• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men fortfarande märkligt att säljaren inte tycker sig ha något som helst ansvar. De facto så har hen fått betalt för en produkt som ej har levererats. Hur man då helt sonika kan ge ett entydigt svar att man kan glömma ersättning känns märkligt.

Då har ni 10k att se fram emot som ersättning. Paketet kom mao från ett land utanför EU?
Har nog ingenting att se fram emot skulle jag tro. Den kom från klockornas förlovade hemland så att säga.

Hemförsäkringen täckte inte något, posten ersätter inget då paketet innehöll något som var för dyrt att skickas med rek. De har dock börjat leta efter den.

Så nu återstår bara att den skulle återfinnas, vilket inte är särskilt troligt.

Har nog ingenting att se fram emot skulle jag tro. Den kom från klockornas förlovade hemland så att säga.

Hemförsäkringen täckte inte något, posten ersätter inget då paketet innehöll något som var för dyrt att skickas med rek. De har dock börjat leta efter den.

Låt se vad säljaren har att säga. Ingen seriös dealer värderar 100k högre än sitt rykte.

Det är ju inte PostNord som skall betala ersättning utan kuriren som tog emot paketet från början. Om sen säljaren skrivit fel värde på paketet får ju säljaren stå för det. Rätt värde skall deklareras dels ur försäkringssynpunkt och dels ur skatteperspektiv. Gissar att det är i Schweiz som paketet började sin resa och visst kan man skicka paket försäkrade till sitt fulla värde och är det en seriös säljare så gör han ju det naturligtvis. Är det så att det är pga momsen som man deklarerar ett lägre värde och därför inte heller är försäkrad ... Ja då har man gjort något dumt

Momssmuggling då också mao.

Det får vara som det är nu. Postnord gör sitt i nuläget och utredning pågår även från säljarens sida och dennes postverk.

Har jag tur dyker den upp. Mest troligt gör den det inte.

Det är bara försöka gå vidare och kanske har man sådan tur att det här intresset dog helt vilket borde spara in pengar på sikt.
Skulle någon ny information dyka upp så meddelar jag detta om intresse finnes.

Jävla deppig historia detta alltså. Man ska tydligen tacka sin lyckliga stjärna att alla klockor man har skickat och tagit emot genom åren har nått fram.
Jag kommer tänka både en och två gånger innan jag gör likande affärer igen.

Jag hoppas dock innerligt att detta löser sig på något vänster tillslut.

Vad gör jag här näst? På utlämningsstället bad de mig göra en reklamation via Postnord
Måste fråga expertisen här. Är det verkligen rätt att ens ta emot en öppnad/tom försändelse? Instinktivt skulle jag aldrig göra det. Man har ju ingen aning om vem som öppnat paketet, det kan ju lika väl vara personal på utlämningsstället som någon annan.

Måste fråga expertisen här. Är det verkligen rätt att ens ta emot en öppnad/tom försändelse? Instinktivt skulle jag aldrig göra det. Man har ju ingen aning om vem som öppnat paketet, det kan ju lika väl vara personal på utlämningsstället som någon annan.

KS approved dealer ska det vara inte trusted dealer såsom det brukar stå på Chrono24. Vart lite fel på begreppen när hjärnan gick på högvarv. Men vi är i kontakt och vi får se vart och om det leder någonstans. Polisanmälan kommer på Kivra inom ett par dagar, innan dess kan jag inte kontakta mitt försäkringsbolag, och reklamationen mot postnord ska säljaren göra enligt deras hemsida.

Så just nu är det bara fortsätta njuta av första semesterveckan ☹️
Vad betyder KS approved dealer egentligen? Att de betalar för rätten att annonsera? Tycker KS borde ta sig i kragen och sparka ut denna säljare.

Trakig historia. Hoppas det loser sig for dig.

Men som manga redan papekat ar det saljaren (bestallaren av frakten) som gor reklamation. I detta fall kan ju PostNord vara helt oskyldiga da forsandelsen kan ha varit tom nar den overgick i deras distributionskedja. Ja jag forutsatter det inte var PostNord som tog emot forsandelsen utav saljaren.
Och da kommer ju fragan vad for forsakringar,beloppsgranser etc saljaren kunda valja vid transportens borjan. PostNords granser bor vara helt irrelevanta for dig.

Tyvarr ar jag overtygad om att det felaktigt deklararade vardet kommer bita dig i baken om saljaren inte vill ta detta pa Goodwill. han kan ju helt enkelt havda...Jag erbjod kopare full ersattning...precis vad som deklarerats pa forsandelsen och koparen nekade. Mer kan jag inte gora.
I detta fall kommer ju klockan aterga till saljaren om den nagonsin hittas. Du har ju fatt betalt till fullo...
Jag sager givetvis inte att saljaren i detta fall varit ful och skickat ett "tomt" paket...men givetvis ar det en tanke som slar mig. Blir ju en fin vinst om man haller pa sa....

Aterigen beklagar tt det hande och hoppas det loser sig till allas belatenhet

Jag förstår inte riktigt det här. Om det är den säljare vi misstänker, har inte bekräftats, så skriver han alltid: Frakt enligt ök. Dvs ni måste ha diskuterat detta. När den sedan kommer från ej EU-land så måste ju paketet igenom tullhanteringen (hos postnord?), värdet måste anges och mottagaren måste betala avgifterna (inkl momsen). Har så skett? Då har man ju medvetet gett sig in på bedrägeri och jag förstår att man ser pengarna som brända. Men i så fall förstår jag inte varför man över huvud taget startade denna tråd?
Har annars allt gått rätt till så är det säljarens ansvar, problemet är ju att han sitter på pengarna och antagligen inte vill släppa dem ifrån sig.

Har man som affärsidé att sälja klockor från Schweiz till Sverige så bör man kanske kalkylera in den här risken om man inte slaviskt deklarerar rätt och försäkrar.

Något som borde vara en självklarhet om man regelbundet kränger klockor i 100k-klassen. Förr eller senare så sker det här om man skickar tillräckligt många gånger. Tyvärr..

Verkligen tråkigt och jag önskar en så bra lösning som möjligt.

Vore jättebra om nån som är extra kunnig på området kunde skriva ihop en liten guide som kan klistras. ”Tänk på att & fallgropar vid frakt”

Verkligen tråkigt och jag önskar en så bra lösning som möjligt.

Vore jättebra om nån som är extra kunnig på området kunde skriva ihop en liten guide som kan klistras. ”Tänk på att & fallgropar vid frakt”
Jag ar inte kunnig...men ska jag gora det enkelt sa sager jag..

1. Se till att avsandaren fullvardesforsakrar paketet ( Ja det blir sakert bade dyrt och krangligare an att ga till ICA)
2. Se till att ratt varde skrivs pa tulldeklarationen (om sadan kravs)

Foljer man dessa tva rad sa BOR man vara sa skyddad som det gar ifall nagot gar snett

Då har ni 10k att se fram emot som ersättning. Paketet kom mao från ett land utanför EU?

Såg att någon annan redan skrivit detta. 👍🏼

Jag vet inte om det här stämmer men jag har hört att man inte får ut något alls från Postnord om man skickar något med ett högre värde än vad som är tillåtet/försäkrat. Dvs om det försvinner och man reklamerar med ett värde över 10'. Jag har ingen aning om det stämmer men det var en säljare som nämnde det för mig senast jag mottog en dyrare klocka via Postnords värde.

Såg att någon annan redan skrivit detta. 👍🏼

Jag vet inte om det här stämmer men jag har hört att man inte får ut något alls från Postnord om man skickar något med ett högre värde än vad som är tillåtet/försäkrat. Dvs om det försvinner och man reklamerar med ett värde över 10'. Jag har ingen aning om det stämmer men det var en säljare som nämnde det för mig senast jag mottog en dyrare klocka via Postnords värde.
Man lär ju knappast försöka få tillbaka mer än det man deklarerat. Så valde man initialt att fuska så lär man väl troligtvis fortsätta. Och då får man tillbaka 10 om man bara styrker det på valfritt sätt. Dvs om tjänsten man använt erbjuder försäkring upp till det deklarerade beloppet.

Man lär ju knappast försöka få tillbaka mer än det man deklarerat. Så valde man initialt att fuska så lär man väl troligtvis fortsätta. Och då får man tillbaka 10 om man bara styrker det på valfritt sätt. Dvs om tjänsten man använt erbjuder försäkring upp till det deklarerade beloppet.
Ja så är det ju helt klart. Vet inte om de kan kräva in underlag på transaktionen och då måste den vara på högst 10' antar jag?

Ja så är det ju helt klart. Vet inte om de kan kräva in underlag på transaktionen och då måste den vara på högst 10' antar jag?
Något som styrker värdet.

Känns ganska off-topic. Det intressanta är det borttappade paketet och ansvarsfördelningen mellan köpare/säljare.

Om klockan skickats från icke EU land så är risken rätt stor att den försvunnit i PostNords hantering. Har haft två försändelser under detta året som skickats från Schweitz. Vid båda tillfällen har de legat i snitt 1mån var hos PostNord för införtullning. Helt galet.

Oavsett hur paketet har skickats så måste alltid värdet anges korrekt. Men jag instämmer att om det nu var ex 50,000 så borde det skickats med ngt annat än REK.

Men rent etiskt borde man väl som säljare betala tillbaks en del och dela på förlusten iaf.
Däremot om risken att skicka utan värde togs av säljaren utan inblandning av köparen så borde väl köparen göras ansvarsfri och få tillbaks 100%?

Riktigt trist historia och ingen vinnare oavsett.

Jag tror jag vet vem handlaren är. Det var inte allt för länge sedan den handlaren skickade en klocka till en KS-medlem och klockan försvann spårlöst under frakten för att sedan efter ett bra tag (månader om jag minns rätt) helt plötsligt dyka upp till köparen.
Jag var med om detta men inte från en handlare. Hela paketet försvann och dök 4 månader senare upp från ingenstans. Postnord hade under hela processen otroligt dåliga rutiner och struktur.

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp