• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tack för tipset!

Känns lite läskigt då jag inte har så bra koll på vad som skiljer en kvalitets frack från den eran och en av mindre god kvalisort.

Du råkar inte cirkus veta vad de tar för en kostym? Skiljer givetvis mellan frack, kostym, material etc. Men mellan tummen och pekfinger?
Skulle också tipsa om Rob 👍

Vanlig kostym börjar kring 12 men vet inte hur mycket dyrare en frack kan vara. Men frack är coolt att köra, men då det också kräver att alla gäster också bär frack kommer det nog aldrig bli aktuellt för mig.

Skulle också tipsa om Rob 👍

Vanlig kostym börjar kring 12 men vet inte hur mycket dyrare en frack kan vara. Men frack är coolt att köra, men då det också kräver att alla gäster också bär frack kommer det nog aldrig bli aktuellt för mig.
Tack! Det är i runda slängar vad jag haft i tankarna. Utgår från ett visst påslag för en frack.

Dessvärre så kommer det bli en viss blandning. Efter viss efterforskning så kom jag fram till att smoking var det yttersta som gästerna troligtvis skulle få till. Men vill helt ha frack själv. Kanske ser helt knäppt ut med en person i frack och resten i smoking. Men jag är lite knäpp med så det kanske bara knyter ihop hela tillställningen.

Tack! Det är i runda slängar vad jag haft i tankarna. Utgår från ett visst påslag för en frack.

Dessvärre så kommer det bli en viss blandning. Efter viss efterforskning så kom jag fram till att smoking var det yttersta som gästerna troligtvis skulle få till. Men vill helt ha frack själv. Kanske ser helt knäppt ut med en person i frack och resten i smoking. Men jag är lite knäpp med så det kanske bara knyter ihop hela tillställningen.
Haha ja det är väl lite hur ”korrekt” man vill vara. Enligt traditionen så ska ju alla ha frack om brudgummen bär frack men är man inte så noga med konventionen så är det ju ingen som för av det. Enda kan väl vara att köper man en frack och inte umgås i kretsar där detta är ett förekommande plagg blir den ju ganska värdelös efter giftermålet emedans en smoking är lite lättare att använda och ligger i nivå med dina gäster som jag tolkar det.

Min dröm är ju dock att gifta mig i jaquette så jag ska ju inte säga så mycket 😆

Jag har en tröja som är några cm för lång på längden. Vill gärna krympa den. Mitt alternativ är att tvätta varmt och hoppas på det bästa? 60 eller 90 grader? (50% modal, 50% bomull)

Fortsätter med frågor om Rob. Någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar från besök till färdig produkt?
Fick min kostym på 6 veckor och uddabyxor på 4 veckor. Han har möjlighet till ”expresshantering” mot påslag om jag inte minns fel. Slå han en signal, väldigt trevlig och tillmötesgående.

Edit
Alltid roligare med lite bilder.
En samling bilder på kläderna jag beställde från Robin.
IMG_6386.jpeg

IMG_6284.jpeg
IMG_5924.jpeg
IMG_5922.jpeg
IMG_6440.jpeg

Efter småbarnsåren behöver jag bygga en ny garderob från grunden. Jag vill undvika att hamna i min tidigare garderob, dvs spontanköpa plagg som jag enskilt tycker om men som resulterar i en spretig garderob utan någon riktig tanke. Jag vill inte heller lägga alltför mycket pengar på denna uppgradering. Så, säg att ni hade mellan 5-10 k att spendera på en garderob av typen business casual - var hade ni handlat och finns det några saker att ha i åtanke för att maximera plaggens användningsområde?
Efter en viktresa behövde jag göra samma sak och tänkte som du.
1. Business casual
2. Lätt att matcha mellan plagg
3. Enkelt att dressa upp eller ner, inom sin gräns

Basplagg från HM t-shirts, button down skjortor, jeans. John Henric ulltröjor och accessoarer, slips, strumpor, halsduk (de har ofta rea). Kavajer från Vinted, välj med omsorg. Krydda med något finare märke som OscarJacobsson. Mycket basfärger och princip inga synliga märken.

Ta ALLT till skräddare 😅. Fit är viktigare än märke.

Skor är sjukt viktigt. Jag började med billiga från Vinted/Zalando och köpte bättre efter ett tag när jag visste vad jag ville ha. Kan rekommendera Myrqvist.

Denna bilden är från 2023. Då hade jag köpt på mig en första batch Efter det har jag fyllt på sakta efterhand. Jag har färre kläder än någonsin men allt (det mesta) matchar och man är alltid stabilt klädd.
IMG_2049.jpeg

Senast ändrad:
Efter en viktresa behövde jag göra samma sak och tänkte som du.
1. Business casual
2. Lätt att matcha mellan plagg
3. Enkelt att dressa upp eller ner, inom sin gräns

Basplagg från HM t-shirts, button down skjortor, jeans. John Henric ulltröjor och accessoarer, slips, strumpor, halsduk (de har ofta rea). Kavajer från Vinted, välj med omsorg. Krydda med något finare märke som OscarJacobsson. Mycket basfärger och princip inga synliga märken.

Ta ALLT till skräddare 😅. Fit är viktigare än märke.

Skor är sjukt viktigt. Jag började med billiga från Vinted/Zalando och köpte bättre efter ett tag när jag visste vad jag ville ha. Kan rekommendera Myrqvist.

Denna bilden är från 2023. Då hade jag köpt på mig en första batch Efter det har jag fyllt på sakta efterhand. Jag har färre kläder än någonsin men allt (det mesta) matchar och man är alltid stabilt klädd.
IMG_2049.jpeg
Klockrent! Bra tips

Nu när Rob varit uppe, någon som vet om han även fixar lammullströjor/cardigans och i så fall pris på dem?
Är ingen expert men vad jag förstått på skräddaren jag går till är det svårt justera en ulltröja i efterhand. Gick dit med en merinoull crewneck från Stenströms och han kunde bara sy upp armarna genom att i såfall vika in en del av mudden lägst ner och sy fast. Men kanske mer är han som är begränsad?

Kan rekommendera Engelska Herr i Malmö. De gör made to measure merinoull och kashmirtröjor med startpris typ 1500kr

Ytterligare en kavajlängdsfråga… har en linnekavaj jag brukar köra över en t-shirt ibland på sommaren, reflekterade över att jag aldrig gjort nått åt ärmlängden, den är i stil med mina skjortor, borde jag ändå korta den likt mina vanliga kavjer? Eller inte utifrån att jag aldrig bär skjorta till den så kommer jag undan?

Ytterligare en kavajlängdsfråga… har en linnekavaj jag brukar köra över en t-shirt ibland på sommaren, reflekterade över att jag aldrig gjort nått åt ärmlängden, den är i stil med mina skjortor, borde jag ändå korta den likt mina vanliga kavjer? Eller inte utifrån att jag aldrig bär skjorta till den så kommer jag undan?
Du skulle ju kunna ta och prova kavajen tillsammans med en skjorta för att se hur ärmlängden ter sig och kanske justera därefter?

Det vore väl snyggt och smidigt om du kunde bära kavaj tillsammans med en skjorta om tillfället skulle så påbjuda?

Endast en enkel tanke kring det hela och prislappen lär hamna på maximalt en trehundring såvidakavajen inte har öppna knapphål änden på ärmen.

/PJ

Du skulle ju kunna ta och prova kavajen tillsammans med en skjorta för att se hur ärmlängden ter sig och kanske justera därefter?

Det vore väl snyggt och smidigt om du kunde bära kavaj tillsammans med en skjorta om tillfället skulle så påbjuda?

Endast en enkel tanke kring det hela och prislappen lär hamna på maximalt en trehundring såvidakavajen inte har öppna knapphål änden på ärmen.

/PJ
Har fått betala minst 600kr varje gång jag lagt upp ärmarna och då har det inte varit öppna knapphål. Bor du i Sthlm får du gärna rekommendera din skräddare? 🙏🍻

Var för mig ett nytt namn, aldrig hört talas om tidigare. Studio på Artillerigatan alltså. Frågan är hur denna inrättning är jämfört med Saman och Blugiallo? Förmodar prisnivån ej skiljer sig nämnvärt? Vart sys plaggen och av vem? Kul att staden får fler alternativ.
Funnits i många år, gått i konkurs och startat om i nya lokaler flertalet gånger. Varit är klämt men kvalitetsmässigt väldigt många kliv under Saman iaf.

Tillbaka
Topp