• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tror mycket grundar sig i beslut man tog under pandemin och hur mkt osålt man satt på då. Kan inte uttala mig för Linnégatan, men vet att både te x Gabucci och R&B går som tåget.
Även Lund & Lund ser ut att tuffa på bra om man tittar på allabolag.

Jag tror snarare aktörer som inte har fullt så kurerat utbud, typ Hugo, Jupiter etc, ligger i farozonen för konkurs.
 
Skulle behöva lite råd 😊
Bröllop i Maj och behöver en ny kostym till det.

Funderade på någon av dessa, men är olivgrön lite för ”höstaktig” än ”sommaraktig”?
Eller skulle det även funka att köra den en sommardag i juni?
100% linne för den olivgröna och offwhite/krämig 50% linne.

Vilken skulle ni kört på? 😊
Tack

57445038-81B3-4316-9CD1-1353015BED3A.jpeg
AE43965E-60D5-43FD-90FD-71249B266D8C.jpeg
 
Skulle behöva lite råd 😊
Bröllop i Maj och behöver en ny kostym till det.

Funderade på någon av dessa, men är olivgrön lite för ”höstaktig” än ”sommaraktig”?
Eller skulle det även funka att köra den en sommardag i juni?
100% linne för den olivgröna och offwhite/krämig 50% linne.

Vilken skulle ni kört på? 😊
Tack

57445038-81B3-4316-9CD1-1353015BED3A.jpeg
AE43965E-60D5-43FD-90FD-71249B266D8C.jpeg
Ditt eget eller någon annans bröllop? :) Finns det ngn klädkod?
 
Skulle behöva lite råd 😊
Bröllop i Maj och behöver en ny kostym till det.

Funderade på någon av dessa, men är olivgrön lite för ”höstaktig” än ”sommaraktig”?
Eller skulle det även funka att köra den en sommardag i juni?
100% linne för den olivgröna och offwhite/krämig 50% linne.

Vilken skulle ni kört på? 😊
Tack

57445038-81B3-4316-9CD1-1353015BED3A.jpeg
AE43965E-60D5-43FD-90FD-71249B266D8C.jpeg
Om det enbart stod mellan dessa hade jag kört den gröna. Samtidigt så skulle jag nog kört typ fresco istället för linne. Maj kan ju vara bra väder men kan också va rätt kallt.

Sitter inte knäppningen väldigt högt förresten?

fresco exempel:
 
Skulle behöva lite råd 😊
Bröllop i Maj och behöver en ny kostym till det.

Funderade på någon av dessa, men är olivgrön lite för ”höstaktig” än ”sommaraktig”?
Eller skulle det även funka att köra den en sommardag i juni?
100% linne för den olivgröna och offwhite/krämig 50% linne.

Vilken skulle ni kört på? 😊
Tack

57445038-81B3-4316-9CD1-1353015BED3A.jpeg
AE43965E-60D5-43FD-90FD-71249B266D8C.jpeg
Tjaaa! Ska på bröllop i Italien i sommar och gillar verkligen den ljusa beiga, var hittar jag den? 🙊 tack! 🙏🏻
 
Här hittar du den :)
Kavajen är ju väldigt kort i kroppen och armarna, iaf på modellen på bilden (men han kanske har hög ap-faktor) och som ngn annan påpekade så ser knäppningen ut att sitta rätt högt oxå.
 
Tack ska ni ha! Jag skall fundera lite.
Och iaf åka och kika på den knäppningen i butik.
För övrigt så är kostymerna ifrån Volt.
 
En väns bröllop 😊 Kavaj är endast klädkoden 😊
ska man vara rigid eller som någon kanske anser, korrekt är väl tolkningen av "kavaj" mörk kostym, tycker man det känns väl överdrivet skulle man kanske kunna tänka sig en mörkblå kostym i linne. Nu kan det ju dock vara så att din vän inte är bevandrad/brydd inom klädkoder så att han faktiskt med kavaj menar just udda kavaj/informell kostym och då är det ju så klart fritt fram :)

Tänker mest för känndom så man inte kommer inramlandes med ljus linnekostym när övriga deltagare står i mörk kostym.
 
ska man vara rigid eller som någon kanske anser, korrekt är väl tolkningen av "kavaj" mörk kostym, tycker man det känns väl överdrivet skulle man kanske kunna tänka sig en mörkblå kostym i linne. Nu kan det ju dock vara så att din vän inte är bevandrad/brydd inom klädkoder så att han faktiskt med kavaj menar just udda kavaj/informell kostym och då är det ju så klart fritt fram :)

Tänker mest för känndom så man inte kommer inramlandes med ljus linnekostym när övriga deltagare står i mörk kostym.
Skall nog ställa frågan till min vän innan man shoppar loss kanske.. :) Tack
 
ska man vara rigid eller som någon kanske anser, korrekt är väl tolkningen av "kavaj" mörk kostym, tycker man det känns väl överdrivet skulle man kanske kunna tänka sig en mörkblå kostym i linne. Nu kan det ju dock vara så att din vän inte är bevandrad/brydd inom klädkoder så att han faktiskt med kavaj menar just udda kavaj/informell kostym och då är det ju så klart fritt fram :)

Tänker mest för känndom så man inte kommer inramlandes med ljus linnekostym när övriga deltagare står i mörk kostym.
Kolla med brudparet vad det tänkt. Som @Tobias Eriksson nämner är Kavaj likställt med mörk kostym. Men idag är det många som inte vet vad det innebär inkl. brudparet som kanske verkligen menar Kavaj och ingenting annat.
 
Kolla med brudparet vad det tänkt. Som @Tobias Eriksson nämner är Kavaj likställt med mörk kostym. Men idag är det många som inte vet vad det innebär inkl. brudparet som kanske verkligen menar Kavaj och ingenting annat.
Nja, dessa eviga funderingar kring klädkoder. Själv är jag inte alls bekant med alla, utan det krävs lite googling för mig om något ska klargöras.

Men att "kavaj" är "mörk kostym" är såklart helt korrekt, eller iaf VAR helt korrekt. Idag så verkar vän av ordning mer anse att det kan innebära även andra färger. Se t.ex. denna guide, och vid googling så verkar dom flesta anse liknande.

Såklart bäst att kolla med brudparet, men jag tolkar det som att bägge alternativen som frågeställaren hade skulle kunna klarat koden. Med det sagt så hade jag inte valt någon utav dom, men det är mer en smaksak. Mörkblå/mörkgrå kostym skulle ju suttit fint här oavsett.

 
Skulle behöva lite råd 😊
Bröllop i Maj och behöver en ny kostym till det.

Funderade på någon av dessa, men är olivgrön lite för ”höstaktig” än ”sommaraktig”?
Eller skulle det även funka att köra den en sommardag i juni?
100% linne för den olivgröna och offwhite/krämig 50% linne.

Vilken skulle ni kört på? 😊
Tack

57445038-81B3-4316-9CD1-1353015BED3A.jpeg
AE43965E-60D5-43FD-90FD-71249B266D8C.jpeg
Min take. :)
Blå kostym, alltid. Dessutom en investering då det alltid funkar, i alla sammanhang (bortsett formell begravning, frack osv såklart).
Föreslår att gå på lite matt tyg, öppna sidfickor och okonstruerad alt mjukt konstruerad axel. Då har du en kostym att återkomma till närhelst det behagar.
Upplever du dig för uppklädd väl där kan du alltid stoppa ned slipsen i fickan och knäppa upp ett par skjortknappar.
 
Efter jobbat hemifrån i 2.5 år är det dags att gå tillbaka till kontoret där det är 4/5 dagar mer formellt (skjorta men inte slips) och 1/5 dagar är det casual (typ piketröja). Garderoben behöver uppdateras och jag behöver lite tips från er.

Vilka skjortor borde jag titta på under 1500 kr? Behöver normalt lite kortare ärm
- Har tittat på t.ex. Kamakura men aldrig testat

Piketröjor
  • Vad borde jag titta på under 1200 kr, gärna både med knappar och "v-ringad".
  • Funderar på köpa en eller två långärmade från Uniqlo (100% EXTRA FINE MERINO KNIT LONG SLEEVED POLO SHIRT)
 
Efter jobbat hemifrån i 2.5 år är det dags att gå tillbaka till kontoret där det är 4/5 dagar mer formellt (skjorta men inte slips) och 1/5 dagar är det casual (typ piketröja). Garderoben behöver uppdateras och jag behöver lite tips från er.

Vilka skjortor borde jag titta på under 1500 kr? Behöver normalt lite kortare ärm
- Har tittat på t.ex. Kamakura men aldrig testat

Piketröjor
  • Vad borde jag titta på under 1200 kr, gärna både med knappar och "v-ringad".
  • Funderar på köpa en eller två långärmade från Uniqlo (100% EXTRA FINE MERINO KNIT LONG SLEEVED POLO SHIRT)
Ströms egna skjortor ligger mellan 1299:- och 1499:-, tycker de har varit väldigt bra.
 
Efter jobbat hemifrån i 2.5 år är det dags att gå tillbaka till kontoret där det är 4/5 dagar mer formellt (skjorta men inte slips) och 1/5 dagar är det casual (typ piketröja). Garderoben behöver uppdateras och jag behöver lite tips från er.

Vilka skjortor borde jag titta på under 1500 kr? Behöver normalt lite kortare ärm
- Har tittat på t.ex. Kamakura men aldrig testat

Piketröjor
  • Vad borde jag titta på under 1200 kr, gärna både med knappar och "v-ringad".
  • Funderar på köpa en eller två långärmade från Uniqlo (100% EXTRA FINE MERINO KNIT LONG SLEEVED POLO SHIRT)
Shirtonomy helt klart. Då kan du måttsytt istället för att köpa RTW och ändra hos skräddare. Annars kan Blugiallo vara nåt.
 
Shirtonomy helt klart. Då kan du måttsytt istället för att köpa RTW och ändra hos skräddare. Annars kan Blugiallo vara nåt.
Testat shirtonomy och fick det måttat. Skjortan som kom ut från det var som ett tält med flera cm för korta ärmar, helt skeva mått. Efter det tappade jag tilltron tyvärr.

Blugiallo har jag inte testat, tack
 
Tillbaka
Topp