• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Nu är jag själv inne i en period där jag har haft stora ändringar i vikt osv. Men jag upplever att jag genom livet "alltid" har förändrats till och från i kroppen. Helt jäkla hopplöst helt enkelt när man vill att kläderna ska sitta ok. För mig har det varierat i både vikt och ifall jag har hållt på med konditionsträning eller styrketräning. Känns som man skulle behöva ha samma plagg i olika storlekar ibland.

Är jag helt ensam om denna upplevelsen? Hur gör ni andra när det kommer till att få kläderna att funka över lite längre tid? Är det något som ni tänker på vad gäller er livsföring i övrigt för att garderoben ska överleva?
Började löpträna mer regelbundet för ca 4 år sedan och gick då ner en storlek. Mina favoritplagg köpte jag nya av i mindre storlek, få rensades ut (men vet aldrig när det blir tråkigt att springa😅). Nu är ju jag kvinna men tycker många plagg fungerar som ngt oversize, i rätt matchning.
SÅ, vissa favorit plagg har jag i flera storlekar😃

Kort sagt, jag har blivit för tjock.
Magen växer men inget annat.
Mina Charles Tyrwhitt skjortor passar inte längre bra, magen sticker fram.
Jag är supernöjd med mina CT skjortor, suverän kvalitet till lågt pris. Tyvärr så är det ju dyrt att köpa från Storbritannien idag så jag behöver hjälp med att hitta någon annanstans att köpa trevliga skjortor ifrån för mindre pengar.
Några tips?

Kort sagt, jag har blivit för tjock.
Magen växer men inget annat.
Mina Charles Tyrwhitt skjortor passar inte längre bra, magen sticker fram.
Jag är supernöjd med mina CT skjortor, suverän kvalitet till lågt pris. Tyvärr så är det ju dyrt att köpa från Storbritannien idag så jag behöver hjälp med att hitta någon annanstans att köpa trevliga skjortor ifrån för mindre pengar.
Några tips?
De skickar ”från EU”.

Aldrig varit på Pelote, men deras hemsida ger ju ett proffsigt intryck iaf.

Spontant så känns det ju som att MTM borde ”alltid” vara ett bättre val än off the rack?

Eller spelar det inte så stor roll om man får bra hjälp i butik att hitta rätt?

Det jag tänker är att Pelote verkar ju erbjuda MTM i samma prisklass som t.ex. OJ på Volt, och typ lägre prisklass än många kostymer på Engelska Herr.

Vad är det man missar på t.ex Pelote? Lägre kvalitet på material o hantverk kanske?
Jag har bara hört gott om Pelote, speciellt bra är att du har möjlighet att ändra detaljer som hur hög gorge, längd på kavaj, midjehöjd osv.
Däremot kan det ju vara så att du behöver kostymen rätt så snart i och med begravningen så att MTM inte är ett alternativ längre.

Du kan ju kolla OJs outletavdelning på hemsidan? Outleten i Höganäs håller jag inte så högt. Visst, större utbud men priserna är inte awesome.

Det här har säkert avhandlats tidigare i tråden så ber om ursäkt om så är fallet; ni som har testat, hur upplever ni Blugiallos online måttning? Funderar på att köpa suit traveller.

Hej! Jag skulle behöva lite vägledning när det kommer till loafer-storlekar. Har ingen erfarenhet av loafers men har förstått att dessa kan skilja sig ganska rejält i storlekarna jämfört med "vanliga" skor. Med anledning av detta har jag mätt mina fötter som jag fick till 24 cm och konsulterat storleksguider. Enligt Morjas är deras loafers i storlek UK5/EU39 24.8 cm, betyder det att dessa skulle passa eller tänker jag helt fel? :hilarious: Jag har vanligtvis UK8/EU42, vad är era erfarenheter som har liknande skostorlek?

Hej! Jag skulle behöva lite vägledning när det kommer till loafer-storlekar. Har ingen erfarenhet av loafers men har förstått att dessa kan skilja sig ganska rejält i storlekarna jämfört med "vanliga" skor. Med anledning av detta har jag mätt mina fötter som jag fick till 24 cm och konsulterat storleksguider. Enligt Morjas är deras loafers i storlek UK5/EU39 24.8 cm, betyder det att dessa skulle passa eller tänker jag helt fel? :hilarious: Jag har vanligtvis UK8/EU42, vad är era erfarenheter som har liknande skostorlek?
Om dina fötter mäter 24cm så undrar jag hur stora skor du bär om du vanligtvis har UK8…? Många centimeter till godo då, haha. Sett till vad din fot mäter så låter 24,8 rimligt! Loafers är dock viktigt att de sitter ganska ”snug” så bredden är viktig den också.

Söker en halvdressad väst, har vi några tips?

Inte fleece/dun utan något tunnare att ha över skjortan nu på våren/försommaren?

Sen jag tog steget från full kostym till vardags så lever jag i dressade manchesterbyxor/bomullsbyxor, skjorta och overshirt/merinotröja men söker något att ha nu när det blir varmare - gillar ändå att ha något över skjortan..

Tänker att något åt detta hålla kanske skulle kunna funka (utan luva) men just denna kostar 13k vilket känns lite saftigt.
1651146619111.png

Eller är jag ute och cyklar? Gammeldags merinoväst men knappar? Väst fullständigt haveri? Hjälp!

Inte fleece/dun utan något tunnare att ha över skjortan nu på våren/försommaren?

Sen jag tog steget från full kostym till vardags så lever jag i dressade manchesterbyxor/bomullsbyxor, skjorta och overshirt/merinotröja men söker något att ha nu när det blir varmare - gillar ändå att ha något över skjortan..

Tänker att något åt detta hålla kanske skulle kunna funka (utan luva) men just denna kostar 13k vilket känns lite saftigt.
1651146619111.png

Eller är jag ute och cyklar? Gammeldags merinoväst men knappar? Väst fullständigt haveri? Hjälp!
https://cavour.co/sv/product/6220/handmade-suede-vest
https://cavour.co/sv/product/6218/handmade-jersey-wool-vest

inte speciellt "billiga", men enligt dina kriterier iallafall. ;)

Någon form av trench coat till frack? Har en slängkappa men ser ut som gimli eller drakula, och är inget att föredra vid ”enklare” tillställningar.

Vet inte, vad säger den faktiska klädkoden?

https://cavour.co/sv/product/6220/handmade-suede-vest
https://cavour.co/sv/product/6218/handmade-jersey-wool-vest

inte speciellt "billiga", men enligt dina kriterier iallafall. ;)

Tack för tips! Betydligt billigare än den jag hittat även om jag får erkänna att även denna var i saftigaste laget…

1651146619111.png

Patagonia-väst i fleece givetvis!

Om dina fötter mäter 24cm så undrar jag hur stora skor du bär om du vanligtvis har UK8…? Många centimeter till godo då, haha. Sett till vad din fot mäter så låter 24,8 rimligt! Loafers är dock viktigt att de sitter ganska ”snug” så bredden är viktig den också.
Tack för responsen! Ja det lät ju helt orimligt. :hilarious:Jag gissar att det är ganska stor skillnad på ytter- och innermått varav den förstnämnda tycks vara vad som anges på Morjas hemsida. Var och testade loafers idag (Carmina) och då glappade UK8 endast något i hälen men hade inte kunnat gå på mindre om det funnits då de var på gränsen till för tighta i bredden som du nämner... sett att skolyx erbjuder hälgrepp för skor som glappar något, kanske är det en bra lösning.

Tack för responsen! Ja det lät ju helt orimligt. :hilarious:Jag gissar att det är ganska stor skillnad på ytter- och innermått varav den förstnämnda tycks vara vad som anges på Morjas hemsida. Var och testade loafers idag (Carmina) och då glappade UK8 endast något i hälen men hade inte kunnat gå på mindre om det funnits då de var på gränsen till för tighta i bredden som du nämner... sett att skolyx erbjuder hälgrepp för skor som glappar något, kanske är det en bra lösning.
Många tillverkare av kvalitetsskor erbjuder en rad olika läster och bredder på sina skor! Mitt tips är att försöka hitta en som sitter bra från början istället för att fundera på hälgrepp och dylikt 😊

Vilken läst var Carmina-loafern på? Om det var på Forest-lästen kan jag rekommendera dig att testa Uetam. Jag har ett par Forest-loafers som är alldeles för stora i hälen (skomakaren fick sy in extra tjockt hälfoder i mocka, så de ej glappar). Mina Uetam-loafers sitter dock bra, då de är lite smalare igenom lästen, men speciellt vid hälen. :)

1651146619111.png

Lite mer casual blir ju långärmad piké tröja.
Annars har du ju golf/biblotikarie västarna i olika stickade kvaliteter och mönster, såväl v-ringade, runda halsar eller kort dragkedja även knappar som blir lite koftliknade väst som du var inne på.

Vilken läst var Carmina-loafern på? Om det var på Forest-lästen kan jag rekommendera dig att testa Uetam. Jag har ett par Forest-loafers som är alldeles för stora i hälen (skomakaren fick sy in extra tjockt hälfoder i mocka, så de ej glappar). Mina Uetam-loafers sitter dock bra, då de är lite smalare igenom lästen, men speciellt vid hälen. :)
Det har jag inte den blekaste aning om. :hilarious: Jag kände inte till att det finns olika läster, det här är en helt ny värld för mig haha. Intressant - låter som att jag behöver göra lite mer efterforskningar. Tack för rekommendationen!

Det har jag inte den blekaste aning om. :hilarious: Jag kände inte till att det finns olika läster, det här är en helt ny värld för mig haha. Intressant - låter som att jag behöver göra lite mer efterforskningar. Tack för rekommendationen!
Var du på Bäckmans och testade på loafersen? Om du hittar dem på deras hemsida kan jag hjälpa till lite mer. Senast jag var där för att titta på skor hade de diverse loafers från Carmina på olika läster.

Lite mer casual blir ju långärmad piké tröja.
Annars har du ju golf/biblotikarie västarna i olika stickade kvaliteter och mönster, såväl v-ringade, runda halsar eller kort dragkedja även knappar som blir lite koftliknade väst som du var inne på.

Tack ja jag tror faktiskt en sådan typ av väst med knäppning skulle kunna vara något. Just för att få det där tunna lagret som inte tillför så mycket värme utan medar känslan av ett extra lager.

Hej! Har läst att man helst inte bör matcha fluga/slips med näsduken så jag är i lite av ett dilemma när det kommer till just det... Jag tar studenten om ca 40 dagar och har bestämt mig för marinblå byxa o kavaj, jag kan välja mellan vit eller ljusblå skjorta till det. Tänkte enligt följande:

Vit skjorta, ljusblå (solid) slips eller fluga, men vilken typ av näsduk borde jag köra med ? En vit eller något med ljusblåa detaljer, tips?

Ljusblå skjorta, rosa (broderat mönster i samma färg, alt solid), men vilken typ av näsduk passar?

Alla tips upskattas :)

Hej! Har läst att man helst inte bör matcha fluga/slips med näsduken så jag är i lite av ett dilemma när det kommer till just det... Jag tar studenten om ca 40 dagar och har bestämt mig för marinblå byxa o kavaj, jag kan välja mellan vit eller ljusblå skjorta till det. Tänkte enligt följande:

Vit skjorta, ljusblå (solid) slips eller fluga, men vilken typ av näsduk borde jag köra med ? En vit eller något med ljusblåa detaljer, tips?

Ljusblå skjorta, rosa (broderat mönster i samma färg, alt solid), men vilken typ av näsduk passar?

Alla tips upskattas :)
Vit, så här.
1651181872744.png

Tillbaka
Topp