• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klocka på avbetalning..

sveol

Cartier
För mig är en klocka en lyxvara. Något man kan unna sig efter att familjen fått sitt. Känslan att vänta och spara för att äntligen kunna beställa den där klockan är obetalbar. MEN, om jag varit 20 bast, singel och allmänt lycklig ( ) så hade jag nog kunna kört på en avbetalning. Its up to you though ☺
 
Hade tidigare sagt aldrig i livet men har börjat omvärdera och är mer inne på Spencers linje, en klocka håller ju faktiskt värdet hyfsat jämfört med många andra saker så varför inte. Man får göra som med alla andra lån, se över om utrymme finns och finns det så varför inte...

I landsändan jag bor är det väldigt vanligt att folk köper nya skotrar för 140k, det mesta lånat, och efter 1 säsong så är den värd ca 100k och efter 3 år ca hälften av nypriset. En ny Rolex för 140k gissar jag är värd mer än hälften efter 3 år.... Visst det är ett fritidsintresse men om klockor är ditt intresse så är det en betydligt bättre investering är en skoter iaf...
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Värdemässigt känns klocka mer logiskt att låna till vs bil
Det som tar emot är väl att det är en lyxpryl vs någonting som fyller en funktion i vardagen

Kan tänka mig låna till klocka men om jag hade ett högt lån hade nog amortering gått före och sedan sparat till en rolig klocka, samma skulle gälla en "rolig" bil
 
P

Philippe Stern

Guest
Köpte en Rolex via Uret.se en gång. Avbetalning på 11 månader utan ränta via SHB. Jag hade cash men köpte via avbetalning för att jag inte riktigt kände till och litade 100% på Uret.se. Detta var för ca 4 år sen. Tanken var att om klockan inte var korrekt, felleverens eller om Uret.se strulade så kunde jag stoppa betalningarna. Grymt nöjd med avbetalningen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Skillnaden är att klockan tappar inte lika mycket som en bil och därför kan man försvara ett sådant inköp som är över nytta.

Det beror ju helt på vad det är för klocka respektive bil vi pratar om. Jag tycker du generaliserar en hel del och därför blir jämförelsen haltande.

En Kia för 100k räcker precis som en klocka för 2,5k.

Att klockan håller sitt värde förutsätter ju att man inte tappar den eller att den blir stulen. Sen behöver man ju försäkra den och även serva den vilket kostar en slant. Så att prompt hävda att en klocka är en investering håller inte alla gånger.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Dyra och nödvändiga grejer som boende och bilar tar jag på avbetalning. klockor och andra hobbys sparar jag till först innan jag köper. Men räntefri avbetalning på 12-24 månader skulle jag kunna tänka mig om det kniper.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Värdemässigt känns klocka mer logiskt att låna till vs bil
Det som tar emot är väl att det är en lyxpryl vs någonting som fyller en funktion i vardagen

Kan tänka mig låna till klocka men om jag hade ett högt lån hade nog amortering gått före och sedan sparat till en rolig klocka, samma skulle gälla en "rolig" bil

Klockor är ett ganska billigt nöje jämfört med bilar.
 
  • Like
Reactions: jhm

Miami

Rolex
2-Faktor
Absolut (+ jag är totalt ointresserad av bilar så kommer aldrig köpa något skoj)
Det jag menar att saker som är hobby/lyx skulle jag helst spara till för betala kontant
Men hade jag ett högt bostadslån så skulle amortering där få gå före
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skiter fullständigt i vad andra gör, men personligen lånar jag bara till boende och utbildning. Enda avbetalningen är mobilen och det är mest av en vana.

Jag gillar lite att spara till klockor istället för att låna/avbetala. På så sätt känns klockan mer som en belöning till mig själv för att jag lyckats spara och på så sätt känns den lite extra lyxig och svåråtkomlig för mig.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Skiter fullständigt i vad andra gör, men personligen lånar jag bara till boende och utbildning. Enda avbetalningen är mobilen och det är mest av en vana.

Jag gillar lite att spara till klockor istället för att låna/avbetala. På så sätt känns klockan mer som en belöning till mig själv för att jag lyckats spara och på så sätt känns den lite extra lyxig och svåråtkomlig för mig.

Säg som det är istället. Efter ditt senaste besök på Reeperbahn är du inte längre kreditvänlig :happyhappy::heart:
 

Yo-han

Troll probationary
Sån konsumentupplysning, villkor för avbetalningsköp, en skoters avskrivningstakt etc. etc. Rätt meningslöst att ställa sin egen lyxkonsumtion mot nån annans och tycka att man själv har gjort det rationella valet.. Man tycker ju att ett klockforum borde vara värsta livsnjutarpalatset á la steffo och hylla intresse samt konsumtion. Istället drar det som alltid iväg till nån småsur von oben kamrersattityd remixat med lite sverker olofsson, jante och luther.

Jag har en lådcykel och en tv på avbetalning, det är kanske inte ekonomiskt fördelaktigt och ett annat upplägg hade kanske sparat mig några kronor men jag tycker inte det är viktigt i det stora hela. Jag är övertygad om att många här har en jättebra koll på sin ekonomi, sin partners och sitt eget netto varje månad, detaljerade excelblad med utgifter och matbudget. Fine, det är ert tråkiga livsstilsval, försök inte bara pracka det på nån annan i tron att det är det korrekta.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Sån konsumentupplysning, villkor för avbetalningsköp, en skoters avskrivningstakt etc. etc. Rätt meningslöst att ställa sin egen lyxkonsumtion mot nån annans och tycka att man själv har gjort det rationella valet.. Man tycker ju att ett klockforum borde vara värsta livsnjutarpalatset á la steffo och hylla intresse samt konsumtion. Istället drar det som alltid iväg till nån småsur von oben kamrersattityd remixat med lite sverker olofsson, jante och luther.

Jag har en lådcykel och en tv på avbetalning, det är kanske inte ekonomiskt fördelaktigt och ett annat upplägg hade kanske sparat mig några kronor men jag tycker inte det är viktigt i det stora hela. Jag är övertygad om att många här har en jättebra koll på sin ekonomi, sin partners och sitt eget netto varje månad, detaljerade excelblad med utgifter och matbudget. Fine, det är ert tråkiga livsstilsval, försök inte bara pracka det på nån annan i tron att det är det korrekta.

Jag har faktiskt regerat lite på samma sak som dig. Även fast det inte är helt uppenbart så ligger jante där och lurar i vassen. Har hängt på många andra forum genom åren och där var jante sällsynt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uret.se med en ränta på 10-15%, nej tack! Däremot skulle jag nog kunna köpa på kredit om utrymme fanns i bolånet. Brukar dock spara ihop pengar innan konsumtion och avskyr kreditbolag med ockerräntor...
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Kör en bil på leasing! Super för oss, köpt lite bekvämlighet även fast "Sverker" visar att cash är billigare över en "livscykel". Så alla gör sina val (speedyn är betald). Men det är jag det!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag är övertygad om att många här har en jättebra koll på sin ekonomi, sin partners och sitt eget netto varje månad, detaljerade excelblad med utgifter och matbudget. Fine, det är ert tråkiga livsstilsval, försök inte bara pracka det på nån annan i tron att det är det korrekta.

Är man tråkig bara för att man har koll på sin ekonomi? Det är väl annars de som har mest koll som kan unna sig mest här i livet, eller?

Alla kan ju köpa lyx på kredit ;)
 

mipa

Omega
Vet inte när det gäller klockor. Det är nog en smaksak.

Men har ofta tänkt att om man har svårt att spara pengar, så köp en antik vas eller en tavla eller något som man vet står i sitt värde eller kanske ökar lite genom ett lån från banken.

Lån på 50 000 köp tavlan, betala av på 24 månader. Du har fått njuta av tavlan i 2 år och 5 000 i ränta under tiden är kanske vad den ökat. Sen sälja och så har man "sparat" ihop 50 000. Nu kan man köpa klocka :)
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Personligen tycker jag också att det är roligast att köpa klocka för det jag redan sparat. Jakten efter rätt klocka inom budget, leta,leta,leta. Så vips har budgeten ökat lite under tiden så kan man utöka urvalet :)
 
  • Like
Reactions: jhm

Yo-han

Troll probationary
Är man tråkig bara för att man har koll på sin ekonomi? Det är väl annars de som har mest koll som kan unna sig mest här i livet, eller?

Alla kan ju köpa lyx på kredit ;)

Bra, du fick med att du är jätteduktig på att balansera din ekonomi PLUS den andra förhärdande jobbigheten på forumet.
"Jag är lite bättre än dig för att jag har mer pengar. Alla kan ju köpa lyx på kredit (blinksmiley)."
Kan du då inte hitta ett forum för folk som hatar folk som köper lyx på kredit, detta är väl ett entusiastforum för klockor? Inte ett forum där man jämför privatekonomi eller sätter sig till döms över hur folk spenderar sina pengar?
 

Landshark

Cartier
Jo men det räcker med en 100 tkr bil... Samt ingen, INGEN i Sverige behöver en bil med mer än 150 hkr.

Ministern har en egen förkortning för hästkraftskronor?

Säg så här. Ung man utan sparat kapital men med fast inkomst vill ha en sub. Säkert inte helt ovanligt i den riktiga världen. Bättre begagnad kostnad 48 kkr. Utrymme att avvara 2000 kr per månad. I det läget hade jag ju inte haft några betänkligheter att låna upp, i stället för att spara i två år...

Själv tog jag ett nödlån hos Akademiska Föreningen på maxbeloppet 3000 kr. Med borgensman. Och 2000 kr från studiemedlet för att bekosta min 1665:a när det begav sig (1990-talet). Det har jag aldrig haft anledning att ångra! :)
 
Topp