• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka och annan gammal grej.

Man kan aldrig ha för många ungerska spadar :rolleyes:
Haha!! Eller hur? :D
De är lite kul och dekorativa iaf.

Edit: det roliga är att jag googlade och hittade en samlare i Seattle. Mailade honom och frågade vad jag köpt. Och fick faktiskt svar! Älskar att det finns nördar i alla samlarområden!

Svaret:
Hello!

You have two Hungarian shovels. These are are from the post-war time, 1950's. You can read about them here on my blog:
http://sharky-fourbees.blogspot.com/2017/04/hungarian-army-entrenching-tool-shovel.html

There are a lot of them around right now. The canvas covers are worth more than the shovel! The shovels are easy to find, but the covers are hard to find.

You made a good purchase!

Take care,

Mark

Senast ändrad:
Det är i o f s den här som sköter ljudet hemma:
2.jpg

Härligt ljud i dom här gamla sakerna, och det är inga Kalle Anka Watt vi pratar om, Pougen har visserligen vandrat vidare.

Det är i o f s den här som sköter ljudet hemma:
2.jpg

Härligt ljud i dom här gamla sakerna, och det är inga Kalle Anka Watt vi pratar om, Pougen har visserligen vandrat vidare.
Älskar dom där gamla stärkarna, det finns några märken som urskiljer sig!
Marantz, Quad, gamla BoO, Luxor(!), Tandberg och Luxman.
Det låter verkligen fett om dessa!
Dessa maskiner förseddes alltid med ordentliga transformatorer då tillverkarna var osäker på den ”nya” transistorförstärkningen. Detta fick till följd att dom låter lite oljigt, varmt och det finns kraft över hela tiden, mysigt!

Älskar dom där gamla stärkarna, det finns några märken som urskiljer sig!
Marantz, Quad, gamla BoO, Luxor(!), Tandberg och Luxman.
Det låter verkligen fett om dessa!
Dessa maskiner förseddes alltid med ordentliga transformatorer då tillverkarna var osäker på den ”nya” transistorförstärkningen. Detta fick till följd att dom låter lite oljigt, varmt och det finns kraft över hela tiden, mysigt!
Körde denna setup tidigare. Nu har jag lagt vintage hifi på hyllan tyvärr.
luxman-m300-188169.jpg

http://www.thevintageknob.org/luxman-M-300.html

Fina grejer, class A-ljud, har en gammal Luxman Cd-spelare/växlare, köpte den för att den hade samma magasin som växlaren i bilen (Alpine) behändigt att ta med sig magasinet ut i bilen.

Vackert!
Samma här!
Har en Dual skivspelare som ska renoveras, sedan blir det inköp av RIIA, gillar att svarva!
Minns ni Luxmans stärkare med hybridförstärkning?
Visst var det rör i förförstärkaren?
Läckert med glaset så att man såg rören glöda!
Uppdatering, bild på skönheten! :)
F601E0E5-1B05-4777-B178-690520AF0E3C.jpeg

Senast ändrad:
Haha!! Eller hur? :D
De är lite kul och dekorativa iaf.

Edit: det roliga är att jag googlade och hittade en samlare i Seattle. Mailade honom och frågade vad jag köpt. Och fick faktiskt svar! Älskar att det finns nördar i alla samlarområden!

Svaret:
Hello!

You have two Hungarian shovels. These are are from the post-war time, 1950's. You can read about them here on my blog:
http://sharky-fourbees.blogspot.com/2017/04/hungarian-army-entrenching-tool-shovel.html

There are a lot of them around right now. The canvas covers are worth more than the shovel! The shovels are easy to find, but the covers are hard to find.

You made a good purchase!

Take care,

Mark

:hilarious::hilarious::hilarious: Världens seriösaste shovel-blogg, helt underbart. Samma här, älskar hur vissa eldsjälar kan snöa in på dom mest overkliga områden :)

Superhäftigt ju, skulle man ha hemma!!

Kul med lite ingenjörskonst. Säkert ett par timmars beräkn8ngar för att få allt det där i synk.

Liten uppdatering om tellariumet!
Verkligen en ”vill ha” pryl!
Det lilla jordklotet, snurrar 365 varv på ett varv runt ljuskällan, runt den fiktiva solen finns månaderna angivna! Den och månen gör alltså ett fiktivt år på ett varv!
Fantastiskt och detta helt utan datorer!

Liten uppdatering om tellariumet!
Verkligen en ”vill ha” pryl!
Det lilla jordklotet, snurrar 365 varv på ett varv runt ljuskällan, runt den fiktiva solen finns månaderna angivna! Den och månen gör alltså ett fiktivt år på ett varv!
Fantastiskt och detta helt utan datorer!
Snacka om ingenjörskonst, helt klart av den högre skolan!!

Nu kommer nästa teknikpryl, kanske inte lika imponerande som tellariumet.
Hittade ett kamerastativ, en äldre tripod där tillverkarnamnet är spännande!
Är det någon kunskapare här på forumet som vet mer?
Det står ZENITH på kamerafästet!
4243FEA3-58F0-4A20-A6F1-A238886752A2.jpeg
7B9E2A0F-68A1-499E-A0AB-51F231006313.jpeg
8995B425-1A87-42D1-9970-51B75ECA72E8.jpeg
4988B5CA-1FBC-4F0C-8C82-3768B11989DA.jpeg

Snyggt är det :D

Senast ändrad:
Nej! Och ljudet den ger i ett par Carlsson OA-5 är magiskt.

För mig som jobbar med klassisk musik, kan det ibland faktiskt vara rätt störande med det väldigt riktade stereoljud konventionella högtalarkonstruktioner ger, där ljudet liksom riktas mot lyssnaren.

Carlssons idé om en högtalare där bas och mellanregisterelementen riktas uppåt, och fyra diskonter satta i fyrkant något uppåtriktade gör att stereoljupet i mitt tycke blir större och likaledes närvaron i musiken som avlyssnas.

Kanske ingen ideal-setup för metal, men klassiskt och jazz-alla darr i veckan!

Nej! Och ljudet den ger i ett par Carlsson OA-5 är magiskt.

För mig som jobbar med klassisk musik, kan det ibland faktiskt vara rätt störande med det väldigt riktade stereoljud konventionella högtalarkonstruktioner ger, där ljudet liksom riktas mot lyssnaren.

Carlssons idé om en högtalare där bas och mellanregisterelementen riktas uppåt, och fyra diskanter satta i fyrkant något uppåtriktade gör att stereoljupet i mitt tycke blir större och likaledes närvaron i musiken som avlyssnas.

Kanske ingen ideal-setup för metal, men klassiskt och jazz-alla darr i veckan!
OA 5 är ju historiska!
Hade själv ett par OM 63, med uppåtriktad soft dome diskant. Även de med öppet och fint ljud. Det är inte jämförbart med rumsakustiken man får med 5 orna, galet bra!
Din förstärkare är inte fy skam!
Är allätare inom musik, har sjungit massor i kör (tenor) brukar terrorisera mina kollegor med Bellman, Povel Ramel och lite annat smått och gott!
Nu letar jag någon som vill hjälpa mig att renovera en gammal Dual vinylsvarv!
Kan bli riktigt vass med bättre tonarm och nån bra pick up!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp