• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka till 15-årig tjej. Jag vägrar DW...

Om hon absolut vill ha en med simpel design och natoband ser jag fyra alternativ.

1. Köp en liknande från ett bra märke. Som nämnts i tråden är ju Tissot Everytime ett alternativ, Timex med osv.

2. Köp en med simpel design som inte har nato från början Återigen Tissot är bra i prisklassen men finns ju en hel del andra också, lägre pris kanske nån analog Casio t.ex? Köp ett nato till (du kan få ett av mig annars om du vill, jag har massvis)

3. Något av ovanstående PLUS en klocka från t.ex. wish som ser ut som en DW. Eftersom DW är billigt gjorda kinaklockor med kassa urverk kan du nog få en av minst lika bra kvalité för typ 50 spänn. Tom. en fejk håller ju med största sannolikhet lika bra kvalité (skulle dock inte rekommendera fejk) Då får hon två klockor

4. Prova nåt annat, typ annan design osv. Är hon inte nöjd så kör på alternativ 1-3.

Ungdomar går ju ofta efter trender och via marknadsföring har DW blivit "trendigt" och är svårt att få tonåringar nöjda med annat än just det som trenden är. Så egentligen ska man väl köpa det som gör personen glad. Men med det i åtanke kan jag ändå inte rekommendera DW. Det går bara inte. Och jag är ändå långt ifrån någon klocksnobb. Men finns så mycket mer värt att köpa och när det går att få typ exakt en DW med samma utseende och kvalitet för 1/10 av priset förutom att det inte är ett tryckt märke på. Nä det går inte att motivera ett köp av DW tycker jag.

Vet inte om det skrivits tidigare. En 34mm NOR-klocka är väl härligt. Man får dem för runt 2000. Även om det kanske inte är märken för kidsen, så borde väl 18k ändå slå ganska högt?!

En förälders uppgift är att lära sitt barn om livet så det kan klara sig själv tycker jag. Så du kan ge henne det du tycker hon skall ha och förklara hur det ligger till med kvalitet på DW eller omvänd psykologi ge henne en DW och vänta på att den går sönder. Det finns det ju en viktig livsläxa i med "told u so"

Tror inte att hon hinner märka att DW har kvalitetsproblem. Det är något annat som gäller innan batteriet tagit slut. Köp det hon vill ha och var glad att hon överhuvudtaget kommunicerat så mycket att hon uttryckt vad hon önskar sig. Angående inlägg om ”livsläxor” så finns det nog en ziljon andra saker som är viktigare än vilken klocka hon väljer.

Lite är det väl så att du vill inte ha en DW men hon vill. Även om du tycker att kanske en Nomos skulle vara bättre så kanske inte hon gör det. Hon hade hellre tagit två DW?

Men ta med henne på en shoppingrunda, kolla lite olika klockor och kanske blir det så att ni hittar något bättre än DW. Kanske blir det en DW.

• Like
Reactions: PNM
Då förstår jag inte din kommentar

Jag efterfrågar alltså exempel på saker i livet som är viktigare än att välja mellan DW och något vettigt?

Givetvis handlar min fråga inte specifikt om en klocka utan frågan är så mycket större, ska man lära sina barn att inte tänka själva och bara följa strömmen för att sedan alltid stå på läktaren bland alla andra tusentals åskådare och se på medans den riktiga matchen pågår?

Eller ska man lära sina barn att det rent generellt sett är skit för sin egen framgång och lycka att göra exakt som alla andra utan att reflektera en enda sekund på varför saker ser ut som det gör? Att tex denna klocka finns, inte för sin kvalitet eller sina egenskaper utan endast för att folk vill vara som alla andra.

DW är en skitprodukt som endast existerar pga flockmänniskans vilja att passa in i mallen. DW-människor är identitetslösa hjon utan vilja typ osv

[/rant]

Tja nu när vi rejält offtopic men högre på listan är allt med fysisk o psykisk hälsa, fungerande skolgång, acceptabel kompiskrets, inga missbruk, ogärna graviditeter osv. Spelar ingen roll att de har bra klocksmak om de är mobbade, har ätstörningar, hänger med skumma gäng och är på smällen med en tre gånger äldre gift man osv.

Tja nu när vi rejält offtopic men högre på listan är allt med fysisk o psykisk hälsa, fungerande skolgång, acceptabel kompiskrets, inga missbruk, ogärna graviditeter osv. Spelar ingen roll att de har bra klocksmak om de är mobbade, har ätstörningar, hänger med skumma gäng och är på smällen med en tre gånger äldre gift man osv.
Jag tror man kan lära barnen något om kvalitet och individualism och samtidigt motverka allt det där? Bara för att något är mindre viktigt än något annat, skall man inte göra det då? Finns det bara ett begränsat antal saker man kan göra?

Ge henne ett handskrivet "presentkort" där hon själv får välja klocka. Du har då möjlighet att argumentera för annat än DW, visa bilder på liknande klockor. Vill hon ändå ha en DW så köper du en sådan. Det är hon som ska ha klockan inte du. I den åldern i svenska skolan är man inte särskilt fräck om man kommer med en Timex, det ska (just nu) vara DW.

Alla dina punkter följer om man lär sina barn att inte göra som alla andra utan att tänka efter först.

Knut Gadd?

https://knutgadd.com/se/damklockor/octagon-rose-gold-white.html

octagon_rosegold_whitestrap.jpg

Komplettera med natoband.
@Scaramanga - från idag t o m 15 december är det 50% rabatt på vissa av damklockorna: https://knutgadd.com/se/se/damklockor.html

Hur lär man sitt barn gå sin egen väg genom att tvinga dem att bära en klocka de inte vill ha?

Många här som har lite dålig självdistans - ”hacking seconds” och ”aligned chapter ring” är inga ödesfrågor. De flesta i världen bryr sig inte om detta och det är ok. Det är även ok om ens dotter inte bryr sig. Jag bryr mig inte det minsta om frimärkssamling eller fågelskådning och det är också ok.

Sen kan jag förstå att det tar emot att köpa en DW av principens skull men jag är inne på samma bana som en del andra här - se om det finns något annat märke som är ”inne” som hon kan bli lika glad för. Att tvinga på henne en KS-approved klocka lär henne inget om livet mer än att det är fullt av lidande möjligtvis.

Alla dina punkter följer om man lär sina barn att inte göra som alla andra utan att tänka efter först.
Tja svårt att se hur du orkar dra det resonemanget till klocknivån, men du kanske bor i urskogen utan andra frestelser. Här i 08 har vi en hel del skolrelaterade säkerhetsproblem som inte ens får diskuteras här. Känner mer än en familj som tvingats flytta till annan ort pga störande skolelever.

När jag var 12 ville jag ha ett Nintendo, jag fick ett 600 bitars pussel, då det var minsann "samma nöje" och hade så alltid varit.
Låt kidsen få det dom önskar trots att det inte ligger i linje med våra drömmar.
Sen tror jag att en DW är fetare på skolgården än en PP ;)

Håller med fullständigt! Som så många i min generation (50+) skulle man gå omvägen runt blockflöjt eller mandolin på den kommunala musikskolan innan man fick börja med elgitarr eller trummor! Har fördärvat många själar på vägen. Kanske inte världens bästa liknelse, men entusiasmen vinner ofta över kvalitet.

Haha, underbar tråd. Förstår dig. Men jag önskade mig faktiskt en DW i 16 års present. Var stolt & glad som en speleman då jag fick den, och det var den dinkan som födde mitt intresse för klockor. Så tro det eller ej, men Daniel Wellington kan faktiskt va ett insteg in i denna fantastiska värld.. ;)

Med tanke på alla influencers som gör reklam för Daniel Wellington idag så är det inte konstigt att det är just en sådan som hon vill ha. Tänk positivt, du sparar pengar som du kan använda för att köpa en "riktig" klocka till henne senare i livet, t.ex när hon tar studenten eller examen. När jag var femton ville jag ha en digital klocka, idag skulle jag aldrig köpa en digital klocka... Uppdatera gärna tråden med vad det blev för kul!

Tillbaka
Topp