• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Köpt ett par trial byxor från Collaro.co och behöver lite input gällande passform (ber om ursäkt för slarvigt instoppade skjortan).
1000041845.jpg 1000041846.jpg 1000041847.jpg
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Hur mycket töjer sig mockaloafers? Jag köpte ett par begagnade som var för stora för en annan och de är nästan helt perfekta, kanske 0,5 cm för små, men så pass bekväma att man inte kommer få skav.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Hur mycket töjer sig mockaloafers? Jag köpte ett par begagnade som var för stora för en annan och de är nästan helt perfekta, kanske 0,5 cm för små, men så pass bekväma att man inte kommer få skav.
Generellt sett - ja, mocka töjer sig, lite mer än skinn (det är därför skor som inte går att justera, ex chelseaboots eller loafers, är lite lurigt att gaffla in passformen på). Tunn mocka sträcker sig mer än tjock, enklare ("fluffig" spaltmocka, exempelvis) mer än bättre.

Som svar på din fråga; 0,5 centimeter är en hel del (det är nästan en hel storlek), men ner mot ett halvnummer brukar ordna sig med lite inkörning. Volymen justeras mer än yttermåtten (du kan så att säga inte göra skon längre, men rymligare).
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Generellt sett - ja, mocka töjer sig, lite mer än skinn (det är därför skor som inte går att justera, ex chelseaboots eller loafers, är lite lurigt att gaffla in passformen på). Tunn mocka sträcker sig mer än tjock, enklare ("fluffig" spaltmocka, exempelvis) mer än bättre.

Som svar på din fråga; 0,5 centimeter är en hel del (det är nästan en hel storlek), men ner mot ett halvnummer brukar ordna sig med lite inkörning. Volymen justeras mer än yttermåtten (du kan så att säga inte göra skon längre, men rymligare).
Tack för svar! Längden är inte problem det är just bredden, så då kanske det går ändå 😃
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Köpte ett par Ecco.
Mycket bekväma och sköna att gå i, men hur står de sig kvalitétsmässigt?
Lite besviken att sulan är limmad och inte sydd.

ecco.jpg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Marzio skon är lite hårdare mocka vs LPs, men i övrigt nöjd med dem. Sett dryga 10-15st versioner av LPs denna våren, så tror det bara är en tidsfråga innan den modellen är lika commoditized som ett par tassel loafers, billoafers eller liknande.
Antar att du äger ett par från Marzio? Hur är storlekarna på dem?
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Generellt sett - ja, mocka töjer sig, lite mer än skinn (det är därför skor som inte går att justera, ex chelseaboots eller loafers, är lite lurigt att gaffla in passformen på). Tunn mocka sträcker sig mer än tjock, enklare ("fluffig" spaltmocka, exempelvis) mer än bättre.

Som svar på din fråga; 0,5 centimeter är en hel del (det är nästan en hel storlek), men ner mot ett halvnummer brukar ordna sig med lite inkörning. Volymen justeras mer än yttermåtten (du kan så att säga inte göra skon längre, men rymligare).
Jag testade att köpa en uttöjningsspray som man skulle spraya på och sen gå i skorna ett par timmar tills skorna torkade. Det fungerade, nu sitter skorna som handskar på fötterna :p
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Tjenare!
Köpte en beggad kostym för ett tag sen och fixade till hos skräddaren. Tog på mig kavajen förra veckan och inser att mina preferenser nog ändrats när det gäller längd, tycker nu kavajen är för kort. Detta har i viss mån såklart att göra med balansen, den var väldigt lång när jag fick den, kortades ganska mkt och det gör ju att fickhöjd bla ser lite lustigt ut, vilket jag i viss mån var medveten om när jag kortade den men gjorde det ändå. Har ni några tips på om det finns något att göra som kan fixa till balans lite eller få den att se bättre ut? Kanske sy om quartersen något? Eller kanske något med byxorna som kan hjälpa? Själv tänkt på att försöka fixa bunchingen i innerbenet. Förlänga kavajen går ju inte men kanske finns något annat att göra. All hjälp mottages tacksamt!
Det ska tilläggas att jag själv är väldigt kort i rocken, och en något kortare kavaj ofta ser lite bättre ut på mig, förlänger benen osv, men ändock. Ska också tilläggas att två av bilderna är tagna från ett något lägre perspektiv vilket gör att den kanske ser extra kort ut.
unnamed (3).jpg
unnamed (4).jpg
unnamed (2).jpg
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tjenare!
Köpte en beggad kostym för ett tag sen och fixade till hos skräddaren. Tog på mig kavajen förra veckan och inser att mina preferenser nog ändrats när det gäller längd, tycker nu kavajen är för kort. Detta har i viss mån såklart att göra med balansen, den var väldigt lång när jag fick den, kortades ganska mkt och det gör ju att fickhöjd bla ser lite lustigt ut, vilket jag i viss mån var medveten om när jag kortade den men gjorde det ändå. Har ni några tips på om det finns något att göra som kan fixa till balans lite eller få den att se bättre ut? Kanske sy om quartersen något? Eller kanske något med byxorna som kan hjälpa? Själv tänkt på att försöka fixa bunchingen i innerbenet. Förlänga kavajen går ju inte men kanske finns något annat att göra. All hjälp mottages tacksamt!
Det ska tilläggas att jag själv är väldigt kort i rocken, och en något kortare kavaj ofta ser lite bättre ut på mig, förlänger benen osv, men ändock. Ska också tilläggas att två av bilderna är tagna från ett något lägre perspektiv vilket gör att den kanske ser extra kort ut.
unnamed (3).jpg
unnamed (4).jpg
unnamed (2).jpg


Tycker inte alls att kavajen är för kort. Man ser inte din rumpa.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Köpte ett par Ecco.
Mycket bekväma och sköna att gå i, men hur står de sig kvalitétsmässigt?
Lite besviken att sulan är limmad och inte sydd.

ecco.jpg

Påminner mig kraftigt om detta legendariska Instagram-konto:


Personligen hade jag hellre haft sneakers och kostym på en mässa än de där.
 

fransl

Cartier
Spännande det där hur kläder passar olika på olika personer. Många talar gott om Etons skjortor. Jag har haft två, varav den ena är på idag. Den känns trång över axlarna (det är inte där jag är bred om vi säger så). Ärmarna känns konstiga och den stretar och drar.

Jag har/har haft säkert femtio skjortor från Oscar of Sweden och nästan alla fungerar där Eton-skjortan inte fungerar.

Det kan förstås vara så att jag har haft otur med de två jag har. Men jag tror att det kommer att dröja ett tag innan jag köper en ny Eton.
 
Tjenare!
Köpte en beggad kostym för ett tag sen och fixade till hos skräddaren. Tog på mig kavajen förra veckan och inser att mina preferenser nog ändrats när det gäller längd, tycker nu kavajen är för kort. Detta har i viss mån såklart att göra med balansen, den var väldigt lång när jag fick den, kortades ganska mkt och det gör ju att fickhöjd bla ser lite lustigt ut, vilket jag i viss mån var medveten om när jag kortade den men gjorde det ändå. Har ni några tips på om det finns något att göra som kan fixa till balans lite eller få den att se bättre ut? Kanske sy om quartersen något? Eller kanske något med byxorna som kan hjälpa? Själv tänkt på att försöka fixa bunchingen i innerbenet. Förlänga kavajen går ju inte men kanske finns något annat att göra. All hjälp mottages tacksamt!
Det ska tilläggas att jag själv är väldigt kort i rocken, och en något kortare kavaj ofta ser lite bättre ut på mig, förlänger benen osv, men ändock. Ska också tilläggas att två av bilderna är tagna från ett något lägre perspektiv vilket gör att den kanske ser extra kort ut.
unnamed (3).jpg
unnamed (4).jpg
unnamed (2).jpg
Inte oaptitligt kort men jag hade definitivt föredragit den längre. Osäker på vad som skulle gå att göra med den dock. Jag hade nog nöjt mig med den och sedan tagit tankarna med mig till framtida köp.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Påminner mig kraftigt om detta legendariska Instagram-konto:


Personligen hade jag hellre haft sneakers och kostym på en mässa än de där.


Ja jag har övervägt att bära sneakers nästa gång. För tio år sedan såg man kanske nån enstaka snubbe med sneakers. Numera är det ca 70%
Ska sägas att jag gärna bär svarta jeans, skjorta och svart kavaj.
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Inte oaptitligt kort men jag hade definitivt föredragit den längre. Osäker på vad som skulle gå att göra med den dock. Jag hade nog nöjt mig med den och sedan tagit tankarna med mig till framtida köp.
Haha ja, jag hade väl en idè om att det inte skulle bli nån ny kostym på många många år för att denna skulle bli bra. Är kanske också det som gör att jag har lite svårt att acceptera att det är som det är och bara live with it.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Spännande det där hur kläder passar olika på olika personer. Många talar gott om Etons skjortor. Jag har haft två, varav den ena är på idag. Den känns trång över axlarna (det är inte där jag är bred om vi säger så). Ärmarna känns konstiga och den stretar och drar.

Jag har/har haft säkert femtio skjortor från Oscar of Sweden och nästan alla fungerar där Eton-skjortan inte fungerar.

Det kan förstås vara så att jag har haft otur med de två jag har. Men jag tror att det kommer att dröja ett tag innan jag köper en ny Eton.
För mig låter det som du köpt fel storlek eller kanske mer troligt fel modell. De har trots allt fyra olika passformer, så jag tycker även du borde kunna hitta en som passar.
 

fransl

Cartier
För mig låter det som du köpt fel storlek eller kanske mer troligt fel modell. De har trots allt fyra olika passformer, så jag tycker även du borde kunna hitta en som passar.

Ah! Det var inget som säljaren upplyste om. Han var nog mest intresserad av att sälja än att den skulle passa så att säga. Men å andra sidan var den på rea och rea är det oftast av en anledning.

Jag är inte helt säker på att tygets kvalite är i min smak heller. Men skjortor måste man ha många, och jag har inget emot att en får hänga i garderoben en månad eller två utan att jag bär den.

Men passformerna tål att undersökas lite närmare. Tack för tipset!
 
  • Like
Reactions: Nic

JDQ

Panerai
2-Faktor
Oh, på så vis. Uppfattar blåjeans som lite för casual.
Gå på en mörkare nyans. En svart kavaj till jeans är väldigt svårt att få till på ett snyggt sätt enligt mig. Då måste du nästan köra på en monochrom look där det finns en tydlig struktur i kavajen( ska inte se ut som en svart kavaj tillhörande en svart ”business” kostym). Men som sagt enligt mig väldigt svårt att få till och inget jag skulle satsat på att bära själv. Marinblå kavaj till blå jeans är betydligt lättare. Känns det för casual hade jag gått på annan uddabyxa.
 
Topp