• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I det här fallet kom man så vitt jag förstår överens om en ersättning på 10k och det borde rimligtvis även vara vad säljaren betalar ut som ersättning, alt. 50k om man utöver det som avtalats om anses ha någon typ av moraliskt ansvar. Köparen var med allra största sannolikhet medveten om att det inte är OK att skriva ner värdet men gjorde det ändå för att få till en bättre deal och fick även höra att det "brukar gå bra för de flesta", en chansning helt enkelt i hopp om att kunna få till ett bättre pris och där man samtidigt avtalade om en maximal ersättning på 10k för att det skulle gå ihop med varuvärdet/försäkringskostnaden skulle hållas nere.

Jag har full förståelse för att man kan ha synpunkter på att detta görs rutinmässigt men jag tycker samtidigt att det blir fel att bara skuldbelägga säljaren. Det är klart att köparen är medveten om att det inte är OK, varför skulle man annars gå med på att en klocka värd över 100k skickas som REK försäkrat till maximalt 10k med enda försäkringen om att det "oftast inte är några problem"?

Jag tror inte att säljaren har några som helst problem att deklarera det fulla värdet och köpa till en avsevärt dyrare försäkring på köparens bekostnad men det är nog försvinnande få kunder som vill det eftersom det i det här fallet helt plötsligt innebär ett 30-40k högre pris. Uppenbarligen är det så här det brukar gå till med tanke på hur många referenser säljaren har i sin GG-tråd och informationen om att de flesta önskar detta och alla verkar ha varit nöjda med upplägget tills det plötsligt gick snett...
Modellen är ju grym ända till dess den inte längre är det. Därför det är viktigt att det lyfts och blir transparent för framtida köpare. Skickar man tillräckligt många paket så kommer något att komma bort. Och det är först då ens styrka eller svaghet som säljare blottas.

Att paket kommer bort är ovanligt. Men långt ifrån en omöjlighet. Detta kan hända igen imorgon.

Modellen är ju grym ända till dess den inte längre är det. Därför det är viktigt att det lyfts och blir transparent för framtida köpare. Skickar man tillräckligt många paket så kommer något att komma bort. Och det är först då ens styrka eller svaghet som säljare blottas.

Att paket kommer bort är ovanligt. Men långt ifrån en omöjlighet. Detta kan hända igen imorgon.
Absolut, och det är precis det jag menar. Flera hundra kunder verkar ha varit jättenöjda med upplägget så länge det har gynnat dem, vilket det verkar ha gjort fram tills nu, och man har naturligtvis varit medveten om riskerna men ansett risken vara så liten att det var värt det. Det är bra att det lyfts fram men av det som framgått i tråden så är det inte direkt säljaren som lurat på kunderna detta i hemlighet utan det har gjorts i samförstånd och alla som gjort affärer med den aktuella säljaren verkar ha varit medvetna om det. Man kan som sagt tycka vad man man vill om att en säljare informerar om denna möjlighet (som uppenbarligen uppskattats av de flesta, inklusive TS initialt) men att man som köpare väljer att göra så istället för att be om ett fullt försäkrat och korrekt deklarerat värde har man ändå ett eget ansvar för.

Men om man bara ska se till ansvarsfrågan och den eventuella ersättningen så är det väl rimligt att man ersätts med det som avtalats om, i detta fall 10k? Det är i min värld helt orimligt att som köpare gå med på detta upplägg med avsevärt nedskrivet värde, försäkring som uttryckligen täcker maximalt 10k osv. och sedan förvänta sig mer än så om problem uppstår, det är ju det som är hela kärnfrågan. Om man som köpare har avsagt sig möjligheten till full ersättning så känns det inte rimligt att man sedan hoppas eller förväntar sig att få det när det väl går snett som de flesta som skrivit i tråden verkar tycka.

Absolut, och det är precis det jag menar. Flera hundra kunder verkar ha varit jättenöjda med upplägget så länge det har gynnat dem, vilket det verkar ha gjort fram tills nu, och man har naturligtvis varit medveten om riskerna men ansett risken vara så liten att det var värt det. Det är bra att det lyfts fram men av det som framgått i tråden så är det inte direkt säljaren som lurat på kunderna detta i hemlighet utan det har gjorts i samförstånd och alla som gjort affärer med den aktuella säljaren verkar ha varit medvetna om det. Man kan som sagt tycka vad man man vill om att en säljare informerar om denna möjlighet (som uppenbarligen uppskattats av de flesta, inklusive TS initialt) men att man som köpare väljer att göra så istället för att be om ett fullt försäkrat och korrekt deklarerat värde har man ändå ett eget ansvar för.

Men om man bara ska se till ansvarsfrågan och den eventuella ersättningen så är det väl rimligt att man ersätts med det som avtalats om, i detta fall 10k? Det är i min värld helt orimligt att som köpare gå med på detta upplägg med avsevärt nedskrivet värde, försäkring som uttryckligen täcker maximalt 10k osv. och sedan förvänta sig mer än så om problem uppstår, det är ju det som är hela kärnfrågan. Om man som köpare har avsagt sig möjligheten till full ersättning så känns det inte rimligt att man sedan hoppas eller förväntar sig att få det när det väl går snett som de flesta som skrivit i tråden verkar tycka.
Helt upp till var och en att avgöra. Som jag skrev i min första kommentar i tråden (tror jag) så var jag övertygad om att säljaren skulle lösa detta. Något jag fortfarande hoppas att denne gör.

Jag har väldigt svårt att tro att alla som köpt förstått att man stått kvar ensam med problemet om detta hänt. Men kanske har de det? Men nu så finns det iaf ett levande exempel på vad som kan ske om man tar risken och hur säljaren då hanterar problemet. Det kan förhoppningsvis hjälpa någon som inte fullt ut förstått risken.

Därför också tråden är länkad till säljarens referenstråd. Det är sånt här som borde komma fram oftare i de trådarna. Inte bara glada tillrop när allt flyter på.

Jag skulle vilja dela en reflektion kring två tydligt olika syn på problemet, nämligen de som @Per och @Tjaeng har lagt fram. Båda har rätt iofs men allt beror på hur man ser på klockhandeln. Den dominanta modellen i Sverige är att köpa säljaren, dvs att man hellre betalar lite mer för att köpa sig trygghet och slippa onödiga risker. Men ju mer slipad man blir desto mer man blir sugen på att köpa så billigt som möjligt och då närmar man sig den mer riskabla modellen där "köparen bär ansvaret för att undersöka varan" eller "skyll dig själv" modellen. Jag är ganska övertygad om att säljaren i frågan håller sig till det sistnämnda affärsidén där man låter köparen stå för riskerna. Problemet är att här på KS en väletablerad säljare är inte tänkt att bete sig på detta sätt, eller åtminstone är det den dominerande uppfattningen. Jag själv har upplevt det några gånger vid en försäljning att man som säljare ska var mycket tydlig om vem som bär ansvaret vid en eventuell förlust/stöld under transport och när man har sagt det så är det ytterst får som väljer att strunta i försäkringen. Och jag menar inte bara försäljningar i Sverige: en gång sålde jag en klocka till Storbritannien och köparen valde att försäkra till halva klockans värde (det var UPS som skulle leverera paketet) och hennes motivering var: om paketet försvinner eller klockan blir stulen är jag den mest oturliga person en London. Vad ska jag säga då? Nej, du ska försäkra eller så säljer jag inte till dig? Kanske vore det rätt moraliskt men jag valde att låta henne bestämma. Samtidigt är det skillnad på att gå med på köparens begäran och uppmuntra hen till sådant ansvarslöst agerande.

Senast ändrad:
Jag har väldigt svårt att tro att alla som köpt förstått att man stått kvar ensam med problemet om detta hänt. Men kanske har de det? Men nu så finns det iaf ett levande exempel på vad som kan ske om man tar risken och hur säljaren då hanterar problemet. Det kan förhoppningsvis hjälpa någon som inte fullt ut förstått risken.
Om man gemensamt har avtalat om att försändelsen är försäkrad upp till 10k så känns det väl ganska orimligt att förvänta sig att säljaren utöver detta skulle pynta 103k ur egen ficka? Vad anser du själv vara en rimlig lösning?

Kollade igenom "säljarens" annonser från 2020 och om schweiziska eller svenska myndigheter skulle granska dessa affärer tordes en hel del odeklarerad moms finnas. Kanske är här dom borde gräva istället för att börja bråka om ISK-tak, förmögenhetsskatter och annat påfund.

Påföljderna för detta om det ej redovisas vågar jag inte ens tänka på. Eller kanske inte är så nogräknat i Schweiz..
Än en gång: det är inte troligt att han är skattskyldig i Schweiz på denna nivå. Huruvida han deklarerar eller inte har jag ingen aning om.

De svenska myndigheterna har däremot inget att göra med säljarens förfarande, det är köparna som är skyldiga att tulldeklarera korrekt. På vilket sätt ska säljaren klandras för att köpare i Sverige väljer att runda skatteregler i Sverige?

Senast ändrad:
Om man gemensamt har avtalat om att försändelsen är försäkrad upp till 10k så känns det väl ganska orimligt att förvänta sig att säljaren utöver detta skulle pynta 103k ur egen ficka? Vad anser du själv vara en rimlig lösning?
Att säljaren som är beroende av sitt rykte steppar upp och betalar tillbaka. Med takten denne säljer så har han relativt snabbt tjänat ihop de pengarna.

The cost of doing business helt enkelt. En åsikt jag tror de flesta professionella handlare delar.

Jag skulle vilja dela en reflektion kring två tydligt olika syn på problemet, nämligen de som @Per och @Tjaeng har lagt fram. Båda har rätt iofs men allt beror på hur man ser på klockhandeln. Den dominanta modellen i Sverige är att köpa säljaren, dvs att man hellre betalar lite mer för att köpa sig trygghet och slippa onödiga risker. Men ju mer slipad man blir desto mer man blir sugen på att köpa så billigt som möjligt och då närmar man sig den mer riskabla modellen där "köparen bär ansvaret för att undersöka varan" eller "skyll dig själv" modellen. Jag är ganska övertygad om att säljaren i frågan håller sig till det sistnämnda affärsidén där man låter köparen stå för riskerna. Problemet är att här på KS en väletablerad säljare är inte tänkt att bete sig på detta sätt, eller åtminstone är det den dominerande uppfattningen. Jag själv har upplevt det några gånger vid en försäljning att man som säljare ska var mycket tydlig om vem som bär ansvaret vid en eventuell förlust/stöld under transport och när man har sagt det så är det ytterst får som väljer att strunta i försäkringen. Och jag menar inte bara försäljningar i Sverige: en gång sålde jag en klocka till Storbritannien och köparen valde att försäkra till halva klockans värde (det var UPS som skulle leverera paketet) och hennes motivering var: om paketet försvinner eller klockan blir stulen är jag den mest oturliga person en London. Vad ska jag säga då? Nej, du ska försäkra eller så säljer jag inte till dig? Kanske vore det rätt moraliskt men jag valde att låta henne bestämma. Samtidigt är det skillnad på att gå med på köparens begäran och uppmuntra hen till sådant ansvarslöst agerande.
Jag tror jag är en hyfsat van köpare/säljare. Personligen så har jag slutat jaga de sista kronorna och går snarare på objekt och trygghet. Man bränner sig enklare än man tror när man går in för att jaga profit istället för att bara ta det som ett intresse och ha kul. Jag har också oftast gjort bättre affärer när jag köpt det jag gillat. Men det kanske bara sammanfattar mitt dåliga affärssinne? ;)

Jag jobbar för pengar. Något som jag tror är en bättre setup i det långa loppet. Men each to their own om det. :)

Att säljaren som är beroende av sitt rykte steppar upp och betalar tillbaka. Med takten denne säljer så har han relativt snabbt tjänat ihop de pengarna.

The cost of doing business helt enkelt. En åsikt jag tror de flesta professionella handlare delar.
Vad är då vitsen med att avtala om fraktsätt, försäkring osv. om säljaren ändå förväntas ta fullt ansvar? 🤔 Jag kanske har missuppfattat men så vitt jag förstår så var både köpare och säljare helt med på detta upplägg vid tidpunkten för affärens genomförande och då känns det precis som i @evki exempel orimligt att förvänta sig full ersättning.

Jag håller med ditt resonemang till fullo. Jag tycker bara att det inte finns någon rimlig anledning till att säljare eller någon annan skulle ha ett ansvar att skedmata prospektiva köpare om vilka regler, risker och förutsättningar finns som påverkar affären.

Jag tror jag vet vem handlaren är. Det var inte allt för länge sedan den handlaren skickade en klocka till en KS-medlem och klockan försvann spårlöst under frakten för att sedan efter ett bra tag (månader om jag minns rätt) helt plötsligt dyka upp till köparen.
Ja om det är samma säljare igen som det befaras i inlägget ovan så är det ju mer än lite märkligt kanske?
Sen att den klockan efter ett bra tag dyker upp hos köparen betyder ju att den inte har blivit stulen i det fallet i alla fall.
Slarviga speditörer i det fallet, kanske men från samma säljare dock och vilken seriös säljare vill förknippas med problem hela tiden oavsett vems felet är? Lite varningsklockor måste ju ändå ringa någonstans i bakgrunden hos dom flesta tänker jag men jag kan ha fel 🤔.

• Like
Reactions: Jox
Jag håller med ditt resonemang till fullo. Jag tycker bara att det inte finns någon rimlig anledning till att säljare eller någon annan skulle ha ett ansvar att skedmata prospektiva köpare om vilka regler, risker och förutsättningar finns som påverkar affären.

Vill man undvika framtida problem som det tråden handlar om ska man absolut göra det: all otydlighet kommer tolkas till man nackdel vid en eventuell tvist. Inte att tala om sitt rykte - set jag att köparen/säljaren tiger om ev risker nämner jag det alltid för att slippa ta ansvaret sedan. Allt annat är skumt beteende även om du har rätt i sak om ersättningen. Frågan är om du hade velat vara den säljaren som vi pratat öm här. Vinsten är han gjorde är definitivt inte värd besväret.

Nu är inte jag jurist men att medvetet deklarera fel värde för att underlätta skattebrott är väl knappast förenat med straffrihet? Låter konstigt om så vore
Sen när har myndigheterna i mottagarlandet något att bestämma om huruvida en vara är värd en viss summa om det inte finns en skattemässig effekt i avsändarlandet? Köparen har skyldighet att tulldeklarera tullvärdet, i vilken det deklarerade varuvärdet endast är en komponent. Men visst, för all del. Upplys mig om exakt hur säljaren har brutit mot svensk lag i detta fall.

Jag ser det inte som omöjligt att säljaren bryter mot ngn slags regel i Schweiz men det är liksom helt separat från huruvida köparen väljer att begå tullbrott i Sverige.

Vad tråkigt att höra. Här har jag delat med mig av mina erfarenheter från när samma sak hände mig.

1. polisanmäl (de kommer lägga ner det men gör det ändå)
2. Anmäl till fraktföretaget (de kommer hänvisa till punkt 3)
3. Avsändaren ska anmäla och polisanmäla att innehållet försvunnit.

Sen kommer det dröja ett bra tag innan nåt händer. Postnord bör ha ett par olika vikter att jämföra mellan (incheck, mellanlagring, utcheck) och kan då se när klockan försvann.

Vitsen var väl förmodligen för köparen att undkomma avgifter och för säljaren att få sälja en klocka. För hade man inte försökt fuska så hade knappast affären gått i mål.
Alltså ett upplägg som av båda parter ansågs vara ekonomiskt gynnsamt och som båda var överens om. Är det då verkligen rimligt att ena parten ska ta fullt ansvar?

Alltså ett upplägg som av båda parter ansågs vara ekonomiskt gynnsamt och som båda var överens om. Är det då verkligen rimligt att ena parten ska ta fullt ansvar?
Det är iaf rimligare än att kunden ska ta hela smällen. Det faktum som startade tråden. Löser de det 50/50 och bägge är happy så är det iaf en skillnad på ca 50k SEK i detta fall.

Om man som säljare pushar denna modell så känns det iaf för mig magstarkt att inte stå bakom den när det väl går åt helvete. Skulle säljaren annonsera varorna med svensk moms och deklarera rätt så skulle det knappast säljas många klockor. Det tror jag alla förstår.

På något sätt är det också en stor skillnad för mig mellan en professionell handlare och en privatperson som kanske köper/säljer en klocka om året. Förväntansbilden är helt annorlunda.

Sen när har myndigheterna i mottagarlandet något att bestämma om huruvida en vara är värd en viss summa om det inte finns en skattemässig effekt i avsändarlandet? Köparen har skyldighet att tulldeklarera tullvärdet, i vilken det deklarerade varuvärdet endast är en komponent. Men visst, för all del. Upplys mig om exakt hur säljaren har brutit mot svensk lag i detta fall.

Jag ser det inte som omöjligt att säljaren bryter mot ngn slags regel i Schweiz men det är liksom helt separat från huruvida köparen väljer att begå tullbrott i Sverige.
Som jag skriver så är jag ej jurist och vet inte om det är så. Får kanske råda fråga ekm eller någon annan myndighet i ärendet.

för mig är det oviktigt, att det är ”fel” och ej hör hemma under ”Approved dealer” på Forumet tycker jag säger sig självt, men endast min åsikt.

Om inte jag missuppfattar "REK =10K" försäkringen så är den helt ogiltig om värdet övergår 10K? Då har ju parterna i princip skickat oförsäkrat, men med en "förhoppning" om att den hantering som REK brukar innebära ska ge tillräcklig trygghet. 10K=0kr i detta fall, bara en siffra på ett papper som saknar all relevans alltså. Man kan ju tycka att säljaren borde ta något slags "trusted seller" ansvar, men jag är inte helt säker på att jag kan komma på en summa som skulle vara rimlig. Däremot kommer jag tillbaka till det goda rådet att inte handla saker man inte har råd med ifrån början. Vare sig klockor eller andra produkter som kan riskera att vara förfalskningar eller stöldgods. Och är man en person som faktiskt har råd att betala det fulla priset men ändå vill göra en bra affär, men på bekostnad av andra saker, då får man stå sitt kast. Att starta trådar som ska söka empati eller goda råd om hur man lindrar smällen tycker jag inte tillför något gott varken till klockintresse eller moral. Det vore bättre om det fanns tydliga råd om hur man inte ska göra affärer istället.

Hade personligen aldrig chansat som säljare att skicka en vara för 100´ tkr med så långt nerskrivet värde till en kund just för att ett sånt här scenario skulle kunna inträffa. Den som nu får dåligt rykte initialt är säljaren. Som köpare skulle jag inte gå gå med på att man skickar en vara oförsäkrad om inte säljaren går i god att den kommer fram. Varför riskera 100´ tkr? Lite tull och skatter? Då är det smartare att köpa en flygbiljett och hämta klockan själv.

Dyker inte klockan upp blir det en dyrköpt erfarenhet för bägge parterna. För oss andra en väckarklocka att saker och ting händer. Även om det sker sällan så sker det. Kanske är det man själv som drabbas nästa gång. Man får själv bedöma vilken riskprofil man tillhör och ta konsekvenserna av det.

Om nu klocksnack har ett gott rykte borde det ligga i dess intresse att de som fått stämpeln Approved dealer verkligen förtjänar den stämpeln. Annars får man göra en annan beskrivning vad innebörden Approved dealer står för.

Man måste ta reda på i detalj vad det är man är överens om. Om säljaren säger att han tar fullt ansvar för frakten, så skall han ersätta en klocka som förlorats i transporten oavsett om det försäkringsbolag han anlitat ersätter honom eller inte. Detta pga att köparen kan inte ta ansvar för vilken försäkring som anlitas, så det hamnar på säljaren i en sådan överenskommelse.

Skall det vara värt något när det krånglar så måste det man överenskommit framgå i detalj. Möjligheten ökar då också att en av parterna hoppar av om det blir tydligt hur riskfördelningen ser ut.

I det här fallet har jag uppfattat att köparen ville ha fel /lägre värde på deklarationen (påverkad eller inte?) och då går det inte att försäkra till annat värde och känna sig rimligt säker på att bli ersatt till det högre värdet - kommer troligen inte att ske. Som jag ser det kan säljaren inte ta ansvaret för köparens val oavsett säljaren föreslog det eller inte. Dock skulle jag aldrig handla av en säljare som så uppenbart visar att han vill ha så lite ansvar som möjligt. Självklart skall säljaren hjälpa till att reklamera för att försöka återfå klockan.

Om överenskommelsen var värde SEK 10K försäkrat så skall säljaren betala 10k till köparen, enligt min mening. Dock måste man vara överens om hur man gör om 100k klockan senare dyker upp ur någon polisutredning efter att köparen blivit ersatt så att juridiken inte säger att klockan då är säljarens för han har ersatt köparen - puuh...

Köparens noggrannhet vid mottagandet att öpnna med fraktpersonal som vittne är föredömligt. Att köparen skulle vara okunnig om risker och möjligheter i klockhandelsbranschen låter mindre troligt och han tar ju också konsekvensen av de risker han tog.

Det stämmer att det är jag som har sålt klockan.

Vi kom överens om att skicka spårbart och oförsäkrat och köparen var helt införstådd med att denne bär fulla risken.

Det är självklart oerhört tråkigt att klockan har försvunnit. Vi har god och nära kontakt och gör båda vad vi kan på vardera håll. Händelsen är polisanmäld och postutredningar har startats i både avsändarland och mottagarland. När vi får reda på var och när paketet ändrade i vikt kan vi ta det vidare därifrån.

När vi vet hur detta slutar och om eventuell kompensation diskuteras mellan köparen och mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp