• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klocka på avbetalning..

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Nu har jag aldrig köpt (eller behövt) köpa ngt på avbetalning. Men jag skulle 10 gånger av 10 hellre köpa en klocka på avbetalning än tex en TV eller en bil. TVn går från 20k+ till 2k på ett år och bilen förlorar 50% av värdet på ett par år.

Köper du bara rätt klocka står den sig bra i jämförelse med nästan allt annat du kan gå och köpa.

GO om det känns rätt.


Vad är då rätt klocka? :)
 

adress

Friends of KS
Nu har jag aldrig köpt (eller behövt) köpa ngt på avbetalning. Men jag skulle 10 gånger av 10 hellre köpa en klocka på avbetalning än tex en TV eller en bil. TVn går från 20k+ till 2k på ett år och bilen förlorar 50% av värdet på ett par år.

Köper du bara rätt klocka står den sig bra i jämförelse med nästan allt annat du kan gå och köpa.

GO om det känns rätt.
Håller i princip med dig - men det är svårt att göra den gränsdragningen. Ta en familj som behöver bilen - eller TV:n - då är det inte lika lätt att säga " pappa behöver en ny klocka - vi får ta på abis.....
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Uret har 0% ränta i 6 och 12 månader. Är väl någon sorts uppläggningsavgift antar jag :)
Räntefritt betyder inte avgiftsfritt. För ett 6-månaders "räntefritt" lån så är uppläggningsavgiften 195:-, sen tar de ut en aviavgift på 29:-. Kostnaden för det "räntefria" 6-månaderslånet är 369:-. Skulle du missa en betalning så åker du på en förseningsavgift på 60:-och en dröjsmålsränta på +24% över referensräntan (osäker på vilken ränta det är). 6 månader är längsta tiden för "räntefritt", efter det ligger krediträntan på 9,95% + högre uppläggningsavgift.

Det lär ligga med i kalkylen att:
  1. En viss procent missar en betalning och får då betala mer.
  2. När köparen ser månadskostnaden för drömklockan så ryggar köparen tillbaka och väljer ett lån med längre avbetalning => lägre månadskostnad fast med större inkomst till kreditgivaren.
 

OBRKV

Cartier
Om man inte ör beredd att belåna är man fan ingen entusiast utan bara en trist svennebanan..


Edit: borde ta bort punkterna för annars kommer någon tro jag var ironisk.

Nja. Finns ju självklart flera olika typer utav entusiaster. Såg en dokumentär om en snubbe i Tokyo som älskar Lamborghini, sparade i ca 15år och köpte sedan en. En. Likväl är han väl en entusiast oavsett antalet Lamborghinis. Han var nog även väldigt lång ifrån en svennebanan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nja. Finns ju självklart flera olika typer utav entusiaster. Såg en dokumentär om en snubbe i Tokyo som älskar Lamborghini, sparade i ca 15år och köpte sedan en. En. Likväl är han väl en entusiast oavsett antalet Lamborghinis. Han var nog även väldigt lång ifrån en svennebanan.

Nix! Han offrar sig inte för konsten.
 

OBRKV

Cartier
Nix! Han offrar sig inte för konsten.

Förutom att bo så simpelt som möjligt (strax utanför centrala Tokyo) för att kunna spara så mycket som möjligt till sin bil, som han i sin tur kittade sönder à la crazy Japanese fanatics.

Sedan kan man ju säkert ha olika uppfattningar om vad en entusiast är och/eller vad denna uppoffring är. Men det känns aningen OT.
 

Malte

Omega
Håller i princip med dig - men det är svårt att göra den gränsdragningen. Ta en familj som behöver bilen - eller TV:n - då är det inte lika lätt att säga " pappa behöver en ny klocka - vi får ta på abis.....


Självklart är klockor en lyxvara och man måste prioritera rätt saker i livet. Har man ingen bil och behöver en eller inte kan betala sina räkning och allt vad det nu kan vara ska man självklart inte ta en klocka på avbetalning. Med är man i läget "jag ska sätta undan 2k i månader för att om 3 år köpa klockan jag vill ha" och man får 0-ränta eller låg så va fanken kör.
 

Mr Chance

Kalmar
Håller i princip med dig - men det är svårt att göra den gränsdragningen. Ta en familj som behöver bilen - eller TV:n - då är det inte lika lätt att säga " pappa behöver en ny klocka - vi får ta på abis.....

Ingen behöver väl TV? Att man däremot vill ha en större TV än grannens, det är en annan sak.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag skulle inte köpt en klocka på avbetalning , om jag hade gjort det så hade jag valt en klocka som bibehåller värdet så gott som möjligt.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Nja. Finns ju självklart flera olika typer utav entusiaster. Såg en dokumentär om en snubbe i Tokyo som älskar Lamborghini, sparade i ca 15år och köpte sedan en. En. Likväl är han väl en entusiast oavsett antalet Lamborghinis. Han var nog även väldigt lång ifrån en svennebanan.
Fick mig att tänka på
 

Yo-han

Troll probationary
Intressant...det var lite andra tongångar när du raljerade över min bakgrund, inkomst, arbete och kapital. Kanske är skillnad på folk och folk?

I övrigt skall sägas att jag tycker du har en poäng i att folk får hanterar sin ekonomi som de finner mest lämpligt.

Som alltid är grunden för en god retorik att kunna byta ståndpunkt lite efter dagshumör :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Finns väl inget rätt och fel men tycker personligen att köpa lyxvaror på avbetalningen rätt skruvat. Sen om det är en klocka, (onödig)bil, tv osv. spelar mindre roll.

Tror att väldigt många som köper via lån/avbetalning egentligen inte har råd och skapar bara en massa problem i slutänden.
 
  • Like
Reactions: jhm

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Diss. Köper man på avbetalning har man ofta inte råd med det man köper.

Fast grejen är ju att man har det. Råd alltså.
Finns säkert en del som inte har råd att betala och tvingas sälja klockan/bilen/teven innan avbetalningen är fullgjord - och så klart också en del som det går riktigt illa för (KF, etc).
Men den stora lejonparten har dock råd - och fullgör också sina betalningar. Har man sedan vägt fördelar mot nackdelar (eventuella räntekostnader mot det faktum att man t.ex. inte behöver tömma sparkontot) så tycker jag att det är helt okej på alla sätt och vis!

Köpte min hobbybil på (förvisso väldigt kort och otroligt förmånlig) avbetalning.
Den kostade inga hiskeliga summor - en hel del här som köper klockor för betydligt mycket mer pengar - men vi hade precis köpt hus och hade en del utgifter i samband med detta.
Idag är den betald och ingen är gladare än jag över att jag faktiskt köpte den.

Nåväl.
 

Whedda

Rolex
Risken att man hamnar i lyxfällan må vara högre vid köp på krediter men så länge man har råd att täcka sina fasta utgifter ser jag inget problem med det. Problemet är inte hur vida man köper med insparade pengar eller på avbetalning utan hur vida man tar ansvar för sin egen privatekonomi.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bra talat Whedda och Anders Forsberg ! Finns en hel del präktiga pruseluskor här som verkar tro att bara för att nån lånar till prylar eller skulle köpa en klocka på avbetalning så är man ett ansvarslöst pucko som behöver en förmyndare. Det måste inte innebära att det blir utmätning, kronkalle, svanktatuering och att socialtjänsten tar barnen. Finns väl en jävla massa som använder kredit för konsumtion som har riktigt bra ekonomi, böcker i bokhyllan och sunda matvanor.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Antar att många ( lite jag med ) har lite svårt för avbetalning av hobbys eftersom att man aldrig får höra om det
Men att låna till saker tv, stero, mobil etc är så vanligt att man inte bryr sig längre eller ser skillnaden
Att folk tar en ny dyr mobil på avbetalning känns vanligare än kontant
Andra summor såklart men känns för mig som en enklare jämförelse än bil som man har mer nytta av i en familj
 

noxela

Omega
Det här handlar inte om resultaträkningen. Det handlar om balansräkningen. Fläskar man på tillgångssidan så måste man balansera det på andra sidan. Antingen med eget kapital eller med skulder. Har man en positiv RR så kan man finansiera en högre skuldsättningsgrad. Är upp till var och en att ta ansvar för det. Personligen sparar jag för mycket och spenderar för lite. Men det är mitt problem som jag försöker bearbeta så gott det går.
 

PCB

Audemars
Bra talat Whedda och Anders Forsberg ! Finns en hel del präktiga pruseluskor här som verkar tro att bara för att nån lånar till prylar eller skulle köpa en klocka på avbetalning så är man ett ansvarslöst pucko som behöver en förmyndare. Det måste inte innebära att det blir utmätning, kronkalle, svanktatuering och att socialtjänsten tar barnen. Finns väl en jävla massa som använder kredit för konsumtion som har riktigt bra ekonomi, böcker i bokhyllan och sunda matvanor.



bästa inlägget i hela tråden!
 
Topp