• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på resa, vågar man?

ErikGBG

Audemars
Givet!
IMG_0567.JPG
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Var en månad i södra thailand strax innan jul. Jag skippade klockan - det gjorde ingen annan. Träffade typ 5 Panerai-ägare, en uppsjö med Rolex och ett par AP:s. Verkar vara safe. Men jag kanske inte hade dragit omkring på bakgatorna i spanska kvarteren i Neapel med en guld-Rolex nattetid. Beror nog helt på vart man är. Själv har jag bortaskydd på rätt högt belopp på min försäkring men pallar ärligt talat inte att öka oddsen för att bli rånad, därav att jag undviker att ha dyra klockor på semestern.
 

Zingo

Rolex
Jag tror inte det direkt höjer risken. Som blond och blåögd man i 30-årsåldern i Colombia kunde jag inte stuckit ut mer, fel ställe vid fel tidpunkt hade jag blivit rånad oavsett om jag haft en AP, Rolex eller ingenting på handleden. Hade det hänt hade det varit lite skitsamma om jag även blivit av med en klocka, det är mer praktiskt problematiskt att lösa nytt pass och betalkort utomlands. Dagarna är förbi när jag reser med en Seiko eller dylikt.
Skriv inte det i Kobra Kaj... :eek::D
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Dagarna är förbi när jag reser med en Seiko eller dylikt.
Nä så är det ju. Man blir äldre och visare med åren. Och att flasha med en Seiko är inte särskilt smart om man inte vill bli påhoppad av en rånarmobb. Dessutom är ju Seiko mer unika och mer svårersättliga än massproducerade ur från Omega- och Rolexkoncernerna (miljontals klockor varje år)...;)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Tänker som TS, men har varit i alla möjliga länder med fina klockor. Precis som andra säger, landet i sig är inte problemet, utan vilka situationer man troligtvis kommer hamna i. Jag har en SKX007 just som "bli rånad"-klocka. Dels är den en grym beater, men ser lagom dyr ut för att vara intressant som rånobjekt och kanske lugna ner rånaren att nöja sig med vad denne kommer över just där och då. Vore trist att behöva dra ut på hela rån-scenariot och bli eskorterad till hotell för att bli rånad på ytterligare saker...

Alltså, ha en klocka som inte skulle framkalla ledsamhet om du blir av med den, och ha lagom med cash (samt lite skitkort) i plånkan så att tjuven känner sig nöjd där och då. Inga snabba rörelser osv. Livet är så mycket mer värt än en klocka och lite fickpengar. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tycker varken man ska vara rädd eller naiv. Man reser med en klocka, och ibland får den stanna på rummet för att inte provocera till brott.
Sunt förnuft får råda :pompus:
 

14060M

Cartier
Sunt fönuft som tidigare nämnts och en bra försäkring. Har rest mkt med mina klockor utan problem hittills. Knack knack.....
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Jag var på resa i Ecuador, Sydamerika för några år sedan. Jag lämnade klockan hemma medan en i ressällskapet prompt ville ha med sin. Mitt på dagen så skrek han plötsligt till och så var klockan borta. Någon hade då skurit av gummilänken med ett rakblad eller liknande. Det blödde ganska friskt på handleden och i vimlet så var plötsligt både klockan och tjuven borta.
Jag anpassar mig efter vart jag reser. När jag åkte till Dubai förra året så följde klockan med på resan, medan den blev kvar hemma när jag dessförinnan åkte till Sydafrika och Namibia. Risken är att det inte bara slutar med en livslångt ärr på armen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Försäkring skyddar föga mot inbrott...
Det har du rätt i, men det gör inte larm heller. Titta bara på bilstölder :shifty: Men jag föredrar att vara försäkrad över ett larm. Det samma gäller klockan. Jag skulle inte låta rädsla inskränka mitt liv på det sättet att jag funderar innan jag reser någonstans. Man behöver inte utmana ödet heller, sunt förnuft räcker långt
 

kamme

Breitling
Bodde halvårsvis i Thailand förr om åren och kände mig aldrig oroad för att bli rånad. Risken är betydligt högre här hemma i Sverige
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Baserat på egen erfarenhet. Dock går det säkert att Googla sig fram till statistik gällande personrån i nämnda länder om man vill fördjupa sig. Tror att min observation står sig, men vet inte säkert
Min erfarenhet är att alla länder jag varit i är säkra; har blivit rånad noll gånger under alla resor jag gjort och även hemma. Jag kan skriva en lista över länder jag anser säkra baserat på min erfarenhet om någon är intresserad.
 

kamme

Breitling
Min erfarenhet är att alla länder jag varit i är säkra; har blivit rånad noll gånger under alla resor jag gjort och även hemma. Jag kan skriva en lista över länder jag anser säkra baserat på min erfarenhet om någon är intresserad.

Ah! En vän av ordning märker jag. Mycket imponerad av din genomtänkta syrlighet faktiskt, subtil men ändå inte
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ah! En vän av ordning märker jag. Mycket imponerad av din genomtänkta syrlighet faktiskt, subtil men ändå inte
Sorry, blir lite provocerad av lösryckta påståenden utan fakta. Det förefaller dock som att verkligheten överensstämmer med din uppfattning. Iaf statistiskt
 

kamme

Breitling
Sorry, blir lite provocerad av lösryckta påståenden utan fakta. Det förefaller dock som att verkligheten överensstämmer med din uppfattning. Iaf statistiskt

Det var absolut inte något lösryckt påstående. Som jag skrev så har jag bott halvårsvis i Thailand och har således en mycket god uppfattning om huruvida det råder en högre risk att bli utsatt för vissa brott där än i Sverige. Mitt påstående stämmer dessutom överens med ett flertal andra poster i tråden så jag ser inte varför jag ska behöva Googla fram fakta för att "backa" upp sagda påstående
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det var absolut inte något lösryckt påstående. Som jag skrev så har jag bott halvårsvis i Thailand och har således en mycket god uppfattning om huruvida det råder en högre risk att bli utsatt för vissa brott där än i Sverige. Mitt påstående stämmer dessutom överens med ett flertal andra poster i tråden så jag ser inte varför jag ska behöva Googla fram fakta för att "backa" upp sagda påstående
Jag tror dig, men jag invände mot vad jag uppfattade som osaklighet. Det var inte helt klart vad du tog dina uppgifter från.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Har funderat på detta många gånger eftersom jag tycker om att resa. I många länder känns det helt oproblematiskt med dyrare klocka men i höst blir det lite rundresa i Asien, bla Thailand, Vietnam och Kambodja. Vågar man ha en något dyrare klocka eller ska man köra med SKX007 för att undvika en onödig situation? Hade annars tänkt SMPC som väl inte gör så mycket väsen av sig.

Hur gör ni, rockar ni dyra klockor eller kör ni någon enkel historia på resa? Känns ju samtidigt tråkigt att bli begränsad i sin frihet.
Jag tror att just det du skriver om att bli begränsad i sin frihet är själva kärnan. Oavsett vad du får för råd här så är ju det viktigaste att du känner dig fri på resan och inte oroar dig för klockan. Har du redan denna oro så skulle jag istället ta en lite enklare klocka så kan du slippa tänka på det.

Om du nu vill ha ett råd till så skulle jag säga att Thailand, Vietnam och Kambodja inte är några konstigheter med mer exklusiva klockor. Jag har rest i alla dessa länder och många gånger i just Thailand och Vietnam. Däremot skulle jag se till att ha den på armen och inte i väskor eller på tomt hotellrum.

Att oavsett resmål köra finklocka tycker jag är dumdristigt. Att strutta runt i Sao Paulo eller Rio de Janeiro med finklockan på armen är inte riktigt att rekommendera. Detta oavsett om du "bara" är i lugna kvarter eller besöker stranden på dagtid, du blir rånad/bestulen förr eller senare i alla fall. De går på dig även om du är en nykter, uppmärksam och vältränad man i dina bästa år. Vanliga mönster för att välja rånoffer gäller liksom inte där. Dock är väl inte klockan det primära målet utan snarare kameror och väskor som bärs synligt. I Sao Paulo kör jag billigast tänkbara mobil och merparten av pengarna jag har på mig i plastpåse i underkläderna vilket brukar fungera även om jag fått mobilen dragen ur händerna några gånger.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror att just det du skriver om att bli begränsad i sin frihet är själva kärnan. Oavsett vad du får för råd här så är ju det viktigaste att du känner dig fri på resan och inte oroar dig för klockan. Har du redan denna oro så skulle jag istället ta en lite enklare klocka så kan du slippa tänka på det.

Om du nu vill ha ett råd till så skulle jag säga att Thailand, Vietnam och Kambodja inte är några konstigheter med mer exklusiva klockor. Jag har rest i alla dessa länder och många gånger i just Thailand och Vietnam. Däremot skulle jag se till att ha den på armen och inte i väskor eller på tomt hotellrum.

Att oavsett resmål köra finklocka tycker jag är dumdristigt. Att strutta runt i Sao Paulo eller Rio de Janeiro med finklockan på armen är inte riktigt att rekommendera. Detta oavsett om du "bara" är i lugna kvarter eller besöker stranden på dagtid, du blir rånad/bestulen förr eller senare i alla fall. De går på dig även om du är en nykter, uppmärksam och vältränad man i dina bästa år. Vanliga mönster för att välja rånoffer gäller liksom inte där. Dock är väl inte klockan det primära målet utan snarare kameror och väskor som bärs synligt. I Sao Paulo kör jag billigast tänkbara mobil och merparten av pengarna jag har på mig i plastpåse i underkläderna vilket brukar fungera även om jag fått mobilen dragen ur händerna några gånger.
Du sätter fingret på det där med känslan tycker jag. Jag gillar att bonda med mina klockor. Ju mer jag använder dem ju mer knuten känner jag mig till dem och därför använder jag den klocka jag gillar mest i princip obehindrat.

Undantag är dock badhus och kaklade miljöer, de är jag livrädd för. :D

Så precis som du säger, förtar det känslan av semestern att glida runt med en billig klocka så ska man inte göra det men samtidigt gäller ju motsatt resonemang. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det blir det gyllene snittet som gäller, SMPC :D Grym sommarklocka, gör inte så mycket väsen av sig och kostar inte så värst.
 
Topp