• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Flikar in här. Har ett par som är 3,5 år gamla som fortfarande är grymt fina. Sulan är sliten undertill, men det är det enda. Definitivt värt sina 2500kr men ännu bättre på rea, såklart. Köp!

Har också ett par! Lite pluffsigare än CP men väldigt trevliga! Kör!

Ni har övertygat mig - blir att klippa ett par men ingen stress så ska vänta till mellandagarna. Hade mina CP i 4 år så hoppas kunna gör detsamma här då helt enkelt:)

Ni har övertygat mig - blir att klippa ett par men ingen stress så ska vänta till mellandagarna. Hade mina CP i 4 år så hoppas kunna gör detsamma här då helt enkelt:)

Finns dessa också. Liknande prisklass. Ganska lika siluetten på CP
Ganska säker på att det också är Margom-sula

Har varit nöjd med både service och de skjortor Robin sytt upp åt mig. Kan varmt rekommendera honom. Har tyvärr inte provat WBS, men han är väldigt trevlig och huserar tillsammans med GBG Manufaktur som också är ett trevligt gäng.
Har bara bra att säga om båda. Har gjort ett par grejer hos Rob som blev kanonbra och använt William för en del ändringsarbeten. Full pott på allt!
Har ni haft någon erfarenhet av t.ex. Blugiallo och kunnat jämföra deras grejer? Hört att både William och Rob tillverkar sina MtM-kläder i Europa (Portugal respektive Tyskland, om jag ej missminner mig) för ungefär samma (om inte snäppet lägre) priser som Blugiallo. :)

Synd att det är en bit bort till Gbg...

Har ni haft någon erfarenhet av t.ex. Blugiallo och kunnat jämföra deras grejer? Hört att både William och Rob tillverkar sina MtM-kläder i Europa (Portugal respektive Tyskland, om jag ej missminner mig) för ungefär samma (om inte snäppet lägre) priser som Blugiallo. :)

Synd att det är en bit bort till Gbg...
Missade att skriva mina Blugialloerfarenheter. Har en OTR ullpolo och ett par MTM-jeans. Båda känns väldigt bra och polon har 2-3 år på nacken vid det här laget. Jeansen från i somras är också bra. De blev längre än jag tänkte men det var nog jag som missade vad som sades, perfekta med uppvik. Kvaliten på ull och denim känns bra.
Upplevelsen hos Blugiallo var bra, Rob är bättre :)
Har du vägarna förbi gbg så boka in ett möte, han skickar gärna om det är så. Funkar väl dåligt med en avprovning men annars så.

Är ute efter en rejäl tweed kavaj. Någon som har handlat ifrån och kanske har något omdöme gällande kvaliteten på kavajerna ifrån Tweed på Odengatan?

tar gärna emot andra förslag. Tänker mig något liknande. Denna är ifrån Drake's, tror tyvärr inte den finns i butik i stan. Vill helst känna innan köp.

Screenshot_2022-12-15-11-28-23-44_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

Är ute efter en rejäl tweed kavaj. Någon som har handlat ifrån och kanske har något omdöme gällande kvaliteten på kavajerna ifrån Tweed på Odengatan?

tar gärna emot andra förslag. Tänker mig något liknande. Denna är ifrån Drake's, tror tyvärr inte den finns i butik i stan. Vill helst känna innan köp.

Screenshot_2022-12-15-11-28-23-44_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg
Har tyvärr inget omdöme på några tweedkavajer, men gillar den butiken skarpt. Rekommenderar ett besök!

Linnegatan 2 körde 30% i början på veckan och nu har de dragit igång sin stora vinterrea med "upp till 70%". Antar att försäljningen går sådär.

Nyligen investerat i ett par Crockett and Jones conistons. Värt att nämna är att detta är mina första skor i denna prisklass och man förväntar sig ju mer eller mindre perfektion. Dock är det ju fortfarande ett hantverk och inga skor är helt identiska och perfekta. Tycker ni denna glipan är något att ifrågasätta?

Bilagor

• 52D5FDBF-E0E9-4479-BC29-481082B27263.jpeg
    52D5FDBF-E0E9-4479-BC29-481082B27263.jpeg
    423.1 KB · Visningar: 23
  • 135182F2-727E-4C31-85AE-F21A92EDEF2B.jpeg
    135182F2-727E-4C31-85AE-F21A92EDEF2B.jpeg
    462.1 KB · Visningar: 22
Nyligen investerat i ett par Crockett and Jones conistons. Värt att nämna är att detta är mina första skor i denna prisklass och man förväntar sig ju mer eller mindre perfektion. Dock är det ju fortfarande ett hantverk och inga skor är helt identiska och perfekta. Tycker ni denna glipan är något att ifrågasätta?
Tycker definitivt att du kan be butiken skicka skorna till en skomakare för att åtgärda glipan.

Edit 1: har du haft på dig skorna? Glipan kanske försvinner efter att du använt skorna 2-3 gånger?

Tycker definitivt att du kan be butiken skicka skorna till en skomakare för att åtgärda glipan.

Edit 1: har du haft på dig skorna? Glipan kanske försvinner efter att du använt skorna 2-3 gånger?
Skorna är helt nyköpta och ej burna mer än när jag provade ut dem i butik.
Så då är det väl ett nytt par som gäller i så fall. Trots allt skor för 6k.

Sånt händer oavsett om det är en sko för 100 kronor eller 100000 inget att bry sig om. Butiken fixar det säkert om du ber dem.

Skorna är helt nyköpta och ej burna mer än när jag provade ut dem i butik.
Så då är det väl ett nytt par som gäller i så fall. Trots allt skor för 6k.
Kontrollera med butiken vad dem föreslår. Nya skor eller att reparera motsvarar samma slutresultat. Om de bara är en glipa i klacken är det ett 15 minuters jobb för en skomakare och dem kommer vara som nya.

Hade liknande problem på mina RM Williams och butiken löste det med skomakare på 1,5 timma. (Från lämning och hämtning).

Kontrollera med butiken vad dem föreslår. Nya skor eller att reparera motsvarar samma slutresultat. Om de bara är en glipa i klacken är det ett 15 minuters jobb för en skomakare och dem kommer vara som nya.

Hade liknande problem på mina RM Williams och butiken löste det med skomakare på 1,5 timma. (Från lämning och hämtning).
Visst men sånt vill man inte behöva göra när man köper så pass dyra skor..

Visst men sånt vill man inte behöva göra när man köper så pass dyra skor..
Jag skulle våga säga att det inträffar oavsett pris. Det verkar finnas någon konstig tro om att bara för att man betalar mycket så är det en garant mot all slags fel. Att sulan släpper kan bero på allt från konstruktion till tempraturändringar som de befunnit sig i från fabrik till butik. Priset och kvaliteten för dessa sitter främst i hur de känns och hur de slits.

Som @Oliver skriver hade jag också haft samma problem med RM Williams. Har haft sulor som släppt på ett par Church. Båda har löst sig direkt. Om du hade haft ett par handgjorda skor direkt från skomakaren hade risken för liknande problem funnits där.

Om du velat ha sönderlimmade skor som ser exakta ut och håller exakt samma kvalitet som paret innan och efter i fabriken så är nog Ecco ett bra alternativ. 😉

Med tanke på rådande elkris och väder ute:
Vart köper ni era långkalsonger / underställ? Finns där några prisvärda / kvalitetsprodukter man bör kika lite extra på?

Mörkgröna flannelbyxor - ris eller ros? Känns lite svårburet, men samtidigt inte så extremt. Det är just matchningen med skor får mig att fundera mest. Mörkbruna mockaskor - yes. Kommer dock inte på mycket utöver det. Svarta loafers antar jag krockar lite med just grönt?

Apropå byxor, vad tycker ni jag ska addera till byxgarderoben? Primärt består min (vinter)byxgarderob av flanellbyxor, majoriteten i olika nyanser av mellangrått. Har även ett par bruna samt några par marinblåa också. Beställde ett par mörkblåa mollskinnsbyxor igår för lite mer variation i garderoben. Flanell är verkligen ett favorittyg under den kallare tiden på året. Bör jag fokusera på att lägga till fler färger av flanell (ge gärna färgtips), eller bör jag kolla på andra material? :)

Mörkgröna flannelbyxor - ris eller ros? Känns lite svårburet, men samtidigt inte så extremt. Det är just matchningen med skor får mig att fundera mest. Mörkbruna mockaskor - yes. Kommer dock inte på mycket utöver det. Svarta loafers antar jag krockar lite med just grönt?

Apropå byxor, vad tycker ni jag ska addera till byxgarderoben? Primärt består min (vinter)byxgarderob av flanellbyxor, majoriteten i olika nyanser av mellangrått. Har även ett par bruna samt några par marinblåa också. Beställde ett par mörkblåa mollskinnsbyxor igår för lite mer variation i garderoben. Flanell är verkligen ett favorittyg under den kallare tiden på året. Bör jag fokusera på att lägga till fler färger av flanell (ge gärna färgtips), eller bör jag kolla på andra material? :)
Riktigt snyggt med mörkgröna flanellbyxor.

Mörkgröna byxor är riktigt snyggt! Skulle säga att det skulle funka till mörkbrunt, svart och burgundy.
Istället för fler flanellbyxor, kanske kika på manchester? Kolla in Drake's för lite inspo!

Mörkgröna byxor är riktigt snyggt! Skulle säga att det skulle funka till mörkbrunt, svart och burgundy.
Istället för fler flanellbyxor, kanske kika på manchester? Kolla in Drake's för lite inspo!
Har lite svårt för manchester, särskilt de med bredare mönster. Har kollat igenom diverse tygböcker och majoriteten av manchestertygerna verkar ha just bredare ränder...

Tillbaka
Topp