• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för 35.000:- Tudor, Omega eller Breitling?

Vilken hade ni valt?


  • Totala väljare
    340

Stoikern

Basic
2-Faktor
På jakt efter efter en "andra-klocka" som komplement till min SubC Sunburst.
Är ute efter något som:
• Går att bada med utan bekymmer
• Svart tavla med stål- eller gummilänk
• En klocka med lägre rånrisk vid semester till lite mer riskfyllda destinationer
• Stabilt urverk
• Helst inte mer 35.000:-
• Inte större boett än 42 mm

Har tittat på Tudor Black Bay Dark och Black Bay 58, Omega Seamaster Professional Co-Axial samt Breitling SuperOcean Heritage II 42 mm.

Av ovanstående klockor, vilken hade ni valt och varför?
Kom gärna med tips på andra urverk i denna prisklassen!
 
På jakt efter efter en "andra-klocka" som komplement till min SubC Sunburst.
Är ute efter något som:
• Går att bada med utan bekymmer
• Svart tavla med stål- eller gummilänk
• En klocka med lägre rånrisk vid semester till lite mer riskfyllda destinationer
• Stabilt urverk
• Helst inte mer 35.000:-
• Inte större boett än 42 mm

Har tittat på Tudor Black Bay Dark och Black Bay 58, Omega Seamaster Professional Co-Axial samt Breitling SuperOcean Heritage II 42 mm.

Av ovanstående klockor, vilken hade ni valt och varför?
Kom gärna med tips på andra urverk i denna prisklassen!

Du kan köpa en Bell & Ross dykare 42 mm tror jag att den ska vara. Där har du också ett märke som jag tror att inte gemene man kan om du är orolig för att bli rånad :)
 

henrik?

Basic
Jag lägger min röst på SMP. Roligaste bad och semester klockan. Alternativt om du vill ha en klocka att även använda mycket till vardags så hade jag gått på BB 58.
 

Stoikern

Basic
2-Faktor
Jag lägger min röst på SMP. Roligaste bad och semester klockan. Alternativt om du vill ha en klocka att även använda mycket till vardags så hade jag gått på BB 58.
Ja, det är nice klockor båda två. Har dock inte riktigt kommit överens med heliumkronan på SMP ännu. :pompus:
 

Prefab

Basic
Skulle köra på Omegan. Breitling är jag inget fan av, så jag kan inte ens motivera varför den faller bort, men mellan Omegan och Tudorn, så tycker jag att Omegan bryter av lite mer mot klockan du redan har. Det är absolut inget fel på Tudor, men om jag redan hade en Rolex så skulle jag se mig om efter nåt annat och SMP:n är en grym bruksklocka som funkar både till vardags och vid finare tillfällen. Speciellt den svarta.
 

Stefan S

Diamant
2-Faktor
Pratar vi nu utgågna SMPc? den ger man ju inte 30+ för. BB58 är jättebra men Omegan skiljer sig mer från din Sub och blir billigare. Men tycker du Omegan är väl stor så blir det BB58 ändå. Men man kan väl inte bara knalla in i butik och gå ut med en BB58? En KS-vän fick sin kring påsk efter 6 månader.
 

Richie

Guld
2-Faktor
Jag hade satsar på nya SMP! Ca 35’ för en begagnad, och runt 40’? hos gråhandlare..
Känns som om du får mest för pengarna där: Glidelock och ett riktigt bra urverk,funkar dessutom bra på originalgummi!

Själv sugen på en faktisk :)
0F3593EF-E159-4B20-A505-1AF5A231A9BE.jpeg
 

Duddee

Basic
2-Faktor
Får man fråga varför du vill ha en till dykare? Det är självklart en smaksak och fullt förståeligt om du önskar det men det kanske kan vara intressant med en kronograf eller ett lite mer dressat ur som komplement?

Men föredrar du dykare så lägger jag min röst på BB58.
 

Stoikern

Basic
2-Faktor
Så länge vi inte snackar den senaste modellen (tycker den kronan är riktigt ful) så tycker jag det bara gör klockan mer intressant. Blir skönt obalanserad på något sätt. Men visst är det en smaksak.
Jag tror det är en lite av en 'acquired taste', som musslor eller whiskey. Kronan har börjat växa på mig, tyckte inte om den inledningsvis.
 

Stoikern

Basic
2-Faktor
Skulle köra på Omegan. Breitling är jag inget fan av, så jag kan inte ens motivera varför den faller bort, men mellan Omegan och Tudorn, så tycker jag att Omegan bryter av lite mer mot klockan du redan har. Det är absolut inget fel på Tudor, men om jag redan hade en Rolex så skulle jag se mig om efter nåt annat och SMP:n är en grym bruksklocka som funkar både till vardags och vid finare tillfällen. Speciellt den svarta.
Har själv inte alls varit intresserad av Breitling tidigare. Men SOH II är något annat, tycker Breitling har lyckats där. Bra poäng angående Tudor, risken är stor för att designen är så pass lik Suben att något annat vore roligare. Det lutar nog åt SMP på gummilänk eller SOH II på mesh.:pompus:
 

Richie

Guld
2-Faktor
Har själv inte alls varit intresserad av Breitling tidigare. Men SOH II är något annat, tycker Breitling har lyckats där. Bra poäng angående Tudor, risken är stor för att designen är så pass lik Suben att något annat vore roligare. Det lutar nog åt SMP på gummilänk eller SOH II på mesh.:pompus:
Om det bli smp så hade jag köpt den på länk och kompletterat med gummi! Dyrt att gå andra vägen ifall du skulle vilja ha länk någon gång :)
 

Stoikern

Basic
2-Faktor
Får man fråga varför du vill ha en till dykare? Det är självklart en smaksak och fullt förståeligt om du önskar det men det kanske kan vara intressant med en kronograf eller ett lite mer dressat ur som komplement?

Men föredrar du dykare så lägger jag min röst på BB58.
Det är tänkt att vara en beater som ska fungera till det mesta. Blir ofta att man tar ett dopp i havet eller poolen och vill då inte behöva tänka på vad man har runt handleden. Har även planer på att införskaffa en trevlig Datejust 36 mm framöver som ett mer dressat alternativ. Så syftet med denna klockan är helt enkelt att vara en robust beater.
 

Stoikern

Basic
2-Faktor
Omega speedmaster är en fantastisk klocka till okej pengar. Kan användas i nästan alla olika tillfällen
Jag var först inne på att skaffa mig en speedy men jag är lite skeptisk till 5 ATM. Hade den haft åtminstone 10 ATM så hade jag inte tvekat. Gillar inte tanken att på att behöva lägga ifrån mig klockan vid ett dopp i det blå!
 

F1zbo

Silver
2-Faktor
Jag har själv BB58 och SOH 1 och skulle faktiskt även jag föreslå, som komplement till din samling, en Speedmaster Pro eller kanske till och med en Speedmaster FOIS som är lite mindre än Pro.
BB58 är ganska nära din sub och SOH 2 är förvisso Breitlings bästa modell i mitt tycke men det är ingen av dessa två som har samma historia som deb ikoniska Speedmastern.
Speedyn är dessutom fantastiskt mångsidig iom att det är en riktig strap monster.
 

Stoikern

Basic
2-Faktor
Jag har själv BB58 och SOH 1 och skulle faktiskt även jag föreslå, som komplement till din samling, en Speedmaster Pro eller kanske till och med en Speedmaster FOIS som är lite mindre än Pro.
BB58 är ganska nära din sub och SOH 2 är förvisso Breitlings bästa modell i mitt tycke men det är ingen av dessa två som har samma historia som deb ikoniska Speedmastern.
Speedyn är dessutom fantastiskt mångsidig iom att det är en riktig strap monster.
Ja, det är ju något alldeles speciellt med Speedmastern. Dess enorma beundrarskara är en klar fördel vid eventuell framtida försäljning. Trevliga klockor du har införskaffat! Vilken får mest handledstid?
 

F1zbo

Silver
2-Faktor
Ja, det är ju något alldeles speciellt med Speedmastern. Dess enorma beundrarskara är en klar fördel vid eventuell framtida försäljning. Trevliga klockor du har införskaffat! Vilken får mest handledstid?
Jo, jag har ägt två Speedy Pro och jag skulle inte bli förvånad om det blir en tredje eller kanske en FOIS för att mixa upp det lite.
Och som du säger är de lätta att sälja om man tröttnar och även lätta att hitta om man vill ha tag på en.

Just nu är det utan tvekan BB58 som får mest handledstid.

Den är riktigt trevlig och gör det mesta rätt.
DSC04291.jpg
 
Topp