• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klocka på avbetalning..

Nja, cash is allways king. Har jag inte pengarna så får affären vänta, ibland inte så roligt iofs. men känns ändå mer rätt. Meeen det är klart, hade jag inte fru å tre ungar vette fan
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Man har ju fått sig några tankeställare i denna tråden. Personligen vill jag inte ha några lån/avbetalningar överhuvudtaget men en fin klocka är ju alltid trevligt :rolleyes:
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Även uret.se har avbetalning liknande watchonwatch. Räntefritt med uppläggningsavgift 295kr. En likadan klocka är dock dyrare här.
 
Jag skulle aldrig köpa en klocka på avbetalning. Helst inte något inköp (förutom riktigt stora summor; bil, hus/lgh...)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har inte mkt att säga mer än till er som kan köpa elektronik på avbetalning men inte klockor.. hehe ni är galna.

Själv har jag bara bostadslån och studielån men är det något jag skulle kunna tänkas köpa på avbetalning så är det just en klocka. Finns få andra saker jag kan tänka mig som är bättre rent ekonomiskt.
 
Jag undrar iofs varti skillnaden ligger när det gäller konsumtion?

Om man betalar med sparade pengar eller om man lånar och betalar av så konsumeras det nästan lika mycket.
Den som köper på krita konsumerar iofs något mer då denne även betalar ränta.

Det verkar som att många i tråden rättfärdigar lån med konsumtion som argument, men det blir typ ingen skillnad om man konsumerar med sparade pengar bortsett från att man inte blir beroende av någon annan (läs banken, kreditbolag osv)

Det är tämligen enkelt egentligen... Spara innan man köper eller spara efter man köpt. I det första fallet är man inte beroende av någon annan, men i det andra fallet är man det. Tidsåtgången för själva sparandet är tämligen likvärdig.

Betänk även att det bara är din första klocka du måste tok-spara till, sen har man pengarna i tillgången, och uppgraderar man inom ramen av ens ekonomiska förmåga så behöver ingen annan beblanda sig i dina affärer.

Just My 2 cents. :)

Jag ser som sagt många fördelar med det ena alternativet, och många nackdelar med det andra...
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag undrar iofs varti skillnaden ligger när det gäller konsumtion?

Om man betalar med sparade pengar eller om man lånar och betalar av så konsumeras det nästan lika mycket.
Den som köper på krita konsumerar iofs något mer då denne även betalar ränta.

Det verkar som att många i tråden rättfärdigar lån med konsumtion som argument, men det blir typ ingen skillnad om man konsumerar med sparade pengar bortsett från att man inte blir beroende av någon annan (läs banken, kreditbolag osv)

Det är tämligen enkelt egentligen... Spara innan man köper eller spara efter man köpt. I det första fallet är man inte beroende av någon annan, men i det andra fallet är man det. Tidsåtgången för själva sparandet är tämligen likvärdig.

Betänk även att det bara är din första klocka du måste tok-spara till, sen har man pengarna i tillgången, och uppgraderar man inom ramen av ens ekonomiska förmåga så behöver ingen annan beblanda sig i dina affärer.

Just My 2 cents. :)

Jag ser som sagt många fördelar med det ena alternativet, och många nackdelar med det andra...


Om man inte vill vänta i 6mån. 1år eller till och med 2år? Eller du kaske har pengar sparade men vill inte röjja heela sparkontot utan betalar in en del och sen får en relativt låg månadskostnad?
 

AurumAutomat

Breitling
I de flesta fall skulle jag säga Diss.
Beror på hur resten av din balansräkning & kassaflöde ser ut. Är det enda sättet för dig att komma över klockan = NEJ. Kan du betala klockan direkt, men alternativet att delbetala på avbetalning är bättre = KANSKE/OK.
Nu är det klart det är skillnad på en tidlös klassisk klocka och elektronik, men drar mig till minnes "jobbdatorn". Fräsh jävla überdator när den var ny, men efter 2 år satt dom fortfarande och delbetalade för nått man inte skulle ta i med tång.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Känns som att det handlar lite om personliga förutsättningar. Är man säker på att man klarar avbetalningarna är det väl helt ok att köpa dinkan på det sättet och få den på en gång, om man tycker det är värt att betala ränta för att få njuta av klockan under tiden jämfört med att spara samma pengar varje månad i fem år. Hade jag inte villa, ränta och amorteringar skulle jag säkert resonera så. Just nu känns det inte som att jag vill ha fler månadskostnader, men det gäller ju bara mig och min situation. Och som sagt, all konsumtion är av godo...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
På klarna delbetalning får du betala valfritt belopp varje månad dock lägsta belopp enligt dealen för att bibehålla 0%ränta.
Klarna skrev media ordentligt om för något är sedan och jag har själv råkat ut för deras systematik och affärsmoral. De har som affärsidé att ta ut sina vinster på din tilltro. Om du inte läser villkoren ordentligt och anpassar dig efter dem blir det dyrt. Min rekommendation är att gå ifrån affären om de inte har en alternativ kreditgivare. Jag tycker annars en kredit kan vara ett bra alternativ till cash. Jag har betalt 1/3 kontant och betat av resterande på några månader eller max 1 år. Det gillar inte finansbolagen, men det är skönt som f-n att betala in den sista amorteringen och kunna säga tack och adjö.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Även Ica har som affärsidé att ta ut vinster på din tilltro. Vad är problemet?
Missar du en klarna-faktura är de snabba att skicka ut påminnelse. Det är allt. Artikelserien (om det är den i SvD du tänker på) var duktigt vinklad.
 

Josef B

Bestraffaren
Helt klart HISS, hellre en jävligt dyr och snygg klocka på avbetalning som man helst betalar hög ränta på, än ingen stekar klocka alls, som man kan gå och flasha upp för sina arbetskamrater, kompisar och övriga omgivning och låsas visa att man är über cool. För vilken frisk människa vill bära runt med en fake/kopia på armen, hm...nä!, då får det fan kosta i plånboken trots att det är på avbetalning .
Haha klockrent! :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Även Ica har som affärsidé att ta ut vinster på din tilltro. Vad är problemet?
Missar du en klarna-faktura är de snabba att skicka ut påminnelse. Det är allt. Artikelserien (om det är den i SvD du tänker på) var duktigt vinklad.
Är det allt? Om du köper en vara som du får levererad med fakturan daterad till den 10:e i en månad med 10 dagars betalningsvillkor och betalar räkningar i slutet av månaden, kommer du att betala för sent och påföras ca 250 kr + dröjsmålsränta + faktureringsavgift nästkommande månad. Jag köpte en vara mot faktura för 500 kr och läste inte betalningsvillkoren då jag utgick ifrån att det är det normala som gäller, 30 dagar netto. Jag la fakturan i min räkningshög och betalade som brukligt är i slutet av månaden. Den varan kostade mig oförskämt mycket, nästan det dubbla. Jag ringde till företaget jag köpt av och bad dem häva den pålagda fordran om de ville ha mig som fortsatt kund, men det kunde de inte då Klarna hade rätt till denna, enligt mig, ojusta pålaga. Är jag inte mer än business för dem, finns det andra att handla av och jag har aldrig köpt något från dem sen dess. Du hävdar att SVD artikel var kraftigt vinklad och jag kan inte säga emot det då jag som de flesta saknar helhetsbilden, men att mjölkandet av småsummor från massor av kreditkunder var satt i system lyckades väl ändå SvD få fram? Jag glömmer i alla fall inte. Jag vill hävda att Klarna utnyttjade vanliga människors betalningspraxis, så cyniska är inte ICA.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
I princip all kritik mot Klarna handlar om personer som inte läst vad det står på fakturan, alternativt inte kollat sin e-post eller brevlåda. Detta är ännu ett exempel. Jag är ledsen men jag tycker inte det är något att klaga på.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I princip all kritik mot Klarna handlar om personer som inte läst vad det står på fakturan, alternativt inte kollat sin e-post eller brevlåda. Detta är ännu ett exempel. Jag är ledsen men jag tycker inte det är något att klaga på.
Det är just det jag menar, gemene man läser inte allt finstilt, de utgår ifrån att det är som det brukar. Därför blir många blåsta när en cynisk aktör bygger affärsidén utifrån den vetskapen. Din argumentation bygger på juridik, det jag tänker på är hederlighet.
 
Senast ändrad:
Topp