• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ja men de lyckades bra på första försöket. Eftersom att jag har möjlighet till mer än en till fitting så börjar vi på 2 cm och stämmer av balansen, tack för input!
Blir nog grymt! Tycker du dropen blir för aggressiv eller kändes det obekvämt i midjan med tanke på att du vill ta ut den? Eller är det utifrån att den sänks till din naturliga midja och därmed behöver tas ut lite?

Blir nog grymt! Tycker du dropen blir för aggressiv eller kändes det obekvämt i midjan med tanke på att du vill ta ut den? Eller är det utifrån att den sänks till din naturliga midja och därmed behöver tas ut lite?
Nej den var mer än rymlig nog enligt mig - tyckte egentligen det var bra som det var men de verkar gilla när kavajen sitter i en "stängd" position (att vänster och höger framstycke går ihop) även när den inte är knäppt, därav ville de lägga till lite i framstycket. Får väl se om jag vill rulla tillbaka på denna punkt efter fitting 2.

Nej den var mer än rymlig nog enligt mig - tyckte egentligen det var bra som det var men de verkar gilla när kavajen sitter i en "stängd" position (att vänster och höger framstycke går ihop) även när den inte är knäppt, därav ville de lägga till lite i framstycket. Får väl se om jag vill rulla tillbaka på denna punkt efter fitting 2.
Ja och sen hänger det mycket på tyget, jag gissar att ditt tyg är rätt "spongy" och då märker man inte så mycket av om den är lite tight när den är knäppt. Mina två första kavajer var PS Escorial och så en brun harris tweed, båda väldigt spongy. Sen när jag nu gjorde min kostym i en high twist hopsack wool så märkte vi att den var lite tight över midja o bröstet, trots att det var samma mått som jag tycker funkar bra på de två tidigare kavajerna. Så kan va sånt som gör att de vill lägga till ett par cm, för att få ett mönster som funkar även på stumma tyg.

Kan rekommendera dig att de måttar dig för byxor oxå för framtida bruk så slipper du o vänta en extra vända på det när du vill beställa byxor. Jag blev riktigt nöjd med mina första byxor nu till kostymen, och tänker beställa ett gäng udda byxor från dem i höst.

Det har du rätt i och ja, det är betydligt mer förlåtelse i detta tyg än i ditt exempel.

Har du lagt någon order remote nu när du känner att ditt mönster är bra? Då bör man ju rimligtvis kunna korta ned ledtiden med ett par månader.

Det har du rätt i och ja, det är betydligt mer förlåtelse i detta tyg än i ditt exempel.

Har du lagt någon order remote nu när du känner att ditt mönster är bra? Då bör man ju rimligtvis kunna korta ned ledtiden med ett par månader.
Nej, inte remote än, men kommer garanterat göra. Det som är lite svårt är ju att veta hur tyg ser ut i verkligheten när man lägger order remote, men t.ex. tänker jag nog lägga en remote beställning på ett par VBC mid eller charcoal grey flannel byxor (eftersom det är rätt lätt att veta hur det ser ut redan) under hösten om jag inte tar det med dem i september när de skulle va tillbaka i Stockholm.

Nej, inte remote än, men kommer garanterat göra. Det som är lite svårt är ju att veta hur tyg ser ut i verkligheten när man lägger order remote, men t.ex. tänker jag nog lägga en remote beställning på ett par VBC mid eller charcoal grey flannel byxor (eftersom det är rätt lätt att veta hur det ser ut redan) under hösten om jag inte tar det med dem i september när de skulle va tillbaka i Stockholm.
Förstår - Om man är säker på vilket tyg så bör man ju rimligtvis kunna skicka in en beställning redan nu och sen få de levererat till September som ett exempel? Man vill ju maximera säsongen :)

Någon som kan rekommendera skräddare i Göteborg för att förlänga kavajärmar? Har några kavajer från Canali som jag gillar skarpt, men där ärmarna är lite i kortaste laget.

Idiot som jag är lät jag den senaste förlängas med två cm när en hade räckt och nu blev den lite för lång eftersom skjortmanchetten fastnar i innertyget. Men nu vet jag i alla fall med hur mycket de bör förlängas.

Chinos diskuterades tidigare i tråden och för den som vill hålla det enkelt med RTW så jag vill slå ett slag för Casatlantics nya kollektion. Har tidigare provat Luxire, Rubato och De Petrillo men har inte riktigt fått till det - Casatlantic har den passform och tyngd jag letat efter. Med fyra likvärdiga modeller, som alla har high rise, så det blir inte överväldigande med val av detaljer (min erfarenhet vid första beställningen från Luxire). Gillar även deras pikéer och skjortor som har schyst vintage-känsla!

Bilagor

• IMG_6352.jpeg
    IMG_6352.jpeg
    349.2 KB · Visningar: 101
  • IMG_6356.jpeg
    IMG_6356.jpeg
    109.3 KB · Visningar: 105
Chinos diskuterades tidigare i tråden och för den som vill hålla det enkelt med RTW så jag vill slå ett slag för Casatlantics nya kollektion. Har tidigare provat Luxire, Rubato och De Petrillo men har inte riktigt fått till det - Casatlantic har den passform och tyngd jag letat efter. Med fyra likvärdiga modeller, som alla har high rise, så det blir inte överväldigande med val av detaljer (min erfarenhet vid första beställningen från Luxire). Gillar även deras pikéer och skjortor som har schyst vintage-känsla!
Safi eller vilka är det? 😊

Jag gillar verkligen också Casatlantic! Har två par chinos (Safi och Tanger) och en piké i bouclé. Tanger är en rak kopia av främlingsarméns chinos från 50-talet som Broadway & Sons sålde tidigare. Har ett par såna (50-talarna alltså) som är lite för korta för mig om nån är sugen.

Ett litet tips om någon är sugen på rea:

Jag slog till på en K Jacket från Boglioli i Virgin hopsack wool, någon som har tips på hur jag kompletterar med ett par matchande byxor på bästa sätt? Är det "ok" att göra med nedan kavaj/blazer?

Skärmavbild 2023-06-30 kl. 13.11.09.png

Jag slog till på en K Jacket från Boglioli i Virgin hopsack wool, någon som har tips på hur jag kompletterar med ett par matchande byxor på bästa sätt? Är det "ok" att göra med nedan kavaj/blazer?

Skärmavbild 2023-06-30 kl. 13.11.09.png
Perfekt uddakavaj. Brallor i alla jordnära färger blir klockers. Benvit, kräm, taupe, ljusgrå, mellangrå, mörkgrå.

Perfekt uddakavaj. Brallor i alla jordnära färger blir klockers. Benvit, kräm, taupe, ljusgrå, mellangrå, mörkgrå.
Ja jag tänkte detsamma, men hade en idé om att fixa så den fungerar som kostym de fåtalet gånger jag behöver det. Det handlar om 1 gång per år kanske, och då skulle det säkert funka med uddakavaj och olikfärgad nederdel.

Ja jag tänkte detsamma, men hade en idé om att fixa så den fungerar som kostym de fåtalet gånger jag behöver det. Det handlar om 1 gång per år kanske, och då skulle det säkert funka med uddakavaj och olikfärgad nederdel.
En uddakavaj med olikfärgade byxor kan aldrig motsvara kostym som klädkod (d.v.s. klädkod kavaj).

Det blir 10 gånger av 10 bara pyramidalt muppigt om du inte hittar ett par byxor i exakt samma tyg. Kör som udda och släpp den andra tanken är mitt råd 😊 Leta i såna fall efter en kostym om det skulle behövas, och köper du en kommer du säkert använda den oftare än 1 gång per år 😊

Fitcheck. Lämnade magtröjan hemma till fördel för en Oxford i ljus, ljus blå. Och brallorna åkte ner lite. Har ofta svårt med grenen... Folk med tips?

(på spisen fejkat långkok på chorizo+griskind)

Bilagor

• _R002716~3.JPG
    _R002716~3.JPG
    324.1 KB · Visningar: 95
Tillbaka
Topp