• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Putteman

Cartier
Det går väl fint med sneakers men du kanske ska gå åt det enfärgade/nedtonade hållet. Sedan beror det på vad du lägger i ”dressad generellt” - vad ser du framför dig mer än jeans/chinos nedtill? Kavaj? Overshirt?

För att bli konkret vad jag kikat på något härifrån: https://www.skolyx.se/73-sneakers (jag har dessa själv https://www.skolyx.se/sneakers/1649-skolyx-premium-sneaker-i-ljusgra-mocka-med-moerk-sula.html) eller något neutralt från New Balance.
Jag har gärna något stickat upptill, vilket generellt inte är särskilt dressat. Kombinerar gärna med en skjorta, alternativt endast skjorta såklart, och skjortan gör ju det något mer dressat då. Jag tänker att om man delar kroppen i tre, överdel, underdel, skor. Då kan man ju klä ner en utav delarna men fortfarande känna sig "smart casual" eller vad man ska kalla det.

Då jag ofta går i jeans och skjorta t.ex. så tänker jag att ett par dressade skor hade kunnat lyfta helheten en nivå till det jag kallade "dressad generellt". Idag så tar jag ofta ett par Adidas av bekvämlighetsskäl och tycker inte själv att det blir tillräckligt välklätt. ;) Därav jag önskar lite hjälp med bekväma alternativ. :)
 

Ftira

Omega
Jag håller med i vad du skriver. Den senaste nya jag köpte var från Uniqlo, annars rekommenderar jag vintage. Kolla in Etsy, Grailed och eBay.

Min favorit är US Armys HBT skjorta, 40-tal och går att hitta runt 2000 och uppåt:


16AAE8BA-3AC8-47E1-9F96-0115884B59E6.jpeg



Kolla in:




Schyssta jeans! Modell?
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Har lite frågor gällande Woolrich Arctic parka. Hoppfull om att några i tråden sitter på svar.
Hur upplevs storleken?
Motsvarar kvaliten priset?
Hur klarar de +2 regn och blåst i Göteborg?
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Har lite frågor gällande Woolrich Arctic parka. Hoppfull om att några i tråden sitter på svar.
Hur upplevs storleken?
Motsvarar kvaliten priset?
Hur klarar de +2 regn och blåst i Göteborg?
Tycker dom är små i storlekarna. Har en sen tre år tillbaka, hänger dock mest i flrrådet. Har en gul fjällräven expedition som jag trivs bättre med. Dock inte optimal för regn.

 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Tycker dom är små i storlekarna. Har en sen tre år tillbaka, hänger dock mest i flrrådet. Har en gul fjällräven expedition som jag trivs bättre med. Dock inte optimal för regn.

Ok, hur upplever du att din Arctic parka klarar regn?
 

Horologen

Cartier
Har lite frågor gällande Woolrich Arctic parka. Hoppfull om att några i tråden sitter på svar.
Hur upplevs storleken?
Motsvarar kvaliten priset?
Hur klarar de +2 regn och blåst i Göteborg?
Har en av deras mer tekniska jackor som är lite kortare än parks längd och den håller värmen fint i både +/-0 och ner till -20 (-32c var lägsta jag kört den i och då med baslager)

Men deras kvalite är det verkligen inget fel med 👍🏼

IMG_2905.jpeg
 

Putteman

Cartier
Lite samma funderingar jag också :) och har föga förvånande samma skostorlek som dig. Dock aldrig tänkt på att det är skorna som gör det utan tänkt mer på att det är mina smala ben/kropp :D
För att svara lite på mina egna funderingar så har jag testat mina jeans i lite andra kombinationer nu. Finns väl nån "klassisk stilregel" tror jag angående att det ofta blir bra att ha lite liknande passform på över och underkropp. Dvs. det jag provat är att då jeansen är lite rymligare så har jag kombinerat med en lite rymligare overshirt på överkroppen. Då funkar helheten bättre helt klart. Lite svårt totalt sätt då min garderob inte består utav nåt oversized mode, men det finns iaf något att hämta i detta att rymligare passform nere funkar bäst med rymligare passform uppe.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Har en av deras mer tekniska jackor som är lite kortare än parks längd och den håller värmen fint i både +/-0 och ner till -20 (-32c var lägsta jag kört den i och då med baslager)

Men deras kvalite är det verkligen inget fel med 👍🏼

IMG_2905.jpeg Tack! Är sugen på en lite längre jacka men bra att veta att de håller värmen i ett såpass brett spann.
 
Lite kantboll kanske men lite nyfiken :) Verkar som att stiljournalens webshop lagt ner, får inte upp den när jag söker. Någon som vet om det är något temporärt eller definitivt? Har ju inte varit uppe så länge tänker jag, har inte köpt något men har kikat in lite då och då.
 

filthywatch

Cartier
Vet inte om detta är rätt tråd men jag gör ett försök. Jag har köpt ett par byxor som är tillverkade i 99% jungfru ull och 1% elastan med tvättråd som säger ”endast kemtvätt”. Vågar man tvätta i vanlig tvätt fast med ett skonsamt program eller är det dumt att chansa?
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Skulle behöva uppgradera min byxgarderob för jobb. Skulle behöva köpa 5-10 nya byxor som passar för varmt väder.

Klädkoden på jobb är kostymbyxor och skjorta förutom fredag då uddabyxor (som jag gärna kan använda på fritiden också) går bra. Vad bör jag leta efter för tyger, färger, struktur och modell på byxor?

Har sedan tidigare två par byxor från Ströms (likt deras Sartorial linje).
 

fransl

Cartier
Skulle behöva uppgradera min byxgarderob för jobb. Skulle behöva köpa 5-10 nya byxor som passar för varmt väder.

Klädkoden på jobb är kostymbyxor och skjorta förutom fredag då uddabyxor (som jag gärna kan använda på fritiden också) går bra. Vad bör jag leta efter för tyger, färger, struktur och modell på byxor?

Har sedan tidigare två par byxor från Ströms (likt deras Sartorial linje).

Jag är väldigt förtjust i allt från tyska Meyer. De har både det som på nysvenska kallas kostymbyxor (ylle- eller uddabyxor är väl mer korrekt egentligen, om det inte är så att man bara glömt kavajen till kostymen hemma så att säga) till chinos och mycket ledigare saker.

Fördelen också att man kan lätt sitta i en bil en halv dag och ändå komma fram och inte se ut att vara i behov av en byxpress. De är bekväma och sitter i regel bra också.
 
Skulle behöva uppgradera min byxgarderob för jobb. Skulle behöva köpa 5-10 nya byxor som passar för varmt väder.

Klädkoden på jobb är kostymbyxor och skjorta förutom fredag då uddabyxor (som jag gärna kan använda på fritiden också) går bra. Vad bör jag leta efter för tyger, färger, struktur och modell på byxor?

Har sedan tidigare två par byxor från Ströms (likt deras Sartorial linje).
Fresco eller likvärdigt hårt twistad ull i alla möjliga färger. Ljusgrå, mellangrå, mörkgrå, beige, taupe.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Enfärgade t-shirts, som håller form och kvalité efter några tvättar? Vart hittar man dom och vilket märken kör ni på?
COS midweight eller lightweight ger mest bang for the buck enligt mig. Lightweight i vitt blir lite väl nära transparent enligt mig och har sämre kvalitet än midweight men som undertröja funkar den. Midweight har nackdelen att den säljer slut hela tiden så man måste bevaka hemsidan lite.
 

Falken

Panerai
Någon preferens/erfarenhet kring vem man ska välja på Blugiallo för hjälp sy upp smoking. Känns som slutresultat kan bli lite olika beroende på vem som hjälper en…
 
Topp