• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka utan certifikat

R0B

Panerai
Lite halvt ot:
Om man köper en klocka utan cert, behöver man vara nojjig för att få problem vid service? Jag tänker om den är anmäld stulen eller borttappad, och förre ägaren skickat in cert till typ försäkringsbolag eller polis.

Enkla svaret är såklart att köpa klocka med cert, men det skulle vara intressant att veta. Jag gissar att en stor anledning till att så många klockor saknar dem är brott. Typ stöld och bedrägeri?
 
Lite halvt ot:
Om man köper en klocka utan cert, behöver man vara nojjig för att få problem vid service? Jag tänker om den är anmäld stulen eller borttappad, och förre ägaren skickat in cert till typ försäkringsbolag eller polis.

Enkla svaret är såklart att köpa klocka med cert, men det skulle vara intressant att veta. Jag gissar att en stor anledning till att så många klockor saknar dem är brott. Typ stöld och bedrägeri?

Självklart finns det chans att den är stulen, tyvärr finns det inget bra sätt att reda på det i förväg (vad jag vet iallafall) så en liten risktagning är det...

Vet dock inte ett enda fall där någon har servat en klocka där det visat den att den var stulen, så antingen kollas det inte av AD eller så har dom ingen info att jämföra med?

En del klockor måste väl vara stöldgods eftersom det stjäls klockor både vid personråd och inbrott, rån osv och dom bör ju till slut dyka upp...och såklart försäkringbedrägerier...

Den största delen är nog att certet bara försvunnit vid ev flyttar, råkats kastas eller bara att ägaren inte visste att dom skulle spara det....

Är det en gammal klocka så fine, men vid nyare bitar så visst man kan tjäna lite cash iom att det är billigare men o andra sidan så är den betydligt mer svårsåld och man får såklart även mindre vid försäljningen sedan...
 
  • Like
Reactions: R0B

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Inte helt ovanligt att en del privatpersoner inte vill lämna med ett cert med deras namn på vid försäljning.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Självklart finns det chans att den är stulen, tyvärr finns det inget bra sätt att reda på det i förväg (vad jag vet iallafall) så en liten risktagning är det...

Vet dock inte ett enda fall där någon har servat en klocka där det visat den att den var stulen, så antingen kollas det inte av AD eller så har dom ingen info att jämföra med?

En del klockor måste väl vara stöldgods eftersom det stjäls klockor både vid personråd och inbrott, rån osv och dom bör ju till slut dyka upp...och såklart försäkringbedrägerier...

Den största delen är nog att certet bara försvunnit vid ev flyttar, råkats kastas eller bara att ägaren inte visste att dom skulle spara det....

Är det en gammal klocka så fine, men vid nyare bitar så visst man kan tjäna lite cash iom att det är billigare men o andra sidan så är den betydligt mer svårsåld och man får såklart även mindre vid försäljningen sedan...

Men det är nog rätt så ovanligt att serienumret försvinner vid flytt, men man kan ju aldrig vara helt säker;)
 

Code

AKA Vincent B
Jag har en fråga? Läste att någon skrev att ingen AD servar en klocka utan cert?! Men hur blir det då om man köper en klocka beggad tex på Kaplans, uretvintage mm utan cert? Kan man aldrig serva dom då för att cert inte finns med?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag har en fråga? Läste att någon skrev att ingen AD servar en klocka utan cert?! Men hur blir det då om man köper en klocka beggad tex på Kaplans, uretvintage mm utan cert? Kan man aldrig serva dom då för att cert inte finns med?
Jag har servat två klockor utan cert (hos AD) så det stämmer inte men jag antar att det kanske är upp till den AD man vänder sig till?
 

Code

AKA Vincent B
Jag har servat två klockor utan cert (hos AD) så det stämmer inte men jag antar att det kanske är upp till den AD man vänder sig till?
Ok men skulle vara konstigt om dom inte gjorde det. Menar då kan man ju aldrig köpa beggade klockor utan cert. Tex gamla vintage klockor, sällan cert finns med.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har servat hos AD, ingen har någonsin bett mig om cert. Är inte som om någon ber mig om registreringsbevis när jag servar bilen heller.

Dock är jag svindålig på att behålla kvittona från service. Lådorna ligger ju i källaren och dit orkar man ju inte gå för att stoppa i ett trött kassakvitto.
 

Buffi

Panerai
Jag har en fråga? Läste att någon skrev att ingen AD servar en klocka utan cert?! Men hur blir det då om man köper en klocka beggad tex på Kaplans, uretvintage mm utan cert? Kan man aldrig serva dom då för att cert inte finns med?
Stämmer absolut inte. Har servat relativt nya klockor (Omega) hos AD i Stockholm utan att någonsin blivit frågad om cert.
 

Code

AKA Vincent B
Vad tycker ni om att köpa klockor fr mellan 2014-2017 utan cert? Sett ju en del gå för bra pris just pga att cert inte finns. Är det säkert? Mest orolig det där med service om några år. Ja vet att garantin inte gäller utan cert. Men därför får man ju till bra pris.
 

Bas

Patek
Utan serienummer på boetten...
Jag har en klocka utan cert som är 30 år gammal, den har en del "pitting" på boetten där serienummret sitter så man kan inte läsa av numret ordentligt.
Den är servad hos tysk AD i juni 2017 med kvitto osv, men skulle det vara problem att serva den i Sverige tro när det väl är dags igen?
 

Code

AKA Vincent B
Jag har en klocka utan cert som är 30 år gammal, den har en del "pitting" på boetten där serienummret sitter så man kan inte läsa av numret ordentligt.
Den är servad hos tysk AD i juni 2017 med kvitto osv, men skulle det vara problem att serva den i Sverige tro när det väl är dags igen?
Låter väldigt ologiskt...
 

zerkzez

Omega
Klar man kan serva klockor utan cert köpte min första Rolex 1987 utan cert det var inte så viktigt på den tiden men jag har servat den utan problem
 

Code

AKA Vincent B
Klar man kan serva klockor utan cert köpte min första Rolex 1987 utan cert det var inte så viktigt på den tiden men jag har servat den utan problem
Ok funkar det även med nyare klockor. Säg jag skulle hitta en Rolex 114060 fr 2016 utan cert (endast boxar). Och ska serva den om något år. Eller om det skulle bli nåt fel på klockan kan man lämna in på lagning? (Vet att garanti inte gäller).
 
Topp