• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Då får man vänta några dagar och se om denna Tisha lever upp till hypen 😅

Oavsett gillar konceptet med neutrala kläder utan märken och loggor, så hoppas att passform och kvaliteten finns där så är det en fullträff.
IMG_0435.jpeg

Kul! Skall bli mkt intressant att höra din åsikt. De hävdar ju själva att de gör trevliga sweatshirts, men det gör ju även Sunspel med sin slappa passform. Kanske är dessa steget upp.

Av oklar anledning fick man reklam från nedan. Kan det bero på att man bevistat kronobergshäktet måntro eller vart hämtar serberna sitt kundregister? Ännu ett dussinmärke som försöker nå igenom bruset?

Av oklar anledning fick man reklam från nedan. Kan det bero på att man bevistat kronobergshäktet måntro eller vart hämtar serberna sitt kundregister? Ännu ett dussinmärke som försöker nå igenom bruset?

Aros, är det ett företag med Västeråskopplingar? Är AROS ett dussinmärke?

Aros, är det ett företag med Västeråskopplingar? Är AROS ett dussinmärke?

Detta skall jag låta vara osagt men klart är att det finns mer än ett dussin bolag som säljer herrkläder mtm vilka de själva hävdar är mkt exklusiva.

Detta bolag verkar vara serbiskt men enligt dem själva med rötter i Lund&Lund.

Västerås kan nog inte heller här ta åt sig någon ära.

Detta skall jag låta vara osagt men klart är att det finns mer än ett dussin bolag som säljer herrkläder mtm vilka de själva hävdar är mkt exklusiva.

Detta bolag verkar vara serbiskt men enligt dem själva med rötter i Lund&Lund.

Västerås kan nog inte heller här ta åt sig någon ära.
Det låter som de snyltar på ett av Sveriges mest respekterade varumärken.

Kul! Skall bli mkt intressant att höra din åsikt. De hävdar ju själva att de gör trevliga sweatshirts, men det gör ju även Sunspel med sin slappa passform. Kanske är dessa steget upp.
Har fått hem och provat den nu och den satt extremt bra kanske något större än en M brukar göra men enligt tvätt instruktionen krymper den ca. 1 tum i både längd och bredd efter första tvätten och då borde den sitta som gjutet.

Är 2M15 modellen men har även beställt den klassiska 215 för att se hur den blir utan sömmar längs sidorna.

Tyg kvaliten och alla sömmar känns extremt välgjorda så man får allt vad man betalar för.

Återkommer när 215 modellen hittat hem också.

Nu har jag testat båda modellerna och 215 modellen sitter enligt mig bäst. Är ju ett klassiskt underplagg så den är lite åtsittande men det gillar jag. Superb kvalité både i material och hantverk. Merz B. Schwanen lever upp helt klart upp till sitt rykte 😃

Storlek 5/M sitter såhär på mig som är 182 cm och väger 85 kg.
IMG_0629.jpeg

Nu har jag testat båda modellerna och 215 modellen sitter enligt mig bäst. Är ju ett klassiskt underplagg så den är lite åtsittande men det gillar jag. Superb kvalité både i material och hantverk. Merz B. Schwanen lever upp helt klart upp till sitt rykte 😃

Storlek 5/M sitter såhär på mig som är 182 cm och väger 85 kg.
IMG_0629.jpeg

Härligt, god kvalitet ger sig dock först till känna efter några tvättar men det har kanske hunnits med redan. Låter som man skall beställa en sweatshirt framöver då..

Härligt, god kvalitet ger sig dock först till känna efter några tvättar men det har kanske hunnits med redan. Låter som man skall beställa en sweatshirt framöver då..
Bara första tvätten än så länge för att veta hur mycket den krymper då den kommer otvättad från tillverkaren. Krympte kanske runt 2% så inte någon jättestor skillnad.

Får se hur den håller sig efter några tvättar men är optimistisk att den kommer klara det galant utan att tappa formen då den känns väldigt gedigen.

Så! Då ger jag upp vad gäller kläder med rätt passform off the rack. Blir framöver att börja skrädda till det lite.

Först ut är en ofodrad overshirt av finare slag i kraftig bomullskanvas. Skall upp i ärmarna samt lite på längden.
Några skräddare ni kan reka i Stockholm?

Perfektionist och har inga bekymmer att betala för att få något bra.

Tack och bock.

Så! Då ger jag upp vad gäller kläder med rätt passform off the rack. Blir framöver att börja skrädda till det lite.

Först ut är en ofodrad overshirt av finare slag i kraftig bomullskanvas. Skall upp i ärmarna samt lite på längden.

Tack och bock.
Helt enig med dig där. Har börjat göra samma sak. Det kostar inte så förfärligt mycket och passformen blir toppen. Det är snarast helt på trynet att köpa kvalitetsplagg och inte se till att de passar.

Såklart gäller det inte alla plagg, ibland orkar jag helt enkelt inte. Även solen har sina fläckar. :p

Tack och bock.

Om du är perfektionist och inte har ”några problem att betala” finns det endast ett ställe i Sverige att rekommendera. Övriga inrättningar är billigare men passar ej perfektionister.

Bilagor

• IMG_2102.jpeg
    IMG_2102.jpeg
    811.8 KB · Visningar: 1
Om du är perfektionist och inte har ”några problem att betala” finns det endast ett ställe i Sverige att rekommendera. Övriga inrättningar är billigare men passar ej perfektionister.

Tackar! "Inga problem" som i att jag vill att det skall bli bra och är beredd att betala för det. Men utifrån ditt svar får jag känslan att en uppläggning av skjortärmar och längd kan bli långt mycket högre än jag kanske tänkt mig ... Kan du ge en indikation? Verkar ju väldigt lovande hursom. :)

Tackar! "Inga problem" som i att jag vill att det skall bli bra och är beredd att betala för det. Men utifrån ditt svar får jag känslan att en uppläggning av skjortärmar och längd kan bli långt mycket högre än jag kanske tänkt mig ... Kan du ge en indikation? Verkar ju väldigt lovande hursom. :)

Hmmm, fick intrycket att du ville sy upp kläder från grunden dvs bära ”skräddat” och då är Bauer ett bra alternativ i Sverige, kavaj kostar kring 40tkr lite beroende på tygval etc en overshirt blir billigare.

Är det så att du bara skall lägga upp ärmar på ett befintligt off the rack plag är du dock ej välkommen där. Gå då istället till någon av stadens kemtvättar de är alla lika dåliga oavsett vad folk säger. Blir alltid hafsigt gjort men är såklart ett billigt alternativ jämfört med riktigt hantverk. Lite som att jämföra en turkpizza med en trerätters på operakällaren, båda går under benämningen mat men endast ett av alternativen är tjänlig föda.

Hmmm, fick intrycket att du ville sy upp kläder från grunden dvs bära ”skräddat” och då är Bauer ett bra alternativ i Sverige, kavaj kostar kring 40tkr lite beroende på tygval etc en overshirt blir billigare.

Är det så att du bara skall lägga upp ärmar på ett befintligt off the rack plag är du dock ej välkommen där. Gå då istället till någon av stadens kemtvättar de är alla lika dåliga oavsett vad folk säger. Blir alltid hafsigt gjort men är såklart ett billigt alternativ jämfört med riktigt hantverk. Lite som att jämföra en turkpizza med en trerätters på operakällaren, båda går under benämningen mat men endast ett av alternativen är tjänlig föda.
Definitivt aktuellt med mtm men just denna fråga gällde justering av otr- plagg.

Tycker det förefaller lite snävt att vi i vår huvudstad inte har en enda skräddare som på bra sätt kan utföra en lättare justering... :/

Definitivt aktuellt med mtm men just denna fråga gällde justering av otr- plagg.

Tycker det förefaller lite snävt att vi i vår huvudstad inte har en enda skräddare som på bra sätt kan utföra en lättare justering... :/
Det är kvalificerat skitsnack att det inte skulle finnas en vettig ändringsskräddare. Jag lämnar in kavajer (intag i midjan, justera ärmlängd) samt byxor (längd, slag och vidd) hos Vivian på Riddargatan och har gjort så i flera år. Blir alltid nöjd med resultatet och då är jag väldigt petig med passform.

I call bulls*%*t. Då har du bara gått till fel ställe eller ställer orimliga förväntningar.

Det är kvalificerat skitsnack att det inte skulle finnas en vettig ändringsskräddare. Jag lämnar in kavajer (intag i midjan, justera ärmlängd) samt byxor (längd, slag och vidd) hos Vivian på Riddargatan och har gjort så i flera år. Blir alltid nöjd med resultatet och då är jag väldigt petig med passform.

I call bulls*%*t. Då har du bara gått till fel ställe eller ställer orimliga förväntningar.
Ja precis, klart det måste finnas. Därav min fråga. Men ni kanske inte svarade till mig :)

Har ni händelsevis några tips givet att ni förefaller fått till det bra?

Tycker ofta det blir sneda sömmar och ej raka avslut på kavajer och byxor hos Vivian. Håller ej med hyllningskören där tyvärr.

Passform är en sak, hantverk något annat. Så länge måtten är tagna korrekt blir passformen bra och det är såklart det viktigaste där håller jag med.

På dyrare plagg vill man dock också gärna behålla den hantverksmässiga nivån och där tycker jag många falierar. Det är ju inte Vivian själv som sitter o syr i källaren.

För merparten av kunderna spelar detta såklart mindre roll när de lämnar in sina off the rack plagg, de uppmärksammar det helt enkelt inte för de tittar aldrig på plaggen på det viset men om du kikar på slagen och avsluten ser du att de ej är utförda på bästa sätt då det skall gå fort. Ofta är slagen tex ej raka utan böljar friskt likt vågor en blåsig höstdag. Blir extra tydligt på svårare material. Ett otränat öga märker ej sådant och går därifrån nöjd då längden på byxan blev bra. Är man nöjd är det såklart toppen men min poäng är att man ej skall ha för höga förväntningar på arbetet.

Passform är en sak, hantverk något annat. Så länge måtten är tagna korrekt blir passformen bra och det är såklart det viktigaste där håller jag med.
Det är en sanning med modifikation. Enda sättet att få perfekt är isf helt bespoke. Även MTM kräver ett par gånger innan det lirar. Men även bespoke kräver diverse måttningar och justeringar längs vägen.
Om man tror att en justering på RTW ska ge samma resultat som MTM eller bespoke så bör man nog kalibrera förväntningarna.

Hej på er,

Vad har ni för åsikter kring Harrington G9 tillverkade av Baracuta? Erfarenheter? Sett några på 2nd hand men inte riktigt fångat mitt intresse. Däremot verkar de vara någon sorts golf jacka? A.lt vår/höst jacka?
IMG_3319.jpeg
IMG_3321.png

Edit: Nypris var lite shockerande haha.
Golfjacka.., det var inte snällt.
Typisk vår och höst, dom är hyggligt vindtäta och det gör stor skillnad. Priset, jag är uppväxt i Åhléns kopior som var billiga men det är skillnad på tygkvaliten, väl värd priset är mitt betyg.

Golfjacka.., det var inte snällt.
Typisk vår och höst, dom är hyggligt vindtäta och det gör stor skillnad. Priset, jag är uppväxt i Åhléns kopior som var billiga men det är skillnad på tygkvaliten, väl värd priset är mitt betyg.
Haha! Blev sugen så skaffade mig två, röd o beige! O som du påpekar, instämmer på tygkvaliten, känslan är verkligen trevlig.

På dyrare plagg vill man dock också gärna behålla den hantverksmässiga nivån och där tycker jag många falierar. Det är ju inte Vivian själv som sitter o syr i källaren.

För merparten av kunderna spelar detta såklart mindre roll när de lämnar in sina off the rack plagg, de uppmärksammar det helt enkelt inte för de tittar aldrig på plaggen på det viset men om du kikar på slagen och avsluten ser du att de ej är utförda på bästa sätt då det skall gå fort. Ofta är slagen tex ej raka utan böljar friskt likt vågor en blåsig höstdag. Blir extra tydligt på svårare material. Ett otränat öga märker ej sådant och går därifrån nöjd då längden på byxan blev bra. Är man nöjd är det såklart toppen men min poäng är att man ej skall ha för höga förväntningar på arbetet.
Håller inte med gällande Vivian, upplever att kvalitén på arbetet är hög där. Men kanske beror på vem som sytt. Gällande herrarna på Grevgatan kan jag dock verkligen känna igen att sömmar blir sneda och vinda emellanåt.

Där har du fel igen för det gör hon visst. Inte allt men en hel del.

Tillbaka
Topp