• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är väl självklart? Var inte heller det du kommenterade.
Klockan det handlar om i denna tråd har ju ett marknadsvärde i 100k klassen, alltså hade den inte täckts av försäkringsvillkoren i någon av tjänsterna. Helt korrekt.
Olika tjänster täcker olika belopp. Vill du däremot skicka en dyrare klocka måste du välja tjänst därefter. Det anser jag att det är värt, vilket jag också skrev, medan du skrev att jag tyckte det var idioti att betala premium
 
Kärnfrågan i detta fall är att köpare och säljare kommit överens om att skicka feldeklarerat via Rek för att undkomma tull och moms. Något säljaren påstått till köparen och andra intressenter som praxis och som något ”som alltid går bra”. Nu gick det inte bra och då står köparen där med byxorna nere och 100k fattigare medan den professionelle säljaren undgår skada.
Ja, håller helt med dig om sammanfattningen
 
Klockan det handlar om i denna tråd har ju ett marknadsvärde i 100k klassen, alltså hade den inte täckts av försäkringsvillkoren i någon av tjänsterna. Helt korrekt.
Olika tjänster täcker olika belopp. Vill du däremot skicka en dyrare klocka måste du välja tjänst därefter. Det anser jag att det är värt, vilket jag också skrev, medan du skrev att jag tyckte det var idioti att betala premium
Spelar mindre roll, men det var du som ondgjorde dig över folk som inte fullförsäkrar. Jag upplyste bara om att du i långa loppet förlorar pengar på att försäkra försändelser.
 
Spelar mindre roll, men det var du som ondgjorde dig över folk som inte fullförsäkrar. Jag upplyste bara om att du i långa loppet förlorar pengar på att försäkra försändelser.
Där har du fel. Det är upp till var och en hur de väljer att göra och vilken risk de är villiga att ta. Jag kunde i ärlighetens namn inte bry mig mindre. Men personligen hade jag inte valt att fuska, då risken är stor att man blir utan både klocka och ersättning, eller i värsta fall blir straffbeskattad i efterhand
 
Där har du fel. Det är upp till var och en hur de väljer att göra och vilken risk de är villiga att ta. Jag kunde i ärlighetens namn inte bry mig mindre. Men personligen hade jag inte valt att fuska, då risken är stor att man blir utan både klocka och ersättning, eller i värsta fall blir straffbeskattad i efterhand
Hade du läst inläggen ovan hade en dialog varit rimlig, nu blev den inte det. Dina faktafel om PostNord blev iaf tillrättade.
 
Om man avtalat det ja, inte annars. Tror docka alla säljare hjälper till med reklamationen, så den delen är lite av ett ickeproblem.
Stämmer inte. Om säljaren betalar frakt är den såld underförstått som C&F och säljaren ansvarar för frakten. Har man avtalat om att säljaren ska försäkra, går den som CIF och även där ska säljaren reklamera. Har man dock avtalat om att köparen ska köpa både frakt och försäkring går den som FOB och är köparens problem efter att den lämnats in av säljaren.
 
  • Like
Reactions: Jox
Hade du läst inläggen ovan hade en dialog varit rimlig, nu blev den inte det. Dina faktafel om PostNord blev iaf tillrättade.
Du väljer ju att läsa som du vill. "Faktafelen" du hänvisar till är kopierade i sin helhet från Postnords sida (för privatpersoner). Det du klippte in är helt korrekt såklart och mer djupgående.
Gällande att jag "ondgjorde" mig över personer som inte fullförsäkrar undrar jag var jag skrev det... Det jag skrev var "Säljaren bär såklart ett ansvar, men även köparen. Köper man dyrare klockor bör man ju se över hur den fraktas. Ja, det kostar lite extra men är ju värt det i slutändan." <-- inget ondgörande utan bara en personlig åsikt
 
Stämmer inte. Om säljaren betalar frakt är den såld underförstått som C&F och säljaren ansvarar för frakten. Har man avtalat om att säljaren ska försäkra, går den som CIF och även där ska säljaren reklamera. Har man dock avtalat om att köparen ska köpa både frakt och försäkring går den som FOB och är köparens problem efter att den lämnats in av säljaren.
Var precis det jag syftade på, så stämde riktigt bra mao.
 
Spelar mindre roll, men det var du som ondgjorde dig över folk som inte fullförsäkrar. Jag upplyste bara om att du i långa loppet förlorar pengar på att försäkra försändelser.

Där har du fel. Det är upp till var och en hur de väljer att göra och vilken risk de är villiga att ta. Jag kunde i ärlighetens namn inte bry mig mindre. Men personligen hade jag inte valt att fuska, då risken är stor att man blir utan både klocka och ersättning, eller i värsta fall blir straffbeskattad i efterhand

@Aurum har rätt i att man så gott som alltid i längden tjänar på att avstå försäkring vilket även har diskuterats i andra trådar i andra ämnen. Men jag skulle vilja lägga till att det resonemanget främst har bäring på återkommande och regelbundna premier så som bilförsäkring, hemförsäkring osv.

Vid enskilda försändelser av dyrare klockor förlorar man naturligtvis inte på att välja den dyrare försäkringen som täcker hela klockans värde. Det ska till hyfsat många köp för att man ska vara minus i den ekvationen och jag sticker ut näsan att inte ens majoriteten på KS omfattas av det dilemmat.
 
Du väljer ju att läsa som du vill. "Faktafelen" du hänvisar till är kopierade i sin helhet från Postnords sida (för privatpersoner). Det du klippte in är helt korrekt såklart och mer djupgående.
Gällande att jag "ondgjorde" mig över personer som inte fullförsäkrar undrar jag var jag skrev det... Det jag skrev var "Säljaren bär såklart ett ansvar, men även köparen. Köper man dyrare klockor bör man ju se över hur den fraktas. Ja, det kostar lite extra men är ju värt det i slutändan." <-- inget ondgörande utan bara en personlig åsikt
Att kalla ett beteende ignorant tycker jag är att ondgöra sig över personer:

Ja, det kostar lite extra men är ju värt det i slutändan.
Saker som: Det händer inte så ofta att paket/innehåll försvinner, värt risken är i mitt tycke bara ignorant.


Men det är detaljer och är såklart helt ok att tycka.

Det är såklart faktafel när texten du lade in inte gäller de fraktsätten som diskuterades.
@Aurum har rätt i att man så gott som alltid i längden tjänar på att avstå försäkring vilket även har diskuterats i andra trådar i andra ämnen. Men jag skulle vilja lägga till att det resonemanget främst har bäring på återkommande och regelbundna premier så som bilförsäkring, hemförsäkring osv.

Vid enskilda försändelser av dyrare klockor förlorar man naturligtvis inte på att välja den dyrare försäkringen som täcker hela klockans värde. Det ska till hyfsat många köp för att man ska vara minus i den ekvationen och jag sticker ut näsan att inte ens majoriteten på KS omfattas av det dilemmat.
Spelar ingen roll om du skickar många billiga eller fåtalet dyrare, samma princip. Sedan blir det lite svårare när man inte kan skicka klockor för 100' försäkrat som privatperson.
 
Som professionell säljare så får man helt enkelt ta höjd för att något till slut går fel. Antingen försäkrar man eller så tar man ekonomisk höjd för att täcka skadan när det väl går fel. För skickar man tillräckligt många gånger så går det till slut fel.

Alternativ tre är givetvis att göra som i detta fall och dumpa ansvaret på köparen. Då blir man troligtvis inte långlivad i branschen.
Alternativ fyra är väl att säljaren ersätter köparen med 10k vilket var den maximalt avtalade ersättningen vid förlust eller skada. Jag har full förståelse för att det är en djungel där ute och att det är svårt att ha full koll på vad som gäller enligt olika tjänstevillkor (vilket diskussionerna i denna tråd är ett bra bevis på) men i detta fall uppfattar jag det som att både säljare och köpare var överens om att deklarera ett lågt värde och att det då skulle vara försäkrat upp till 10k.

PN betalar inte ut någon ersättning alls eftersom värdet överstiger begränsningen och då känns en kompensation på 10k som en rimlig ansvarsfördelning mellan köpare och säljare i detta fall även om man kan ha åsikter kring att säljare rutinmässigt deklarerar fel värde.
 
Alternativ fyra är väl att säljaren ersätter köparen med 10k vilket var den maximalt avtalade ersättningen vid förlust eller skada. Jag har full förståelse för att det är en djungel där ute och att det är svårt att ha full koll på vad som gäller enligt olika tjänstevillkor (vilket diskussionerna i denna tråd är ett bra bevis på) men i detta fall uppfattar jag det som att både säljare och köpare var överens om att deklarera ett lågt värde och att det då skulle vara försäkrat upp till 10k.

PN betalar inte ut någon ersättning alls eftersom värdet överstiger begränsningen och då känns en kompensation på 10k som en rimlig ansvarsfördelning mellan köpare och säljare i detta fall även om man kan ha åsikter kring att säljare rutinmässigt deklarerar fel värde.
Och då bör det bli tydligt för alla hur farligt det är att göra affärer på detta sätt. Det är varusmuggling som bygger på att köparen begår ett brott när de handlar av denna säljare.

Enligt uppgifter i tråden så marknadsförs detta som ”något alla gör” och ”som alltid går bra”. Något som uppenbarligen inte stämmer. Eller hur?
 
Alltså, det verkar som att både köpare och säljare varit överens om att skicka på ett sätt där man deklarerar endast 10kkr, alltså har båda begått brott. Om så är fallet, alltså att man varit överens om att skicka som man gjort, så är det väl inte mer rätt att man delar 50/50 på förlusten?
 
Och då bör det bli tydligt för alla hur farligt det är att göra affärer på detta sätt. Det är varusmuggling som bygger på att köparen begår ett brott när de handlar av denna säljare.

Enligt uppgifter i tråden så marknadsförs detta som ”något alla gör” och ”som alltid går bra”. Något som uppenbarligen inte stämmer. Eller hur?
Självklart, jag menar bara att det i detta fall är svårt att hävda att säljaren bär hela ansvaret. Om man som köpare begär eller går med på att ett lågt värde ska anges så är man med allra största sannolikhet medveten om att det inte går rätt till och bär då, enligt mig, ett visst ansvar i frågan och det verkar inte ha funnits några frågetecken kring att försändelsen skulle vara försäkrad upp till 10k.

Det är inte meningen att skuldbelägga någon men man kan inte både ha kakan och samtidigt äta den och som du säger visar det här på riskerna med att göra affärer på detta vis. Även om det utåt sett låter som att alla gör rätt för sig, betalar in korrekt moms i efterhand osv. så är jag övertygad om att väldigt många medlemmar inte har något emot feldeklarerade värden och då bör man också vara medveten om riskerna som det innebär.

Man kan som sagt ha åsikter kring rutinerna av att feldeklarera och/eller skicka försändelser underförsäkrade men i detta fall verkade köparen vara införstådd och accepterande till det hela vilket inte framgick av trådstarten.
 
Självklart, jag menar bara att det i detta fall är svårt att hävda att säljaren bär hela ansvaret. Om man som köpare begär eller går med på att ett lågt värde ska anges så är man med allra största sannolikhet medveten om att det inte går rätt till och bär då, enligt mig, ett visst ansvar i frågan och det verkar inte ha funnits några frågetecken kring att försändelsen skulle vara försäkrad upp till 10k.

Det är inte meningen att skuldbelägga någon men man kan inte både ha kakan och samtidigt äta den och som du säger visar det här på riskerna med att göra affärer på detta vis. Även om det utåt sett låter som att alla gör rätt för sig, betalar in korrekt moms i efterhand osv. så är jag övertygad om att väldigt många medlemmar inte har något emot feldeklarerade värden och då bör man också vara medveten om riskerna som det innebär.

Man kan som sagt ha åsikter kring rutinerna av att feldeklarera och/eller skicka försändelser underförsäkrade men i detta fall verkade köparen vara införstådd och accepterande till det hela vilket inte framgick av trådstarten.
Absolut. Lika bra att vi länkar denna tråd till säljarens referenstråd så att potentiella köpare förstår risken och vet hur säljaren hanterar eventuella problem.

 
Sant men säljer man via KS är det ju riktat mot den Svenska marknaden. Prissättning ingen kanske ser helt annorlunda ut inom landet eller till andra länder.
Da ar jag med pa hur du tanker.
Och det ar ju inte bra om det ar satt i system att fuska med skatter for att fa ett salj.
Kan bli valdigt trakigt for bade kopare och saljare i slutanden
 
Da ar jag med pa hur du tanker.
Och det ar ju inte bra om det ar satt i system att fuska med skatter for att fa ett salj.
Kan bli valdigt trakigt for bade kopare och saljare i slutanden
Jag säger inte att det är så i detta specifika fall men läser man i tråden är det flera som fått föreslaget ett lägre värde.
 
Jag hanger inte med dig.

Din ide baserar sig pa att saljaren i land X vander sig till kopare i land Y som vill ha laga kvitton.
Som handlare far man inte bara problem med bokforing om man pysslar med detta...
Normalt vander sig val en handlare till hemmamarknaden,och internationella kunder koper dar det blir billigast.

Men som du sager. Fel varde pa paketet ar inte kul den dag det blir strul. For mer kan du aldrig fa i ersattning.
Jag tror att denne säljare köper ganska många klockor i Schweiz och säljer ganska många klockor utanför Schweiz. Och då finns det pengar att tjäna på att skippa avgifterna, för den som är mindre nogräknad. Det kanske inte görs hela tiden och det kanske inte är affärsidén, men det gjordes den här gången.

Tror att jag och staafen resonerar ungefär likadant.
 
Jag tror att denne säljare köper ganska många klockor i Schweiz och säljer ganska många klockor utanför Schweiz. Och då finns det pengar att tjäna på att skippa avgifterna, för den som är mindre nogräknad. Det kanske inte görs hela tiden och det kanske inte är affärsidén, men det gjordes den här gången.

Tror att jag och staafen resonerar ungefär likadant.
Ja men det ar ju koparen som tjanar pa skippade avgifter.
Saljaren far inte en peng mer i naven. Ma vara det ar lattare att salja varan om man gar med pa nedskrivna kvitton.
 
Ja men det ar ju koparen som tjanar pa skippade avgifter.
Saljaren far inte en peng mer i naven. Ma vara det ar lattare att salja varan om man gar med pa nedskrivna kvitton.
Som sagt, lättare att få sålt och man kan nog prissätta klockan lite högre om man har det som utgångsläge. Säljaren får inga pengar i handen såklart men lättare att få iväg till bättre priser.
 
Ja men det ar ju koparen som tjanar pa skippade avgifter.
Saljaren far inte en peng mer i naven. Ma vara det ar lattare att salja varan om man gar med pa nedskrivna kvitton.
Säg att en klocka kostar 80k på en marknad utanför EU. Bara om motsvarande modell kostar 100k här är det då köpläge.

Men...kanske kan man sälja för 90 med ett halvt löfte om att det nästan alltid går att komma runt tull och moms? Säljare glad, köparna glada, skatteverket ledset. Tills ett paket kommer bort.
 
Är man svensk och bor utanför EU är det inte så långsökt.
Varfor det?
Bor man utanfor EU sa bor ju hemmamarknaden vara dar man verkar.

Snarare tror jag kunden tycker priset ar lagt [lagre an hemma] och inte raknar med importavgifter.
Nar dessa sedan laggs pa,priset blir fel,sa fragar koparen om saljaren "Kan justera kvittot"

Men jag kan ju ha helt fel.....
 
Fedex är så tryggt som det kan bli. De flesta i den här branschen använder dem som courier.

Men det är alltid en risk att skicka saker. Det bör man vara medveten om. Därför det är tryggast att handla av sånna som står risken istället för att handla av privatpersoner som är grymma så länge som allt går enligt plan.

Men det är visst PostNord som leverar FedEx i Sverige?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp