp mer åt Ectomorph-hållet än Mesomorph.

Blir ändå för tight över axlar och bröstkorg. Egentligen kan jag nog gå upp en storlek på byxor också för att de skall sitta bekvämt över midja och lår.
Det är ju inget som händer över en natt... Men visst, när jag började gymma som artonåring gick jag från M till L i alla mina kläder. Allt byttes ut över något år.

Jag vägde typ 68 kg på 185 cm. Nu väger jag 87. Samma längd.
Attans, har lagt ned en del pengar på garderoben över åren. Kommer bli jäkligt jobbigt att byta ut allt. Kanske får hålla mig till enbart löpning... 😅

Tack ni båda för svar! Vad är helkanvas?
"Kanvas" är mellanläggen i en kavaj. Helkanvas innebär att mellanläggen är "flytande" (vanligtvis bestående av hästtagel, men någon expert får gärna rätta mig) genom hela kavajen. Därmed formar sig kavajen efter dig och sitter bättre. Steget under helkanvas är halvkanas, vilket innebär att den övre delen av kavajen har flytande mellanlägg (brytpunkten brukar gå vid knäppningen), medan de nedre delarna är limmade. Billiga kostymer (t.ex. Dressmann) är helt och hållet limmade. En hellimmad kostym ser allmänt stel ut. Har även hört en del om att limmade kostymer har sämre hållbarhet p.g.a. att limmet kan släppa med tiden. Vet dock ej om det fortfarande stämmer, då dagens lim bör hålla tills kostymen har gjort sitt.

Båda Blugiallo och SuitSupply kör halvkanvas som standard, med fullkanvas som tillval för en mindre peng (1200kr hos Blugiallo). Är du ute efter en baskostym som ändå ska användas relativt ofta skulle jag köra på fullkanvas.

Jag själv har köpt kläder från både Blugiallo och SuitSupply, men köper uteslutet från de förstnämnda sedan ett tag tillbaka. Servicen på Blugiallo är superb, plus att de erbjuder större valmöjligheter. Sedan har de många fler plagg att måttsy (t.ex. tröjor och diverse typer av jackor), jämfört med SuitSupply. SuitSupply var bra för ett par år sen, men nu har de saltat på sina priser rätt rejält. Verkar också som att hela personalstyrkan i Stockholmsbutiken har bytts ut...

Attans, har lagt ned en del pengar på garderoben över åren. Kommer bli jäkligt jobbigt att byta ut allt. Kanske får hålla mig till enbart löpning... 😅

"Kanvas" är mellanläggen i en kavaj. Helkanvas innebär att mellanläggen är "flytande" (vanligtvis bestående av hästtagel, men någon expert får gärna rätta mig) genom hela kavajen. Därmed formar sig kavajen efter dig och sitter bättre. Steget under helkanvas är halvkanas, vilket innebär att den övre delen av kavajen har flytande mellanlägg (brytpunkten brukar gå vid knäppningen), medan de nedre delarna är limmade. Billiga kostymer (t.ex. Dressmann) är helt och hållet limmade. En hellimmad kostym ser allmänt stel ut. Har även hört en del om att limmade kostymer har sämre hållbarhet p.g.a. att limmet kan släppa med tiden. Vet dock ej om det fortfarande stämmer, då dagens lim bör hålla tills kostymen har gjort sitt.

Båda Blugiallo och SuitSupply kör halvkanvas som standard, med fullkanvas som tillval för en mindre peng (1200kr hos Blugiallo). Är du ute efter en baskostym som ändå ska användas relativt ofta skulle jag köra på fullkanvas.

Jag själv har köpt kläder från både Blugiallo och SuitSupply, men köper uteslutet från de förstnämnda sedan ett tag tillbaka. Servicen på Blugiallo är superb, plus att de erbjuder större valmöjligheter. Sedan har de många fler plagg att måttsy (t.ex. tröjor och diverse typer av jackor), jämfört med SuitSupply. SuitSupply var bra för ett par år sen, men nu har de saltat på sina priser rätt rejält. Verkar också som att hela personalstyrkan i Stockholmsbutiken har bytts ut...
Min uppfattning är att ”halvkanvas” generellt sett inte har några limmade delar och att skillnaden mellan hel och halvkanvas är att mellanlägget inte täcker ett lika stort område? :)

Senast ändrad:
Typ.
Kommer dock ta tid för att du ska ändras så mycket. För 5 år sedan hade jag strlk 48 i byxor och överdel. Nu närmre 52.

Min uppfattning är att ”halvkanvas” generellt sett inte har några limmade delar och att skillnaden mellan hel och halvkanvas är att mellanlägget inte täcker ett lika stort område? :)
Så vitt jag vet är det som jag nämnde i mitt tidigare inlägg - halvkanvas har flytande mellanlägg upptill, medan det är limmat nedtill. :)

Tack Mr Potato!

Jag kan inte säga att jag får någon vill ha-känsla av suitsupply, men Blugiallo däremot! Tack för den ingående förklaringen gällande kanvas.

Men hur är kvalitet och känsla från dem? Jag blir lite förvånad när man får så mycket för tio k. Vad skulle nästa steg upp i exklusivitet vara?

Tack Mr Potato!

Jag kan inte säga att jag får någon vill ha-känsla av suitsupply, men Blugiallo däremot! Tack för den ingående förklaringen gällande kanvas.

Men hur är kvalitet och känsla från dem? Jag blir lite förvånad när man får så mycket för tio k. Vad skulle nästa steg upp i exklusivitet vara?

För 15 får du bastyger hos Saman Amel. Har du råd så är det en heeeeel grej.

Tack Mr Potato!

Glädjer mig att jag är till hjälp! :)

Tänker du "kvalitet" som i hur konstruktionen upplevs kan jag absolut inte klaga. När det kommer till tyger finns det en hel värld av möjligheter, men även bastygerna är av god kvalitet. Det som visas på hemsidan är bara en bråkdel av vad du kan välja/designa.

Som @Entruv sade ovan - Saman Amel är ett gott alternativ om man är villig att hoppa upp några par tusenlappar från Blugiallos nivå. Har inte testat något därifrån själv, men har fått ett gott intryck av vad jag sett/hört. :)

Sticker ut hakan här, jag har fått bättre service, resultat & pris hos Suitsupply. Mto kostym & byxor (+ ströinköp) hos suitsupply med bra resultat, service och inget strul. Nära perfekt resultat första gången och småändringar hanteras av in-house skräddare medans man väntar.

Sytt upp ett par byxor hos blugiallo som blev för tajta, skräddarändring med missat sms om att de var klara. Fortfarande för tajta men ingen korrigering gjordes igen. De sitter okej men inte vad som förväntas ändå och strulig service.

Haha. Nog inget du behöver vara orolig för.. Kom tillbaka när du har tränat regelbundet i ett år. 😀

Haha. Nog inget du behöver vara orolig för.. Kom tillbaka när du har tränat regelbundet i ett år. 😀
Håller med, tar väldigt lång tid att bygga muskler.. Sen är det stor skillnad på hur du tränar, explosivt eller mer uthålligt

Jag skulle hellre positivt isåfall om du behöver anpassa garderoben, du kommer må bättre och se bättre ut vilket är mycket mer värt i mina ögon

Glädjer mig att jag är till hjälp! :)

Tänker du "kvalitet" som i hur konstruktionen upplevs kan jag absolut inte klaga. När det kommer till tyger finns det en hel värld av möjligheter, men även bastygerna är av god kvalitet. Det som visas på hemsidan är bara en bråkdel av vad du kan välja/designa.

Som @Entruv sade ovan - Saman Amel är ett gott alternativ om man är villig att hoppa upp några par tusenlappar från Blugiallos nivå. Har inte testat något därifrån själv, men har fått ett gott intryck av vad jag sett/hört. :)
Ja vad menar jag... Alla verkar överens om att Saman Amel håller högre kvalitet än till exempel suitsupply, eller blandar jag ihop det med exklusivitet?

Oavsett behöver jag nog backa ett steg. Jag ska kolla över min basgarderob, och kanske läsa på lite mer om stil och medvetenhet. En dyr kostym räddar mig inte.

Jag har väl aldrig kunnat kläder egentligen, men två barn och fem år med max jeans och t-shirt hjälper inte. Det har inte varit prioriterat.

Ja vad menar jag... Alla verkar överens om att Saman Amel håller högre kvalitet än till exempel suitsupply, eller blandar jag ihop det med exklusivitet?

Oavsett behöver jag nog backa ett steg. Jag ska kolla över min basgarderob, och kanske läsa på lite mer om stil och medvetenhet. En dyr kostym räddar mig inte.

Jag har väl aldrig kunnat kläder egentligen, men två barn och fem år med max jeans och t-shirt hjälper inte. Det har inte varit prioriterat.
Jag har också "vaknat" sent i livet vad gäller klädintresse, och håller på att försöka lära mig lite mer nu och precis som du så tänker jag basgarderob. Har förr ofta handlat saker mer på känsla, vilket ger en massa plagg som sällan används och är svåra att kombinera.

Jag har precis läst en trevlig bok av Oscar Arrsjö. Lättläst och ganska underhållande. Jag kan verkligen rekommendera den vad gäller grundtänk kring kläder. Tycker den ger en bra inblick för oss rookies.

Jag har också "vaknat" sent i livet vad gäller klädintresse, och håller på att försöka lära mig lite mer nu och precis som du så tänker jag basgarderob. Har förr ofta handlat saker mer på känsla, vilket ger en massa plagg som sällan används och är svåra att kombinera.

Jag har precis läst en trevlig bok av Oscar Arrsjö. Lättläst och ganska underhållande. Jag kan verkligen rekommendera den vad gäller grundtänk kring kläder. Tycker den ger en bra inblick för oss rookies.

Det kan nog vara kul och nyttigt med tips, men finns det något sorgligare än en man som saknar egen självkänsla så till den milda grad att han inte gör sina egna klädval?

Jag var överviktig och gick ner genom kost och konditionsträning. Typ från 90-95 kg till 68 kg. På 68 var jag nästan "onödigt" mager. Hade i princip inte styrketränat nåt här. Mager och klen, men körde strukturerad konditionsträning och var nöjd med utvecklingen vad gällde konditionen.

Sen så började en gammal knäskada spöka rejält, så har inte kunnat konditionsträna typ sedan augusti förra året (självklart en massa rehab med sjukgymnast osv som pågår fortfarande), så i september-oktober nånting började jag med styrketräning 3-4 ggr/vecka för att få ta i lite och känna att förfallet inte blir för stort. Jag tog hjälp utav en duktig PT som satte ihop ett bra program, såklart nästan bara överkropp pga knät. Väger nu 74-75 kg typ, självklart inte bara muskler från 68 kg, har medvetet också valt att äta lite mer dels för livskvalitet och dels för att stötta styrketräningen.

Varför jag skriver detta är för att min erfarenhet är att när man går från "klen" ;-) till att börja köra fokuserat med styrka så kommer första förändringarna ändå relativt fort. När jag gick ner i vikt så blev det roligt att köpa kläder med en tightare passform som jag inte trivts i innan. Så skjortor, tighta t-shirts och jackor som satt perfekt förra våren och sommaren kan jag inte ha längre, det är över bröst o rygg som det blir för tight, vilket ofta märks även i ärmlängden. Byxor har inte blivit någon skillnad i princip, kanske en halv storlek typ.

Så jag vill påstå att styrketränar du STRUKTURERAT så kan/bör du känna skillnad i vissa skjortor efter 3-4 månader.

Med det sagt så är det självklart värt det. Förändringen är såklart inte så stor så att andra kommer tycka att du ser "stor" ut, sånt tar låååång tid. Men känslan i kroppen gör det väl värt, och såklart så kommer kläderna sitta "bättre" i takt med förändringen.

En "lösning" på skjort/jack problemet är såklart att inte köra så himla slim fit. Kör man mer en regular passform så kan du slita ut kläderna innan du växer ur dom.

En sista passning är att ska du börja gymma så tycker jag det är ovärderligt att ta lite hjälp av någon kunnig att lägga upp nåt program och tanke hur när och vad du ska träna. Att bara gå till gymmet och ramla runt på känsla för stunden riskerar att ta en massa tid fast med uteblivna resultat.

Om du kör igång så uppdatera gärna här hur det har känts, alltid kul att höra.

Det kan nog vara kul och nyttigt med tips, men finns det något sorgligare än en man som saknar egen självkänsla så till den milda grad att han inte gör sina egna klädval?
Håller helt med, klart man ska välja själv.

Det jag uppskattade med boken är dom allmänna tipsen kring passformer osv i förhållande till sina egna förutsättningar, helt enkelt hur det kan framhäva olika förutsättningar i kroppen. Även lite basic färgmatchning vilka färgskalor som brukar kunna passa ihop och inte.

En intressant del i boken tyckte jag var hur olika glasögonformer förändrar det visuella intrycket av ens ansiktsdrag.

Jag tänker att såna här baskunskaper är en bra grund för att minska risken för onödiga felköp som man sen riskerar att inte bli nöjd med.

Håller helt med, klart man ska välja själv.

Det jag uppskattade med boken är dom allmänna tipsen kring passformer osv i förhållande till sina egna förutsättningar, helt enkelt hur det kan framhäva olika förutsättningar i kroppen. Även lite basic färgmatchning vilka färgskalor som brukar kunna passa ihop och inte.

En intressant del i boken tyckte jag var hur olika glasögonformer förändrar det visuella intrycket av ens ansiktsdrag.

Jag tänker att såna här baskunskaper är en bra grund för att minska risken för onödiga felköp som man sen riskerar att inte bli nöjd med.
Exakt, vem har inte köpt kläder som känts så bra i butik som sen inte använts. Det låter som att du tar till dig det som är bra med en sådan bok, grunderna i färg och form. Förstår man bara det så är det lättare att utveckla en personlig stil. Undviker man de värsta trenderna så får man pengar över till att köpa bättre basplagg. T ex föredrar jag helcanvas- kostymer bara för att de följer kroppen och känns mer casual. Att välja kläder är nästan som att inreda ett hem, allt som är dyrt eller svårt att byta (typ tapeter) får lugna basfärger, dukar och krukor m.m. kan ha accentfärger eller en rolig form för att pigga upp.

Tycker du gör helt rätt i att backa och tänka, i stället för att hoppa i den djupa ändan med huvudet först. Säg att du håller budgeten på 10k, i mina, och säkerligen många andras ögon ser det bättre ut med en "bra" (men inte nödvändigtvis fantastisk) kostym, som sitter väl och har rätt grundtänk, snarare än en värstingkostym som paras ihop med en neonröd slips och tillhörande näsduk.

Kvalitet - exklusivitet är givetvis en oro, även för de av oss som är "med i svängen". Tror alla har ett intresse av att få valuta för pengarna när de handlar, speciellt när vi snackar de summor vi gör. Vad jag menar är kvalitativt hos Saman Amel är dels absolut konstruktion och tyger, utan att för den delen vara full bespoke, eller ens nära. Vad jag värderar med dem är att de gör ett gediget service-arbete, där samspel mellan konsument och producent ligger i högt i prio-listan. Halva grejen är att man inte stressas av någon köpsugen säljare, eller målas in i ett hörn av begränsningar. Istället tar man en kaffe, pratar med varandra som riktiga människor, vilka råkar ha vissa gemensamma intressen. Tänk om all handel gick till så, vilken dröm.

Med det sagt så tycker jag helt klart att det är intresset för kläder och stil, som är viktigare och mer intressant än värsting-produkter.

Om du vill börja "förfina" din garderob och inte bär kostym superofta kan du ju inleda med att måttsy annat smått, t.ex. skjortor, tröjor, byxor etc. :)

Bra tänkt! Som @Herr Potatis här ovanför skriver kanske du inte behöver gå all out på en kostym? Eller så är det en kostym du behöver, och då kanske det räcker med att hålla nere budgeten och ändå se jäkligt bra ut.

Vad jag föreslår är att du hittar just din stil. Då menar jag inte i första hand om du vill vara "jeans och t-shirt-kille" eller "kostymkille", utan HUR du vill att dina jeans, din t-shirt och din kostym ska sitta, vilka detaljer du vill ha osv. När du kommit så långt kan du titta på nivå på hantverk osv. Ingen idé att lägga 15k på en kostym för att sedan hitta din stil och kanske inse att kostymen inte sitter som just du vill att en kostym ska sitta, eller hur?

Tack för bra resonemang här inne. Jag känner mig nog ganska säker i vad jag tycker är snyggt, och vad som är jag. Mitt största "problem" är att jag snarare handlar på känsla, och har lite dåligt i mitt basutbud. Inga chinos, inga pikéer (hemskt plagg), inga skjortor mellan flanell eller kostymskjortan.

Tack för bra resonemang här inne. Jag känner mig nog ganska säker i vad jag tycker är snyggt, och vad som är jag. Mitt största "problem" är att jag snarare handlar på känsla, och har lite dåligt i mitt basutbud. Inga chinos, inga pikéer (hemskt plagg), inga skjortor mellan flanell eller kostymskjortan.
Stickade pikéer är hur gött som helst. Step it up!

Mini-lookbook från Rubato!

RubDen1.jpg

RubDen19.jpg

Det ska bli väldigt spännande att se deras denimkollektion.

Var ju lite snack för några månader sen om klocka till smoking. Nu har jag ett fint passande ur till smoking, nämligen min Tank Must. Tänkte skaffa ett lite mer uppklätt band som passar till smoking, men tänkte att det kanske är lite onödigt att köpa ett band som exklusivt ska användas till de få tillfällena man bär nämnda plagg. Tänkte då på ett svart glansigt alligator band. Det är just dess glansighet som kan göra den lite svårburen till annat, t.ex. kostym, eller uddakavaj. Sen undrar jag om inte det även blir för mycket med ett glansigt band som syns lite väl för mycket även till smoking. Om man kör på ett liknande band, men med matt yta, vad säger ni om det? Eller ”måste” bandet ha en viss glans för att matcha lackskorna? :)

Var ju lite snack för några månader sen om klocka till smoking. Nu har jag ett fint passande ur till smoking, nämligen min Tank Must. Tänkte skaffa ett lite mer uppklätt band som passar till smoking, men tänkte att det kanske är lite onödigt att köpa ett band som exklusivt ska användas till de få tillfällena man bär nämnda plagg. Tänkte då på ett svart glansigt alligator band. Det är just dess glansighet som kan göra den lite svårburen till annat, t.ex. kostym, eller uddakavaj. Sen undrar jag om inte det även blir för mycket med ett glansigt band som syns lite väl för mycket även till smoking. Om man kör på ett liknande band, men med matt yta, vad säger ni om det? Eller ”måste” bandet ha en viss glans för att matcha lackskorna? :)
Duger det inte med typ vilket svart band som helst till smoking? Skulle själv vilja ha ett i svart rocka härifrån https://klocksnack.se/threads/handgjorda-armband-rockor-suede-alligator-och-många-andra.137864/

/B

Tillbaka
Topp