Attans, har lagt ned en del pengar på garderoben över åren. Kommer bli jäkligt jobbigt att byta ut allt. Kanske får hålla mig till enbart löpning...
"Kanvas" är mellanläggen i en kavaj. Helkanvas innebär att mellanläggen är "flytande" (vanligtvis bestående av hästtagel, men någon expert får gärna rätta mig) genom hela kavajen. Därmed formar sig kavajen efter dig och sitter bättre. Steget under helkanvas är halvkanas, vilket innebär att den övre delen av kavajen har flytande mellanlägg (brytpunkten brukar gå vid knäppningen), medan de nedre delarna är limmade. Billiga kostymer (t.ex. Dressmann) är helt och hållet limmade. En hellimmad kostym ser allmänt stel ut. Har även hört en del om att limmade kostymer har sämre hållbarhet p.g.a. att limmet kan släppa med tiden. Vet dock ej om det fortfarande stämmer, då dagens lim bör hålla tills kostymen har gjort sitt.
Båda Blugiallo och SuitSupply kör halvkanvas som standard, med fullkanvas som tillval för en mindre peng (1200kr hos Blugiallo). Är du ute efter en baskostym som ändå ska användas relativt ofta skulle jag köra på fullkanvas.
Jag själv har köpt kläder från både Blugiallo och SuitSupply, men köper uteslutet från de förstnämnda sedan ett tag tillbaka. Servicen på Blugiallo är superb, plus att de erbjuder större valmöjligheter. Sedan har de många fler plagg att måttsy (t.ex. tröjor och diverse typer av jackor), jämfört med SuitSupply. SuitSupply var bra för ett par år sen, men nu har de saltat på sina priser rätt rejält. Verkar också som att hela personalstyrkan i Stockholmsbutiken har bytts ut...