• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka utan certifikat

Har fått span på en klocka jag letat efter ett tag, kruxet är att det inte finns ngt cert.
Det är en Omega, uttagen 2021. Äkthetsintyg medföljer.
Det är en handlare, ingen AD, som är säljare.
Jag antar att jag vid eventuella problem de närmaste 2 åren inte kan hänvisa till garantin
eftersom certifikatet saknas?

Jag har tidigare köpt ett antal klockor utan cert, men de har då varit äldre och således utan garantitid kvar.

Någon av Er som vet hur det fungerar med eventuella garantiärenden utan cert?

Har fått span på en klocka jag letat efter ett tag, kruxet är att det inte finns ngt cert.
Jag antar att jag vid eventuella problem de närmaste 2 åren inte kan hänvisa till garantin

Jag har tidigare köpt ett antal klockor utan cert, men de har då varit äldre och således utan garantitid kvar.

Utan cert, ingen garanti.
Hur vet du att den är uttagen 2021 om inte certet finns?

Utan cert, ingen garanti.
Hur vet du att den är uttagen 2021 om inte certet finns?
Kolla med en AD först vad som gäller ang. garanti utan cert om garanti är en dealbreaker. Annars kanske återförsäljaren lämnar någon garanti(om men inte två år)? Jag har en klocka från 2022 som saknar cert köpt av en betrodd medlem här och med hjälp av serienumret har Nymans bekräftat att den är uttagen hos dom. Har även haft den inne på Kaplans för att få på papper att den är äkta och en värdering, främst för eventuella försäkringsfrågor i framtiden eftersom jag just saknar cert. Jag upplever att det tappar lite i tid och Nymans Västerås har då svarat via Mail att ”Tack för ditt mail!

Vi behöver få in din klocka till oss så en av våra urmakare kan kontrollera om garantin är giltig. Detta kan vi se via klockans serienummer. Om garantin är giltig utförs ruckning inom ramen för denna.

Du är välkommen att lämna in din klocka i vår butik så ombesörjer dom att den kommer till oss på servicecentret.”

För att vara ärlig trodde inte jag heller att detta var nått som skulle gå på garanti. Dock vet jag inte om garantin är lika omfattande utan cert eller om en enkel ruckning är något dom kan vara schyssta och fixa givet att dom i sitt system ser att den skulle omfattats av garanti om bara det lilla plastkortet fanns kvar.

Alla klockor som omega säljer swdsn några år tillbaka registreras online hos swatchgroup när dom skeppas ut till butik och sådant

Sen registreras dom även online när dom säljs men på gråhandlarklockor så kan swatch oftast bara se till vilken butik dom är skickade till sen slutat deras registrering där

Alla klockor som omega säljer swdsn några år tillbaka registreras online hos swatchgroup när dom skeppas ut till butik och sådant

Sen registreras dom även online när dom säljs men på gråhandlarklockor så kan swatch oftast bara se till vilken butik dom är skickade till sen slutat deras registrering där
Kollade med Erikssons Urhandel och de bekräftade att utan certet går det inte att få igenom ett eventuellt garantiärende.

Tillbaka
Topp