• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till blivande soldat

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

För fan! Blir långa jäkla köer av köpare när det väl dyker upp en till försäljning.o_O ;)

Ironi.
Det är bara @Denke som kan tänka sig att bära något liknande! ;)

Så här ska det se ut!

image.jpeg
 

Sorubim

Audemars
Det givna svaret är ju Klockmaster men Caliroots har rea ibland och amazon.co.uk kan vara riktigt billiga på g-shocks ibland. @Sorubim har säkert bättre förslag.

Som många andra i tråden så säger jag G-Shock. Finns massvis med modeller att välja mellan.
Kan tyvärr inte tipsa om bättre köpställen än vad som redan nämnts. Har själv mest köpt från amazon.co.uk (och så vårt egna K&S här på Klocksnack + Tradera).

EDIT: På WUS så finns det ett flertal trådar med bilder på "G-Shocks in action" här är del 10 (så det finns alltså ytterligare minst 9 till :) )
http://forums.watchuseek.com/f43/g-shocks-action-part-x-mega-edition-472570.html
 
Senast ändrad:

ernst

Omega
En digital G-shock alla dagar i veckan. Du vill ha ett armband i gummi, länk är ett stort no-no på en klocka för militärt bruk. För resterande ca 5K köper du en silvakompass att sätta på armbandet, ett par bra kängor (Lundhags är mkt bra i Sverige, strunta i Meindl och liknande oavsett vad säljarna säger), riktigt bra strumpor (tunna innerst och tjocka ytterst, Bridgedale är mkt bra) och en ASP sapphire (gamla modellen utan USB) med rött ljus. Det är vad du behöver för militärt bruk.
 

MrJon

Cartier
Angående det där med kompass. Är det någon här som har erfarenhet av de inbyggda kompasserna som finns i vissa G-shocks. Mina tidigare erfarenheter av digitala kompasser är inget vidare, så frågan är om de här också är en gimmick?
 

Zingo

Rolex
Angående det där med kompass. Är det någon här som har erfarenhet av de inbyggda kompasserna som finns i vissa G-shocks. Mina tidigare erfarenheter av digitala kompasser är inget vidare, så frågan är om de här också är en gimmick?
Diffar 3-4 grader jämfört med iPhone, dock högst manuell jämförelse så det kan vara inom felmarginalen. Båda kanske visar fel? Duger gott åt mig i vart fall.
image.jpeg
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Seiko solardykare kanske? tunnare än en skx, mer tillförlitlig tidshållning. Personligen hade jag inte velat ha en för biffig klocka om du ska vara ute i random skitväder och den håller på o bökar under kläderna.

SNE107P1
sne107p1-2.jpg
 

Blitto44

Breitling
Ja, alltså man blev ju bra sugen på en G-shock trots allt. De är ju inte sååå oerhört dyra heller.

Ett jävla tjat om Gskak här tycker jag... Tudor BB och Airman är två ypperliga klockor att ha i firman.. Annars är en riktig klassiker SKX007. Dock hittar jag inga bilder på min...
DSC_0055.JPG
DSC_0205.JPG
DSC_0218.JPG

Vill man funkar Sjöö Sandström också som soldatklocka;)
DSC_0397.JPG
DSC_0490.JPG
DSC_0559.JPG
DSC_0577.JPG
DSC_0646.JPG
DSC_0701.JPG
DSC_0780.JPG
Men, blir taggad på både klockorna OCH M90, ska bli kul dethär! :D
 

mackman

Cartier
En sån här skulle vara perfekt, lättavläst, 24timmarsvisnning, kronograf och dessutom laddas upp av soljus!

(lånad bild)
image.jpeg
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Ääh en riktig militär klocka skall vara kvarts. Själv kör jag skx till vardags men när det grisar till sig åker g-shocken på. Finns noll argument för en mekanisk klocka förrutom känslan. /Fj
 

xTZ

Cartier
Kan starkt rekommendera g-shock 5610! Riktig najs klocka. Inte så stor som andra g-shock! Den laddas med solljus och har massa andra kul funktioner!
 
Jag antar att du eftersöker en fältmässig klocka?

Av de jag känner som arbetar inom försvaret så har alla G-Shock eller Luminox. Tydligen är plastklockor att föredra bl.a. då de inte leder kyla samt att de har färre delar som kan reflektera solstrålar/ljus = risken att FI upptäcker dig minskar.

Så det blir mina tips.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ingen som säger Suunto? Verkar vara poppis bland pojkarna i grönt. En Elementum Terra eller Core.

Eller den nya Traverse Alpha Foliage kanske? Den har Altimeter Barometer Kompass, förutom det har den GPS, vättentät till 100m, safirglas, radiocontrolled och röd bakgrundsbelysning så att den är kompatibel med ditt nightvision-kit :D

Lånad bild

SS022292000_Suunto_Traverse_Alpha_Foliage_Perspective_View_Route_with_POI_NEGATIVE.png
 

xTZ

Cartier
Ingen som säger Suunto? Verkar vara poppis bland pojkarna i grönt. En Elementum Terra eller Core.

Eller den nya Traverse Alpha Foliage kanske? Den har Altimeter Barometer Kompass, förutom det har den GPS, vättentät till 100m, safirglas, radiocontrolled och röd bakgrundsbelysning så att den är kompatibel med ditt nightvision-kit :D

Lånad bild

SS022292000_Suunto_Traverse_Alpha_Foliage_Perspective_View_Route_with_POI_NEGATIVE.png
Den har jag missat helt! Fräck!!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ingen som säger Suunto? Verkar vara poppis bland pojkarna i grönt. En Elementum Terra eller Core.

Eller den nya Traverse Alpha Foliage kanske? Den har Altimeter Barometer Kompass, förutom det har den GPS, vättentät till 100m, safirglas, radiocontrolled och röd bakgrundsbelysning så att den är kompatibel med ditt nightvision-kit :D
Lånad bild
SS022292000_Suunto_Traverse_Alpha_Foliage_Perspective_View_Route_with_POI_NEGATIVE.png
Känns som den typen av klockor faller på batteritid...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Känns som den typen av klockor faller på batteritid...
Håller med, men Suunto X10 var ju i princip standardutrustning på sin tid och denna lär ju knappast vara sämre än den :)

EDIT: Har en själv en Suunto Observer XT, den har varit med om både det ena och det andra och klarat sig utmärkt, den saknar GPS och har batteritid på ett år ungefär.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Håller med, men Suunto X10 var ju i princip standardutrustning på sin tid och denna lär ju knappast vara sämre än den :)
Vet inte hur lång batteritid den har, men min erfarenhets av just GPS-klockor är att de suger i sig batteri rätt fort. Men det var ju rätt fräck. En motsvarande modell utan GPS vore kanske nått?
 
Topp