• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på resa, vågar man?

bluetrain

Cartier
Har personligen aldrig låtit mig begränsas på resor och tror generellt att man kommer hyggligt långt med vanligt hederligt sunt förnuft hur man för sig om man nu tänker på rån/stöldrisk och såna saker. Skulle nog mer för sådan resa tänka på risken att tappa klockan eller få tråkiga repor och dings.. Så en skx007 eller annan beater, gshock kanske?? är kanske inget dumt val ändå så slipper man behöva oroa sig...
 
Jag brukar strippa ner det mesta på semestrar. Om klocka så någon Seiko skx, guld och smycken får stanna hemma. När jag väl är på semester så brukar jag göra det som faller i smaken för dagen. Skumma bakgator, konstiga restauranger, halvdana säljare eller annat är då inget som hindrar...
 

Richie

Audemars
2-Faktor
För att inte skapa massa onödiga trådar drar jag en bump av denna:
Skall på semester till Turkiet i sommar, ingen större risk för att bli rånad där kanske men jag är lite nojig för att klockan skall skadas/repas..

Har en 116613LB som "finklocka" och med det så menar jag inte att jag inte använder den, för det gör jag! så ofta jag bara kan (dvs all ledig tid då jag inte arbetar)
Så givetvis har den en hel del hairlines redan, men ändå nojjar jag över att ta med denna på semestern? givetvis är Sub den perfekta badklockan, trots detta har jag ens aldrig vågat ha den nära vatten :nailbiting:

Jag menar, för mig är det fortfarande en väldigt dyr klocka och vill inte utsätta den för något onödigt, dessutom är ju guldet extremt repkänsligt.. men samtidigt tänker jag: Hallå, det är förfan en dykarklocka och den skall användas till det mesta, och framförallt till bad!

Skall jag ta min Certina Action diver för att slippa tänka på det?
eller ska jag bara släppa spärren i huvudet och njuta av min finklocka på semestern där den är gjuten?

Alternativet är ju att köpa ett gummi till den, så behöver man ju inte oroa sig för att repa länken åtminstone..
ef0cbe4e58788c21c152f3ee366e1e59.jpg
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
För att inte skapa massa onödiga trådar drar jag en bump av denna:
Skall på semester till Turkiet i sommar, ingen större risk för att bli rånad där kanske men jag är lite nojig för att klockan skall skadas/repas..

Har en 116613LB som "finklocka" och med det så menar jag inte att jag inte använder den, för det gör jag! så ofta jag bara kan (dvs all ledig tid då jag inte arbetar)
Så givetvis har den en hel del hairlines redan, men ändå nojjar jag över att ta med denna på semestern? givetvis är Sub den perfekta badklockan, trots detta har jag ens aldrig vågat ha den nära vatten :nailbiting:

Jag menar, för mig är det fortfarande en väldigt dyr klocka och vill inte utsätta den för något onödigt, dessutom är ju guldet extremt repkänsligt.. men samtidigt tänker jag: Hallå, det är förfan en dykarklocka och den skall användas till det mesta, och framförallt till bad!

Skall jag ta min Certina Action diver för att slippa tänka på det?
eller ska jag bara släppa spärren i huvudet och njuta av min finklocka på semestern där den är gjuten?

Alternativet är ju att köpa ett gummi till den, så behöver man ju inte oroa sig för att repa länken åtminstone..
ef0cbe4e58788c21c152f3ee366e1e59.jpg
Tycker du ska ta med den. På med gummi och kör hårt
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
För att inte skapa massa onödiga trådar drar jag en bump av denna:
Skall på semester till Turkiet i sommar, ingen större risk för att bli rånad där kanske men jag är lite nojig för att klockan skall skadas/repas..

Har en 116613LB som "finklocka" och med det så menar jag inte att jag inte använder den, för det gör jag! så ofta jag bara kan (dvs all ledig tid då jag inte arbetar)
Så givetvis har den en hel del hairlines redan, men ändå nojjar jag över att ta med denna på semestern? givetvis är Sub den perfekta badklockan, trots detta har jag ens aldrig vågat ha den nära vatten :nailbiting:

Jag menar, för mig är det fortfarande en väldigt dyr klocka och vill inte utsätta den för något onödigt, dessutom är ju guldet extremt repkänsligt.. men samtidigt tänker jag: Hallå, det är förfan en dykarklocka och den skall användas till det mesta, och framförallt till bad!

Skall jag ta min Certina Action diver för att slippa tänka på det?
eller ska jag bara släppa spärren i huvudet och njuta av min finklocka på semestern där den är gjuten?

Alternativet är ju att köpa ett gummi till den, så behöver man ju inte oroa sig för att repa länken åtminstone..
ef0cbe4e58788c21c152f3ee366e1e59.jpg

Skall resa på bilsemester i morgon till Frankrike. Lite samma funderingar. Nu är ju inte PO lika dyr men den dyraste av mina och bara 6 mån gammal. Den vill jag ju ha med! Speedyn vill jag också ha med... på länk! Rätt tryggt att köra den gamla Seamastern på dagen och ev ta med Royal Steel för kvällarna. Men inte alls lika kul! Händer det något får jag ta lärdom av det då. Beslutet att ha med PO och Speedy är taget nu! Vågar jag ha min PO på stranden...? Rent tjänstefel att inte bada med den (vilket jag iofs redan har gjort)
IMG_2032.JPG
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Skall resa på bilsemester i morgon till Frankrike. Lite samma funderingar. Nu är ju inte PO lika dyr men den dyraste av mina och bara 6 mån gammal. Den vill jag ju ha med! Speedyn vill jag också ha med... på länk! Rätt tryggt att köra den gamla Seamastern på dagen och ev ta med Royal Steel för kvällarna. Men inte alls lika kul! Händer det något får jag ta lärdom av det då. Beslutet att ha med PO och Speedy är taget nu! Vågar jag ha min PO på stranden... ? Rent tjänstefel att inte bada med den (vilket jag redan har gjort)
IMG_2032.JPG
Bra beslut, POn är ju riktigt fin och perfekt badklocka!
Är bara jag som skall komma över "spärren" i huvudet att nyttja klockan till sin fulla potential :)
 
Bra beslut, POn är ju riktigt fin och perfekt badklocka!
Är bara jag som skall komma över "spärren" i huvudet att nyttja klockan till sin fulla potential :)
Klart du ska njuta din klocka fullt ut! Helt förståeligt att det kan vara tufft och att komma över en sådan "spärr". På en semesterresa kan det ju också bli lite fel om det är lättare sagt än gjort att komma över spärren och du istället skulle bli begränsad och inte kan njuta av semestern heller samt göra de aktiviteter du vill p.g.a. klockan.
 

cab

Audemars
2-Faktor
För att inte skapa massa onödiga trådar drar jag en bump av denna:
Skall på semester till Turkiet i sommar, ingen större risk för att bli rånad där kanske men jag är lite nojig för att klockan skall skadas/repas..

Har en 116613LB som "finklocka" och med det så menar jag inte att jag inte använder den, för det gör jag! så ofta jag bara kan (dvs all ledig tid då jag inte arbetar)
Så givetvis har den en hel del hairlines redan, men ändå nojjar jag över att ta med denna på semestern? givetvis är Sub den perfekta badklockan, trots detta har jag ens aldrig vågat ha den nära vatten :nailbiting:

Jag menar, för mig är det fortfarande en väldigt dyr klocka och vill inte utsätta den för något onödigt, dessutom är ju guldet extremt repkänsligt.. men samtidigt tänker jag: Hallå, det är förfan en dykarklocka och den skall användas till det mesta, och framförallt till bad!

Skall jag ta min Certina Action diver för att slippa tänka på det?
eller ska jag bara släppa spärren i huvudet och njuta av min finklocka på semestern där den är gjuten?

Alternativet är ju att köpa ett gummi till den, så behöver man ju inte oroa sig för att repa länken åtminstone..
ef0cbe4e58788c21c152f3ee366e1e59.jpg
Skulle vara mer rädd att åka till just Turkiet än att jag skulle få repor på min sub..
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Skulle vara mer rädd att åka till just Turkiet än att jag skulle få repor på min sub..
Inte farligare än att åka till Stockholm :) eller London för den delen, om vi nu ska ta några exempel..
Handlar bara om att vara på fel plats vid fel tillfälle,och imo kan det vara vart som helst.
 

GWD

Panerai
Nyss hemkommen från två veckor på Rhodos. Hade min Dodane Type 21 på mig varje kväll. Live rock pubar, sport barer etc. Inga problem där i alla fall.
 

Stryd

Cartier
IMG_7406.JPG
Jag blev bestulen på denna skönhet i Miami för någon vecka sedan:mad:
Får jag skylla mig själv?.....ja antagligen:angel:
 

Kugghjul

Panerai
Har själv alltid haft min Rolex Yachmaster II i gulguld och kortärmat
11401159936_3e194e2dcd_b.jpg

när jag jobbat som volontär på heltid de 5 senaste åren i några av Rios fattigaste favelor.
gty_favela_7_kb_140604_3x2_1600.jpg

Jag kan säga att jag aldrig har haft några som helst problem! Alla som tror något annat är fega mesar. Jag har också under de varmare årstiderna struntat i kläder, och istället tejpat 100 USD sedlar på min kropp. Har aldrig gett mig några problem alls. Släpp sargen grabbar! Självklart kan det inte göra någon till brottsling att din klocka kan säkra deras överlevnad resten av livet. I favelorna äter de bara när de behöver, som vi brukar säga!
Usdollar100front.jpg

Problemet är bara att lokalbefolkningen här är så djävla "over reacting" alltså! "Chillax, it won't happen to you!" som jag brukar säga när de drar sina rövarhistorier hur deras mamma blev kidnappad förra månaden!

http://thebrazilbusiness.com/article/cost-of-bulletproof-cars-in-brazil


(obs ironi)
 

_Freddan

Breitling
Personligen brukar jag dra på mig en klocka jag har "råd" att bli av med när jag åker på semester i Sydeuropa eller Asien.
I Sydamerika däremot brukar jag skaffa en billig skräpklocka bara för att ha något att avvara vid ev. rånsituation - så att ev. rånare blir nöjd och inte stissar efter ännu mer..
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag reser alltid med min Sjöö Sandström UTC ORC. Helst på nato. Jag slipper tänka på om klockan syns eller inte överhuvudtaget då. Det viktigaste är att inte känna sig begränsad och ha sunt förnuft.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
För att inte skapa massa onödiga trådar drar jag en bump av denna:
Skall på semester till Turkiet i sommar, ingen större risk för att bli rånad där kanske men jag är lite nojig för att klockan skall skadas/repas..

Har en 116613LB som "finklocka" och med det så menar jag inte att jag inte använder den, för det gör jag! så ofta jag bara kan (dvs all ledig tid då jag inte arbetar)
Så givetvis har den en hel del hairlines redan, men ändå nojjar jag över att ta med denna på semestern? givetvis är Sub den perfekta badklockan, trots detta har jag ens aldrig vågat ha den nära vatten :nailbiting:

Jag menar, för mig är det fortfarande en väldigt dyr klocka och vill inte utsätta den för något onödigt, dessutom är ju guldet extremt repkänsligt.. men samtidigt tänker jag: Hallå, det är förfan en dykarklocka och den skall användas till det mesta, och framförallt till bad!

Skall jag ta min Certina Action diver för att slippa tänka på det?
eller ska jag bara släppa spärren i huvudet och njuta av min finklocka på semestern där den är gjuten?

Alternativet är ju att köpa ett gummi till den, så behöver man ju inte oroa sig för att repa länken åtminstone..
ef0cbe4e58788c21c152f3ee366e1e59.jpg
Kommer du ha kul i havet när du är livrädd för att repa din alldeles för dyra klocka? ;)
 

ClubSY

Omega
Jag har alltid rest med min Omega de senaste 10 åren samt nu med min Rolex. Tror det inte är några problem om man har sunt förnuft.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
O kära nån.. är den här tråden på riktigt..
Det är klockor vi pratar om!
1. Tror man att man ska få händerna avhuggna.. lämna dem hemma.
2. Kommer man oroa sig hela resan för att bli bestulen? lämna dem hemma.
3. Kommer klockan få mer fokus än din semester.. lämna dem hemma..

Känns det ändå svårt att sätta sig på flyget och starta din semester utan dinkan på armen.. fundera över vad du värdesätter i livet och starta sedan en annan typ av resa.
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Kul tråd ändå..
Åker till Tanzania på en 5-dagars semester snart, bor på 5-stjärnig resort.
Brukar alltid bära min Rolex hulk lätt och ledigt var Jag än varit sista tiden utan att någon höjt på ögonbrynen eller gjort mig orolig.. Bangkok, vecka i Delhi, party i Berlin. Allt hänger ju på vilka situationer man ställer sig i.

Men nu Tanzania , Dar Es Salaam.. Någon som varit där? Är det risky med en rolex på armen, kanske bättre ta på sig seikon?
 

Zingo

Rolex
Kul tråd ändå..
Åker till Tanzania på en 5-dagars semester snart, bor på 5-stjärnig resort.
Brukar alltid bära min Rolex hulk lätt och ledigt var Jag än varit sista tiden utan att någon höjt på ögonbrynen eller gjort mig orolig.. Bangkok, vecka i Delhi, party i Berlin. Allt hänger ju på vilka situationer man ställer sig i.

Men nu Tanzania , Dar Es Salaam.. Någon som varit där? Är det risky med en rolex på armen, kanske bättre ta på sig seikon?
På en 5-stjärnig resort kan du nog vara lugn. Utanför hotellet på egna utflykter så går det att fundera på lämpligheten i ett land där stor del av befolkningen lever i fattigdom. Kommer säkert gå bra, bara att kalkylera risk och checka försäkringen.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Kul tråd ändå..
Åker till Tanzania på en 5-dagars semester snart, bor på 5-stjärnig resort.
Brukar alltid bära min Rolex hulk lätt och ledigt var Jag än varit sista tiden utan att någon höjt på ögonbrynen eller gjort mig orolig.. Bangkok, vecka i Delhi, party i Berlin. Allt hänger ju på vilka situationer man ställer sig i.

Men nu Tanzania , Dar Es Salaam.. Någon som varit där? Är det risky med en rolex på armen, kanske bättre ta på sig seikon?
Blev av med telefon och kikare som låg på rummet under middagen, kameran blev kvar troligtvis för att den låg under täcket.
Tillfället gör tjuven heter det ju men klockan har man ju på sig så det är nog lungt.

Trevlig resa, det är något speciellt med Afrika.
 

hm201

Omega
För mig beror det på vad jag ska göra, åka till Grekland och sola och bada? Ingen dyr klocka eftersom klockan ligger på hotellrummet hela tiden.
Bergsbestigning och likanande? Tar jag min G-shock.
Städer runt om i världen? Nästan garanterat ett bättre ur.
Sedan kan man säga det är skillnad på New York och Kapstaden, och jag har bara med mig saker jag har råd att förlora.
 

Richard1987

Panerai
Kör seiko skx på stranden och Rolex på kvällarna när jag är utomlands, besöker jag fattiga länder tar jag bara med mig seikon. Handlar ju om vad man är bekväm med och vad ens olika klockor har för syfte (mer än att visa tiden) :) Hemförsäkringen täcker upp till 200k så är inte orolig över att ha Rollen på rummet, på kvällarna oroar jag mig inte för då sitter den runt min arm :)
Pics från pågående semester i Montenegro
20180811_135521.jpg

20180808_232022.jpg
 
Topp