• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bergsman

Silver
2-Faktor
Skulle precis hämta en en klocka i 100k klassen som gått som rek via Postnord innan dess med utländsk postgång. Kände direkt att paketet inte vägde något och mycket riktigt var tejpen uppskuren och paketet plundrat på allt utom kvittot som de antagligen inte märkt bland allt papper. Har kontaktat säljaren här på KS, jag är övertygad om att det är Posten som ligger bakom detta och inte denne person som är trusted dealer med goda referenser. Har inte fått svar ännu och kanske kan få några tips av er hur jag ska gå vidare, kanske någon som varit med om samma sak?

Vad gör jag här näst? På utlämningsstället bad de mig göra en reklamation via Postnord.
Polisanmälan antar jag, kontakta eget försäkringsbolag?

Klockan är ovanlig, men jag antar att jag aldrig kommer se varken den eller pengarna igen.

Är väldigt trött och besviken nu.

Senast ändrad:
Är den skickad med REK så är den bara försäkrad till 10K så Postnord kommer inte att ta något ansvar skulle jag tro.

Fy fan vad tråkigt.
polisanmälan är ju given. Postnord lär inte arbeta ihjäl sig för att lösa det utan kommer nog göra allt för att du alltid ska ha bollen på din planhalva. Sedan lär de peka hårt på att klockans värde ändå överstiger deras ersättningsnivåer.
Ser inte att din hemförsäkring skulle täcka något av detta heller tyvärr.

Tragiskt, rek har väl dessutom ett maxvärde på 10k. Anmälan till polis och försäkringsbolag är självklart. Hoppas att nåt händer.

"Vi ersätter dig med max 10 000 kronor för Rek eller max 25 000 kronor för Rek Extra (för betalningsmedel 5 000 kronor) i det fall försändelsen skadas eller förloras. Ersättningen beräknas på innehållets marknadsvärde. Om marknadsvärdet är högre än respektive maxbelopp utgår ingen ersättning alls vid förlust eller skada."

Ingen ersättning alls utgår om marknadsvärdet överstiger beloppsgränserna?

Så otroligt tråkigt.

Kanske det är andra villkor i avsändarlandet och säljaren kan göra en reklamation där, eller är det önsketänkande?

Fasen så tråkigt, lider med dig!!

Ett annat scenario kan ju vara om klockan inte deklarerats korrekt och skickats som ”gåva” eller med ett mindre värde än det egentliga (för att slippa betala moms). Då kan tullen ta innehållet och behålla klockan som jag förstår det. Men frågan är ju då om du ändå hade fått paketet med kvittot? Då känns det som att du inte hade fått något alls.

Hur som helst hoppas jag innerligt att det löser sig för dig och att du kan få tillbaka antingen klockan eller pengarna på något sätt.

Varför skickades den inte med Postnords ”värde”?

Edit: Läste precis att det skickats utomlands. Men då kanske boven inte alls är Postnord, utan annan företag i kedjan?

Fasen så tråkigt, lider med dig!!

Ett annat scenario kan ju vara om klockan inte deklarerats korrekt och skickats som ”gåva” eller med ett mindre värde än det egentliga (för att slippa betala moms). Då kan tullen ta innehållet och behålla klockan som jag förstår det. Men frågan är ju då om du ändå hade fått paketet med kvittot? Då känns det som att du inte hade fått något alls.

Hur som helst hoppas jag innerligt att det löser sig för dig och att du kan få tillbaka antingen klockan eller pengarna på något sätt.
Skulle tullen tagit den tror jag inte de skickat vidare ett tomt paket. Låter orimligt.

Skulle tullen tagit den tror jag inte de skickat vidare ett tomt paket. Låter orimligt.
Ja jag håller helt med dig! Spånade bara på någon alternativ förklaring!
som sagt får ni reklamera och polisanmäla och så håller jag tummarna för att det löser sig så gott det bara går🙏

Jag förstår, har du varit med om en liknande situation? Ska båda parterna reklamera och polisanmäla?

Jag har inte varit med i exakt samma situation, däremot har paket försvunnit helt med andra fraktbolag när jag skickade - då anmälde jag till fraktbolaget och efter några månader fick jag pengar från deras försäkring. Men det var helt andra summor så det var under gränserna för vad fraktförsäkringen gällde. Polisen blev inte inblandad av mig i alla fall.

Och nån fraktbolagsanställd fick en fin gitarr han inte betalat för. :)

Du har hittat https://www.postnord.se/ta-emot/saknade-skadade-eller-forsenade-forsandelser redan antar jag?

Jag har inte varit med i exakt samma situation, däremot har paket försvunnit helt med andra fraktbolag när jag skickade - då anmälde jag till fraktbolaget och efter några månader fick jag pengar från deras försäkring. Men det var helt andra summor så det var under gränserna för vad fraktförsäkringen gällde. Polisen blev inte inblandad av mig i alla fall.

Och nån fraktbolagsanställd fick en fin gitarr han inte betalat för. :)

Du har hittat https://www.postnord.se/ta-emot/saknade-skadade-eller-forsenade-forsandelser redan antar jag?
Verkar som du säger vara avsändaren som gör reklamationen, varit för upprörd för att läsa vad den ens stod på sidan tidigare. Jag själv får väll traska iväg till polisen och ringa försäkringsbolaget samt lägga ut den på stulna/efterlysta klockor här på KS.

Jag märker att jag inte tänker riktigt skarpt och redigt just nu.

Jättetrist! Beklagar verkligen!
Att skicka dyra klockor är en risk, även om det 999 gånger av 1000 går bra... Men köper man en klocka för 100k ska den inte skickas med rek. Den ska skickas med fraktbolag som fedex och vara tredjepartsförsäkrad hos försäkringsbolag som parcelpro tex.

Fyfan va tråkigt! Avskum som inte vet skillnad på mitt och ditt.

Men hoppas att folk lär sig av detta: kontrollera alltid på förhand att frakten skickas försäkrat!! Väljer man att medvetet skicka oförsäkrat får man stå sitt kast.

I detta fall vet jag inte vad som skett eller vad som sagts men hoppas innerligt att det löser sig

Senast ändrad:
Jättetrist! Beklagar verkligen!
Att skicka dyra klockor är en risk, även om det 999 gånger av 1000 går bra... Men köper man en klocka för 100k ska den inte skickas med rek. Den ska skickas med fraktbolag som fedex och vara tredjepartsförsäkrad hos försäkringsbolag som parcelpro tex.
Ska och ska, man väljer den tjänst man känner sig trygg med. Försäkring är ingen välgörenhet.

Trusted dealer som skickar en 100' klocka som då går via PostNord i Sverige och lämnas ut på någon lokal ICA eller liknande ombud känns ju som de borde omvärderas som "trusted"... Skulle reklamera hela köpet från denna trusted dealer och be dem sätter in pengarna på ditt konto igen spontant, utan att veta några som helst detaljer.

Trusted dealer som skickar en 100' klocka som då går via PostNord i Sverige och lämnas ut på någon lokal ICA eller liknande ombud känns ju som de borde omvärderas som "trusted"... Skulle reklamera hela köpet från denna trusted dealer och be dem sätter in pengarna på ditt konto igen spontant.
Inväntar svar från denne om vem som ska göra vad när det kommer till efterverkningarna av det inträffade. Man kan ju alltid hoppas på pengar tillbaks eller att klockan bara dyker upp förstås.

Men är väll jag som borde krävt annat leveransalternativ antar jag. Det är uppförsbacke och motvind nu. Ska traska iväg och göra en polisanmälan nu i alla fall och försöka få ner pulsen på hanterbara nivåer.

Är det en svensk aktör som du köpt varan av?
Kolla i så fall distansköpslagen:
Om du köper en vara på distans är det företaget som skickat den som är ansvarig för att varan kommer fram. Konsumentköplagen och distansavtalslagen gäller. Vid försening eller leveransproblem kan du i vissa fall häva köpet eller få ersättning för egna merkostnader.

Ska och ska, man väljer den tjänst man känner sig trygg med. Försäkring är ingen välgörenhet.
Ska var väl fel. Men risken att förlora 100k är ju uppenbar när man skickar oförsäkrat (som det blir över 10k).

Men om man VILL ha försäkring på dyrare pjäser är det så man får göra. Annars får man ta den lilla men jobbiga risken.

Har vid ett par tillfällen skickat dyra klockor utomlands. Det är inte kul. Senaste gången skulle jag skriva tracking number på kuvertet, lägga det i en Fedexbox som jag skrev tracking number på, och lägga den i en till fedexbox som fick avin på sig. Sedan skulle jag fota allt, inklusive personen som hämtade den, utan att han märkte. Det kostar också rejält mkt.

Men jag antar att det finns en anledning... Det är som sagt inte välgörenhet och risken är uppenbar... själv inväntar jag en klocka från Singapore som ska komma på tisdag. Kommer vara skitnervös fram till den är här. Jag förstår att jag kan förlora 40k och skulle bli jäkligt ledsen men jag tar den risken denna gång då det inte gick att fixa bättre frakt och jag vill ha den, samt vetskapen att sannolikheten är låg. Likväl är jag rökt om den blir stulen.

Vet inte om du uppfattat att det är säljaren som har skickat varan som är ansvarig för paketet,säljaren skall alltså vara ansvarig!
Hur som helst fruktansvärt jobbigt att råka ut för!
Roger

Är det en svensk aktör som du köpt varan av?
Kolla i så fall distansköpslagen:
Om du köper en vara på distans är det företaget som skickat den som är ansvarig för att varan kommer fram. Konsumentköplagen och distansavtalslagen gäller. Vid försening eller leveransproblem kan du i vissa fall häva köpet eller få ersättning för egna merkostnader.
Det är ett försändelse som är skickat från annat land.
Vet inte om du uppfattat att det är säljaren som har skickat varan som är ansvarig för paketet,säljaren skall alltså vara ansvarig!
Hur som helst fruktansvärt jobbigt att råka ut för!
Roger
Hade inte riktigt uppfattat det, inväntar dock svar från säljaren som kanske bäst vet hur jag ska agera just nu.

Polisen hade inte helt oväntat mycket att stå i och skulle höra av sig så fort det gick.

Det är ett försändelse som är skickat från annat land.

Hade inte riktigt uppfattat det, inväntar dock svar från säljaren som kanske bäst vet hur jag ska agera just nu.

Polisen hade inte helt oväntat mycket att stå i och skulle höra av sig så fort det gick.
Är det ett svenskt företag spelar det ingen roll vart det är skickat ifrån, säljaren har ansvaret för att du ska få dina varor om du inte själv bokat frakten. Tror EU har snarlika regler.
Bra att du är i kontakt med säljaren, det är så det bör lösas. Men ge dig inte, tror du har ganska bra skydd som konsument förutsatt att du handlat från ett företag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp