• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka till blivande soldat

Ett jävla tjat om Gskak här tycker jag... Tudor BB och Airman är två ypperliga klockor att ha i firman.. Annars är en riktig klassiker SKX007. Dock hittar jag inga bilder på min...
DSC_0055.JPG
DSC_0205.JPG
DSC_0218.JPG

Vill man funkar Sjöö Sandström också som soldatklocka;)
DSC_0397.JPG
DSC_0490.JPG
DSC_0559.JPG
DSC_0577.JPG
DSC_0646.JPG
DSC_0701.JPG
DSC_0780.JPG

Äh, du är ju bara en uppvisningsmilitär.
Då kan man ju springa runt och visa upp sina fina klockor.

Skillnad med de som ska in i skiten! ;)

Köp två olika klockor då. ;)
G-Shocks är ju billigt. Jag hade en G-Shock under lumpen, klockrent med LED i displayen när man patrullerar på natten och den tålde även magnetfälten (som sabbade min kamera) i stridsvagnen.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Det finns många roliga g-shocks. Köp en fet eller köp en billig och komplettera med en annan klocka.

Håller med @yonsson !
Tro fan att du ska ha en G-shock, allt annat vore ju bara dumt. Dessutom tycker jag att en G-shock funkar även till vardags. Jag har min till kavaj ibland, då känner jag mig lite fräckare än alla andra... Med det argumentet borde du iofs ha en vintage explorer...

En Suunto Core eller Elementum Terra beroende på hur mycket pengar man vill lägga :)
Den Suunto Traverse Alpha hade jag missat, vilken tuffing!
Core borde funka bra men Elementum Terra vette faen. Jag vet inte hur Suunto tänkte när dom skapade de här utstickande sakerna. Kunde dom inte ha satt hullingar på dom också, när dom ändå höll på, för att ytterligare maximera möjligheten att haka fast i saker? :)

set.jpg

Till tufft jobb:
om du gillar digitalt:
Rangeman GW-9400
http://www.ablogtowatch.com/casio-gw9400-rangeman-watch-review-best-g-shock-today/
kan fås även i camofärg :)

eller om du gillar analogt/kombi:
Mudmaster GWG-1000 (har den själv o mkt nöjd med den)
http://toughtacticalwatches.com/g-shock-gwg-1000-mudmaster-the-best-g-shock-series-2015/
https://klocksnack.se/threads/recension-casio-g-shock-mudmaster-gwg-1000.45579/
batteriet laddas av dagsljus, håller på en laddning upp till 2år (enl tillverkaren, men det är teoretiska värden som inte är praktiska) snarare håller den upp till 4-6 månader (ej testat) om den inte får dagsljus. Knappar är "lerskyddade" OCH kan hanteras med handskar på.

Kolla priser i UK - mkt billigare än i SWE och slipper tull o moms (åtminstånde Mudmaster)

Polaren brukar ha sin Suutno när vi går på vandringar. Med GPSen på brukar batteriet räcka maximalt en vecka.

En sak som kam vara värd att lyfta är bandstiften, som på många klockor är den svagaste punkten. Har vid två tillfällen tappat klockan (och återfunnit den) när belastningen blivit för stor på dessa. Köper du en g-shock minimerar du den risken då armbandet oftast är integrerat i boetten med skruvar etc. Har haft fullpackade lk100 i princip enbart hängandes på g-shocken på armen och den har aldrig givit vika.

Jag skulle köpt en skx007, spöat skiten ur den och sett hur en härlig krigspatina vuxit fram. Klart en seikobeater borde hålla för en gsu?!

Det är ju dock knappast ett argument för. Visst funkar en mekanisk bra. Men kvarts är bättre. Tror inte jag behöver motivera varför.
Jo. På ett forum för klockentusiaster behöver du faktiskt göra det.
Vill man bara att det ska funka, eller vill man att det ska funka med lite feeling också?
Jobbar själv i firman och kör nuförtiden uteslutande automatiska klockor, funkar finfint.

Jo. På ett forum för klockentusiaster behöver du faktiskt göra det.
Vill man bara att det ska funka, eller vill man att det ska funka med lite feeling också?
Jobbar själv i firman och kör nuförtiden uteslutande automatiska klockor, funkar finfint.
I en militär kontext vill du ha det som är pålitligt, exakt, behöver minimal vård och är stryktåligt. Feeling är fullständigt oväsentligt (återigen, i en militär kontext). Men som jag skrev högre upp, kör själv mekanisk klocka till vardags och g-shock till längre övningar etc. Men om jag ska slänga upp några (uppenbara) argument: Kvarts är mer stryktåligt . Kvarts erbjuder funktioner såsom larm och tidtagning. Kvarts kan laddas med ljus. Kvartsklockor kan utrustas med belysning. Kvarts är mycket mer exakt. Etc.

Det är ju dock knappast ett argument för. Visst funkar en mekanisk bra. Men kvarts är bättre. Tror inte jag behöver motivera varför.
Jo gärna för en nybörjare som mig. Om man rör på sig finns det väl inga problem med en automat? :angel:

EDIT: Såg att du svarat på den frågan redan!

Senast ändrad:
Ingen som säger Suunto? Verkar vara poppis bland pojkarna i grönt. En Elementum Terra eller Core.

Eller den nya Traverse Alpha Foliage kanske? Den har Altimeter Barometer Kompass, förutom det har den GPS, vättentät till 100m, safirglas, radiocontrolled och röd bakgrundsbelysning så att den är kompatibel med ditt nightvision-kit :D

Lånad bild

SS022292000_Suunto_Traverse_Alpha_Foliage_Perspective_View_Route_with_POI_NEGATIVE.png
En bekant köpte en suunto i Afghanistan. Såfort han blev svettig började den pipaom att det var nederbörd på g. Och knapplåset

Man gjorde ju annat än att stå och fisa med knuten. Oavsett vad @903lew hävdar är det jag som är skaparen av sog;)

Exakt! Trådskaparen bör ta den personens inlägg för vad det är, verksamheter som att glida runt på mässen och dricka kaffe i pappmuggar eller att sitta i vaktluckan och fylla i en inpasseringslista bör knappast vara normerande när man väljer klocka för militärt bruk. Det är minst två jägare som kommenterat i tråden och säkerligen ett antal andra med extensiv erfarenhet av verksamhet i fält, både i Sverige och utomlands, och alla är mer eller mindre eniga. G-shock är "the shit" i de här sammanhangen!

@meo_swe Är en auktoritet inom mycket, speciellt sådant som är kvalificerat hemligt med dubbel ram och som konstant åtföljs av en sjukt kissnödig signalskyddsmajor. Han har så mycket hemligt för sig att hans hem på sergeantsmässen benämns "hemlighuset". Han är inte bara större än polisen, han har också (ibland) bra smak i klockor och innehar svart bälte i kasernjägeri. Alla samband med SOG'en är pixelerade och obekräftade, precis som resultaten av @meo_swes människotest.

Seriöst dock. Fält - G-Shock. Har en vän som kör Sub i fält, den har havererat flertalet gånger pga misshandel. Han är rik och bryr sig inte, det var länge sedan han var löskig rekryt.

Det konstigaste med denna tråden är att ingen nämnt terroristklockan (casio f-91w)? Finns nog ingen klocka som har burits av människor med mycket eldkraft. 5 års batteritid och du kan alltid överraska dina polare med en hemmagjord bomb.

Bilderna stulna från nätet:
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Hej!
Vad trevligt att du ska rycka in. Jag tycker du ska välja en rätt så nedtonad och neutral men ändå seriös klocka. Glöm Tuna och G-Shock. Jag gjorde lumpen som jägare och de som ryckte in med rakat huvud, ballaste kniven och klockan var de som grät, kräktes, rymde och åkte ut...
Mitt tips är CWC eller Glycine.
Glycine Combat 6 36mm är min favorit.
image.jpeg

Mvh John
PS hör av dig om du vill ha seriösa knivtips:)

Du behöver inte ens lägga 1/20 av din budget för att få en klocka som precis uppfyller det man behöver inom det militära. Casio F-91W har precis det du behöver. Visst att en analog klocka är lättare att avläsa (du sparar någon sekund), men å andra sidan kan du läsa av tiden i mörkret med F-91W vilket är satans mycket viktigare. Samt att den har tidtagning (och alarm) vilket inte heller är att förakta. /Jägare från Finland

Billig Casio digitalare funkade utmärkt för mig när jag gjorde lumpen på det glada 90-talet.. Min höll för skytte med ksp, grg, ak4, ak5, psg och lyspistol. Kan vara så att en dyr mekanisk klocka lägger av om den skakas om av rekyl, även om risken är liten är det dumt att chansa. Lägg extrapengarna på godis istället.

image.jpeg
Jag tycker att militärgrejer är det töntigaste som finns, och lumpen fick jag inte ens göra. Men jag vill ändå slå ett slag för Marathons militärklocka i plast. Min har överlevt allt från djungelbränder till veckolånga benders. Vridringen fungerade ett kort tag, men efter en otäck mopedolycka på Koh Lanta har den spruckit och fastnat på thai-tid. Notera blodet vid 5-6-7. Jag fick tillbaka den igår efter att den varit på vift i Uppsala en vecka. Glömde den under en hastig retträtt från en besvärlig sovsituation och trodde aldrig jag skulle se den igen!

image.jpeg
Jag tycker att militärgrejer är det töntigaste som finns, och lumpen fick jag inte ens göra. Men jag vill ändå slå ett slag för Marathons militärklocka i plast. Min har överlevt allt från djungelbränder till veckolånga benders. Vridringen fungerade ett kort tag, men efter en otäck mopedolycka på Koh Lanta har den spruckit och fastnat på thai-tid. Notera blodet vid 5-6-7. Jag fick tillbaka den igår efter att den varit på vift i Uppsala en vecka. Glömde den under en hastig retträtt från en besvärlig sovsituation och trodde aldrig jag skulle se den igen!

Den där måste du låta gå i arv till dina barn:)

Jag säger G-Shock. Jobbar inom försvaret men ej som soldat, ska införskaffa en G-shock här i veckorna. Man vill ju passa in ;)

Tillbaka
Topp