• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, någon som vet mycket om varför samma material har olika tvättråd? Jag tänkte tvätta en casual kavaj som är i 100 % ull. Normalt kan man tvätta ull i ljummet vatten men här står det i tvättrådet att den enbart ska tvättas i dry clean. Ull som ull tänker jag. Någon som verkligen vet varför det blir olika tvättråd på samma material. Kan det ha med olika färgpigment att göra eller ärt det bara för att säkra upp sig om något går fel?
Jag skulle nog aldrig tvätta en kavaj i maskin utan selektivt kema enbart om lukt eller fläck inte går att hantera med vädring/borstning

 

city69

Omega
Är på jakt efter en trevlig cardigan med sjalkrage, är det någon som har sprungit på en under mellandagsrean?
Charlie-Hunnam-Raymond-Smith-Brown-Cartigan-Shawl-Sweater.jpg
Denna kanske?
 

Bilagor

  • 1D90DB44-3BD4-4F88-8DF8-3B3148744B40.jpeg
    1D90DB44-3BD4-4F88-8DF8-3B3148744B40.jpeg
    352.5 KB · Visningar: 29

POO

Panerai
Hej, någon som vet mycket om varför samma material har olika tvättråd? Jag tänkte tvätta en casual kavaj som är i 100 % ull. Normalt kan man tvätta ull i ljummet vatten men här står det i tvättrådet att den enbart ska tvättas i dry clean. Ull som ull tänker jag. Någon som verkligen vet varför det blir olika tvättråd på samma material. Kan det ha med olika färgpigment att göra eller ärt det bara för att säkra upp sig om något går fel?
Jag har provat tvätta det mesta i maskin, inklusive kavajer och kostymer. Blir skrynkligt men ingenting har någonsin gått itu eller blivit obrukbart. Man får naturligtvis vara försiktig med värme och centrifugering.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Hej, någon som vet mycket om varför samma material har olika tvättråd? Jag tänkte tvätta en casual kavaj som är i 100 % ull. Normalt kan man tvätta ull i ljummet vatten men här står det i tvättrådet att den enbart ska tvättas i dry clean. Ull som ull tänker jag. Någon som verkligen vet varför det blir olika tvättråd på samma material. Kan det ha med olika färgpigment att göra eller ärt det bara för att säkra upp sig om något går fel?
En kavaj består inte bara av yttertyget (i detta fall ull) utan av mångra andra delar&material som gör att det inte "tål" vattentvätt.
Allt från canvas (bestånde av olika blandningar mellan ull/lin/tagel) alt limmad konstruktion, sömmar, foder, knappar osv osv.
Finns dock vissa kavajer som faktiskt går att tvätta i maskin men då är det oftast okonstruerade och gjorda i bomull, av det jag sett.

Ull i sig är ett naturmaterial som inte behöver tvättas så ofta utan en bra klädborste och vädring kommer du långt med.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En kavaj består inte bara av yttertyget (i detta fall ull) utan av mångra andra delar&material som gör att det inte "tål" vattentvätt.
Allt från canvas (bestånde av olika blandningar mellan ull/lin/tagel) alt limmad konstruktion, sömmar, foder, knappar osv osv.
Finns dock vissa kavajer som faktiskt går att tvätta i maskin men då är det oftast okonstruerade och gjorda i bomull, av det jag sett.

Ull i sig är ett naturmaterial som inte behöver tvättas så ofta utan en bra klädborste och vädring kommer du långt med.
Om det vore en sådan kavaj (en riktig kavaj) så förstår jag, men den här är bara i 100% ull. Jag brukar tvätta mina ull-plagg när de blivit skitiga/fått fläckar annars inte. Då vädrar jag dem som du säger. Den här använder jag en del så jag vill inte förstöra den så det kanske är säkrast att följa tvättråden denna gång.

Den är nästan lika skön att bära som en morgonrock. Här lite mer info:
IMG_5909.JPG
IMG_5910.JPG
IMG_5911.JPG
IMG_5912.JPG
 

Lindrothh

Cartier
Finner mig i en såpass rutten, (eller magisk) sits, där nästan alla mina skor blivit utslitna på en och samma gång. Tar gärna emot lite inspiration på vad som kan tänkas vara kul att införskaffa sig framöver.

De senaste tre åren har jag gått runt på:
  • Germany Army Trainers, de vita originaldojjorna från Broadway and Sons
  • Svarta Common Projects i mocka
  • Bruna Penny´s från Loake i mocka
  • Beigea Saint Laurent 06 i mocka
  • Diverse trainers, nu ett par NB574 som gått sönder

Låt oss leka med tanken att jag byter ut 2 till 3 av dessa - vad hade ni gått på?

För kontext är jag ett stort fan av alla modellerna, och den typen av kläder jag gillar liknas med @christian-h, @aleks, Philip Conradsson och Andreas Weinås (även om jag sällan klär upp mig såpass mycket).

I pipelinen har jag än så länge varit sugen på ett par svarta pennys i Grain från Morjas / Myrqvist - men vad finns det mer för kul därute?
Öppen för alla typer av förslag och åsikter på vilka skor man kan byta ut.
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Finner mig i en såpass rutten, (eller magisk) sits, där nästan alla mina skor blivit utslitna på en och samma gång. Tar gärna emot lite inspiration på vad som kan tänkas vara kul att införskaffa sig framöver.

De senaste tre åren har jag gått runt på:
  • Germany Army Trainers, de vita originaldojjorna från Broadway and Sons
  • Svarta Common Projects i mocka
  • Bruna Penny´s från Loake i mocka
  • Beigea Saint Laurent 06 i mocka
  • Diverse trainers, nu ett par NB574 som gått sönder

Låt oss leka med tanken att jag byter ut 2 till 3 av dessa - vad hade ni gått på?

För kontext är jag ett stort fan av alla modellerna, och den typen av kläder jag gillar liknas med @christian-h, @aleks, Philip Conradsson och Andreas Weinås (även om jag sällan klär upp mig såpass mycket).

I pipelinen har jag än så länge varit sugen på ett par svarta pennys i Grain från Morjas / Myrqvist - men vad finns det mer för kul därute?
Öppen för alla typer av förslag och åsikter på vilka skor man kan byta ut.
Om du vill fortsätta köra Germany Army Trainers och har strl 43 så har jag ett par från B&S som jag aldrig använt (var för små).
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Finner mig i en såpass rutten, (eller magisk) sits, där nästan alla mina skor blivit utslitna på en och samma gång. Tar gärna emot lite inspiration på vad som kan tänkas vara kul att införskaffa sig framöver.

De senaste tre åren har jag gått runt på:
  • Germany Army Trainers, de vita originaldojjorna från Broadway and Sons
  • Svarta Common Projects i mocka
  • Bruna Penny´s från Loake i mocka
  • Beigea Saint Laurent 06 i mocka
  • Diverse trainers, nu ett par NB574 som gått sönder

Låt oss leka med tanken att jag byter ut 2 till 3 av dessa - vad hade ni gått på?

För kontext är jag ett stort fan av alla modellerna, och den typen av kläder jag gillar liknas med @christian-h, @aleks, Philip Conradsson och Andreas Weinås (även om jag sällan klär upp mig såpass mycket).

I pipelinen har jag än så länge varit sugen på ett par svarta pennys i Grain från Morjas / Myrqvist - men vad finns det mer för kul därute?
Öppen för alla typer av förslag och åsikter på vilka skor man kan byta ut.
Köp färre men bättre och gör det steg för steg. Skippa Loake, Morjas och Myrqvist samt för dyra märkessneakers.
 

Lindrothh

Cartier
Köp färre men bättre och gör det steg för steg. Skippa Loake, Morjas och Myrqvist samt för dyra märkessneakers.
Vad skulle det vara för typ av märken och prisklass? Och vad blir den marginella ökningen i kvalitet?

Är till viss del enig men har inte riktigt råd att lägga ut 5K för ett par skor. Gillar rotation och de märkena jag brukat nu har hållt superb kvalitet i mina ögon, speciellt med tanke på att jag varit usel på att ta hand om dem. Mina CP har jag haft sedan 2017. De andra sedan 2018/2019 kanske.

Och är helt enig om för dyra märkessneakers. Köpte enbart mina SL för jag fick dem för 900 i andra hand och tycker den här designen är riktigt schysst just på grund av avsaknaden av tydlig logga.

1673295802800.png
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vad skulle det vara för typ av märken och prisklass? Och vad blir den marginella ökningen i kvalitet?

Är till viss del enig men har inte riktigt råd att lägga ut 5K för ett par skor. Gillar rotation och de märkena jag brukat nu har hållt superb kvalitet i mina ögon, speciellt med tanke på att jag varit usel på att ta hand om dem. Mina CP har jag haft sedan 2017. De andra sedan 2018/2019 kanske.

Och är helt enig om för dyra märkessneakers. Köpte enbart mina SL för jag fick dem för 900 i andra hand och tycker den här designen är riktigt schysst just på grund av avsaknaden av tydlig logga.

1673295802800.png
Skor är dyrt, men övertygad om att Morjas/Myrqvist är skit.
Loake är OK, men är ett sånt mellanköp. Slå till på Crockett istället.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Där tycker vi väldigt olika.

Skor håller om man roterar på dem väl. Hade hellre köpt fler Morjas/Myrqvist än få crockett.
Håller verkligen med!

Många verkar leva i tron att skors hållbarhet ökar med högre pris. Det stämmer till viss del då bättre material används men det som verkligen ökar hållbarheten är fler par, skötsel och skoblock. Använder du ett par C&J varje dag utan skötsel så håller det marginellt längre än Myrqvist, kanske inte ens det.

TS skrev att skötsel inte var ngt som låg varmt om hjärtat och då är min rek. att köp hellre två par skor i instegssegmentet då dessa kommer hålla längre än ett par C&J.

Gäller såklart att skorna/lästerna passar dina fötter.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Där tycker vi väldigt olika.

Skor håller om man roterar på dem väl. Hade hellre köpt fler Morjas/Myrqvist än få crockett.

Håller verkligen med!

Många verkar leva i tron att skors hållbarhet ökar med högre pris. Det stämmer till viss del då bättre material används men det som verkligen ökar hållbarheten är fler par, skötsel och skoblock. Använder du ett par C&J varje dag utan skötsel så håller det marginellt längre än Myrqvist, kanske inte ens det.

TS skrev att skötsel inte var ngt som låg varmt om hjärtat och då är min rek. att köp hellre två par skor i instegssegmentet då dessa kommer hålla längre än ett par C&J.

Gäller såklart att skorna/lästerna passar dina fötter.

Rotation är bra så håller med där

Efter att man tagit av sig skorna ska dom lufta/vila i minst 24 timmar innan man använder dom nästa gång har jag läst någonstans, vilket då betyder 2par "till jobbet" skor ett par mån,ons,fre det andra paret tis,tors.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Rotation är bra så håller med där

Efter att man tagit av sig skorna ska dom lufta/vila i minst 24 timmar innan man använder dom nästa gång har jag läst någonstans, vilket då betyder 2par "till jobbet" skor ett par mån,ons,fre det andra paret tis,tors.
Stämmer bra
Fötter svettas en hel del, även om du inte själv tycker att du gör det nämnvärt så sker det. Vila mha skoblock som hjälper till att suga upp fukt och behålla formen på skorna och rotera med många par skor.
Om det sedan är sneakers eller Bespoke skor spelar ingen roll.
 

givetvis

Omega
Finner mig i en såpass rutten, (eller magisk) sits, där nästan alla mina skor blivit utslitna på en och samma gång. Tar gärna emot lite inspiration på vad som kan tänkas vara kul att införskaffa sig framöver.

De senaste tre åren har jag gått runt på:
  • Germany Army Trainers, de vita originaldojjorna från Broadway and Sons
  • Svarta Common Projects i mocka
  • Bruna Penny´s från Loake i mocka
  • Beigea Saint Laurent 06 i mocka
  • Diverse trainers, nu ett par NB574 som gått sönder

Låt oss leka med tanken att jag byter ut 2 till 3 av dessa - vad hade ni gått på?

För kontext är jag ett stort fan av alla modellerna, och den typen av kläder jag gillar liknas med @christian-h, @aleks, Philip Conradsson och Andreas Weinås (även om jag sällan klär upp mig såpass mycket).

I pipelinen har jag än så länge varit sugen på ett par svarta pennys i Grain från Morjas / Myrqvist - men vad finns det mer för kul därute?
Öppen för alla typer av förslag och åsikter på vilka skor man kan byta ut.

Om du är sugen på att köra något liknande GAT men ändå något nytt så skulle jag starkt rekommendera Nike J Crew Killshot 2.


Har själv de gröna och är grymt nöjd (scrolla ner så ser du fler färger etc.) :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Där tycker vi väldigt olika.

Skor håller om man roterar på dem väl. Hade hellre köpt fler Morjas/Myrqvist än få crockett.
Lägre användning, mer vila = längre hållbarhet? Chockerande ;)

Jag har två par Morjas, besviken på båda. Ett par i mocka och ett par i skinn, båda med tydliga brister.

Köper personligen hellre alltid färre och bra än fler och sämre.
 

Erik83

Cartier
Lägre användning, mer vila = längre hållbarhet? Chockerande ;)

Jag har två par Morjas, besviken på båda. Ett par i mocka och ett par i skinn, båda med tydliga brister.

Köper personligen hellre alltid färre och bra än fler och sämre.
De par jag haft från Myrqvist har alla haft brister, men inget jag inte kunnat leva med. Föredrar mina C&J och RMW. Med det sagt har inte Myrqvist eller Loake haft dålig hållbarhet.

Ser diskussionen lite som med klockor här. Eller som med allt där kvalitet värdesätts egentligen. Kläder, parfymer, you name it.
Vill man ha det där lilla extra och ha färre exemplar? Vill man ha en större bredd, men har fortfarande en budget att förhålla sig till?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Lägre användning, mer vila = längre hållbarhet? Chockerande ;)

Jag har två par Morjas, besviken på båda. Ett par i mocka och ett par i skinn, båda med tydliga brister.

Köper personligen hellre alltid färre och bra än fler och sämre.
Gamla? Stor skillnad på kvalitén idag om man jämför med skor för några år sedan. Har 2 par som är rätt gamla och det skinnet är inte det roligaste (typ polish binder). Men håller gör de gott och väl och min Crockett håller absolut inte bättre. Bara finare material och sömnad.
 

Lindrothh

Cartier
Försöker konsolidera vad jag läser och måste säga att jag håller med om att fler skor och lägre användning är the way to go, speciellt när jag gillar att byta skor ungefär varje dag. Tar även med mig att jag kanske bör vårda dem lite bättre. Med det sagt, tar jag gärna emot fler förslag! Gillade modellen @givetvis, men kanske ändå att jag föredrar originalet (som verkar vara slut).

Om man nu vill envisas med Myrqvist / Morjas - är det någon marginell skillnad de emellan?
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Lägre användning, mer vila = längre hållbarhet? Chockerande ;)

Jag har två par Morjas, besviken på båda. Ett par i mocka och ett par i skinn, båda med tydliga brister.

Köper personligen hellre alltid färre och bra än fler och sämre.

Vilka brister har du upplevt på Morjas, nyfiken, har deras Alpine Boots på ingång.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
De par jag haft från Myrqvist har alla haft brister, men inget jag inte kunnat leva med. Föredrar mina C&J och RMW. Med det sagt har inte Myrqvist eller Loake haft dålig hållbarhet.

Ser diskussionen lite som med klockor här. Eller som med allt där kvalitet värdesätts egentligen. Kläder, parfymer, you name it.
Vill man ha det där lilla extra och ha färre exemplar? Vill man ha en större bredd, men har fortfarande en budget att förhålla sig till?
Mtp vad de flesta här inne lägger på klockor och grejer så är ju skor förhållandevis billigt. Sen är det ju inte så att man behöver gå in och tänka "jag behöver X, Y, Z osv" och köpa allt på en gång.
Vilka brister har du upplevt på Morjas, nyfiken, har deras Alpine Boots på ingång.
Tycker de upplevs aningen plastiga och snabbt fått problem med fula veck. Inget jag upplevt på dyrare tillverkare.

För pengen är det antagligen rimligt!
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Mtp vad de flesta här inne lägger på klockor och grejer så är ju skor förhållandevis billigt. Sen är det ju inte så att man behöver gå in och tänka "jag behöver X, Y, Z osv" och köpa allt på en gång.

Tycker de upplevs aningen plastiga och snabbt fått problem med fula veck. Inget jag upplevt på dyrare tillverkare.

För pengen är det antagligen rimligt!

Utmaningen med CJ som jag har ett 10-tal skor ifrån är att de sällan förnyar sig på ett positivt sätt.

Tanken är att Alpine Boot ska komplettera mina Sabulo från CQP som är lätta, har commandosula/vibram som både funkar för långa promenader och på kontoret. Dessa är jag mycket nöjda med! Första skon jag ej fått något problem med saltränder, kört dem två säsonger. De är behandlade från fabrik, tillsammans med Super Invulner gör underverk.

Alpine Boot är något "nytt" med sherling för bra värme.

Dessa typer av skor går ej att hitta på CJ.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Utmaningen med CJ som jag har ett 10-tal skor ifrån är att de sällan förnyar sig på ett positivt sätt.

Tanken är att Alpine Boot ska komplettera mina Sabulo från CQP som är lätta, har commandosula/vibram som både funkar för långa promenader och på kontoret. Dessa är jag mycket nöjda med! Första skon jag ej fått något problem med saltränder, kört dem två säsonger. De är behandlade från fabrik, tillsammans med Super Invulner gör underverk.

Alpine Boot är något "nytt" med sherling för bra värme.

Dessa typer av skor går ej att hitta på CJ.
Alltså Crockett är ju absolut inte svaret till allt, speciellt inte hikingkängor. :D
 

kalufsen

Panerai
Köper ofta EG och har äntligen börjat hitta rätt i lästens värld där (svårt när man inte kan testa i butik och stå på en handuk hemma hjälper sällan, varför jag säljer ett par som är för små) :)

Huruvida det är värt kontra CJ / Morjas och andra märken måste man individuellt ta ställning till. Det jag kan säga med säkerhet för mig är att komforten är natt och dag. Morjas men även CJ tycker jag generellt sätt är väldigt hårda och styva både i läder och sula.

Kollar man runt och har lite tur med sig så är det inte omöjligt att hitta nya EG på 30-50 % rabatt och då är skillnaden kanske försumbar och värd för vissa.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Börjar snegla lite på en smoking och önskar lite input från forumets smokingbärare.
Användningsområdet är tämligen begränsat och användningsgångerna under 1år går att räkna
på en hand.
Det gör att jag inte direkt tittar på MTM utan lite mer budget RTW, men utan att göra allt för mycket avkall på
skapligt tidlös design, om det nu går?
T ex, vad är måsten på en smoking och schalslag eller spetsiga slag?
Personligen så tilltalar schalslagen mig mer på en smoking även om spetsiga verkar vara vanligare.
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Börjar snegla lite på en smoking och önskar lite input från forumets smokingbärare.
Användningsområdet är tämligen begränsat och användningsgångerna under 1år går att räkna
på en hand.
Det gör att jag inte direkt tittar på MTM utan lite mer budget RTW, men utan att göra allt för mycket avkall på
skapligt tidlös design, om det nu går?
T ex, vad är måsten på en smoking och schalslag eller spetsiga slag?
Personligen så tilltalar schalslagen mig mer på en smoking även om spetsiga verkar vara vanligare.
Jag skulle påstå att det kan gå att köpa RTW och vid behov justeras hos skräddare. Just nu är väll en ganska bra period att fynda smokingar utifrån att nyår och andra smokinguppmuntrande tillfällen är över. Skulle jag tipsa om något så är det att se till att byxorna är ordentligt höga och uppburna av ett par hängslen (så hängselknappar kan vara bra att kika efter). Sjal eller spets är lite smaksak. På senare tid har det gått mer åt spetsigt (vilket jag själv föredrar). Lycka till och posta en bild efter inköpet.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag skulle påstå att det kan gå att köpa RTW och vid behov justeras hos skräddare. Just nu är väll en ganska bra period att fynda smokingar utifrån att nyår och andra smokinguppmuntrande tillfällen är över. Skulle jag tipsa om något så är det att se till att byxorna är ordentligt höga och uppburna av ett par hängslen (så hängselknappar kan vara bra att kika efter). Sjal eller spets är lite smaksak. På senare tid har det gått mer åt spetsigt (vilket jag själv föredrar). Lycka till och posta en bild efter inköpet.
Tack
Finns det något på hur bred är en schalkrage bör vara? Lite googling verkar peka på relativt smala kragar, vilket ser helt ok ut imho på den kragtypen
 
Topp