• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Någon som har insyn och koll på Woolrich, har läst mycket recensioner om dem senaste tiden om att de skulle ha sjangserat totalt (lite överdrivet kanske) kan detta stämma och om så är fallet, vad ska man istället titta på vid köpa av en rimligt varm och behaglig parka? Gillar ju utseendet på dem och att de oftast inte är översållade med varumärke osv.

Så stilren och kvalitativ parkas sökes om det nu är så att Woolrich blivit sämre.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Mina är från Drake’s och jag köpte ett helt gäng innan det blev dyrt.
Jag håller ju också Drake's mössor som idealet, men som @christian-h säger börjar det bli styva priser.
Äsch, jag ska tamejtusan sluta läsa alla tips och råd här.😉 Hade nämligen ingen aning om att jag behövde en mössa från Drake's, men efter att ni uppmärksammade mig om deras mössor var jag naturligtvis tvungen att klicka hem en...🙃
 

Putteman

Cartier
Någon som har tips på vinterjacka? Har snöat in på Houdini Fall in Parka men tycker det är lite för mycket för vad jag vill lägga nu, så har börjat tänka i banan att köpa en ullrock (behöver en ny), tillsammans med en lättviktsjacka att ha under, har även skalplagg att ha över lättviktsjackan. Men smidigheten blir ju lidande såklart när man behöver ta på sig flera plagg. Fast plaggen blir ju kanske använda längre varje säsong.


Någon som kör tunnare jacka med förstärkningsplagg under på vintern?
Du kanske redan har handlat. Men jag sökte just en riktigt varm parka också. Finns en stor finess med just ett plagg som klarar både att hålla värmen, stå emot väta osv.

Jag köpte en Fjällräven Nuuk parka i svart. Det som är lite speciellt med den är att den har även membran i sig (många fodrade vinterplagg som saknar, är ju mest skalkläder som har det). Då jag bor i Malmö så tänker jag att den då även fyller en funktion när det är typ 2 plusgrader, regn och 15 m/s. Vet inte om den är tillräckligt "dressad" för din smak, för den är ju inte dressad. Jag tänker att den fyller funktionen att både vara varm och funktionell i vardag i stan och i riktig vinter/fjäll miljö.

Har haft den endast några dagar nu, men är riktigt nöjd hittills. Skulle man tröttna så finns det även en begagnat marknad för Fjällräven, så nåt får man tillbaka. Jag hittade min på "black week" med -20%, kanske går att maila nån webb shop och fråga om dom kan köra det. Då blir det typ 4800:-.

 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Någon som har insyn och koll på Woolrich, har läst mycket recensioner om dem senaste tiden om att de skulle ha sjangserat totalt (lite överdrivet kanske) kan detta stämma och om så är fallet, vad ska man istället titta på vid köpa av en rimligt varm och behaglig parka? Gillar ju utseendet på dem och att de oftast inte är översållade med varumärke osv.

Så stilren och kvalitativ parkas sökes om det nu är så att Woolrich blivit sämre.
Ingen erfarenhet av vinterjackorna men köpte en regnjacka från Woolrich några månad sedan.

Beställde två storlekar, den storleken jag ville behålla var tyvärr tokigt sydd, skickade tillbaka och beställde en till i rätt storlek och den är felfri. Hittills är jag nöjd med jackan det lilla jag använt den. Den gör det den ska och den är snygg :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Kör också Drake’s även om det smärtar att betala för dem. Ströms hade dem i fjol vet jag, om det fortfarande är någon som letar.

Edit: Heimat gör grymma smulor. Inte heller gratis. https://secondsunrise.se/collections/heimat
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Någon som har insyn och koll på Woolrich, har läst mycket recensioner om dem senaste tiden om att de skulle ha sjangserat totalt (lite överdrivet kanske) kan detta stämma och om så är fallet, vad ska man istället titta på vid köpa av en rimligt varm och behaglig parka? Gillar ju utseendet på dem och att de oftast inte är översållade med varumärke osv.

Så stilren och kvalitativ parkas sökes om det nu är så att Woolrich blivit sämre.
Prisklass? Private White har en trevlig, förra året var deras mellandagsrea riktigt bra. Tror den kostar 14k, så lite svettigt.

Annars har Belstaff en 3-1 jacka, men också den med svettigt pris på typ 1-17k
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Har blivit rekommenderad märket Snoot för deras jackor. Deras kvalitet för några år sedan ska tydligen ha varit riktigt bra. Har hört att sedan de gick i konkurs och fick nya ägare har kvaliteten blivit sämre.

Någon som har erfarenhet?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Någon här som testat dunjackor från SuitSupply? Funderar på denna, men undrar om den verkligen är varm. "Bra" parkas brukar ju kosta lite mer än 5000kr, men jag vill ha något som ändå ser bra ut. Finns det andra "dressade" parkas man bör kolla in?
 

fredrikb

Cartier
Någon här som testat dunjackor från SuitSupply? Funderar på denna, men undrar om den verkligen är varm. "Bra" parkas brukar ju kosta lite mer än 5000kr, men jag vill ha något som ändå ser bra ut. Finns det andra "dressade" parkas man bör kolla in?
Jag har den här:

Sjukt nöjd med den och tycker den är prisvärd. Varm som tusan.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Någon som har tips på snygg mössa som varken ser ut som en kondom eller dumstrut?

Tycker Rudolf har en oväntat snyggt sittande mössa:

1701290341650.png
Såklart inte samma kvalitet som Drakes men gör jobbet för mig.
 
Har blivit rekommenderad märket Snoot för deras jackor. Deras kvalitet för några år sedan ska tydligen ha varit riktigt bra. Har hört att sedan de gick i konkurs och fick nya ägare har kvaliteten blivit sämre.

Någon som har erfarenhet?
Jag har en 7 år gammal Livigno - supernöjd! Älskar deras ”IPad-ficka”.

Köpte nyligen en parkas från Refrigiwear på Bw, 1800 kr var inget att tjafsa om

 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jag har den här:

Sjukt nöjd med den och tycker den är prisvärd. Varm som tusan.
Har provat på den i butik för cirka en månad sen! Gillar tyvärr inte designen på den. Verkar som att det är en annan typ av tyg på din jacka gentemot den jag är intresserad av. Tyvärr hade de inte den i butik senast.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Apropå mössor - har ni kollat in Granqvist? Är själv ingen typ som gillar mössor överhuvudtaget, men slog till på en under deras Black Friday-rea, då det började bli förjäkligt kallt ute. Finns i lite olika varianter/färger. Tyvärr var mörkblått slut i deras kasmhirmvariant, så valde en i ull- och kashmirblandning istället.
 

Psykel

Patek
Apropå mössor - har ni kollat in Granqvist? Är själv ingen typ som gillar mössor överhuvudtaget, men slog till på en under deras Black Friday-rea, då det började bli förjäkligt kallt ute. Finns i lite olika varianter/färger. Tyvärr var mörkblått slut i deras kasmhirmvariant, så valde en i ull- och kashmirblandning istället.
Jag har kört en Granqvist ull/kashmir ett par vintrar nu. Grymt bra!
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Ska checka in dunjackan från SuitSupply (som jag länkade till tidigare) under morgondagen. Som sagt, har ni tips på andra dressade (och varma) parkas som jag bör kolla in? :)
 
Någon som har koll på kvaliteten på Asket? Är ute efter en stickad turtelneck och har kikat på Asket och JohnHenric vilka ligger likt i pris och vad jag kan se motsvarande navy, men klurar på om det är någon kvalitetsskillnad dem emellan?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Någon som har koll på kvaliteten på Asket? Är ute efter en stickad turtelneck och har kikat på Asket och JohnHenric vilka ligger likt i pris och vad jag kan se motsvarande navy, men klurar på om det är någon kvalitetsskillnad dem emellan?
Ingen koll på de två, men kan varmt rekommendera John Smedley. Otrolig kvalitet, kostar det dubbla men brukar gå att hitta på mellandagsrean om du inte har bråttom.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Någon som har koll på kvaliteten på Asket? Är ute efter en stickad turtelneck och har kikat på Asket och JohnHenric vilka ligger likt i pris och vad jag kan se motsvarande navy, men klurar på om det är någon kvalitetsskillnad dem emellan?
Av det jag har testat skulle jag kört på asket. Var på väg att köpa några plagg från John Henric för ett tag sen men fick kalla fötter på plats då jag inte var så imponerad med det sagt har jag aldrig ägt ett John Henric plagg så kan bara uttala mig om den initiala känslan och har ingen erfarenhet över tid.
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
Någon som har koll på kvaliteten på Asket? Är ute efter en stickad turtelneck och har kikat på Asket och JohnHenric vilka ligger likt i pris och vad jag kan se motsvarande navy, men klurar på om det är någon kvalitetsskillnad dem emellan?
Inte svaret på din fråga kanske men har 2st kashmirpolos från JH och är nöjd. Tycker deras merinoull håller bättre kvalité dock.. det mesta köpt på deras reor vilket sker ofta dessutom. Annars kan jag bara hålla med kring John Smedley. Helt klart ett par steg upp!
 

fransl

Cartier
Följer ni det som förr var The Timeless Watch Channel men som nu utvidgats lite och Oisin O Malley? Han gör i regel mycket snygga filmer från Venedig med mycket trevliga klockor och snackar ganska roligt om dem.

På senare tid har han också gjort några lång livestreams, varav tex denna som handlar om vad man skall ha för kläder på sig (inte bara till sin klocka). Både det som kostar lite mer och stilar som får betraktas som mera överkomliga., En del ganska intressant:


Wardrobe essentials for beginners
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Följer ni det som förr var The Timeless Watch Channel men som nu utvidgats lite och Oisin O Malley? Han gör i regel mycket snygga filmer från Venedig med mycket trevliga klockor och snackar ganska roligt om dem.

På senare tid har han också gjort några lång livestreams, varav tex denna som handlar om vad man skall ha för kläder på sig (inte bara till sin klocka). Både det som kostar lite mer och stilar som får betraktas som mera överkomliga., En del ganska intressant:


Wardrobe essentials for beginners
Videon borttagen?
 

fransl

Cartier
Trist! Jag såg delar av den live, och kollade på morgonen efter för länken. Har varit med om det en gång förut. Kan det vara så att någon blev sur och blockade den för något de gjort eller sade?

Det brukar vara en tjej och en kille med utöver Oisin. Det var ett bra snack om både kläder, stil och lite om priser etc.
 
Topp