• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Det börjar närma sig värmen - tänkte kolla med er om ni har tips på shorts?

Kikar på suit supply för linneshorts atm, men tar gärna emot tips på andra alternativ :)

Min ultimata dröm är ett par (snygga) cargo med 5-7” inseam, men det går sådär att hitta…

Bilagor

• 1000072148.jpg
    1000072148.jpg
    365.2 KB · Visningar: 3
Fortfarande så är det Etons super slim fit som passar mig som handen i handsken. Dock har de blivit lite för dyra tycker jag. 1700 spänn!

Har ni tips på något i samma stil? Det är väldigt skönt att slippa gå till skräddaren.

Jag har en lite liknande frågeställning som @dream_theater_ ovan, men ändå annorlunda😉 Stenströms klassiska fitted body passar mig bäst och jag tycker de har den ultimata kragen, men jag skulle gärna vilja ha tips på skjortor (främst vita) med liknande passform och krage men i lite mindre ”glansigt” tyg, och gärna även billigare, om möjligt. Finns det något annat eller skall jag bara fortsätta med Stenströms?

Tjena,

Hoppas på rätt tråd.

Vankas bröllop i Italien för mig nu i maj, sambon är ”maid of honor” så kommer vara lite smått spotlight på henne så måste se till att man ser sitt bästa ut.

Nu till min fråga, behöver tips på hur jag ska tänka med slips.. dresscode är formal attire och jag tänker mig mörkblå ull/linne/silke kostym från Suit Supply (bifogar bild på den jag har köpt) samt svarta eller mörkbruna mocka pennys till.

Sambon ska ha någon variant av burgundy klänning så det mest vettiga är väl att köra på något lite mer mörkblått diskret, tänker att matcha min slips mot hennes klänning är lite att ta i. Tips uppskattas då jag inte använder kostym till vardags så har rätt dålig koll här. (Budget max nån tusenlapp)
IMG_7949.jpeg

Tjena,

Hoppas på rätt tråd.

Vankas bröllop i Italien för mig nu i maj, sambon är ”maid of honor” så kommer vara lite smått spotlight på henne så måste se till att man ser sitt bästa ut.

Nu till min fråga, behöver tips på hur jag ska tänka med slips.. dresscode är formal attire och jag tänker mig mörkblå ull/linne/silke kostym från Suit Supply (bifogar bild på den jag har köpt) samt svarta eller mörkbruna mocka pennys till.

Sambon ska ha någon variant av burgundy klänning så det mest vettiga är väl att köra på något lite mer mörkblått diskret, tänker att matcha min slips mot hennes klänning är lite att ta i. Tips uppskattas då jag inte använder kostym till vardags så har rätt dålig koll här. (Budget max nån tusenlapp)
IMG_7949.jpeg
Skaffa strumpor som passar dina byxor’s färg är ett måste i alla fall.

Tjena,

Hoppas på rätt tråd.

IMG_7949.jpeg
Svarta skor och mörkblå slips så är du hemma. Gärna grenadine slips så får du lite diskret struktur också 👍

Fortfarande så är det Etons super slim fit som passar mig som handen i handsken. Dock har de blivit lite för dyra tycker jag. 1700 spänn!

Har ni tips på något i samma stil? Det är väldigt skönt att slippa gå till skräddaren.
Nu vill du ju undvika skräddaren men generellt har jag extremt svårt att motivera att lägga de pengarna för en rtw när du får en MTM för samma pengar och då fritt kan välja krage, manschetter och tyger.

Tjena,

Hoppas på rätt tråd.

IMG_7949.jpeg
God afton. Du ställer en mycket bra fråga och om jag får ge mina tiokronorstips så följer här några av dem:

Regel nummer ett. Man skall aldrig vara mer uppklädd än brudgummen. Detta anses vara vulgärt och egoistiskt vilket faktiskt är ganska logiskt. Det är brudparets dag och inte någon av de överförfriskade gästernas.

Med regel nummer ett i beaktande ta och fundera genom om det är anbefalles någon klädkod. Om inte skulle jag faktiskt rekommendera att lite försiktigt fråga brudparet om saken.

Efter du har fått reda på klädkoden kan det visa sig att du inte alls behöver en slips eller andra accessoarer.

Gällande strumpor så går det alldeles utmärkt att bära olikfärgade strumpor till en kostym. Det är inte en begravning du skall närvara.

Om du vill eller bör bära slips så skall du undvika till varje pris att bära en slips i samma färg och mönster som din bröstnäsduk. Det är ett typiskt nybörjarmisstag som visar på att man inte riktigt vet vad man gör.

Se till att skjortan sitter bra i halsen och börja med halsstorleken och inget annat förrän det är bra. Detta medför att du bekvämt kan bära slipsen snyggt utan att känna att du håller på att strypas vilket kommer att ge dig ett obekvämt utseende och då spelar ingen prislapp eller kvalité på kavajtyget någon som helst roll. Är det sommar eller vår kan man mycket väl bära ett par mockaloafers eller liknande. Svarta blankputsade skor gör sig bäst under höst och vinter samt begravningar.

Så till slutsatsen. Håll din stil något steg under brudgummens. Satsa på att köpa en väl passande skjorta. Passa slips och bröstnäsduk i vissa färger men ALDRIG exakt de samma. Sist och inte minst bär ett par snygga strumpor det visar på medvetenhet och stil. Man vill ju inte gömma sig i en kostym eller under ett bröllop.

Bonne chance

Jag har en lite liknande frågeställning som @dream_theater_ ovan, men ändå annorlunda😉 Stenströms klassiska fitted body passar mig bäst och jag tycker de har den ultimata kragen, men jag skulle gärna vilja ha tips på skjortor (främst vita) med liknande passform och krage men i lite mindre ”glansigt” tyg, och gärna även billigare, om möjligt. Finns det något annat eller skall jag bara fortsätta med Stenströms?
Oscar Of Sweden har väldigt likvärdig passform, finns ibland på Outlets och liknande annars ungefär samma pris som Stenström så det handlar bara om vilket tyg du fastnar för.

• Like
Reactions: mmh
Har aldrig haft Stenströms men har ett par John Henric. Dom får jobbet gjort och till bra pris

• Like
Reactions: mmh
Sambon ska ha någon variant av burgundy klänning så det mest vettiga är väl att köra på något lite mer mörkblått diskret, tänker att matcha min slips mot hennes klänning är lite att ta i. Tips uppskattas då jag inte använder kostym till vardags så har rätt dålig koll här. (Budget max nån tusenlapp).

Grenadine eller kanske Shantung, välj och vraka. Poszetka gör trevliga slipsar överlag. OJ har lite snällare budget för en stickad slirre.

Tänk på att kostymen är något ledigare i utformning och tyg, och att slipsen borde matcha "nivån". Jag skulle, likt kommentar ovan, rekommendera en slips i grenadine, alternativt shantung silke. Personligen skulle jag nog gå ton i ton med kostymen. Om du har tid och lust, kika in på någon second hand eller vintage affär. Roligare med en slips som känns bra och gör en snygg knut, sådant som kan vara ganska svårt att veta innan man har den i handen.

Jag har haft Brycleland's Sawtooth, däremot kom jag inte överens med passformen, som är väldigt slim, men jag älskade skjortan. Den jag har hittat som är bättre och som påminner starkt om Bryceland's är från franska Superstitch. Det är en rymligare passform och passar mig bättre, den finns dessutom i lager och det är bra grejer. Jag använder den hela tiden och den har säkert tvättats 5-10 gånger redan.

Skärmavbild 2025-04-17 kl. 23.27.22.png

Skärmavbild 2025-04-17 kl. 23.25.18.png

Här är en bra också:

Krympte superstitch modellen vid tvätt eller ska man köra tts på den?

Nu vill du ju undvika skräddaren men generellt har jag extremt svårt att motivera att lägga de pengarna för en rtw när du får en MTM för samma pengar och då fritt kan välja krage, manschetter och tyger.
Du har helt rätt. Det kanske får bli så nästa gång, men eftersom att jag är så ointresserad vill jag inte lägga tiden. Nu är det två knapptryck och sedan är det klart.

Grenadine eller kanske Shantung, välj och vraka. Poszetka gör trevliga slipsar överlag. OJ har lite snällare budget för en stickad slirre.

Tänk på att kostymen är något ledigare i utformning och tyg, och att slipsen borde matcha "nivån". Jag skulle, likt kommentar ovan, rekommendera en slips i grenadine, alternativt shantung silke. Personligen skulle jag nog gå ton i ton med kostymen. Om du har tid och lust, kika in på någon second hand eller vintage affär. Roligare med en slips som känns bra och gör en snygg knut, sådant som kan vara ganska svårt att veta innan man har den i handen.
Skulle också tipsa om Granqvist mycket att välja på, dessutom utmärkt service https://granqviststore.se/

Baracuta G9 i navy. Mitt tips är att gå upp minst en storlek. Jag köpte precis en själv under en weekend i Oslo och gick upp på storlek 46, för att få den passform jag vill ha. Jag är 179 cm och väger runt 85 kg.

En fördel med G9 är att den överbryggar solsken till regn, vilket tekniska jackor sällan gör.

C6CF917E-2B92-4CA5-952E-E3307506F95D.jpeg

Hur mkt (lite?!) regn tål den utan att bli helt genomblöt? Som göteborgare lever man ju farligt utan goretex i kläderna. G9 är ju ändå en absolut klassiker på goda grunder. Inte billig men ändå inte ett rån mtp made in uk till skillnad från typ Belstaff och det mesta från Barbour.

Hur mkt (lite?!) regn tål den utan att bli helt genomblöt? Som göteborgare lever man ju farligt utan goretex i kläderna. G9 är ju ändå en absolut klassiker på goda grunder. Inte billig men ändå inte ett rån mtp made in uk till skillnad från typ Belstaff och det mesta från Barbour.

Det är oklart. Jag får återkomma när jag har testat den ordentligt. :)

En fråga angående Baracuta G9. Jag har en vintage (oklart årtionde) som mest hänger i garderoben. Den är svart och givetvis något blekt i färgen. Storleken är small och jag upplever armarna som vida i passform. Har dom något värde i vintagesvängen eller kan den hänga kvar och få komma ut en gång per år? Går ju att hitta lite på Ebay men känns svårvärderat.

En Baracuta G9 Harringtonjacka är tillverkad av Polyester och bomull och är således ingen jacka för yrkesfiske eller skogsarbete i dåligt väder. Se den för vad den är, en vår och höstjacka som tål en liten skvätt regn. I värsta fall får man väl ställa sig under ett tak eller ta med sig ett paraply?

/PJ

En Baracuta G9 Harringtonjacka är tillverkad av Polyester och bomull och är således ingen jacka för yrkesfiske eller skogsarbete i dåligt väder. Se den för vad den är, en vår och höstjacka som tål en liten skvätt regn. I värsta fall får man väl ställa sig under ett tak eller ta med sig ett paraply?

/PJ
Hehe, finns inga kläder som håller varken fiskare eller skogsarbetare torr i dåligt väder. Jag har utövat båda yrken. :)

Tillbaka
Topp