• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förhoppningsvis/förmodligen har säljaren en extern försäkring på sina försändelser. Om så är fallet bör du bli ersatt omgående och sen får säljaren ta det med sitt försäkringsbolag. Kanske kan hända att du behöver bevisa att lådan du fick faktiskt var tom? Något som inte känns helt lätt.

Okej. Vilken soppa. Är säljaren en privatperson som säljer här på KS eller är det en "trusted dealer" från Chrono24 som även agerar här på KS?

Förhoppningsvis/förmodligen har säljaren en extern försäkring på sina försändelser. Om så är fallet bör du bli ersatt omgående och sen får säljaren ta det med sitt försäkringsbolag. Kanske kan hända att du behöver bevisa att lådan du fick faktiskt var tom? Något som inte känns helt lätt.
Öppnade paketet i butiken då jag märkte att det inte vägde något så kvinnan bakom disken kan nog vittna till min fördel. Huruvida det finns någon försäkring vet jag ej ännu men har kontakt med säljaren och nu har även polisen hört av sig. Känns skönt att ha fått kontakt i alla fall och inte sitta själv och stirra vid köksbordet.

Öppnade paketet i butiken då jag märkte att det inte vägde något så kvinnan bakom disken kan nog vittna till min fördel. Huruvida det finns någon försäkring vet jag ej ännu men har kontakt med säljaren och nu har även polisen hört av sig. Känns skönt att ha fått kontakt i alla fall och inte sitta själv och stirra vid köksbordet.
Bra att du öppnade det direkt i butiken.
Riktigt tråkigt detta alltså. Hoppas verkligen att det löser sig för dig på något sätt! Håll oss gärna uppdaterade här i tråden.

Okej. Vilken soppa. Är säljaren en privatperson som säljer här på KS eller är det en "trusted dealer" från Chrono24 som även agerar här på KS?
KS approved dealer ska det vara inte trusted dealer såsom det brukar stå på Chrono24. Vart lite fel på begreppen när hjärnan gick på högvarv. Men vi är i kontakt och vi får se vart och om det leder någonstans. Polisanmälan kommer på Kivra inom ett par dagar, innan dess kan jag inte kontakta mitt försäkringsbolag, och reklamationen mot postnord ska säljaren göra enligt deras hemsida.

Så just nu är det bara fortsätta njuta av första semesterveckan ☹️

KS approved dealer ska det vara inte trusted dealer såsom det brukar stå på Chrono24. Vart lite fel på begreppen när hjärnan gick på högvarv. Men vi är i kontakt och vi får se vart och om det leder någonstans. Polisanmälan kommer på Kivra inom ett par dagar, innan dess kan jag inte kontakta mitt försäkringsbolag, och reklamationen mot postnord ska säljaren göra enligt deras hemsida.

Så just nu är det bara fortsätta njuta av första semesterveckan ☹️
Då är säljaren en företagare alltså? Diskuterade ni fraktalternativen och kom överens om rek eller ingick frakt i priset?

Då är säljaren en företagare alltså? Diskuterade ni fraktalternativen och kom överens om rek eller ingick frakt i priset?
Om det är en komersiell aktör så gäller distansavtalslagen. Vilket i kort innebär att avsändaren har fullt ansvar för produkten till du har den i handen. Och som du skriver du kollade ju paketet i butiken, finns det en skriven reklamation på fraktsedeln? Dvs. noterade du och även med butiksbiträdets intygande att förpacknignen var uppbruten?

Om det är en komersiell aktör så gäller distansavtalslagen. Vilket i kort innebär att avsändaren har fullt ansvar för produkten till du har den i handen. Och som du skriver du kollade ju paketet i butiken, finns det en skriven reklamation på fraktsedeln? Dvs. noterade du och även med butiksbiträdets intygande att förpacknignen var uppbruten?
Ja, så länge det är en svensk handlare. Ganska säker på att distansavtalslagen inte gäller om man köpt av utländsk säljare. Så frågan är ju om säljaren har ett svenskt företag eller bara är svarthandlare med gott rykte?

Det är fråga om en privatperson i utlandet, polisanmälan är upprättad, reklamation på försändelsen på båda fronter, anmäld stulen här på KS. Kontaktar eget försäkringsbolag så fort polisanmälan anländer till Kivra.

Resultatet blir mest troligt varken pengar eller klocka, förr eller senare sväljer jag väll det hela men just nu vill jag inte ha med klockor att göra överhuvudtaget.

Klockan är förhållandevis ovanlig så en liten chans finns det väll att den ska duka upp.

Skit alltså, lider verkligen med dig då denna mardröm scenarion är nånting som man alltid fruktar varje gång man skickar en sånt dyr klocka eller ska motta en klocka. Men i de flesta fallen har man ingen val än att skickar och vänta nervös på paketen. Därför filmar jag alla mina packeter när de kommer.

Jag skulle fråga posten/avsändaren vad paketen vägdes när den skickades.

Skit alltså, lider verkligen med dig då denna mardröm scenarion är nånting som man alltid fruktar varje gång man skickar en sånt dyr klocka eller ska motta en klocka. Men i de flesta fallen har man ingen val än att skickar och vänta nervös på paketen. Därför filmar jag alla mina packeter när de kommer.

Jag skulle fråga posten/avsändaren vad paketen vägdes när den skickades.
Vi har vikten på paketet när det skickades sen kan väll Postnord förhoppningsvis utröna när paketet tappade i princip all vikt och på det viset se ungefär vart och när innehållet blivit stulet.

Trist värre. Den som köpt frakttjänsten ska reklamera. Det är dock inte direkt någon större tröst iom man skickat något som knappast täcks av villkoren. Logistikbolaget och PostNord har däremot egna skäl att faktiskt utreda detta och försöka finna den som stulit. Det är nog ert största hopp just nu.

Hur låter ansvarsfördelningen er imellan? Delar ni på det eller får avsändaren ta smällen? Är det en handlare eller en privatperson som sålt och skickat klockan?

Hoppas ni kommer ur detta på bästa möjliga sätt. Det är alltid en risk att skicka saker även om det ytterst sällan är problem.

Är det en professionell handlare så är det nog säkrast att denne tar hela smällen och återbetalar dig. Få klockor är dyrare än ens rykte och dennes business är totalkörd om det visar sig att denne fraktat snålt och skippat försäkring för att sedan förvänta sig att kunden tar den ekonomiska smällen.

Det löser sig för dig och blir en dyrköpt läxa för säljaren.

Trist värre. Den som köpt frakttjänsten ska reklamera. Det är dock inte direkt någon större tröst iom man skickat något som knappast täcks av villkoren. Logistikbolaget och PostNord har däremot egna skäl att faktiskt utreda detta och försöka finna den som stulit. Det är nog ert största hopp just nu.

Hur låter ansvarsfördelningen er imellan? Delar ni på det eller får avsändaren ta smällen? Är det en handlare eller en privatperson som sålt och skickat klockan?

Hoppas ni kommer ur detta på bästa möjliga sätt. Det är alltid en risk att skicka saker även om det ytterst sällan är problem.
Det är en privatperson, som säljer mycket på KS och det är väll jag som förlorar pengarna och klockan. Är ju svårt att kräva tillbaks över 100k på goodwill.

Det är en privatperson, som säljer mycket på KS och det är väll jag som förlorar pengarna och klockan. Är ju svårt att kräva tillbaks över 100k på goodwill.
Nej. Det är fullt naturligt. Inte en jävel kommer att vilja handla av den personen igen om det blir kunden som får stå för kalaset. 100k går relativt snabbt att tjäna ihop för någon som har detta som en business. Därför bör det lösa sig.

Är det en professionell handlare så är det nog säkrast att denne tar hela smällen och återbetalar dig. Få klockor är dyrare än ens rykte och dennes business är totalkörd om det visar sig att denne fraktat snålt och skippat försäkring för att sedan förvänta sig att kunden tar den ekonomiska smällen.

Det löser sig för dig och blir en dyrköpt läxa för säljaren.
Det är inte aktuellt med någon återbetalning så mitt hopp är att pga den är ovanlig återfinns på något sätt men det tror jag knappast. Så den dyrköpta läxan är det jag som åker på dvs aldrig köpa något som inte skickas full försäkrat. Vilket aldrig ens var på tal den här gången och jag vet inte ens om det fanns som alternativ.

Det är inte aktuellt med någon återbetalning så mitt hopp är att pga den är ovanlig återfinns på något sätt men det tror jag knappast. Så den dyrköpta läxan är det jag som åker på dvs aldrig köpa något som inte skickas full försäkrat.
Inte aktuellt? Säger säljaren det? Är denne medveten om att du isåfall outar denne för framtida kunder? Självmål av säljaren om denne tänkt sig sälja dyra klockor igen.

Jag tror säljaren kommer på bättre tankar så snart han funderat lite över situationen. Enda gången du ska ta denna smäll är om du insisterat på en låg deklaration för att slippa avgifter. Då är det din huvudvärk.

Jag tror jag vet vem handlaren är. Det var inte allt för länge sedan den handlaren skickade en klocka till en KS-medlem och klockan försvann spårlöst under frakten för att sedan efter ett bra tag (månader om jag minns rätt) helt plötsligt dyka upp till köparen.

Inte aktuellt? Säger säljaren det? Är denne medveten om att du isåfall outar denne för framtida kunder? Självmål av säljaren om denne tänkt sig sälja dyra klockor igen.
Ja så är det sagt. Jag kunde väll ha krävt någon sorts helförsäkrad försändelse men jag gjorde inte det. Visst kommer jag lämna ett omdöme efter att postnord och försäkringsbolaget hört av sig och jag går ett avslut på det hela. Än finns det ju ett litet hopp om hemförsäkring eller att posten/polisen löser detta. Litet är väll nyckelordet här.

Jag tror jag vet vem handlaren är. Det var inte allt för länge sedan den handlaren skickade en klocka till en KS-medlem och klockan försvann spårlöst under frakten för att sedan efter ett bra tag (månader om jag minns rätt) helt plötsligt dyka upp till köparen.
Hur gick detta till?

Ja så är det sagt. Jag kunde väll ha krävt någon sorts helförsäkrad försändelse men jag gjorde inte det. Visst kommer jag lämna ett omdöme efter att postnord och försäkringsbolaget hört av sig och jag går ett avslut på det hela. Än finns det ju ett litet hopp om hemförsäkring eller att posten/polisen löser detta. Litet är väll nyckelordet här.
Jag hoppas att du för din och alla framtida kunders skull outar säljaren. Paket kan komma bort fler gånger och jag tror att folk vill veta vilka säljare som tar ansvar och vilka som skiter i kunderna.

I den värld jag rör mig i så skulle ingen säljare dumpa detta ansvar på köparen.

Det finns fall där köparen inte vill att det ska deklareras rätt. Något som är en förutsättning om du ska försäkra innehållet. Annars så kommer försäkringsbolaget bara att betala ut det som deklarerats på paketet. Det finns färska fall där saker försäkrats med tredjepart och där det slutat i tårar för att man deklarerat fel för att undvika tull och moms.
Innehållet var inte deklarerat till det fulla värdet då försäkringen ändå bara täckte upp till 10000kr. Ingen vits att skriva dit ett högre värde då tänkte jag. Men jag tänkte fel, och borde ha tänkt på andra fullförsäkrade fraktalternativ.

• Like
Reactions: TiE
Innehållet var inte deklarerat till det fulla värdet då försäkringen ändå bara täckte upp till 10000kr. Ingen vits att skriva dit ett högre värde då tänkte jag. Men jag tänkte fel, och borde ha tänkt på andra fullförsäkrade fraktalternativ.
Då har ni 10k att se fram emot som ersättning. Paketet kom mao från ett land utanför EU?

Inte ens det. Vid värden som överstiger försäkrat belopp utgår ingen ersättning alls.
För all del men jag antar att om man feldeklarerat medvetet en första gång så kan man gott fortsätta på det spåret och ange det som värdet på det som försvunnit. Men du har helt rätt; har man brutit mot villkoren så är man relativt körd. Korrekt. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp