• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Såg att Holland & Sherry hade lite tyngre flanell på cirka 530-560g. Hur tänker ni kring ett par byxor i en sådan kvalitet - blir det för varmt att bära i stan nu under vintern?
Jag beställde ett par tjockare flanell byxor (vill minnas att de var runt 470-510g, VBC) från Rob & Co för att komplettera en äldre kavaj och älskar slutresultatet. Däremot har jag använt byxorna 5-6 gånger senaste 3 åren för de blir helt omöjligt varma att ha på sig på kontoret. Så de har blivit mina ”Jul på Liseberg”-brallor :p

Så om du tänker använda byxorna inomhus huvudsakligen skulle jag rekomendera att inte gå på dem varmaste tygerna. (Visserligen bra om du har villa med direktverkande el och vill dra ner på inomhustemperaturen) ;)

Någon som har tips på var man kan köpa en manchesterkavaj till överkomligt pris?
1670152606735.png

Hur är Hernos ytterkläder i storlekarna? Bör man gå upp en storlek om man vill kunna ha en tjockare tröja eller kavaj under?

De brukar indikera om det är slim eller regular. Om det är slim skulle jag gå upp en storlek.
Edit: värt att tänka på att det är i Italienska storlekar.
Haft två jackor fråm Herno. Behövt gå upp en strl på båda.
Upplever dem mindre i storleken. Brukar ha problem att hitta jackor RTW som passar, då 44 inte är en jättevanlig storlek. Körde på en 46:a som sitter utmärkt.
Tack för svar. Behöver nog gå upp en storlek då.

Några här som går runt med dubbelknäppta långa rockar? Någon som lyckats mixa med lite mer casual skor än business?
Beror nog på vad du menar med casual. Jag kör lång, dubbelknäppt rock och bär nu under vintern mest broguekängor i grainläder, vilket somliga i tråden nog uppfattar som väldigt casual.
Menar du sneakers så funkar det säkert också. Bär rocken uppknäppt, så får du en mer casual look.

Några här som går runt med dubbelknäppta långa rockar? Någon som lyckats mixa med lite mer casual skor än business?

I stort sett hela vintern ja, bär nästan aldrig läderdojor till även om jag har möjlighet. Kan passa sig ibland om man bär ex ullbyxor, men tenderar bära mer denim och manchester under vintern. Tycker rockar är sjukt mångsidiga och ser egentligen som sämst ut när de bärs väldigt formellt, även om det också har en charm.

Beror lite på ditt klimat men skulle absolut rekommendera converse, moonstar, onitsuka tigers och andra sportigare skor som ändå inte är renodlade löparskor. Poängen är nog att matcha skor till resterande outfit och använda rocken som lite av en statement piece. Överrock, denim, sneakers, ocbd och sån björn-tröja från Ralph Lauren är väl inte min personliga stil men tycker absolut det fungerar estetiskt!

Tidigare i år frågade jag om ni har några erfarenhet av Grand Le Mar. Fick en smärre chock när en bild laddades upp på en "frän" skjorta med en rätt så speciell "klockmanschett". Verkar dock som att de har försökt ändra sin image till viss del och satsa mer på MtM. Något nytt från er i tråden, om någon råkat testa sy upp något från dem? Besökte dem lite snabbt och fick en mycket positivare bild än vad jag förväntade mig. Kläderna tillverkas i (om jag ej misshörde) Zegnas kinesiska fabriker. Lägre priser än Blugiallo med (mycket) större urval av stocktyger. Erbjuder även rockdesigner (t.ex. raglanrockar) som inte går att hitta överallt.

Funderar på att sy upp något för att testa. Samtidigt är man rätt bekväm med att välja sitt standardställe (Blugiallo) och vet att det inte blir fel...

Tidigare i år frågade jag om ni har några erfarenhet av Grand Le Mar. Fick en smärre chock när en bild laddades upp på en "frän" skjorta med en rätt så speciell "klockmanschett". Verkar dock som att de har försökt ändra sin image till viss del och satsa mer på MtM. Något nytt från er i tråden, om någon råkat testa sy upp något från dem? Besökte dem lite snabbt och fick en mycket positivare bild än vad jag förväntade mig. Kläderna tillverkas i (om jag ej misshörde) Zegnas kinesiska fabriker. Lägre priser än Blugiallo med (mycket) större urval av stocktyger. Erbjuder även rockdesigner (t.ex. raglanrockar) som inte går att hitta överallt.

Funderar på att sy upp något för att testa. Samtidigt är man rätt bekväm med att välja sitt standardställe (Blugiallo) och vet att det inte blir fel...
Hehe, det var jag. Testa och återkom i tråden!

Någon som har tips på hur jag får bort fällningar från rådenim på en vit ulltröja? Kört en gång på handtvätt med ulltvättmedel utan att den gått bort helt.

Någon som har tips på hur jag får bort fällningar från rådenim på en vit ulltröja? Kört en gång på handtvätt med ulltvättmedel utan att den gått bort helt.
Lägg i en hink med vatten och klorin. Dosera rätt bara. Brukar stå på flaskan.

Edit: använd INTE klorin! Kollade min egen flaska nu och det står uttryckligen att man inte ska använda på ull (och silke).
Sorry!

Senast ändrad:
Rob & Co. samt William Baxter Bespoke - hur förhåller sig dessa två västkustbaserade MtM-tjänster jämfört med liknande alternativ i Stockholm? Antar att SuitSupply och Blugiallo är de mest jämförbara, då jag fått för mig att de ligger lika i prisklass.

Har varit nöjd med både service och de skjortor Robin sytt upp åt mig. Kan varmt rekommendera honom. Har tyvärr inte provat WBS, men han är väldigt trevlig och huserar tillsammans med GBG Manufaktur som också är ett trevligt gäng.

Rob & Co. samt William Baxter Bespoke - hur förhåller sig dessa två västkustbaserade MtM-tjänster jämfört med liknande alternativ i Stockholm? Antar att SuitSupply och Blugiallo är de mest jämförbara, då jag fått för mig att de ligger lika i prisklass.
Har bara bra att säga om båda. Har gjort ett par grejer hos Rob som blev kanonbra och använt William för en del ändringsarbeten. Full pott på allt!

Kanske jag som tappat stinget i hur man letar efter plagg nu för tiden - men har ett par klassiska Common Projects i svart mocka, med vit sula. Letar efter identisk färgkombo i samma designspår, men under 2000-lappen denna gång, då jag lyckades knipa dem på brutal rea back in the days.

Däremot verkar det som de flesta märken (Myrqvist, Morjas etc). enbart kör den svarta / svarta varianten, vilken jag inte är något större fan av.

Vad finns det för fler alternativ där ute?

Kanske jag som tappat stinget i hur man letar efter plagg nu för tiden - men har ett par klassiska Common Projects i svart mocka, med vit sula. Letar efter identisk färgkombo i samma designspår, men under 2000-lappen denna gång, då jag lyckades knipa dem på brutal rea back in the days.

Däremot verkar det som de flesta märken (Myrqvist, Morjas etc). enbart kör den svarta / svarta varianten, vilken jag inte är något större fan av.

Nu vet jag inte på rak arm exakt hur skorna du är ute efter ser ut, men är det här i stil med vad du letar efter?
Sandays-Wingfield-Black-Suede-224.jpg

Har ett par av dessa i marinblått, och är grymt nöjd. Lär säkert dyka upp på rea, då jag knep mina till halva priset. Men känns som dom är värda fullpris också.

Sweyd? Aning dyrare dock.

Nu vet jag inte på rak arm exakt hur skorna du är ute efter ser ut, men är det här i stil med vad du letar efter?
Sandays-Wingfield-Black-Suede-224.jpg

Har ett par av dessa i marinblått, och är grymt nöjd. Lär säkert dyka upp på rea, då jag knep mina till halva priset. Men känns som dom är värda fullpris också.
My bad - yes, något i denna stil, även om snörena inte var 100 på dess för mig! Tack!:)

Tillbaka
Topp