• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Någon som testat chinos från Spoke London? Sett mycket reklam för dem där de anger en väldig mängd variation på strl och färger samt tunna svala tyger.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Skjorta och chinos från Dressman 😁

IMG_20230614_081944.jpg
 

Bruset

Panerai
Köper en kostym och ett par uddabyxor på Oscar Jacobson Gbg för en månad sedan.
När jag ska använda kostymen upptäcker jag att en söm på bröstfickan är trasig. Lämnar in, dom fixar såklart, hämtar några dagar senare.
När jag tar på mig uddabyxorna en vecka senare är det ett ca 1 dm stort hål i ena byxfickan. Lämnar in. Ska hämta dom igår. Dom har glömt att lämna till skräddaren. Får driva på stan i två timmar för att dom ska lösa detta.
”Välkommen åter”
”Skulle inte tro det”.
DÅ, erbjuder dom mig en näsduk som kompensation.
Tyckte det var rätt svagt.
Men att plaggen är trasiga från början är ju bara för dåligt. Eller? Ingen erfarenhet av OJ sedan tidigare..
 
Köper en kostym och ett par uddabyxor på Oscar Jacobson Gbg för en månad sedan.
När jag ska använda kostymen upptäcker jag att en söm på bröstfickan är trasig. Lämnar in, dom fixar såklart, hämtar några dagar senare.
När jag tar på mig uddabyxorna en vecka senare är det ett ca 1 dm stort hål i ena byxfickan. Lämnar in. Ska hämta dom igår. Dom har glömt att lämna till skräddaren. Får driva på stan i två timmar för att dom ska lösa detta.
”Välkommen åter”
”Skulle inte tro det”.
DÅ, erbjuder dom mig en näsduk som kompensation.
Tyckte det var rätt svagt.
Men att plaggen är trasiga från början är ju bara för dåligt. Eller? Ingen erfarenhet av OJ sedan tidigare..
Låter som att du haft riktigt otur och att kvalitetskontrollen lämnar en hel del att önska. Jag har köpt ett antal par byxor från dem och varit nöjd, men bara ett av dem de senaste åren. Trist att det blivit såpass ojämn kvalitet, men man ser ju rätt ofta det hos märken över tid tyvärr. Inte alltid de har koll på sina underleverantörer.
 
Vad har ni för tips på bra skräddare för att sy upp en kostym runt Västerås, Stockholm med omnejd. Man är ju tvär väldigt bredaxlad och bred över bröstet och bara 172cm kort, så alla kavajer man provar som sitter bra över rygg, bröst hänger ju för fasiken nere i knävecken känns det som. Även ärmarna blir ju toklånga. Blir galen 😆
Ge mig tips! Gärna ställen som inte kostar skjortan 😉
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vad har ni för tips på bra skräddare för att sy upp en kostym runt Västerås, Stockholm med omnejd. Man är ju tvär väldigt bredaxlad och bred över bröstet och bara 172cm kort, så alla kavajer man provar som sitter bra över rygg, bröst hänger ju för fasiken nere i knävecken känns det som. Även ärmarna blir ju toklånga. Blir galen 😆
Ge mig tips! Gärna ställen som inte kostar skjortan 😉
Är det MTM eller bespoke du är ute efter?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Bespoke skulle ju vara trevligt, men ingen koll hur de ligger prismässigt. Känns väldigt dyrt 😆 Men jag är öppen för båda alternativen.
Gällande MTM så är både Hans Alde, Lund & Lund, Gabucci och Ströms bra och prisvärda. Skulle säga att en kostym kan du nog få för runt 20k. Annars finns ju Blugiallo som säkert många här i tråden testat. De ligger avsevärt lägre likväl Suitsupply. Rose & Born har också MTM, men min erfarenhet är att de är sådär ijmf med de andra.

För bespoke är nog mer AW Bauer och Götrich är rätt bra för bespoke men då kan det dra iväg.
 
Vill man verkligen öppna Pandoras box kan man börja sy in sina skjortor själv. Jag gjorde misstaget att kolla på den här videon och sedan var det kört.


Köpte ett par skjortor igår så nu sitter jag vid symaskinen idag. Det finns alltid något att förbättra. Jag har i princip sytt in varenda skjorta jag äger för att få den där perfekta passformen. Har insett att märket inte spelar någon större roll om passformen är absolut spot on, vilket i min värld numera kräver eget tweakande med nålande och poserande framför spegeln.
 
Vill man verkligen öppna Pandoras box kan man börja sy in sina skjortor själv. Jag gjorde misstaget att kolla på den här videon och sedan var det kört.


Köpte ett par skjortor igår så nu sitter jag vid symaskinen idag. Det finns alltid något att förbättra. Jag har i princip sytt in varenda skjorta jag äger för att få den där perfekta passformen. Har insett att märket inte spelar någon större roll om passformen är absolut spot on, vilket i min värld numera kräver eget tweakande med nålande och poserande framför spegeln.
Älskar ambitionen och håller med om att passformen är det absolut viktigaste. Min erfarenhet är att det där med ”darts” på ryggen (vad det nu heter på svenska) kan vara rätt märkbart på vissa tyger och mönster. Vad tror du? Har det funkat i allmänhet bra för dig eller är det något särskilt man ska tänka på? Själv är det för få skjortor som jag sytt in ryggen på för att jag ska ha klurat ut när och hur det blir bra.
 
Älskar ambitionen och håller med om att passformen är det absolut viktigaste. Min erfarenhet är att det där med ”darts” på ryggen (vad det nu heter på svenska) kan vara rätt märkbart på vissa tyger och mönster. Vad tror du? Har det funkat i allmänhet bra för dig eller är det något särskilt man ska tänka på? Själv är det för få skjortor som jag sytt in ryggen på för att jag ska ha klurat ut när och hur det blir bra.
Om du inte har jättemycket tyg att gömma undan så kan du skippa allt krångel med dartsen, sidsömmen är den viktigaste. Hur du vill ha dina skjortor är också individuellt. Jag gymmar 2-3 ggr/vecka och kör pool 1 gång/vecka vilket har gjort mig bred upptill och smal nertill. När jag hittar en skjorta med bra passform på armar och bröst har jag alltid en massa tyg över i midjan som fuckar passformen. Jag går därför in någon/några cm strax under bröstmusklerna och går tillbaka ut några cm innan skjortans nerkant. Det finns en del videos på youtube om hur man tar in skjortor men den jag postade är den som funkar bäst för mig. Dock går jag direkt på att nåla insidan, vända rätt, prova, göra om mm. Keep it simple.
 

Kingpin

Omega
Om du inte har jättemycket tyg att gömma undan så kan du skippa allt krångel med dartsen, sidsömmen är den viktigaste. Hur du vill ha dina skjortor är också individuellt. Jag gymmar 2-3 ggr/vecka och kör pool 1 gång/vecka vilket har gjort mig bred upptill och smal nertill. När jag hittar en skjorta med bra passform på armar och bröst har jag alltid en massa tyg över i midjan som fuckar passformen. Jag går därför in någon/några cm strax under bröstmusklerna och går tillbaka ut några cm innan skjortans nerkant. Det finns en del videos på youtube om hur man tar in skjortor men den jag postade är den som funkar bäst för mig. Dock går jag direkt på att nåla insidan, vända rätt, prova, göra om mm. Keep it simple.
Klipper du bort överskottstyget?
 
Klipper du bort överskottstyget?
Ibland, ibland inte. Kan vara bra att ha kvar tyg för att kunna lägga ut om kroppsformen ändras. Om man tar in någon cm eller två på skjortor brukar det oftast inte ens märkas, men stör det så ryker det. Syr jag in hoodies och tjockare tröjor klipper jag dock alltid överskottet.
(Jajamän, jag syr in mina hoodies också:bag:)
 

Kingpin

Omega
Ibland, ibland inte. Kan vara bra att ha kvar tyg för att kunna lägga ut om kroppsformen ändras. Om man tar in någon cm eller två på skjortor brukar det oftast inte ens märkas, men stör det så ryker det. Syr jag in hoodies och tjockare tröjor klipper jag dock alltid överskottet.
(Jajamän, jag syr in mina hoodies också:bag:)
Mkt imponerande - jag tror att jag ska testa hemma nu. Tack för inspirationen! Min skräddare tar mellan 3 och 400 per skjorta för ett intag, suck…hade det kostat 150 SEK hade jag inte orkat men eftersom varje skjorta måste skräddas låter det som en riktigt bra lösning!
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Älskar ambitionen och håller med om att passformen är det absolut viktigaste. Min erfarenhet är att det där med ”darts” på ryggen (vad det nu heter på svenska) kan vara rätt märkbart på vissa tyger och mönster. Vad tror du? Har det funkat i allmänhet bra för dig eller är det något särskilt man ska tänka på? Själv är det för få skjortor som jag sytt in ryggen på för att jag ska ha klurat ut när och hur det blir bra.
För min egen del som är rätt så smal så är sprängveck (darts) ett måste för att få till en perfekt passform. Det blir alltid bylsigt där bak om jag skippar sprängvecken, även om måtten är detsamma som på en skjorta utan. Tar man in skjortan genom sidosömmarna för att få bort all överflödig tyg där bak så blir den lite tajt där fram. Nu kör jag endast på måttsydda skjortor, men det märks när jag jämför med mina äldre RL-skjortor (som har snarlika mått).
 
För min egen del som är rätt så smal så är sprängveck (darts) ett måste för att få till en perfekt passform. Det blir alltid bylsigt där bak om jag skippar sprängvecken, även om måtten är detsamma som på en skjorta utan. Tar man in skjortan genom sidosömmarna för att få bort all överflödig tyg där bak så blir den lite tajt där fram. Nu kör jag endast på måttsydda skjortor, men det märks när jag jämför med mina äldre RL-skjortor (som har snarlika mått).
Samma här, förutom ledigare linneskjortor så har jag köpt måttsytt de senaste åren på skjortor till jobbet etc. Vilka märken gillar du för MTM? Jag har bara köpt Stenströms, men det är lite begränsat med val av tyger hos dem, så nu har jag nog jobbat mig igenom de jag gillar. Om du har tips på andra märken av jämförbar kvalitet men med ett bredare utbud så tar jag tacksamt emot.
 
Samma här, förutom ledigare linneskjortor så har jag köpt måttsytt de senaste åren på skjortor till jobbet etc. Vilka märken gillar du för MTM? Jag har bara köpt Stenströms, men det är lite begränsat med val av tyger hos dem, så nu har jag nog jobbat mig igenom de jag gillar. Om du har tips på andra märken av jämförbar kvalitet men med ett bredare utbud så tar jag tacksamt emot.
Vad tar stenströms för mtmskjortor? En annan har problem med att man är 172cm o typ 55cm över axlarna. Så skjortor blir som klänning om man hittar storlek som sitter bra över rygg, bröst 🤣
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Tips på slips och bröstnäsduk till svart dubbelknäppt linnekostym. Jag har funderat på beige linne alt stickad slips. Rätta mig eller tipsa mig.
Tack på förhand
 
Vad tar stenströms för mtmskjortor? En annan har problem med att man är 172cm o typ 55cm över axlarna. Så skjortor blir som klänning om man hittar storlek som sitter bra över rygg, bröst 🤣
2000kr nu senast för en månad sedan. Dock har jag tidigare väntat tills de haft erbjudanden då de bjudit på sömnadsavgiften om man beställt två eller fler skjortor. Ibland har de även fler tyger vid de tillfällena. Denna gång kunde jag tyvärr inte vänta.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Samma här, förutom ledigare linneskjortor så har jag köpt måttsytt de senaste åren på skjortor till jobbet etc. Vilka märken gillar du för MTM? Jag har bara köpt Stenströms, men det är lite begränsat med val av tyger hos dem, så nu har jag nog jobbat mig igenom de jag gillar. Om du har tips på andra märken av jämförbar kvalitet men med ett bredare utbud så tar jag tacksamt emot.
Jag brukar köra på Blugiallo. :)
 

MartinGFX

Cartier
Måttsyr i princip allt ”dressat” jag köper, övertygad att jag sparat x antal tusenlappar på att slippa gå till skräddaren senaste åren. En MTM kostym från Suitsupply kostar ju som en RTW från exempelvis Oscar Jacobson.
 

kalufsen

Panerai
Länge velat testa Prologue men alltid tackat nej pga. den långa leveranstiden - Denna gång "lovade" de att de skulle vara tillbaka i Maj, kommer i slutet av Juni så får väl se när produkten faktiskt är klar och redo för leverans. Nu så här i efterhand känns det ju givetvis bättre att vi är ett steg närmare målet.

Har ett Marlings and Evans tyg i en av mina Saman kavajer som jag är mycket nöjd med så valde till slut samma leverantör, tyg enligt nedan - Tyvärr har de inte tillräckligt stora volymer då jag initialt faktiskt hade tänkt att köra samma POW i Svart/Vit från Fox men påslaget var :meh:

Gillar deras snitt enormt mycket så var en nobrainer för "bespoke" - Runt 40-50 % billigare mot bättre MTM och RTW Orazio. Min Orazio hade typ en identiskt POW men den satt inte riktigt 100 så sålde den och ångrar det idag (därav valet av tyg) Gällande utförande skulle jag nog också säga att den är identisk med nedan.

1685712078287.png
Första fittingen avklarad - Överlag bra första försök men det finns självklart åtgärder som kommer att förbättra slutresultatet. Några ändringar som jag fortfarande kommer ihåg. Andra fittingen bör göras i September och krävs det en tredje, sker det i November.

  • Förlängas med ca 2 cm för att få en bättre balans, upplevs kort trots att jackan precis täcker stussen. Detta medför också en sänkning av knäppningen med 2 cm så att den hamnar vid min naturliga midja samt så kommer även förlängningen att "täcka" höfterna bättre.
  • Nypa in bröst och nedre axel rygg på höger sida vilket även bör hjälpa till med att städa upp sleeve pitch höger.
  • Kragen kommer att nypas in 1.5 cm vilket kommer att lyfta jackan något.
  • Utöka midja med 1-2 cm.

Måste ställa frågan om mönsterpassning - inget jag tänkte på där och då men som kan göras bättre efter att man tittat på bilderna -
Har ni något som de inte tänkt på eller som jag själv missat så shoot.
 

Bilagor

  • 48c7ee18-7f1b-4844-98e2-e3da9c99bc26.jpg
    48c7ee18-7f1b-4844-98e2-e3da9c99bc26.jpg
    338.5 KB · Visningar: 65
  • f0ca6cf0-72bb-4744-908d-7a2df95962cb.jpg
    f0ca6cf0-72bb-4744-908d-7a2df95962cb.jpg
    307.4 KB · Visningar: 61
  • 78d3117f-3680-437e-bcc8-9a02d3a80076.jpg
    78d3117f-3680-437e-bcc8-9a02d3a80076.jpg
    257.9 KB · Visningar: 59
  • c36433da-2cb1-45a9-9c9c-44997f9c44cd.jpg
    c36433da-2cb1-45a9-9c9c-44997f9c44cd.jpg
    301.4 KB · Visningar: 58
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Första fittingen avklarad - Överlag bra första försök men det finns självklart åtgärder som kommer att förbättra slutresultatet. Några ändringar som jag fortfarande kommer ihåg. Andra fittingen bör göras i September och krävs det en tredje, sker det i November.

  • Förlängas med ca 2 cm för att få en bättre balans, upplevs kort trots att jackan precis täcker stussen. Detta medför också en sänkning av knäppningen med 2 cm så att den hamnar vid min naturliga midja samt så kommer även förlängningen att "täcka" höfterna bättre.
  • Nypa in bröst och nedre axel rygg på höger sida vilket även bör hjälpa till med att städa upp sleeve pitch höger.
  • Kragen kommer att nypas in 1.5 cm vilket kommer att lyfta jackan något.
  • Utöka midja med 1-2 cm.

Måste ställa frågan om mönsterpassning - inget jag tänkte på där och då men som kan göras bättre efter att man tittat på bilderna -
Har ni något som de inte tänkt på eller som jag själv missat så shoot.
Jasså, var det din kavaj som hängde där idag, var själv där för att få min kostym lite justerad av dem och såg den, har alltid gillat Marling & Evans undyed wool tyget sen jag sett det på både Simon på Permanent Style och Jerry på PrologueHK. Tror du blir helnöjd med din kavaj när den är klar, jag har 2 kavajer och en kostym från dem nu och gillar verkligen deras husstil.
 

kalufsen

Panerai
Jasså, var det din kavaj som hängde där idag, var själv där för att få min kostym lite justerad av dem och såg den, har alltid gillat Marling & Evans undyed wool tyget sen jag sett det på både Simon på Permanent Style och Jerry på PrologueHK. Tror du blir helnöjd med din kavaj när den är klar, jag har 2 kavajer och en kostym från dem nu och gillar verkligen deras husstil.
Jasså, var det din kavaj som hängde där idag, var själv där för att få min kostym lite justerad av dem och såg den, har alltid gillat Marling & Evans undyed wool tyget sen jag sett det på både Simon på Permanent Style och Jerry på PrologueHK. Tror du blir helnöjd med din kavaj när den är klar, jag har 2 kavajer och en kostym från dem nu och gillar verkligen deras husstil.
Det stämmer och vad kul att du redan kör och är nöjd med Prologue - Antar att den gråa kostymen som hängde där var din? Tyget är riktigt, riktigt bra förutom en sommardag med 32 graders värme i ett hotellrum utan AC :)

Jag är säker på att jag kommer bli nöjd med slutprodukten och deras husstil är varför jag valde att gå vidare med de.
 

Floffen

Panerai
Första fittingen avklarad - Överlag bra första försök men det finns självklart åtgärder som kommer att förbättra slutresultatet. Några ändringar som jag fortfarande kommer ihåg. Andra fittingen bör göras i September och krävs det en tredje, sker det i November.

  • Förlängas med ca 2 cm för att få en bättre balans, upplevs kort trots att jackan precis täcker stussen. Detta medför också en sänkning av knäppningen med 2 cm så att den hamnar vid min naturliga midja samt så kommer även förlängningen att "täcka" höfterna bättre.
  • Nypa in bröst och nedre axel rygg på höger sida vilket även bör hjälpa till med att städa upp sleeve pitch höger.
  • Kragen kommer att nypas in 1.5 cm vilket kommer att lyfta jackan något.
  • Utöka midja med 1-2 cm.

Måste ställa frågan om mönsterpassning - inget jag tänkte på där och då men som kan göras bättre efter att man tittat på bilderna -
Har ni något som de inte tänkt på eller som jag själv missat så shoot.
Tycker det ser bra ut! Helt rätt att förlänga, den ser ganska mycket för kort ut.

Vad tänkte du på kring mönsterpassningen? Jag ser inget konstigt förutom vid knäppningen men det gissar jag är perspektivet som spökar.
 
Första fittingen avklarad - Överlag bra första försök men det finns självklart åtgärder som kommer att förbättra slutresultatet. Några ändringar som jag fortfarande kommer ihåg. Andra fittingen bör göras i September och krävs det en tredje, sker det i November.

  • Förlängas med ca 2 cm för att få en bättre balans, upplevs kort trots att jackan precis täcker stussen. Detta medför också en sänkning av knäppningen med 2 cm så att den hamnar vid min naturliga midja samt så kommer även förlängningen att "täcka" höfterna bättre.
  • Nypa in bröst och nedre axel rygg på höger sida vilket även bör hjälpa till med att städa upp sleeve pitch höger.
  • Kragen kommer att nypas in 1.5 cm vilket kommer att lyfta jackan något.
  • Utöka midja med 1-2 cm.

Måste ställa frågan om mönsterpassning - inget jag tänkte på där och då men som kan göras bättre efter att man tittat på bilderna -
Har ni något som de inte tänkt på eller som jag själv missat så shoot.
Cleant! Det jag främst reagerar på är längden och knäppningen, det är ju så klart en smaksak men 2cm längre ser jag definitivt som minimum!
 

kalufsen

Panerai
Tycker det ser bra ut! Helt rätt att förlänga, den ser ganska mycket för kort ut.

Vad tänkte du på kring mönsterpassningen? Jag ser inget konstigt förutom vid knäppningen men det gissar jag är perspektivet som spökar.
Tack - Kommer bli bra tillslut! Upplevde mönsterpassningen off men när jag tog en extra kik så kanske det är som du säger, perspektivet som spökar!
 
Topp