• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stulen under transport.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har fått direkt med FedEx. Du tänker inte på USPS? Annars är det möjligt att de samarbetar med Postnord?

Alla mina FedEx paket har PostNord levererat. Och alltid med försening, som sig bör med PostNord. Helt off topic men alla paket jag har skickat utomlands har jag valt UPS som fraktbolag: försäkringspremier är rimliga och servicen är helt ok. Aldrig hade problem med ett försvunnet paket. Ska man skicka ett underförsäkrat paket ska man åtminstone anlita ett professionellt fraktbolag och inte posten.

Du menar alltså alla andra order än Stockholm? 😄
Fullt möjligt. :)

Och som du då upplevt så får du också en PostNord-upplevelse på köpet. Dvs med sedvanlig försening av overnight-servicen.

Fedex är inte heller felfria. Det känns spontant tveksamt att de ska hinna leverera mitt paket idag innan dagens slut. ;)

3B306689-7DD3-40BD-A4B0-6F6C8BDD6AA8.jpeg

I det här fallet så tror jag Sverige är marknaden. Klockhandeln är troligtvis bara en bisyssla där det stora utbudet i Schweiz gör arbitrage till Sverige till något attraktivt. Om man bara kan gå runt den svenska momsen. För ska köparna betala den on-top så är hans annonspriser i princip omöjliga.
Nu är väl objektet ifråga ganska sällsynt men vad jag kan se är priset på den klocka ärendet antas handla om lägre än motsvarande på C24 (även de utanför EU) även med 25% moms pålagt.

Man kan tycka vad man vill om säljarens utbud av tillhörande frakttjänster vid försäljning. Men det faktum att folk verkar försöka smeta på denne någon slags skuld för smuggling när det de jure och de facto är köparen som importerar, tycker jag är lite orättvist mot handlaren.

Nu är väl objektet ifråga ganska sällsynt men vad jag kan se är priset på den klocka ärendet antas handla om lägre än motsvarande på C24 (även de utanför EU) även med 25% moms pålagt.

Man kan tycka vad man vill om säljarens utbud av tillhörande frakttjänster vid försäljning. Men det faktum att folk verkar försöka smeta på denne någon slags skuld för smuggling när det de jure och de facto är köparen som importerar, tycker jag är lite orättvist mot handlaren.
Hans business är vad den är. Kanske borde han lägga till moms i priset för köpare i Sverige? ;)

Problemet är att en professionell eller semiprofessionell handlare låter kunden ta smällen när klockan försvinner på vägen. Det känns inte jättebra och förtjänar att lyftas. Jag tror att få kunder ens kunnat tänka sig det scenariot innan man gjort en affär. Men kanske är det en kalkylerad risk alla räknat med? Jag hade iaf förväntat mig att handlaren äger leveransen. Oavsett var i världen denne är baserad.

Hans business är vad den är. Kanske borde han lägga till moms i priset för köpare i Sverige? ;)

Problemet är att en professionell eller semiprofessionell handlare låter kunden ta smällen när klockan försvinner på vägen. Det känns inte jättebra och förtjänar att lyftas. Jag tror att få kunder ens kunnat tänka sig det scenariot innan man gjort en affär. Men kanske är det en kalkylerad risk alla räknat med? Jag hade iaf förväntat mig att handlaren äger leveransen. Oavsett var i världen denne är baserad.

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men om jag hade valt bort att betala en dyrare, fullförsäkrad frakt i syfte att klockans värde inte skulle uppmärksamman av tullen och slippa moms hade jag definitivt inte förväntat mig att den jag köper av, handlare eller inte, skulle ersätta mig vid en förlust.

Det är rimligtvis högst medvetna val från köparna och jag tycker att diskussionen har halkat lite snett att man skulle vara aningslös över konsekvenserna när man väljer den billigare frakten. Jag har svårt att tro att säljaren vägrar skicka fullförsäkrat om det är så att man propsar på det, utan det handlar om att man vill göra en så bra affär som möjligt vilket inkluderar momsdribbling och därför en oförsäkrad försändelse.

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men om jag hade valt bort att betala en dyrare, fullförsäkrad frakt i syfte att klockans värde inte skulle uppmärksamman av tullen och slippa moms hade jag definitivt inte förväntat mig att den jag köper av, handlare eller inte, skulle ersätta mig vid en förlust.

Det är rimligtvis högst medvetna val från köparna och jag tycker att diskussionen har halkat lite snett att man skulle vara aningslös över konsekvenserna när man väljer den billigare frakten. Jag har svårt att tro att säljaren vägrar skicka fullförsäkrat om det är så att man propsar på det, utan det handlar om att man vill göra en så bra affär som möjligt vilket inkluderar momsdribbling och därför en oförsäkrad försändelse.
Vi ser olika på det. Jag har svårt att respektera någon som säljer professionellt och som uppmuntrar till fusk. Speciellt som prissättningen är densamma som om man verkat inom EU. Det blir bara fel för mig. Framförallt när man sedan inte hjälper kunden när det man propsat för gått åt helvete. Här är det stora problemet i denna tråd.

Fun fact är att många professionella handlare numer inte går med på att skriva ned värde. Dels för att undvika problem med lokala skattmasar men också därför att tredjepartsförsäkringar bara betalar ut försäkring utifrån vad som deklarerats på paketet. Tiderna för ”Precision instruments 100usd” är förbi. Det kvittar om du köpt försäkring för ett större belopp. När det går åt helvete så slutar det dessvärre med tårar.

Vi ser olika på det. Jag har svårt att respektera någon som säljer professionellt och som uppmuntrar till fusk. Speciellt som prissättningen är densamma som om man verkat inom EU. Det blir bara fel för mig. Framförallt när man sedan inte hjälper kunden när det man propsat för gått åt helvete. Här är det stora problemet i denna tråd.

Fun fact är att många professionella handlare numer inte går med på att skriva ned värde. Dels för att undvika problem med lokala skattmasar men också därför att tredjepartsförsäkringar bara betalar ut försäkring utifrån vad som deklarerats på paketet. Tiderna för ”Precision instruments 100usd” är förbi. Det kvittar om du köpt försäkring för ett större belopp. När det går åt helvete så slutar det dessvärre med tårar.
Har säljaren propsat på att han ska välja den billiga frakten?

Intressant synsätt. Jag tycker fortfarande att det primära problemet är köparen som är utan klocka och 100k. Det är ju inte en anonym Blocket-säljare som dodgear ansvar. Det är en professionell handlare.

Jaså? Sen när är Approved Dealer-tagg på KS något slags bevis för professionell verksamhet? Han verkar tvärtom vara profesisonellt verksam i en helt orelaterad bransch. Bara för att man säljer såpass mycket att forumägarna vill ha beskyddarpengar betyder det inte att man utgör en affärsverksamhet.

Ja, det är trist att köparen är utan klocka. Är det säljarens fel? Nej. Finns det någon moralisk plikt för säljaren att göra köparen hel? Jag tycker inte det. Dela på förlusten låter ganska rimligt i mina öron. Är säljarens affärsidé tveksam? Irrelevant för diskussionen.

Jaså? Sen när är Approved Dealer-tagg på KS något slags bevis för professionell verksamhet? Han verkar tvärtom vara profesisonellt verksam i en helt orelaterad bransch.

Ja, det är trist att köparen är utan klocka. Är det säljarens fel? Nej. Finns det någon moralisk plikt för säljaren att göra köparen hel? Jag tycker inte det. Dela på förlusten låter ganska rimligt i mina öron. Är säljarens affärsidé tveksam? Irrelevant för diskussionen.
Att sälja antalet klockor som han verkar sälja kommer att kallas näringsverksamhet om någon skulle bemöda sig med att sätta en etikett på verksamheten. Därav hela Approved Dealer-delen på forumet. Professionella handlare tillåts inte på den vanliga marknadsplatsen.

Normalt sett vänder man sig till ett proffs för att man själv inte har förmågan, kunskapen eller den kompetens som proffset har. Man utgår från att proffset har skaffat sig kompetens genom erfarenhet och kunskap inom sitt skrå som täcker upp där man själv kommer till korta.

Man kan alltid hävda att man själv ska kolla upp ditt och datt och sätta sig in i olika saker men själva syftet med att välja proffs oavsett varför är ju att man själv inte har kunskaper inom området som motsvarar proffsets och man betalar ett premium för proffsets kompetens.

Saknar proffset kompetensen för att sköta sitt jobb på ett skäligt bra sätt, ex vilka fraktsätt som ska användas, vilka deklarationer som ska göras mm är det rimligen det s.k proffsets rutiner och kompetens man ska ifrågasätta. Inte den som betalat proffset för en tjänst.

Nästa pilsner är hur man som lekman väljer vilka proffs man anlitar. Om ett branchforum med god insyn i vad som krävs för att vara proffs i branchen stämplar ett proffs som ’approved’, så skulle åtminstone jag utgå från att de är bra proffs. Är så inte fallet får man även ifrågasätta branschforumets rutiner anser jag. ”Slut, kom”😊

Den normen stämmer väl bara när du annonserar där du bor? I det här fallet finns annonsen i Sverige riktad till svenska konsumenter. Då ska försäljningspriset vara inklusive moms.
Eller sa anser saljaren svenska konsumenter vuxna nog att kunna rakna med importavifter. Men visst. En naringsidkare bor kunna rakna fram vad det lokala priset ar ink skatter och avgifter.

Nej då, vi ser inte ett dugg olika på det. Säljaren borde inte skicka oförsäkrat, alternativt stå för ersättningen i och med att affärsidén bygger på att folk ska lockas köpa till ett attraktivt pris och slippa momsen.

Det jag säger är att om man går med på detta upplägg som köpare tror jag ingen räknar med att bli ersatt. Äta kakan och ha den kvar är sällan hur det fungerar. Så säljaren är ansvarig, men köparna i de allra flesta fall medvetna om risken för att sammanfatta det.

Nej då, vi ser inte ett dugg olika på det. Säljaren borde inte skicka oförsäkrat, alternativt stå för ersättningen i och med att affärsidén bygger på att folk ska lockas köpa till ett attraktivt pris och slippa momsen.

Det jag säger är att om man går med på detta upplägg som köpare tror jag ingen räknar med att bli ersatt. Äta kakan och ha den kvar är sällan hur det fungerar. Så säljaren är ansvarig, men köparna i de allra flesta fall medvetna om risken för att sammanfatta det.
Jag tror att många inte förstår risken med detta och dessutom litar på en som sålt så mycket. Jag säger inte att det är rätt men kan tänka mig att så är fallet.

Jag tror att många inte förstår risken med detta och dessutom litar på en som sålt så mycket. Jag säger inte att det är rätt men kan tänka mig att så är fallet.

Ok, det här är ingen väderkvarn för mig så jag släpper det 🙂🌻

Men jag säger så här då, vilket är obestridligt, att om jag själv hade köpt en klocka till ett pris som enbart var bra om man dribblar med momsen, valde bort en dyrare försäkrad frakt för att strössla dealen ytterligare lite, hade jag personligen inte förväntat mig att säljaren skulle slanta upp om PostNord eller annan leverantör hade kvalitetsbrister med leveransen.

Läst och läst…. Är det bekräftat vem säljaren är eller gissas det bara?

Det är väl kvalificerade gissningar, men en högaffel och fackla är aldrig mer än armlängd bort på KS så vem bryr sig om detaljerna 🙃

Affärsmodellen i sig är tveksam, största felaktigheten här är att vi alla öppet tillåter eller viftar bort detta som jaja. Säljaren som satt detta i system med att "det händer aldrig något, går alltid bra osv. Gjort 100 affärer så här".. tjänar en hacka på att sälja momsfifflade varor mellan Schweiz och eu. Köparen som lutar sig tillbaka och klappar bort ångesten med att "100 andra gör ju såhär, det här är inte värre än att bli bjuden på den rep-middagen eller ej deklarera vinsten av uthyrningen av sommarstugan".

Hoppas innerligt alla parter lär sig, ks borde implementera en "import/frakt policy" som borde klistras i varje annons där varor handlas utanför EU. Bara där tror jag 9/10 hoppar av då något vi tror på höjer ett varningens finger.

Säljaren kan väl inte åläggas skyldighet att ersätta varan varken moraliskt eller juridiskt. När han meddelar att vi skriver ner värdet skickar oförsäkrat osv och köparen accepterar detta så avsägs allt ansvar.

Köparen har ju gått med på att skicka oförsäkrat hur ska han då få ersättning? det är hela poängen med försäkring.

I min värld låter säljaren som en jävla typ som satt detta i system däremot kan jag inte tycka att han har något ansvar i frågan eller ett rykte att försvara? "semi-pro handlare som i inledande samtal förespråkar ett skattefiffel för att locka godtrogne köparen i affär".

Skurken som snott varan är väl jokern i spelet som vi ej kan skydda oss mot.. eller just det.. FÖRSÄKRING!

Senast ändrad:
Du har rätt. Men det påverkar inte det faktum att köparen har en skyldighet att utreda omständigheterna och villkoren kring köpet. Tycker mig se paralleller med de fall där folk köpt defekta varor på Kaplans/Bukowskis eller fejkklockor via Kronofogden och sen fått näsbränna pga det. Man kan tycka vad man vill om andra partens agerande, men det är ingen annans fel att köparen sitter som bagholder när något går snett.

Du har rätt. Men det påverkar inte det faktum att köparen har en skyldighet att utreda omständigheterna och villkoren kring köpet. Tycker mig se paralleller med de fall där folk köpt defekta varor på Kaplans/Bukowskis eller fejkklockor via Kronofogden och sen fått näsbränna pga det. Man kan tycka vad man vill om andra partens agerande, men det är ingen annans fel att köparen sitter som bagholder när något går snett.
Så är det ju såklart.

Affärsmodellen i sig är tveksam, största felaktigheten här är att vi alla öppet tillåter eller viftar bort detta som jaja. Säljaren som satt detta i system med att "det händer aldrig något, går alltid bra osv. Gjort 100 affärer så här".. tjänar en hacka på att sälja momsfifflade varor mellan Schweiz och eu. Köparen som lutar sig tillbaka och klappar bort ångesten med att "100 andra gör ju såhär, det här är inte värre än att bli bjuden på den rep-middagen eller ej deklarera vinsten av uthyrningen av sommarstugan".

Hoppas innerligt alla parter lär sig, ks borde implementera en "import/frakt policy" som borde klistras i varje annons där varor handlas utanför EU. Bara där tror jag 9/10 hoppar av då något vi tror på höjer ett varningens finger.
Jag kollade upp Schweiziska regler av nyfikenhet, och det visar sig att personen ifråga troligen inte ens behöver momsregistrera sin verksamhet lokalt pga högt tröskelvärde (måste omsätta motsv över 900kkr/år innan det är obligatoriskt). Så vad jag ser har säljaren inte begått något lagbrott eller gjort något otillåtet överhuvudtaget. Däremot är det som du säger att affärsmodellen till viss del grundar sig på att köparen chansar på lågt deklarationsvärde och/eller underlåtenhet att förtulla.

Jag kollade upp Schweiziska regler av nyfikenhet, och det visar sig att personen ifråga troligen inte ens behöver momsregistrera sin verksamhet lokalt pga högt tröskelvärde (måste omsätta motsv över 900kkr/år innan det är obligatoriskt). Så vad jag ser har säljaren inte begått något lagbrott eller gjort något otillåtet överhuvudtaget. Däremot är det som du säger att affärsmodellen till viss del grundar sig på att köparen chansar på lågt deklarationsvärde och/eller underlåtenhet att förtulla.
Utan att veta vem säljaren är men att omsätta över 900 000 är väl ingenting när det handlas med dyrare klockor? Personligen har jag omsatt 400k i år på 3 affärer.. För att förtydliga så är samtliga med förlust och so far har jag inte gått plus på en enda klocka under snart 10 års intresse:D

Det är väl kvalificerade gissningar, men en högaffel och fackla är aldrig mer än armlängd bort på KS så vem bryr sig om detaljerna 🙃
Trådstartaren har väl mer eller mindre bekräftat det. Dels svarat på inlägg med det sagt utan att rätta men också sagt att det är en KS Approved Dealer baserad i Schweiz.

Sedan har du flera andra som bekräftat att @aosehus föreslagit exakt det som hänt i just detta fall. Risken att det är någon annan är nog pretty much exakt 0%.

En omsättning på 900 gjorde nog säljaren redan i feb/mars…
Går rätt snabbt att komma upp dit

En omsättning på 900 gjorde nog säljaren redan i feb/mars…
Går rätt snabbt att komma upp dit
Har inte räknat på det men de flesta av kontots annonser är ju knappast på 100k-nivå. Tycker mig se att många av annonserna bumpas under mkt lång tid också.

Har inte koll på vad som gäller när det kommer till begagnade varor. Luxurywatches betalar ju inte moms när de köper in saker, och kör på vinstmarginalbeskattning vid försäljning. Vet inte hur motsvarande regler ser ut i Schweiz. Men jag tänkte väl att omsättningen torde handla om hans bruttomarginal och inte sammanlagda klockvärdet.

Det finns ingen rätt till en refund om man inte avtalat något sånt. Däremot riskerar säljaren att förstöra sitt rykte. Något som troligtvis är värt mer än 100k.

Sedan kan man tycka vad man vill om upplägget och om säljaren motsvarar det KS kallar KS Approved Dealer. :)
I det här fallet kom man så vitt jag förstår överens om en ersättning på 10k och det borde rimligtvis även vara vad säljaren betalar ut som ersättning, alt. 50k om man utöver det som avtalats om anses ha någon typ av moraliskt ansvar. Köparen var med allra största sannolikhet medveten om att det inte är OK att skriva ner värdet men gjorde det ändå för att få till en bättre deal och fick även höra att det "brukar gå bra för de flesta", en chansning helt enkelt i hopp om att kunna få till ett bättre pris och där man samtidigt avtalade om en maximal ersättning på 10k för att det skulle gå ihop med varuvärdet/försäkringskostnaden skulle hållas nere.

Jag har full förståelse för att man kan ha synpunkter på att detta görs rutinmässigt men jag tycker samtidigt att det blir fel att bara skuldbelägga säljaren. Det är klart att köparen är medveten om att det inte är OK, varför skulle man annars gå med på att en klocka värd över 100k skickas som REK försäkrat till maximalt 10k med enda försäkringen om att det "oftast inte är några problem"?

Jag tror inte att säljaren har några som helst problem att deklarera det fulla värdet och köpa till en avsevärt dyrare försäkring på köparens bekostnad men det är nog försvinnande få kunder som vill det eftersom det i det här fallet helt plötsligt innebär ett 30-40k högre pris. Uppenbarligen är det så här det brukar gå till med tanke på hur många referenser säljaren har i sin GG-tråd och informationen om att de flesta önskar detta och alla verkar ha varit nöjda med upplägget tills det plötsligt gick snett...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp