• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Lyocell, hemsk känsla…
Ingen aning, men du har säkert rätt när det kommer till materialets namn.
När det kommer till boxers är materialet inte så intressant för mig. Jag har ett gäng från Zegna också, som enligt hemsidan ska vara gjorda av ett material som heter "modal", vad det nu är. Känner ingen jätteskillnad på boxers från CDLP, H&M eller Zegna.

Modal, lyocell, rayon, viskos et cetera är ungefär samma sak (och ganska ofta brukar det mörkas genom att kallas "bambu" och annat för att låta mer naturligt) - om man ska förenkla det en konstgjord naturfiber som görs av cellulosa (till skillnad från de plast-/petroleumbaserade konstfibrerna).

Modal, lyocell, rayon, viskos et cetera är ungefär samma sak (och ganska ofta brukar det mörkas genom att kallas "bambu" och annat för att låta mer naturligt) - om man ska förenkla det en konstgjord naturfiber som görs av cellulosa (till skillnad från de plast-/petroleumbaserade konstfibrerna).

Tack för bildningen.

Som sartioralist är det för mig angeläget att kalsongerna är 100% bomull av finare kvalitet. Behöver inte gå så långt som sea island bomull men långfibrig kammad bomull vill jag ha. Därtill ser jag gärna att producenten har en genuin historia ett heritage. De bör ha försett åtminstone 3 generationer av kunglighetet med underkläder.

Likheter med ur kan dras. Dessa marknadsföringsprodukter som lockar genom reklam med ivan drago och är gjorta av plast är en andra klassens kläder, sekunda.

Känslan att bära dessa är som att bära en 800kronors swatch vs en helgulds patek på lädeband.

Förstår att de tar bra betalt vilket gör det än mer obegripligt.

Hoppas mina ansträngningar i tråden får några av er att inspireras till att bära riktiga kläder.

Zegna är tyvärr också ett pr jippo, de köper plastkalsonger av tredje part. Kasta dessa omedelbart.

Skamligt kanske men har länge tyckt att titeln på denna tråd är något vulgär.

Vad tror herrskapet om en ny tråd där vi mer genuit intresserade diskuterar kläder utifrån parametrar som hantverk, material och historia?

Har full respekt för att vi alla har olika intressen så inget illa menat. I denna tråd kan man då fortsätta diskutera plaskalsonger och bästa fynden på rean hos John Henric och annat som gör bäraren till en riktig man.

Skulle det finnas intresse för en sådan tråd ”Elkanns lilla Sartioralisttråd” eller bör jag kanske bara inse att merparten av alla med sportstål klockor på detta forum fullständigt skiter i spalla camicia, helkanvas och drop 7?

Vad tror herrskapet om en ny tråd där vi mer genuit intresserade diskuterar kläder utifrån parametrar som hantverk, material och historia?

Har full respekt för att vi alla har olika intressen så inget illa menat. I denna tråd kan man då fortsätta diskutera plaskalsonger och bästa fynden på rean hos John Henric och annat som gör bäraren till en riktig man.

Skulle det finnas intresse för en sådan tråd ”Elkanns lilla Sartioralisttråd” eller bör jag kanske bara inse att merparten av alla med sportstål klockor på detta forum fullständigt skiter i spalla camicia, helkanvas och drop 7?
Det finns en fredagstråd så varför inte. Låt mig komma med ett konkret förslag

Syfte: att sprida kunskap och inspirera.
Mål: att (minst) en gång per månad visa upp ett sartorialt Nirvana baserat på årets säsong.

Skapa gärna en ny tråd så att vi plastkalsongs-(sic!)-bärande patrask kan behålla denna för oss själva!

Unboxing time! Mycket trevligt första intryck.
Och svaret på frågan är ja, det är skillnad på bomull och bomull!
IMG_1344.jpeg

Tanken har funnits ett tag att bygga ett rökrum på landet där jag kan ha både rock och fez. Ett par, kanske tre, extra uppsättningar kunde vara på sin plats för gäster också. Det är eventuellt lite väl excentriskt men samtidigt vore det väldigt kul.
Ganska duktigt sugen på Derek Roses rökrock i black watch-ull. Givetvis med monogram på bröstfickan...
Matchas nog tokfint med Failsworths smoking cap:

Ganska duktigt sugen på Derek Roses rökrock i black watch-ull. Givetvis med monogram på bröstfickan...
Mkt bra! Rökrocken finns för tusen spänn mindre på Tweed i Sthlm, dock ej i M för närvarande.

Den är trevlig och vore ett bra loungeplagg på herrgården. Ganska otroligt att jag skulle ha den i ett rökrum för att skydda min andra kläder. Blir nog som på bilden med pyjamas och tofflor. Kanske räcker att ha en fez när tobaken ska fram.

Men plaggets längd är ju totalt fel!

Rökrockar av klass har jag sett en hel del på Jermyn Street. T ex hos Turnball&Asser och en del andra butiker där. Många är tyvärr väldigt korta, men där finns med rätt längd också.
Vid ett londonbesök är detta värt att undersöka för den intresserade.

Rökrockar av klass har jag sett en hel del på Jermyn Street. T ex hos Turnball&Asser och en del andra butiker där. Många är tyvärr väldigt korta, men där finns med rätt längd också.
Vid ett londonbesök är detta värt att undersöka för den intresserade.

Stämmer bra det, New & Lingwood på Jermyn Street är en av de mer aktade producenterna av rökrockar i vörlden. Dock oerhört kostsamma tyvärr.

Var ju nått svenskt märke som försökte kopiera dem Von Yhlen vill jag minnas de hette.

Jag kan annars tycka att det vore kul med mer high en streetwear och dylikt för oss som inte vill springa runt som en välklädd finance bro hela dagarna, men man får inte alltid som man vill här i världen.

Ja det där med färgvalet är nog klokt när jag tänker efter. Navy är ju roligare än svart i min bok.

Finns ju en lite mer luftig modell från Zimmerli också med insydd resår som kan vara nått om man ska spola de tajta kalsongerna. Beställer man direkt från deras egna hemsida kan man få sina initialer broderade på benet för 15 CHF extra också 👌
IMG_1260.jpeg

Liknelsen med 24k hammare öka köpsuget rejält så vi får se…
Finns det en enda kvinna i världen som går igång på såna här kalsonger? Frågade flickvännen om val av kalsonger för inte så längesen och fick direktiv om att de skulle vara i diskreta enkla färger och vad som helst förutom fladdriga gubboxers.

Finns det en enda kvinna i världen som går igång på såna här kalsonger? Frågade flickvännen om val av kalsonger för inte så längesen och fick direktiv om att de skulle vara i diskreta enkla färger och vad som helst förutom fladdriga gubboxers.

Nej, och vad är det för löjlig knapp jag ser framtill. Går det att få den graverad?

Mycket möjligt att det kan vara så. Har inte hunnit uppenbara mig för min fru i sovrummet med dessa på ännu, skulle dock tro att prislappen gnager mer än utseendet för henne isåfall. (Samma med klockor även om jag inte direkt har någon dyrgrip på armen)

Sen är inte det primära användningsområdet att locka till sig det andra könet. Och jag blir relativt snart 40 så man behöver öva lite på att va gubbe också och tycker det är värt att unna sig lite extra komfort och lyx när man bockat av alla andra checklistor med viktigare saker innan.

Ska även säga att jag känner mig priviligerad att få delta och följa denna tråd. 😊

Mycket möjligt att det kan vara så. Har inte hunnit uppenbara mig för min fru i sovrummet med dessa på ännu, skulle dock tro att prislappen gnager mer än utseendet för henne isåfall. (Samma med klockor även om jag inte direkt har någon dyrgrip på armen)

Sen är inte det primära användningsområdet att locka till sig det andra könet. Och jag blir relativt snart 40 så man behöver öva lite på att va gubbe också och tycker det är värt att unna sig lite extra komfort och lyx när man bockat av alla andra checklistor med viktigare saker innan.

Ska även säga att jag känner mig priviligerad att få delta och följa denna tråd. 😊
Men du behöver ju inte göra dig äldre än vad du är, jag är själv 40 inne på 41 :rolleyes: Sen är såna där kalsonger hemska om man är omskuren men det är en annan fråga 😆

Hej
En nyfiken som frågar , det är nämligen så att vi beställt en ny tvättmaskin, finns någon tråd eller liknande med bra tvätttips från er?
Har lagt märke till att många på sidan bär fina kläder , man ser i säljtrådar lifestyle
Jag vill verkligen nörda ner mig i hur man får bästa resultat på tvätt o kläder

Kul! Skall bli mkt intressant att höra din åsikt. De hävdar ju själva att de gör trevliga sweatshirts, men det gör ju även Sunspel med sin slappa passform. Kanske är dessa steget upp.
Har nu hård testat både modell 215 och 2M15 T-shirts från Merz B. Schwanen då sensommarvärmen sett till att man fått byta Tisha ofta.

Passform på båda helt perfekt och som aviserat ca. 3% krympning vid första tvätten. Mycket bra känsla på tyget, troligen för att tyget är stickat och inte vävt.

Älskar detaljen med triangeln som är insydd under armarna. 215 modellen känns lite mer unik med tanke på tub designen men även om 2M15 modellen har sömmar längs sidorna så känns den minst lika premium.

Kommer absolut köpa fler fram över då i mörkare färger så man får en bra mix i garderoben.

Värda sitt pris? Absolut, inte bara för utomordentlig kvalité utan för att tradition och hantverk bör uppmuntras och gynnas.

Men plaggets längd är ju totalt fel!
Karaktäristiskt för en rökrock är längden. Det är inte en fullång rock, som då kallas "dressing gown" på engelska, generellt kallad morgonrock på svenska.
När rökrocken började bäras till middag och blev dinner jacket i England (givetvis av blivande Edward VII), så anammade många länder, bland annat Sverige, det gamla namnet och kallade den för smoking.

Karaktäristiskt för en rökrock är längden. Det är inte en fullång rock, som då kallas "dressing gown" på engelska, generellt kallad morgonrock på svenska.
När rökrocken började bäras till middag och blev dinner jacket i England (givetvis av blivande Edward VII), så anammade många länder, bland annat Sverige, det gamla namnet och kallade den för smoking.

Ursprungligen var det en lång rock, avsedd för rökrummet. Att den sedan förvandlades till ett middagsplagg är en annan sak. Då är den emellertid ingen rökrock längre.

Ursprungligen var det en lång rock, avsedd för rökrummet. Att den sedan förvandlades till ett middagsplagg är en annan sak. Då är den emellertid ingen rökrock längre.
Nej, den är ursprungligen en kort rock.
"Originating in the 1850s, The Gentleman's Magazine of London, England, defined the smoking jacket as a 'kind of short robe de chambre, of velvet, cashmere, plush, merino or printed flannel, lined with bright colours, ornamented with brandebourgs, olives or large buttons.'"

Här kommer lite illustrationer och foton. Första illustrerar fint skillnaden mellan en smoking jacket och en dressing gown.
An_illustration_of_1800s_smoking_jackets___www.thefashionisto.comcontentsmoking-jacket-origin_2048x2048.jpg

Denna kommer från ovan nämnda tidning som definierade vad en rökrock är. Notera även rökmössan.
3cba4b690ef0d6b20ecc2b62596310f3.jpg

Och sist, men inte minst, 1800-talets främsta menswear influencer, Oscar Wilde. Ska man bära rökrock på riktigt så kombinerar man givetvis med lackpumps och björnpälskappa.
GettyImages-113630187-3e26ed3.jpg

En fundering kring det ny-gamla fenomenet med scarf som jag reflekterat över på senare tid, närmare bestämt att bära scarfen helt rullad med en tunn knut fram, lite sailor stil. Åsikter av alla de slag är av intresse :)
1756891270323.jpeg

Tillbaka
Topp