Lite surt att behöva dra den förklaringen när man lämnar in klockan på service. Känns ju inte som en godtagbar förklaring.Vanligen beror det på att AD inte vill skylta med att den tillhandahåller klockor till gråhandlare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lite surt att behöva dra den förklaringen när man lämnar in klockan på service. Känns ju inte som en godtagbar förklaring.Vanligen beror det på att AD inte vill skylta med att den tillhandahåller klockor till gråhandlare.
Lite surt att behöva dra den förklaringen när man lämnar in klockan på service. Känns ju inte som en godtagbar förklaring.
Så det är alltså AD som "tar initiativet" till misshandeln?
Lite surt att behöva dra den förklaringen när man lämnar in klockan på service. Känns ju inte som en godtagbar förklaring.
Certet behövs endast för garantiärenden, inte för ev service senare....
Skulle säga alla.Kan nog tänka mig att en hel del AD tackar nej till att serva en sådan.
Skulle säga alla.
Skulle säga alla.
Lite halvt ot:
Om man köper en klocka utan cert, behöver man vara nojjig för att få problem vid service? Jag tänker om den är anmäld stulen eller borttappad, och förre ägaren skickat in cert till typ försäkringsbolag eller polis.
Enkla svaret är såklart att köpa klocka med cert, men det skulle vara intressant att veta. Jag gissar att en stor anledning till att så många klockor saknar dem är brott. Typ stöld och bedrägeri?
För att dölja att den inte ska kuna hittas. Ser annars ingen anledning att polera bort nr.Ingen omöjlighet att det är en korrupt AD som polerar bort det.
Självklart finns det chans att den är stulen, tyvärr finns det inget bra sätt att reda på det i förväg (vad jag vet iallafall) så en liten risktagning är det...
Vet dock inte ett enda fall där någon har servat en klocka där det visat den att den var stulen, så antingen kollas det inte av AD eller så har dom ingen info att jämföra med?
En del klockor måste väl vara stöldgods eftersom det stjäls klockor både vid personråd och inbrott, rån osv och dom bör ju till slut dyka upp...och såklart försäkringbedrägerier...
Den största delen är nog att certet bara försvunnit vid ev flyttar, råkats kastas eller bara att ägaren inte visste att dom skulle spara det....
Är det en gammal klocka så fine, men vid nyare bitar så visst man kan tjäna lite cash iom att det är billigare men o andra sidan så är den betydligt mer svårsåld och man får såklart även mindre vid försäljningen sedan...
För att dölja att den inte ska kuna hittas. Ser annars ingen anledning att polera bort nr.
Jag har servat två klockor utan cert (hos AD) så det stämmer inte men jag antar att det kanske är upp till den AD man vänder sig till?Jag har en fråga? Läste att någon skrev att ingen AD servar en klocka utan cert?! Men hur blir det då om man köper en klocka beggad tex på Kaplans, uretvintage mm utan cert? Kan man aldrig serva dom då för att cert inte finns med?
Ok men skulle vara konstigt om dom inte gjorde det. Menar då kan man ju aldrig köpa beggade klockor utan cert. Tex gamla vintage klockor, sällan cert finns med.Jag har servat två klockor utan cert (hos AD) så det stämmer inte men jag antar att det kanske är upp till den AD man vänder sig till?
Stämmer absolut inte. Har servat relativt nya klockor (Omega) hos AD i Stockholm utan att någonsin blivit frågad om cert.Jag har en fråga? Läste att någon skrev att ingen AD servar en klocka utan cert?! Men hur blir det då om man köper en klocka beggad tex på Kaplans, uretvintage mm utan cert? Kan man aldrig serva dom då för att cert inte finns med?
Ok nä, för nån skrev här att AD inte servar utan cert..Stämmer absolut inte. Har servat relativt nya klockor (Omega) hos AD i Stockholm utan att någonsin blivit frågad om cert.
Utan serienummer på boetten...Jag har en fråga? Läste att någon skrev att ingen AD servar en klocka utan cert?! Men hur blir det då om man köper en klocka beggad tex på Kaplans, uretvintage mm utan cert? Kan man aldrig serva dom då för att cert inte finns med?
Jag har en klocka utan cert som är 30 år gammal, den har en del "pitting" på boetten där serienummret sitter så man kan inte läsa av numret ordentligt.Utan serienummer på boetten...
Låter väldigt ologiskt...Jag har en klocka utan cert som är 30 år gammal, den har en del "pitting" på boetten där serienummret sitter så man kan inte läsa av numret ordentligt.
Den är servad hos tysk AD i juni 2017 med kvitto osv, men skulle det vara problem att serva den i Sverige tro när det väl är dags igen?
Ologiskt att inte kunna serva den hos AD? Eller hur menar du?Låter väldigt ologiskt...
Nej att INTE få serva hos AD pga att man inte har cert..Ologiskt att inte kunna serva den hos AD? Eller hur menar du?
OkejNej att INTE få serva hos AD pga att man inte har cert..
Ok det jag undrar över också..att man måste ju kunna serva hos AD fast min inte har cert..Okej
Jo men jag har varken cert eller serienummer som kan "spåras".
MEN kvitto från tysk AD på service som sagt!
Ok funkar det även med nyare klockor. Säg jag skulle hitta en Rolex 114060 fr 2016 utan cert (endast boxar). Och ska serva den om något år. Eller om det skulle bli nåt fel på klockan kan man lämna in på lagning? (Vet att garanti inte gäller).Klar man kan serva klockor utan cert köpte min första Rolex 1987 utan cert det var inte så viktigt på den tiden men jag har servat den utan problem