• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tack ska du ha! Kommer nog köra med fluga med risken att slips ser "gubbigt ut". No offense till er som gillar slips 😅
Fluga känns mindre "gubbigt"? Känns som att flugtrenden försvunnit nu (tacka gudarna för det). Det är just äldre herrar som jag ser bära fluga idag (samt en viss minister). Each to his own, för att citera inlägget ovan. För min del bärs fluga endast till smoking samt frack. :)

Fluga känns mindre "gubbigt"? Känns som att flugtrenden försvunnit nu (tacka gudarna för det). Det är just äldre herrar som jag ser bära fluga idag (samt en viss minister). Each to his own, för att citera inlägget ovan. För min del bärs fluga endast till smoking samt frack. :)
Haha tycker att jag alltid ser medelåldersmän bära slips, kanske för att min engelsklörare alltid gör det som jag har blivit biased. Får nog tänka på saken nu när du skrev så😅

Tycker fluga kan vara fungera om man är en excentrisk professor på 60 och lagom sliten tweed kavaj. Nu är inte jag det och få med mig…så det blir slips. 😉

Gubbigheten bygger imo mer på hur man bär den och vad man trivs i. Men kör man på konsult och excel stuket så kan det bli svårt. Skulle främst kolla färgmatchningen mellan kostym och slips.

Mitt tips: less is more, glöm vad hela accentfärgstjafset. Accentfärg kan fungera men det har gått för mkt trams i detta. Det är typ som att hårfrisörskan Gunilla vill lägga till ”synt toffs” för att det livar upp. NEJ det gör det inte 😂.

En solid slips kan fungera men den borde vara ton i ton. Tänk marinblå kostym, vit skjorta och marinblå slips. Italienarna brukar kunna lösa det grymt snyggt utan att man set ut som parkeringsvakten på den lokala resturangen.

Men kontentan av detta: skippa flugan! 😉

+ 1 på slips. Att ha med sig är aspekten att fotona kommer vara med dig under lång tid framöver. Att göra val med omsorg och lite hänsyn till tidlöshet är inte att underskatta (exempelvis kika på vad de tidigare generationerna burit i familjen). Med det sagt är naturligtvis det viktigaste att du känner dig topp i det du bär. Stort grattis till kommande student.

+ 1 på slips. Att ha med sig är aspekten att fotona kommer vara med dig under lång tid framöver. Att göra val med omsorg och lite hänsyn till tidlöshet är inte att underskatta (exempelvis kika på vad de tidigare generationerna burit i familjen). Med det sagt är naturligtvis det viktigaste att du känner dig topp i det du bär. Stort grattis till kommande student.
Tack så mycket!

Tycker fluga kan vara fungera om man är en excentrisk professor på 60 och lagom sliten tweed kavaj. Nu är inte jag det och få med mig…så det blir slips. 😉

Gubbigheten bygger imo mer på hur man bär den och vad man trivs i. Men kör man på konsult och excel stuket så kan det bli svårt. Skulle främst kolla färgmatchningen mellan kostym och slips.

Mitt tips: less is more, glöm vad hela accentfärgstjafset. Accentfärg kan fungera men det har gått för mkt trams i detta. Det är typ som att hårfrisörskan Gunilla vill lägga till ”synt toffs” för att det livar upp. NEJ det gör det inte 😂.

En solid slips kan fungera men den borde vara ton i ton. Tänk marinblå kostym, vit skjorta och marinblå slips. Italienarna brukar kunna lösa det grymt snyggt utan att man set ut som parkeringsvakten på den lokala resturangen.

Men kontentan av detta: skippa flugan! 😉
I get it! Haha, tack. Så en mönstrad slips eller då en slips i samma färg som kostymen om det ska vara solid (marinblå i mitt fall) är the way to go?

I get it! Haha, tack. Så en mönstrad slips eller då en slips i samma färg som kostymen om det ska vara solid (marinblå i mitt fall) är the way to go?
Finns väl lite olika vägar att gå färgmässigt på slipsen, tycker det beror lite på vilken look du är ute efter. Inte alls dumt med en solid mörkblå slips till, för en James Bond-look. Akta dig för glansiga tyger, är mitt tips i det fallet.

Hej! Har läst att man helst inte bör matcha fluga/slips med näsduken så jag är i lite av ett dilemma när det kommer till just det... Jag tar studenten om ca 40 dagar och har bestämt mig för marinblå byxa o kavaj, jag kan välja mellan vit eller ljusblå skjorta till det. Tänkte enligt följande:

Vit skjorta, ljusblå (solid) slips eller fluga, men vilken typ av näsduk borde jag köra med ? En vit eller något med ljusblåa detaljer, tips?

Ljusblå skjorta, rosa (broderat mönster i samma färg, alt solid), men vilken typ av näsduk passar?

Alla tips upskattas :)

Tänk också på att ha ett par bra gå-runt-i skor beroende på tillfälle, jag hade finskorna på "utsläppet" och själva mottagningen hemma sen körde jag bekväma Vans av finare modell till kostymen på kvällningen.
Med Vans/sneakers slapp man skoskav som många andra råkade ut för i nyinköpta finskorna, så väl värt att tänka på.

Finns väl lite olika vägar att gå färgmässigt på slipsen, tycker det beror lite på vilken look du är ute efter. Inte alls dumt med en solid mörkblå slips till, för en James Bond-look. Akta dig för glansiga tyger, är mitt tips i det fallet.
Instämmer gällande glansiga som ger lite bilförsäljar eller mäklarkänsla.
Just lite mer nedtonat kan vara snyggt, gällande färglada, tänk mer Hermés för inspo. Men just matrialvalet är lika viktigt. Och som sagt gällande näsduk, kör en enkelt vit med enkelt vik ifall du vill köra näsduk.
……men allt detta är irrelevant om du inte trivs i kläderna. Se framförallt till att köpa en kostym som bärs så bekvämt att du skulle kunna tänka dig att bära den året om 😉.

För lite slips inspo kolla Gabucci de har en bra palett och get inte för mkt konstiga cal och utsvävningar.

Jag slår ett slag för Grenadine slips men behöver inte vara mångfärgad

Den den är från drakes och lite dyrare men finns liknande till billigare pris
20210721_150254.jpg

Söker en halvdressad väst, har vi några tips?

Inte fleece/dun utan något tunnare att ha över skjortan nu på våren/försommaren?

Sen jag tog steget från full kostym till vardags så lever jag i dressade manchesterbyxor/bomullsbyxor, skjorta och overshirt/merinotröja men söker något att ha nu när det blir varmare - gillar ändå att ha något över skjortan..

Tänker att något åt detta hålla kanske skulle kunna funka (utan luva) men just denna kostar 13k vilket känns lite saftigt.
1651146619111.png

Eller är jag ute och cyklar? Gammeldags merinoväst men knappar? Väst fullständigt haveri? Hjälp!
I s f är Aspesi Vernes oslagbar enligt mig. Haft ett gäng.

@daniel32 +1 på detta tips. Jag skulle säga att studentexamen är så pass festligt att vit skjorta över ljusblå är att föredra. Vidare skulle jag tipsa dig att köra på slips (istället för fluga, eftersom du inte är en 5-åring på kalas eller inte heller en 75-åring på kalas samt inte bär frack eller smoking). Så som sagt, vit enkel näsduk (om någon) över ”matchande slips-näsduks-kit från John Henric”-känsla som bara ger ett ängsligt och överspänt ”sprettzatura-på-firmajulfesten”-intryck imho. Oavsett vad du väljer lycka till och hoppas du får en fin dag!

Haha tycker att jag alltid ser medelåldersmän bära slips, kanske för att min engelsklörare alltid gör det som jag har blivit biased. Får nog tänka på saken nu när du skrev så😅
Apropå solidfärgad slips - rekommenderar att du kör en enfärgad slips i grenadinetyg, som jag ser att även några andra rekommenderar. Tror att många syftar på helt släta slipsar (utan struktur) och därmed rekommenderar att man undviker dem. Håller med i det fallet - en helt slät och glansig slips ser föga snyggt ut, men en solidfärgad slips med lite struktur är aldrig fel! :)

Apropå solidfärgad slips - rekommenderar att du kör en enfärgad slips i grenadinetyg, som jag ser att även några andra rekommenderar. Tror att många syftar på helt släta slipsar (utan struktur) och därmed rekommenderar att man undviker dem. Håller med i det fallet - en helt slät och glansig slips ser föga snyggt ut, men en solidfärgad slips med lite struktur är aldrig fel! :)
Matt solid mörkblå i shantung eller grenadine alt en mönstrad printed silk!
Hittade några slipsar jag gillade, främst grenadine. Vad tyckrr ni? (Har märkt bilderna med siffror)

Bilagor

• Screenshot_20220429-213825_Chrome.jpg
    Screenshot_20220429-213825_Chrome.jpg
    66.2 KB · Visningar: 10
  • Screenshot_20220429-213807_Chrome.jpg
    Screenshot_20220429-213807_Chrome.jpg
    50.9 KB · Visningar: 9
  • Screenshot_20220429-213745_Chrome.jpg
    Screenshot_20220429-213745_Chrome.jpg
    94 KB · Visningar: 8
  • Screenshot_20220429-213729_Chrome.jpg
    Screenshot_20220429-213729_Chrome.jpg
    96.6 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20220429-213712_Chrome.jpg
    Screenshot_20220429-213712_Chrome.jpg
    97.7 KB · Visningar: 13
  • Screenshot_20220429-213656_Chrome.jpg
    Screenshot_20220429-213656_Chrome.jpg
    95.5 KB · Visningar: 13
Hittade några slipsar jag gillade, främst grenadine. Vad tyckrr ni? (Har märkt bilderna med siffror)
Nu startade jag ju ton-i-ton diskussionen men till ngt festligare som studenten skulle jag nog köra på ngt ljusare. Gillar denna

Eller

Nu startade jag ju ton-i-ton diskussionen men till ngt festligare som studenten skulle jag nog köra på ngt ljusare. Gillar denna

Eller

Du upplever inte det som något verklighetsfrånvänt att tipsa om slipsar för +2000 kronor till studenten? Det är väl gissningsvis vad snittstudenten lägger på hela sin outfit.

On topic - med en mörkblå kostym, vit skjorta, vit bröstnäsduk och ett par välputsade dressade skor kommer du vara mer välklädd än den absoluta merparten av dina medstudenter. Komplettera med någon av de här så är du good to go (alternativt köp en slips du gillar second hand).

Du upplever inte det som något verklighetsfrånvänt att tipsa om slipsar för +2000 kronor till studenten? Det är väl gissningsvis vad snittstudenten lägger på hela sin outfit.
Lägger ingen värdering i hur mycket eller lite någon lägger på sin stundentkostym. Om man tycker det är dyrt kan det ju fungera som inspiration. Det är som att säga att vi inte borde föreslå klockor över en viss summa för att frågeställaren har ett visst yrke etc.

Tillbaka
Topp