• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tips på byxor för våren och tidig höst? senhöst och vinter är ju flanell och manchester trevliga byxor men upplever att dessa är varma och inte lämpar sig så väl till den varmare halvan av året. Vad kan man köra med istället som ändå får anses vara välklätt och matchas med skjorta/kavaj/pullover och randsydda skor? ullbyxor dvs "kostymbyxor" är ju ett alternativ men känns ibland lite stelt när man inte har hela kostymen på sig.

Finns det möjligen tunnare manschester eller flanell? chinos är ju ett alternativ men utöver khaki och blå tycker jag sällan man ser dem i klädda färger men är möjligt det finns bra alternativ i kanske grönt och brunt?

Vad bär ni andra?
High twist wool eller fresco (?) som jag har för mig att det kallas. Myxket elegant. Berg&Berg släpper nog sin vårkollektion när som. Annars ett par chinos med hög midja. Kolla broadway and sons.
 
0A03FA2C-0586-48C7-9801-444FC09559A3.jpeg

Vet någon vad detta är för skjorta samt bälte och var man kan hitta det? ☺️
 
Tackar för era förslag! Har en fråga till….
2047F459-2502-46A5-A142-56142E72E695.jpeg

Tänkte rocka detta på våren, tycker ni det blir för stort kontrast mellan byxor och denim skjortan? Kanske en lite ljusare skjorta? Sen skor…loafers?
Tycker inte alls det blir för stor kontrast, passar ypperligt. Däremot t-shirt under skjorta har jag aldrig begripit mig på. Angående skor så hade jag nog istället för loafers valt ett par dressade boots t.ex "James" från J Lindeberg: https://www.jlindeberg.com/sv-se/products/james-square-toe-boot-safari-beige
 
Någon med tips på bra strumpor till lägre pris?

Inga tunna knähöga varianter utan snarare något likt detta från Uniqlo (som jag inte kan ha pga för stora)

goods_02_450757.jpg
 
Någon med tips på bra strumpor till lägre pris?

Inga tunna knähöga varianter utan snarare något likt detta från Uniqlo (som jag inte kan ha pga för stora)

goods_02_450757.jpg
Jag kör Myrqvist Oscar, verkar även vara rea just nu.

 
Jag kan såklart inte veta till 100%, men som tumregel brukar jag tänka att om de är randsydda så står det, eftersom det är en selling point.
Du har säkert helt rätt i det och då landar man i att skorna är för dyra i förhållande till vad man får. Jag stör mig mest på att säljaren inte redovisar tillräckligt tydligt vad det är man säljer. Det är ett sätt att luras.
 
Du har säkert helt rätt i det och då landar man i att skorna är för dyra i förhållande till vad man får. Jag stör mig mest på att säljaren inte redovisar tillräckligt tydligt vad det är man säljer. Det är ett sätt att luras.
Så är det till 99% med alla konsumtionsvararor, det framgår inte vad som saknas utan man anger sina egna usp:ar.
 
Så är det till 99% med alla konsumtionsvararor, det framgår inte vad som saknas utan man anger sina egna usp:ar.
Hur ska man då veta vad man köper? Jag är mest förvånad över att kunderna tycker det är okey. Uspar har använts så länge jag jobbat med försäljning. Syftet med en upp är att få kunden att se det som är bra så man inte ställer frågor om det som kanske är långt mer väsentligt, t ex material, tillverkningsland, kompetens och erfarenhet etc. Jag skulle själv aldrig någonsin köpa något från någon utan att veta vad det är jag köper och från vem. Lite märkligt att det inte finns en debatt om detta. Är det oinsatta kunder kommer de att betala för mycket.
 
Hur ska man då veta vad man köper? Jag är mest förvånad över att kunderna tycker det är okey. Uspar har använts så länge jag jobbat med försäljning. Syftet med en upp är att få kunden att se det som är bra så man inte ställer frågor om det som kanske är långt mer väsentligt, t ex material, tillverkningsland, kompetens och erfarenhet etc. Jag skulle själv aldrig någonsin köpa något från någon utan att veta vad det är jag köper och från vem. Lite märkligt att det inte finns en debatt om detta. Är det oinsatta kunder kommer de att betala för mycket.
För att man köper ett varumärke/en livsstil och inte en särskild vara.
 
För att man köper ett varumärke/en livsstil och inte en särskild vara.
Du menar att kunden duperats till att tro så? Köper jag en tröja köper jag en tröja oavsett märke. Varumärket räcker inte till att informera nödvändig information till en köpare så jag förstår inte varför man skulle känna sig nöjd med det. Varumärket är egentligen det minst intressanta. Det ger inget annat än luft eller tänker jag fel?
 
Du menar att kunden duperats till att tro så? Köper jag en tröja köper jag en tröja oavsett märke. Varumärket räcker inte till att informera nödvändig information till en köpare så jag förstår inte varför man skulle känna sig nöjd med det. Varumärket är egentligen det minst intressanta. Det ger inget annat än luft eller tänker jag fel?
Duperas är nog inte riktigt rätt ordval.
Om kunden är nöjd med att köpa en livsstil/varumärke så är det rätt för kunden, oavsett hur upplyst kunden är om hur varan är producerad, vilka material osv osv.

Ta t ex senaste fenomenet kring det röda Astro Boy skorna från MSCHF
Inte direkt så att de skorna är randsydda och har ett retailpris på 350$ och säljs för betydligt mer på andrahands marknaden.
Vad beror det på....jo...kunderna som är intresserade av den typen av vara köper en livsstil/märke.
 
Duperas är nog inte riktigt rätt ordval.
Om kunden är nöjd med att köpa en livsstil/varumärke så är det rätt för kunden, oavsett hur upplyst kunden är om hur varan är producerad, vilka material osv osv.

Ta t ex senaste fenomenet kring det röda Astro Boy skorna från MSCHF
Inte direkt så att de skorna är randsydda och har ett retailpris på 350$ och säljs för betydligt mer på andrahands marknaden.
Vad beror det på....jo...kunderna som är intresserade av den typen av vara köper en livsstil/märke.
Att de köper skit kan också bero på dålig kunskap, brist på impulskontroll, bekräftelsebehov m.m. Jag tycker bara att det är synd att folk har så dålig koll på värdet i det de köper. Egentligen är funktion klart viktigare än varumärke men det måste man förstå för att klara av att stå emot. Tyvärr har kunden kommit i underläge trots att de skulle kunna vara i ett jämbördigt förhållande men pratar man inte om det så kommer kunden förbli i ett underläge. Ett underläge som gör att de betalar alldeles för mycket pengar för något som tillverkarna har alldeles för goda marginaler. Jag har själv reagerat på att inte materialet sätt ut på hemsidorna. Det som är så viktigt för komforten, livslängden, passformen över tid etc. Folk betalar för 30% plast i ullen för priset som det kostar med 100% ull, ibland. Jag tror många vet att längden på ullen har betydelse för livslängden och nopprigheten men jag tror alltför få kunder frågar om kompetensen hos de som tagit fram ullen. Då vet man inte heller vad man köper. Sållar man bort vissa tillverkningsländer kan man få bättre grejer. Jag tycker kunderna ska skaffa sig en ökad kompetens så de kan ställa krav på produkten. Att ramla in i varumärkessnacket är som att gå in i en tjock dimma.
 
De här har jag kört från Calzedonia nu under vintern, tilllräckligt bra för flerköpspriset. Har föredragit dem framför Uniqlo. Har storlek 42 i skor men kör på 40-41 här.
Hur är resåren i dem? Köpte 80 par strumpor under första Calzedonia-hypen här på KS. Knep 40 par i cashblandning och resten i någon tunnare kvalitet, gemensamt för samtliga var att det var totalt skräp. Efter 10 minuters användning åkte dom ner till fotlederna.
 
Hur är resåren i dem? Köpte 80 par strumpor under första Calzedonia-hypen här på KS. Knep 40 par i cashblandning och resten i någon tunnare kvalitet, gemensamt för samtliga var att det var totalt skräp. Efter 10 minuters användning åkte dom ner till fotlederna.
I en storlek mindre än vad jag vanligen har så fungerar de bra. Iaf de jag länkade. De i lisle är kass i den storlek jag vanligtvis har..
 
Jag kör Myrqvist Oscar, verkar även vara rea just nu.

Oscar ser fina och prisvärda ut, men ”one size fits all”?? Hur skulle det ens vara möjligt?

Jag har 41 iaf i typ Adidas. Hur är dessa då tror dom som testat?
 
Behöver utöka kostymförrådet och tittar runt bland alternativen. Har kört på Suitsupply flera gånger tidigare, men tycker att de ofta envisas med en överdrivet tajt passform för min smak.

Snubblade över Grand Le Mar och undrar om det är någon som prövat deras MtM? Såg att frågan har dykt upp tidigare i tråden, tänkte om någon har testat sedan dess?
 
Behöver utöka kostymförrådet och tittar runt bland alternativen. Har kört på Suitsupply flera gånger tidigare, men tycker att de ofta envisas med en överdrivet tajt passform för min smak.

Snubblade över Grand Le Mar och undrar om det är någon som prövat deras MtM? Såg att frågan har dykt upp tidigare i tråden, tänkte om någon har testat sedan dess?
Inte provat, men hört att Blugiallo ska göra ett bra jobb, men något högre prisnivå
 
Tillbaka
Topp