• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Är det någon som har erfarenhet av att använda kavaj/kostymmått tagna hos Blugiallo hos Suitsupply? Eller ska man behöva bemöda sig med att ta nya mått där?

Snart stundar ett av det viktigaste jobben i livet, men kanske inte det mest välklädda, föräldraledigheten. Vad sitter ni på för tips för bra plagg som klarar tuffa förhållanden? Hittills har jag bara dykaren med 200m kladdtålighet, barbourjackan för väderomslag i lekparken. Kanske kan vara kul att skaffa ett par selvedge jeans för att se hur de kommer ut på andra sidan? Söker allt från topp till tå som är prisvärt, tåligt, men gärna stiligt.

Har haft en jäkla kärlek till Suit Supplys jeans av den lite smalare modellen än dom nya "Straight leg" modellerna, mest för tyget ifrån Candiani (inte det jäkla otyget med det mjuka strecht yget) har varit helt episkt att bära och slita. Är det några som känner till som använder sig av Candiani typ på lite smalare jeans modeller som finns att prova i Stockholms området?

Har haft en jäkla kärlek till Suit Supplys jeans av den lite smalare modellen än dom nya "Straight leg" modellerna, mest för tyget ifrån Candiani (inte det jäkla otyget med det mjuka strecht yget) har varit helt episkt att bära och slita. Är det några som känner till som använder sig av Candiani typ på lite smalare jeans modeller som finns att prova i Stockholms området?
Vet att iaf Circle of Friends kör med Candianityg utan stretch i flera av deras modeller!

Snart stundar ett av det viktigaste jobben i livet, men kanske inte det mest välklädda, föräldraledigheten. Vad sitter ni på för tips för bra plagg som klarar tuffa förhållanden? Hittills har jag bara dykaren med 200m kladdtålighet, barbourjackan för väderomslag i lekparken. Kanske kan vara kul att skaffa ett par selvedge jeans för att se hur de kommer ut på andra sidan? Söker allt från topp till tå som är prisvärt, tåligt, men gärna stiligt.
Jag har också småbarn och då väger komfort och slitstyrka tungt. Jag själv gillar ”good basics” alltså väl sittande baskläder av bättre kvalitet utan synliga märken osv.

Efter att ha kollat lite på YouTube och T-Shirt testningar testade jag att beställa en T-shirt från Bronson MFG av modellen ”loopwheel tubular athletic T-shirt” just för att de är väldigt billiga. Men det är inte äkta loopwheeled utan industriellt ring-spun vävda men bomullstyget är kraftigt och de känns spontant väldigt slitstarka. Sedan är det ju lite sådär med att beställa kläder från Asien även om de anger att råvaran är 100% amerikansk bomull i detta fall.

För egen del fick jag inte riktigt sinnesfrid med just ursprunget så T-shirten har sorterats ur garderoben av den anledningen.

Har istället skaffat några Merz B. Schwanen ”Relaxed Fit Loopwheeled Heavy T-Shirt” att växla mellan och även några av deras klassiska 215 modell som är lite lättare tyg. Båda modellerna är fantastiska men platsar troligtvis inte in i ”prisvärt” kategorin.

Det ultimata ”all around”-plagget för mig var en Power Houdi från Houdini när jag var hemma med barn 😁

Är i sluttampen av den andra föräldraledigheten nu, totalt ändå typ 16 månader under alla årstider. Har gått från flanell och kashmir i början till funktionsplagg och bomull. Efter en dag har man ju dagens alla mål mat plus en del kroppsvätskor på merparten av plaggen. Eventuella japanska jeans som tidigare tvättades en gång i halvåret behöver nu tvättas en gång i veckan. Sen är det väl olika vilka ungar man får men mina sjövilda grabbar måste ut oavsett väder om de inte ska riva huset så vettiga ytterplagg är ett måste.

Bästa köpen har varit en riktigt varm och lång vinterjacka (Houdini fall out parka). Finns få platser på jorden som är kallare än en lekplats i februari. Skaljacka och byxor med gore-tex till de regnigaste dagarna. Stövlar, har en låg modell från Tretorn. Uniqlo’s t-shirts är helt ok och billiga när de måste kasseras efter ännu en bologneseincident.

Till slut, enjoy! Har ärligt talat inte tyckt att det varit särskilt kul att vara föräldraledig men ser det som en investering för resten av livet i relationen både till barn och partner.

Började jobba i måndags efter ett halvår som föräldraledig. Med det sagt prickade jag in årets skönaste månader och var således inte i så stort behov av varma kläder. Men gick all in på funktion och bar nästintill uteslutande kläder från carhartt. Gillar dock idén med ett par nya rådenim - kul!

Föräldraledigheten för min del varade Juni-Januari.
Sommaren var enkel. Shorts, T-shirt och huvtröja. Slet ut en hel del gammalt och fyllde framförallt på med tshirts från Uniqlo.
På vintern är det verkligen A och O med varma skor, varma lager och bra skalplagg.
Smaksak om man vill ha gore-tex eller oljerock. Sålänge man är beredd på att det blir skitigt och slitet.

Går på andra omgången vid jul. Ska bli ett välkommet avbrott i en förvisso kul men hektiskt vardag. Skifta fokus från stora till små problem.

Edit: bra tänkt med klockan. Utöver vattentålighet är bra lume ett måste. Läggning ska tajmas.

Tack för bra input! Kul med olika perspektiv. Tycker att det är en period som sällan avhandlas i stilsammanhang, och även om det inte är fokuset, så är det ju alltid trevligt att göra det med lite finess 😊

Uniqlo som flera är inne på får besökas och några heavy tees ska inhandlas. Ett par klassiska Levis rådenim kan bli kul.

Blir speciellt att hänga av sig skjorta och kavaj för 8 månader, men ser verklig fram emot att få ägna tid med dottern och få lite nya perspektiv i vardagen.

Till slut, enjoy! Har ärligt talat inte tyckt att det varit särskilt kul att vara föräldraledig men ser det som en investering för resten av livet i relationen både till barn och partner.
Har inget med kläder att göra.
Men jag har provat att vara föräldraledig på olika sätt.
Tyckte det var succé när jag en längre period var föräldraledig måndagar.
Inga måsten efter helgen, och en skön blandning mellan vuxenlivet och småbarnslivet som kompletterade varandra. Hann inte tröttna på något utav det.
Verkligen win-win på alla håll.

Letar keps med lite retro känsla. Kanske ebbets field? Kanske Ralph lauren? Vad finns det mer jag ska titta på?

IMG_4777.jpeg
IMG_4779.jpeg

Tack för bra input! Kul med olika perspektiv. Tycker att det är en period som sällan avhandlas i stilsammanhang, och även om det inte är fokuset, så är det ju alltid trevligt att göra det med lite finess 😊

Uniqlo som flera är inne på får besökas och några heavy tees ska inhandlas. Ett par klassiska Levis rådenim kan bli kul.

Blir speciellt att hänga av sig skjorta och kavaj för 8 månader, men ser verklig fram emot att få ägna tid med dottern och få lite nya perspektiv i vardagen.

Jeans - "finflis" - och min redan då 20 år gamla barbour var min uniform första föräldraledigheten. Kul idé med selvedge!

Slår ett slag för bra, lättvårdade kängor eller boots. Om dottern fortfarande är i vagnålder - även ett par bra varma vantar. Och - om man inte kör snagg - en GADA keps/mössa eller två.. många dagar räckte tiden inte riktigt för att prioritera styling av det egna barret.

Njut av tiden!
/J

Det är lite som att klä sig efter väder. Barn är olika.

I mitt fall så hade jag en relativt kladdfri tid och hade en stor fokus på bekvämlighet utan större förfall. Åtta månader i allt från extra mjuka college och riktigt mjuka tjocka stickade tröjor Och en del manchester och molskin nertill.

Likt dig var det mycket Barbour. Under snöiga dagar var det bekväma och varma kängor och stundtals överdragsbyxor. Varvat med en arktisk parka.
Absolut inget revolutionerande men ville bara vara så bekväm som möjligt.

Men framförallt njut. Åtta månader går fort. 😀

Är det någon i denna eminenta tråd som känner till något alternativ till Barbour för lagning? Har lagat genom dem tidigare och vet hur de gör.

Vill få den lappad med lite små patches och inte sydd eller med byte av hela armar etc. Gärna bitar i lite blandade färger och patinering.

Är det någon i denna eminenta tråd som känner till något alternativ till Barbour för lagning? Har lagat genom dem tidigare och vet hur de gör.

Vill få den lappad med lite små patches och inte sydd eller med byte av hela armar etc. Gärna bitar i lite blandade färger och patinering.
Intressant. Varför inte Barbour? Jag har en jacka där sömmen släppt två ggr precis i kanten av en av bröstfickorna fram. Hörde något om att Barbour fixar gratis men har inte kollat djupare på det

Jag har precis köpt en lätt begagnad Barbour som jag packat upp.

Den ser jättefin ut, men tycker den doftar något som jag inte riktigt kan härleda. Inte illa egentligen, men hade velat se om det går att få bort. Kanske varit på ett lager eller liknande?

Jag provade att hänga ut den på vädring typ två dygn, men hjälpte inte.

Är alltså en vaxad Barbour.

Nån som har några tips vad man kan göra?

Den ser jättefin ut, men tycker den doftar något som jag inte riktigt kan härleda. Inte illa egentligen, men hade velat se om det går att få bort. Kanske varit på ett lager eller liknande?

Vaxade jackor doftar en hel del, det hör till. Speciellt när det är riktigt paraffinbaserat vax. Det binder dofter från omgivningen väldigt effektivt och stannar i jackan. Så är den begagnad kan det vara lite allt möjligt. Använd den mycket istället och skapa din egen patina.

Har aldrig haft något problem med doften, däremot om den legat nedpackad så kan det ju såklart blivit en mer koncentrerad doft. Men jag skulle säga, fortsätt använd och slit in den så avtar det säkerligen. Om inte annat kan Barbour säkert hjälpa dig.

Har tips på vad du inte borde göra som kan rekommenderas på andra plagg: steama inte. Ångan lämnar spår. Tog ett bra tag för mig att borsta upp ytan igen.

Instämmer med ovanstående kommentarer. Doften sitter i vaxet så en vädring kommer inte göra någon större skillnad.

Jag har ägt fyra vintage Barbours varav en luktade hemskt. Testade allt (2 mån vädring, 1 v i frysen, 1l fabric spray, tvättmaskin, omvaxning) men inget gav resultat. Så antingen får du leva med det eller köpa en ny.

Det är ju ett rätt lustigt ämne egentligen. Barbour var väldigt tidigt ute ur ett historiskt perspektiv med vaxade jackor. Det behövdes för att tåla saltvatten och för att inte ruttna bort i de miljöer de användes, och de förknippades senare också med jakt, skog och typiskt brittiskt lantbruk. Det är/var så karaktäristiken kring doften byggdes upp, alltså att vaxet konserverade allt detta. Detta är också vad man läser i texterna på hemsidorna om dessa plagg och säkert något många vill förknippa sig med. Det är lätt att glömma att den historiska doften inte kommer på köpet. Så, du som lever i urban miljö kanske snarare ska förvänta dig en mix av tunnelbanedoft, takeaway, parfymer, offentliga toaletter, avgaser och mat-os efter ett tag.

Tillbaka
Topp