Pga större viktnedgång och sedan lite styrketräning så är min garderob inte vad den borde vara. Är fortfarande under kroppslig förändring vilket gör det till en utmaning vad gäller skjortor osv. Jag äger nu inte heller någon kostym som går att använda.
Lite plötsligt så dök det upp en begravning jag ska gå på, och kostymbehovet behöver alltså lösas omgående.
Förutsättningarna är inte dom bästa. Jag har sjukt dålig inkomst för stunden pga att jag blivit student i vuxen ålder, har förvisso lite pengar tillgängligt om det krävs men är inte så sugen på att bränna onödiga summor på en kostym. Särskilt inte då jag fortfarande är i lite förändring i kroppen, även om den är mindre nu. Men det känns lite oklart hur länge den kommer sitta ok.
Jag har heller aldrig nyttjat kostym särskilt mycket, men har sedan viktnedgång fått större intresse av att klä mig mer uppklätt än innan iaf. Så jag kommer försöka hitta tillfällen då kostym kan användas, men så ofta lär det inte bli ändå gissar jag.
Nu såklart till ett par givna frågor till er som är kunnigare bland, stil, kläder och material (jag ser mig som okunnig men sugen på att lära, alltid nåt ju ;-) )
Vilken färg och material på kostymen bör jag satsa på för att finna någon mer användning för den? Jag vill absolut inte vara halvfel klädd på begravningen, där ska det vara korrekt. Men måste det innebära svart? Är det lika accepterat med mörkblå? Eller är även mörk grå ok? Förr har jag alltid haft svart på begravningar, men då ägde jag ju det, vilket jag inte gör nu. Och vilket material ska man satsa på för att vara allround? Spontant så vill jag såklart bort från "blankpolyesterkostymdressmannkänslan", men har egentligen inte så stor koll. Vet bara att jag allmänt gillar struktur, och mattare grövre material. Då borde ju även kavajen och byxan kunna användas separat.
Så, vad ska jag satsa på?
Och med tanke på snål budget (om än oklar i kronor räknat). Vart ska jag vända mig? Går det hitta nåt vettigt på typ MQ? Volt? Brothers? Eller måste man upp iaf en nivå? Och vart vänder man sig då? Jag bor i Malmö förresten. Även om jag är student så är jag 42 år, och vill inte ha känslan av 19-årig gymnasiestudent, utan en mognare känsla. Med "rätt" passform så kan det eventuellt även överleva flera år, så vill göra nån form utav smart val tänker jag.
Att finjustera ärmar, byxlängd osv hos skräddaren vet jag är självklart, gör jag även på vissa jackor, värdesätter att kläderna sitter vettigt även om jag känner mig rätt okunnig på området.
Långt inlägg, men ville ge bakgrund för att få rätt riktning. Vad säger panelen?
Tack
Kul med resan du genomgår, beklagar anledningen till behovet.
Svarar enligt egen åsikt nu:
Köp inget nu. Speciellt inte för en begravning. Varför?
- Du är under transformation, synd om du lägger pengar på något du behöver nu, den inte använder och sen är du i ny size.
- Såvida det inte är starkt kopplade traditioner så är det ingen som förväntar sig att du kommer i svart kostym, än mindre köper en för ändamålet.
- Klädkoden (inofficiellt) mörkt, sorgens färger. Kan du matcha stiliga mörka byxor och kavaj så uppskattas det nog.
- Jag har tyvärr varit på för många begravningar, i Sverige och utomlands, och faktum är att ingen kommer att fokusera på kläderna, folk kommer ta vad de har.
- På min pappas begravning i mina unga 20s vet jag att mina närmsta vänner undrade hur de skulle klä sig, jag var bara glad att de var där. (Själv körde jag charcoal grey, det närmsta svart jag någonsin ägt kostymväg)
- Budget. Låter som du kan prioritera annat nu.
Om du nu ska köpa en kostym så skulle jag rekommendera mörkblå. Den är stilren och krispig med vit skjorta, elegant med slips och kan användas till de flesta tillfällen (inkl begravning). Struktur som du är inne på ger fler användningsområden.
jag har inte köpt kostym på Mq, Volt etc men om du handlar så tänk på model, hur lång är den, enkel eller dubbelvent bak, typ av slag, hur gör midja på byxor, axlarna - baddade eller inte etc etc.
Tänk material. 100% ull är fenomenalt. Desto finare ”super 120-50” desto ömtåligare blir det (tänker givet budget och mångsidighet).
Känner att jag mest babblade. Frågan om vart du ska gå får jag nog överlåta till någon som har koll på Malmö