• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Har både Arthur och Arthuro från Berg & Berg. Båda funkar till kavaj men tror att Arthuro för gemene man blir lite väl vid till kavaj. Är man #menswear föredrar man förmodligen Arthuro…

Jeanerica hade en modell som heter ”Reconstructed” och den hamnar mellan Arthur och Arthuro i passform - bär inte alls som modellerna visar upp de på bild om man drar upp midjan lite. Kan säkert finnas kvar hos någon återförsäljare/archive.
 
När vi ändå är inne på jeans så behöver jag blotta min totala okunskap, tittar på ett par från Resolute men blir inte klok på färgen. På bilderna här (modell 710) https://www.resolute.jp/lineup

Visar de modellen i någon form av otvättad/raw men på övriga bilder är de en helt annan tvättad look. Hittar bara den otvättade att köpa, är det så helt enkelt att de blir som efterföljande bilder när de tvättas/används?

Bonusfråga: Någon som har koll på jeans från PAIGE, är de vettiga för priset (jävligt dyra för mig) eller finns det då bättre alternativ?
 
När vi ändå är inne på jeans så behöver jag blotta min totala okunskap, tittar på ett par från Resolute men blir inte klok på färgen. På bilderna här (modell 710) https://www.resolute.jp/lineup

Visar de modellen i någon form av otvättad/raw men på övriga bilder är de en helt annan tvättad look. Hittar bara den otvättade att köpa, är det så helt enkelt att de blir som efterföljande bilder när de tvättas/används?

Bonusfråga: Någon som har koll på jeans från PAIGE, är de vettiga för priset (jävligt dyra för mig) eller finns det då bättre alternativ?
Jag hade iaf velat ha 100% bomull i ett par jeans för nästan 3000 spänn.

Resolute har jag ingen koll på.
 
När vi ändå är inne på jeans så behöver jag blotta min totala okunskap, tittar på ett par från Resolute men blir inte klok på färgen. På bilderna här (modell 710) https://www.resolute.jp/lineup

Visar de modellen i någon form av otvättad/raw men på övriga bilder är de en helt annan tvättad look. Hittar bara den otvättade att köpa, är det så helt enkelt att de blir som efterföljande bilder när de tvättas/används?

Bonusfråga: Någon som har koll på jeans från PAIGE, är de vettiga för priset (jävligt dyra för mig) eller finns det då bättre alternativ?
Tvättarna ser klart olika ut. Kan vara som du säger, men hur de ser ut efter användning är svårt att garantera. Det beror helt på hur de tvättas och används. Jag skulle skriva och fråga.

Nu var det ca 15 år sedan jag hade helt otvättade jeans, men några par av tjockare material som jag endast tvättade ett par gånger över de ca tre år jag använde blev riktigt grymma, så till den grad att personal i butiker kom och frågade om dem. Idog vädring mellan varven gärna i minusgrader är att rekommendera om du vill gå den vägen till din nötning.

Ju mer regelbundet de tvättas desto mer jämnblå bleks de med tiden. Om blekning är främst via användning bleka de vid ytor som nöts mest (rumpa, lår, veck).

Rå denim kan krympa en hel del vid första tvätten och släpper färg. Vad jag gjorde var att skölja dem direkt och låta dem torka på kroppen en skön sommardag för att forma dem. Vet inte hur stretchmaterial påverkas, men kanske inte lika livligt som naturmaterial? Antagligen spelar väven också in.
 
När vi ändå är inne på jeans så behöver jag blotta min totala okunskap, tittar på ett par från Resolute men blir inte klok på färgen. På bilderna här (modell 710) https://www.resolute.jp/lineup

Visar de modellen i någon form av otvättad/raw men på övriga bilder är de en helt annan tvättad look. Hittar bara den otvättade att köpa, är det så helt enkelt att de blir som efterföljande bilder när de tvättas/används?

Bonusfråga: Någon som har koll på jeans från PAIGE, är de vettiga för priset (jävligt dyra för mig) eller finns det då bättre alternativ?
Vad är det du letar efter specifikt? Känner inte till Resolute sen tidigare och blev inte mycket klokare av deras hemsida.

På japanspåret har du TCB, Sugar Cane och Warehouse som gör extremt trevliga grejer. Där köper du ofta rådenim som är sköljd för att undvika shrink to fit. Priserna är mellan 2 och 3k, men det kommer vara billigt sett till kvalitet, livslängd och känsla. De missar dock alltid några centimeter i midjehöjd samt lårvidd, något jag kan leva med.
Kika Göteborg Manufaktur eller Second Sunrise.
 
Vad är det du letar efter specifikt? Känner inte till Resolute sen tidigare och blev inte mycket klokare av deras hemsida.

På japanspåret har du TCB, Sugar Cane och Warehouse som gör extremt trevliga grejer. Där köper du ofta rådenim som är sköljd för att undvika shrink to fit. Priserna är mellan 2 och 3k, men det kommer vara billigt sett till kvalitet, livslängd och känsla. De missar dock alltid några centimeter i midjehöjd samt lårvidd, något jag kan leva med.
Kika Göteborg Manufaktur eller Second Sunrise.
Söker nog egentligen främst ett par vettiga jeans i någon mellanblå nyans. Har ett mark mörkt blåa och skulle vilja komplettera med något mer mellanblått likt bilderna i slutet på ovan länk. Ska kolla in dina tips då jag jobbar nära gbg 👍
 
Finns det något sätt att tvätta ”endast kemtvätt” kläder själv? Precis hemkommen från längre resa och upptäcker att alla linne- och seersuckershorts ska kemtvättas. Inte supersugen på att betala 150kr/st. 💸
 
Finns det något sätt att tvätta ”endast kemtvätt” kläder själv? Precis hemkommen från längre resa och upptäcker att alla linne- och seersuckershorts ska kemtvättas. Inte supersugen på att betala 150kr/st. 💸
Jag hade tvättat i 30 grader med låg centrifugering. Shorts om något är ett plagg som bör kunna gå i tvättmaskinen.
Ja precis, 100% linneskjortor är heller inga som helst problem att tvätta i maskin, kör alla mina i 40 grader (men börja kanske i 30 för säkerhetsskull).
 
Finns det något sätt att tvätta ”endast kemtvätt” kläder själv? Precis hemkommen från längre resa och upptäcker att alla linne- och seersuckershorts ska kemtvättas. Inte supersugen på att betala 150kr/st. 💸
Problemet kan vara om byxorna har någon form av innerfoder, särskilt om fodret inte är i bomull. Då kan det krympa på ett ojämnt vis. Gissar dock att shorts i seersucker inte riktigt är fodrade på det sätt jag tänker på.
 
Senast ändrad:
Jag hade tvättat i 30 grader med låg centrifugering. Shorts om något är ett plagg som bör kunna gå i tvättmaskinen.

Ja precis, 100% linneskjortor är heller inga som helst problem att tvätta i maskin, kör alla mina i 40 grader (men börja kanske i 30 för säkerhetsskull).

Problemet kan vara om byxorna har någon form av innerfoder, särskilt om fodret inte är i bomull. Då kan det krympa på ett ojämnt vis. Gissar dock att shorts i seersucker inte riktigt är fodrade på det sätt jag tänker på.
Tack för input. Tvättar normalt alltid i 30 grader.

Jag börjar att testa med ett par och minimal centrifugering och plantorkning och hoppas på det bästa.
 
Återkopplar avseende Larimars: Aldrig varit så nöjd med en skjorta! Stora matiga buttondowns, trevliga tyger, utmärkt passform utifrån de punkter jag valde. :)
Bäst krage för pengen.
IMG_3418.jpeg
 
Vad är det meningen att man ska ha för strumpor till sådana här skor? Tänker mig på sommaren när man har jeans/chinos. Med shorts tänker jag att det är uteslutna på förhand?
1000000220.png
 
Vad är det meningen att man ska ha för strumpor till sådana här skor? Tänker mig på sommaren när man har jeans/chinos. Med shorts tänker jag att det är uteslutna på förhand?
1000000220.png
 
Sökte igenom tråden två år tillbaka utan resultat - nån som kan rekommendera en jeansmodell/märke till grövre uddakavaj? Söker alltså en diskret och smal till regular silhuett med normal till hög midja. Gillar annars Nudie men absolut inte till detta.
Slänger in Natalino som ytterligare ett tips. Har funderat över exakt din fråga ganska länge och kommit fram till att deras mörkblåa tvätt är de (i mitt tycke) snyggaste man hittar under 3k.
 
Tillbaka
Topp