• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Är lite sugen på en western/denim skjorta, på forumet verkar ju Brycelands sawtooth vara omåttligt populär men den är ju tyvärr svår att få tag på, så jag har kikat på lite alternativ. Är egentligen ute efter den mer tvättade looken men har inget problem med att vänta ut min egen patinering men kan även tänka mig köpa tvättad från början. Skulle gärna få lite input på alternativen nedan? Mer värt att vänta ut restocks på Brycelands?

Har även funderat på dessa alternativ från shirtonomy, blir ju inte western direkt men fortfarande denim.

Var hittar man finare kostym ”off the rack” med super 160s ull minst?
Off the rack?

Jag skulle säga att Boss eller Oscar Jacobson kanske kan ha något?

En enkronorsfundering. Varför skulle du behöva ett så pass fint tyg som 160? Man får ha med i beräkningen att detta tyg är betydligt känsligare och betydligt mer glansigt än ett "mindre fint" tyg. Vidare skulle jag säga att folk som rör sig med de mest exklusiva tygerna inte sällan skaffar sina kostymer direkt från skräddare. Slutligen skulle jag vilja påstå att det är en myt att allting blir finare med dessa identifikationer av tygkvalitét. Fokus bör å andra sidan ligga på passform och passform.

120 - 130 är väldigt fint det också och om det skulle accepteras så har du långt mer att välja från.

Lycka till i jakten

/PJ

Är lite sugen på en western/denim skjorta, på forumet verkar ju Brycelands sawtooth vara omåttligt populär men den är ju tyvärr svår att få tag på, så jag har kikat på lite alternativ. Är egentligen ute efter den mer tvättade looken men har inget problem med att vänta ut min egen patinering men kan även tänka mig köpa tvättad från början. Skulle gärna få lite input på alternativen nedan? Mer värt att vänta ut restocks på Brycelands?

Har även funderat på dessa alternativ från shirtonomy, blir ju inte western direkt men fortfarande denim.
Har inte westernskjortan, men en del annat från OrSlow och det är grym kvalitet. LVC brukar också vara bra, men den modellen ser väldigt ”70’s” ut. Men det är ju en smaksak. Själv köpte jag den här på rea förra året: https://www.ralphlauren.eu/se/en/sl...ng=en_SE&rootLevelCat=&br=t&q=Western&start=1 Liten i storlek!

Jag har haft Brycleland's Sawtooth, däremot kom jag inte överens med passformen, som är väldigt slim, men jag älskade skjortan. Den jag har hittat som är bättre och som påminner starkt om Bryceland's är från franska Superstitch. Det är en rymligare passform och passar mig bättre, den finns dessutom i lager och det är bra grejer. Jag använder den hela tiden och den har säkert tvättats 5-10 gånger redan.

Skärmavbild 2025-04-17 kl. 23.27.22.png

Skärmavbild 2025-04-17 kl. 23.25.18.png

Här är en bra också:

Jag har haft Brycleland's Sawtooth, däremot kom jag inte överens med passformen, som är väldigt slim, men jag älskade skjortan. Den jag har hittat som är bättre och som påminner starkt om Bryceland's är från franska Superstitch. Det är en rymligare passform och passar mig bättre, den finns dessutom i lager och det är bra grejer. Jag använder den hela tiden och den har säkert tvättats 5-10 gånger redan.

Här är en bra också:

Krymper Brycelands mycket?

Jag ropade hem en helt oanvänd OJ-kostym (modell Egel) för nästan inga pengar alls – bara 250 kronor! Kavajen sitter riktigt bra, men byxorna… ja, de påminner mer om långkalsonger än kostymbyxor. De är så smala att jag knappt får igenom foten i byxbenet.

Jag har kollat lite i OJ:s webbshop och sett att de har några modeller märkta “regular fit”, men även de ser ut att vara väldigt slimmade. Färgen på min kostym är mörkgrå 110.

Så nu undrar jag: ska jag bara acceptera att använda kavajen separat, eller finns det någon som vet var man skulle kunna hitta ett par finare byxor i samma färg/tyg? Att köpa nya från OJ känns lite orimligt – byxorna där kostar ju tio gånger mer än vad jag gav för hela kostymen…

Jag ropade hem en helt oanvänd OJ-kostym (modell Egel) för nästan inga pengar alls – bara 250 kronor! Kavajen sitter riktigt bra, men byxorna… ja, de påminner mer om långkalsonger än kostymbyxor. De är så smala att jag knappt får igenom foten i byxbenet.

Jag har kollat lite i OJ:s webbshop och sett att de har några modeller märkta “regular fit”, men även de ser ut att vara väldigt slimmade. Färgen på min kostym är mörkgrå 110.

Så nu undrar jag: ska jag bara acceptera att använda kavajen separat, eller finns det någon som vet var man skulle kunna hitta ett par finare byxor i samma färg/tyg? Att köpa nya från OJ känns lite orimligt – byxorna där kostar ju tio gånger mer än vad jag gav för hela kostymen…
Jag tror nog att du skulle kunna hitta ett par passande byxor men som sagt de kommer att kosta betydligt mer än vad du redan har betalat.

Visst kan du bära kavajen som en uddakavaj med ett par uddabyxor. Det finns dock nu ett litet krux och det är att detta passar sig bäst med kavajer av vad man kanske kan kalla "mindre fint tyg". Med detta menar jag tyger som inte sticker som om att de är alltför glansiga och exklusiva i sitt framträdande. Detta är tyvärr något folk ofta misstar sig på då man vill köpa en kavaj i väldigt fint tyg. Detta kanske inte alls låg med i din beräkning innan ditt inköp och det är ingen kritik utan mer en liten eftertanke inför framtiden kanske. Jag har själv varit där.

I mina ögon kan det bara se mer knas ut om man exempelvis tar en kavaj i fint tyg och bär den tillsammans med ett par jeans. Det ser mest stökigt ut som om bäraren inte riktigt vet vad den vill få fram med sin kollektion.

Således bör du kanske hitta dig ett par eller fler byxor med ett liknande fint tyg så att det smälter ihop en aning och ger mer strukturella proportioner. Mörkt grå fungerar till mycket men passar kanske lämpligen med mer mörka toner än väldigt ljusa som ljusbeige/ grå eller liknande.

Jag är tyvärr rädd att prislappen kommer att motsvara det du skulle få ge för ett par Oscar Jacobsson, Egel i samma färg.

/PJ

I mina ögon kan det bara se mer knas ut om man exempelvis tar en kavaj i fint tyg och bär den tillsammans med ett par jeans. Det ser mest stökigt ut som om bäraren inte riktigt vet vad den vill få fram med sin kollektion.
Ja, du har nog rätt!

Tyget har lite textur och inte jättemycket lyster, så det kan funka med uddabyxor, måste testa. Annars kanske jag försöker sälja den vidare, alternativt ge bort den till nån vän som gillar ett lite tightare kostymmode.

Klurigt att köpa kostymer online utan ordentliga mått, om det verkar för bra för att vara sant, så är det ofta så.

Om nån har en mörkgrå kostym i ca strl 48, gärna mjuka/okonstruerade axlar och aningen bredare slag, så hör av er, öppen för allt!

Eller vänder du på det - kavajen var nästan gratis så du behöver inte betala så mycket totalt för att få en komplett schysst kostym.

OJ’s kavajer passar mig väl med smärre ändringar men deras byxor funkar inte alls. Dock har de en custom made-tjänst där du kan få vilken modell som helst (de har en regular med högre midja, minns ej vad den heter) i vilket tyg som helst i sortimentet. Plus de gör justeringar, typ ändrar benvidd, midja, längd, lägger till slag, sida adjusters osv. Tror det kostade en femhundring mer än byxans ordinarie pris vilket känns väldigt prisvärt.

Jag ska snart gifta mig, och tänkte köpa en somrig kostym. Jag bor i Uppsala så det hade varit kul att köpa något här. Vet ni om det finns något utbud för det? Jag är absolut inte märkesbunden. Jag bryr mig mer om kvalitet än märke.

Ska man köpa något i butik och gå till en skräddare?

Jag ska snart gifta mig, och tänkte köpa en somrig kostym. Jag bor i Uppsala så det hade varit kul att köpa något här. Vet ni om det finns något utbud för det? Jag är absolut inte märkesbunden. Jag bryr mig mer om kvalitet än märke.

Ska man köpa något i butik och gå till en skräddare?
Beroende på när i sommar som du ska gifta dig så är det nog för sent för skräddare

Jag har en skräddare som jag tycker är bra i Uppsala, och den kommer hinna göra ändringar jag vill ha.
Läste fel, trodde att du tänkte sy upp något från grunden. Svårt att ge råd utan att veta prisbild men köper du från butik så är det ju helt klart värt att gå till skräddare för finjustering med tanke på att det är bröllop på g

Läste fel, trodde att du tänkte sy upp något från grunden. Svårt att ge råd utan att veta prisbild men köper du från butik så är det ju helt klart värt att gå till skräddare för finjustering med tanke på att det är bröllop på g
Suitsupply har ju bara två till tre veckor från mått till leverans vid dörr.

Men budget. Cirka tio tusen?

Suitsupply har ju bara två till tre veckor från mått till leverans vid dörr.

Men budget. Cirka tio tusen?
Suitsupply har helt tappat det tyvärr.

Sytt upp tre par byxor nyligen, samtliga fel från fabrik mot beställda mått - även på totalt basic grejer som hur många cm uppvik men även större grejer som felaktig midjehöjd med 4cm(!). Sista paret var även de fel midjehöjd men orkade inte vänta 6v igen så fixade bara midjevidd och uppvik.

Tappar lite poängen med MTO om de inte kan hantera just det tycker jag. Tidigare sytt upp både kostym, byxor och off the shelf med bra resultat men nånting verkar ha hänt.

Sytt upp tre par byxor nyligen, samtliga fel från fabrik mot beställda mått - även på totalt basic grejer som hur många cm uppvik men även större grejer som felaktig midjehöjd med 4cm(!). Sista paret var även de fel midjehöjd men orkade inte vänta 6v igen så fixade bara midjevidd och uppvik.

Tappar lite poängen med MTO om de inte kan hantera just det tycker jag. Tidigare sytt upp både kostym, byxor och off the shelf med bra resultat men nånting verkar ha hänt.
Tack för informationen. Vilket ställe skulle du testa idag?

Yes, de har MTO. Vill man dega ordentligt men få riktig MTM är ju AW Bauer eller Saman Amel toppklass, pris därefter dock
Jag är väldigt nöjd med OJ, överträffar sig själva skulle jag säga, men det beror väl på tycke och smak.
Men då skulle jag kunna köpa en OJ och gå till den skräddaren jag är nöjd med? Eller blir det inte samma sak? Om det är MTO alltså.

Edit: prisklassen som AW har är alldeles för hög. Jag kan tänka mig 10-15k.

hmm tror jag beställt 5 par byxor och 2 kavajer over the years där och står i begrepp att lägga en beställning på en kavaj men nu blir man ju osäker.

Här är en bra också:

Här är en till bra från Visvim, storlek small:

1742750893.jpeg

Jag har Sugar Canes western-skjorta. Lite annat stuk än Brycelands, men kommer bättre överens med min inte-särskilt-trådsmala kropp.
Gillar den skarpt!
img_8272-jpeg.2649988

Både den och Brycelands finns på Second Sunrise i Stockholm. Bäst i norra Europa när det kommer till jeans/denim och relaterade kläder.

Tillbaka
Topp