• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klocka på avbetalning..

KenKun

Patek
2-Faktor
Bra, du fick med att du är jätteduktig på att balansera din ekonomi PLUS den andra förhärdande jobbigheten på forumet.
"Jag är lite bättre än dig för att jag har mer pengar. Alla kan ju köpa lyx på kredit (blinksmiley)."
Kan du då inte hitta ett forum för folk som hatar folk som köper lyx på kredit, detta är väl ett entusiastforum för klockor? Inte ett forum där man jämför privatekonomi eller sätter sig till döms över hur folk spenderar sina pengar?


Jag gillar att du gnäller i en tråd, där TS till och med frågar hur vi andra ställer oss mot att handla klockor på kredit.
Bara för att man har koll på sin ekonomi, så behöver det inte betyda att man har mycket pengar. Chansen är dock större att man kan unna sig fler saker i livet.

Du tror inte att det är DU som befinner dig i fel tråd då? TS ville prata kredit/ekonomi. Du verkar vara rätt så anti pengar...?
 
  • Like
Reactions: jhm

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ministern har en egen förkortning för hästkraftskronor?

Säg så här. Ung man utan sparat kapital men med fast inkomst vill ha en sub. Säkert inte helt ovanligt i den riktiga världen. Bättre begagnad kostnad 48 kkr. Utrymme att avvara 2000 kr per månad. I det läget hade jag ju inte haft några betänkligheter att låna upp, i stället för att spara i två år...

Själv tog jag ett nödlån hos Akademiska Föreningen på maxbeloppet 3000 kr. Med borgensman. Och 2000 kr från studiemedlet för att bekosta min 1665:a när det begav sig (1990-talet). Det har jag aldrig haft anledning att ångra! :)

Socialministern har bara kört bilar med 150 hkr och det är därför han anser att det räcker. Hade han kört en bil med 150 hk hade han insett att det är som att dricka sig full på lättöl.

Edit: jag har ju en bil med 150 hk :drowning:
 

Landshark

Cartier
Jag har en bil med 223 hk. Slöaste bil jag haft (bortsett från min första; VW 1302:a)

Nåväl, vi glider bort från ämnet.

Ping jhl. Det är nu du brukar komma in och förklara att inget köp utan en genomtänkt pensionsplanering...

;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Avbetalning, räntefritt, köp nu....betala efter påsk och ballonglån är landets motor.....

Självkänsla i all ära, men det gynnar inte ekonomin....varken i mikro och makro perspektiv...Köpa dinka på krita är helt klart görbart!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Känner man att det fungerar är det väl bara att köra.
Jag själv har inga märkvärdiga klockor eller något annat märkvärdigt heller för den delen. Men, jag har inga lån heller. Men jag kan absolut tänka mig att låna för att köpa något jag verkligen vill ha. Jag är lite inne på Spencers linje. Det är mycket som är lyxkonsumtion om man ska granska sömmarna, bilar, båtar, kläder och till och med en del renoveringar i hus/lägenheter.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Roligare att kunna köpa direkt och betala av än att spara ihop och casha? Är ingen dålig idé kanske, mitt tålamod med sparande är inte alltid bra. Men föredrar nog alternativ 2
 
Bra, du fick med att du är jätteduktig på att balansera din ekonomi PLUS den andra förhärdande jobbigheten på forumet.
"Jag är lite bättre än dig för att jag har mer pengar. Alla kan ju köpa lyx på kredit (blinksmiley)."
Kan du då inte hitta ett forum för folk som hatar folk som köper lyx på kredit, detta är väl ett entusiastforum för klockor? Inte ett forum där man jämför privatekonomi eller sätter sig till döms över hur folk spenderar sina pengar?


lthfty.jpg
 

Yo-han

Troll probationary
Jag gillar att du gnäller i en tråd, där TS till och med frågar hur vi andra ställer oss mot att handla klockor på kredit.
Bara för att man har koll på sin ekonomi, så behöver det inte betyda att man har mycket pengar. Chansen är dock större att man kan unna sig fler saker i livet.

Du tror inte att det är DU som befinner dig i fel tråd då? TS ville prata kredit/ekonomi. Du verkar vara rätt så anti pengar...?

Jag är inte anti-pengar, älskar pengar, tycker det är superkul att köpa saker för dom, hade jag ännu mer pengar skulle jag vara sjukt nöjd.
Du säger att "alla kan ju köpa lyx på kredit (avväpnande smiley)". Jag tolkar det som att det är bra att köpa dyra saker kontant och dåligt att köpa detsamma på kredit? Hur funkar detta i förlängningen? Har pengar ett inneboende värde som säger något om personen i fråga? Är det på något sätt bättre att köpa en produkt för pengar man har tjänat in genom förvärvsarbete och sparat? Är detta tillämpligt på tex div spekulation? Arv? Bonus? Pengar som pengar eller måste dom tillskansas på ett visst sätt? Finns det nån slags korrelation till ansträngning? Finns det nån slags skala i det ärbara och korrekta vid lyxkonsumtion? Lex lyx?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Finansiera dina köp på det sätt som främjar ditt intresse bäst. Jag är här av en anledning, intresse - precis som många andra. Vi sitter i samma båt kompis.:p
 

kalufsen

Panerai
Köpte min första seamaster på avb, känslan att pynta varje månad sög så betalade av den på 4 månader! Submarinern cashade jag och det känns mycket, mycket skönare! Men som sagt och nämnts, upp till var och en!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag är inte anti-pengar, älskar pengar, tycker det är superkul att köpa saker för dom, hade jag ännu mer pengar skulle jag vara sjukt nöjd.
Du säger att "alla kan ju köpa lyx på kredit (avväpnande smiley)". Jag tolkar det som att det är bra att köpa dyra saker kontant och dåligt att köpa detsamma på kredit? Hur funkar detta i förlängningen? Har pengar ett inneboende värde som säger något om personen i fråga? Är det på något sätt bättre att köpa en produkt för pengar man har tjänat in genom förvärvsarbete och sparat? Är detta tillämpligt på tex div spekulation? Arv? Bonus? Pengar som pengar eller måste dom tillskansas på ett visst sätt? Finns det nån slags korrelation till ansträngning? Finns det nån slags skala i det ärbara och korrekta vid lyxkonsumtion? Lex lyx?

Det spelar ingen roll hur mycket pengar man har. Det handlar mer om hur man använder pengarna. Och ja, i mina ögon är det smartare att handla för pengar som du har, än på kredit.

Vad händer till exempel om du blir av med jobbet, eller om bilen behöver repareras? Ta nya lån och krediter?
 

16610

Patek
2-Faktor
Roligt att en del tror att 12-24 månader är räntefritt. Räkna effektiv ränta ist. Vet man inte vad det är, blir det svårt.

Lån? Tja, det är både smart, dumt och kan vara dyrt.

Det beror helt på vad och hur man har möjlighet i sin ekonomi.
 

Yo-han

Troll probationary
Det spelar ingen roll hur mycket pengar man har. Det handlar mer om hur man använder pengarna. Och ja, i mina ögon är det smartare att handla för pengar som du har, än på kredit.

Vad händer till exempel om du blir av med jobbet, eller om bilen behöver repareras? Ta nya lån och krediter?
Vad yrar du om? Om man blir av med jobbet och har jättemycket pengar spelar det väl ingen roll? Klipp dig, rak i ryggen o allmän uppryckning så slipper du få kicken hela tiden. När du blir anställningsbar bör du även köpa en bättre bil som inte pajar hela tiden.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vad yrar du om? Om man blir av med jobbet och har jättemycket pengar spelar det väl ingen roll? Klipp dig, rak i ryggen o allmän uppryckning så slipper du få kicken hela tiden. När du blir anställningsbar bör du även köpa en bättre bil som inte pajar hela tiden.

Du är rolig :)
Fortsätt med dina krediter. Tummen upp!
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Va fan, den tråden får mig ju bara att vilja ta ett lån och skutta till Rob i morgon.



kör bara kör ;)
jag själv fundrar mer på sparandet, men blir sugen på en "halvdyr" för mig, på räntefri avbetalning men segt med en månadskostnad varje månad men lär ju som sagt annars iaf. spara samma summa varje månad :p
 

M021

Rolex
2-Faktor
Cash.

Skådat folk som i jakt på status och annat show off syfte belånat sig i onödan.
"Dyrt med dålig självkänsla" som jag brukar säga. Kan inte tala för dig men när du ställer frågan, köp en Seiko, var glad åt den ett år, sen köp en finklocka cash. Då kommer den också uppskattas mer. Och känner du att du får vänta för länge, ja då ska du nog inte ta den på avbetalning heller.:)
 

Klockers

Cartier
Räntefri avbetalning är ju guld.
Istället för att låsa fast dina 50k i en klocka köp på avbetalning, och ta dina 50k och in och riv på börsen istället. Vips. Efter 24 månaders avbetalning har pengarna vuxit och du fått en gratis klocka
 
Topp