Modellen är ju grym ända till dess den inte längre är det. Därför det är viktigt att det lyfts och blir transparent för framtida köpare. Skickar man tillräckligt många paket så kommer något att komma bort. Och det är först då ens styrka eller svaghet som säljare blottas.I det här fallet kom man så vitt jag förstår överens om en ersättning på 10k och det borde rimligtvis även vara vad säljaren betalar ut som ersättning, alt. 50k om man utöver det som avtalats om anses ha någon typ av moraliskt ansvar. Köparen var med allra största sannolikhet medveten om att det inte är OK att skriva ner värdet men gjorde det ändå för att få till en bättre deal och fick även höra att det "brukar gå bra för de flesta", en chansning helt enkelt i hopp om att kunna få till ett bättre pris och där man samtidigt avtalade om en maximal ersättning på 10k för att det skulle gå ihop med varuvärdet/försäkringskostnaden skulle hållas nere.
Jag har full förståelse för att man kan ha synpunkter på att detta görs rutinmässigt men jag tycker samtidigt att det blir fel att bara skuldbelägga säljaren. Det är klart att köparen är medveten om att det inte är OK, varför skulle man annars gå med på att en klocka värd över 100k skickas som REK försäkrat till maximalt 10k med enda försäkringen om att det "oftast inte är några problem"?
Jag tror inte att säljaren har några som helst problem att deklarera det fulla värdet och köpa till en avsevärt dyrare försäkring på köparens bekostnad men det är nog försvinnande få kunder som vill det eftersom det i det här fallet helt plötsligt innebär ett 30-40k högre pris. Uppenbarligen är det så här det brukar gå till med tanke på hur många referenser säljaren har i sin GG-tråd och informationen om att de flesta önskar detta och alla verkar ha varit nöjda med upplägget tills det plötsligt gick snett...
Att paket kommer bort är ovanligt. Men långt ifrån en omöjlighet. Detta kan hända igen imorgon.