• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan anmäld stulen vid service!

Rivalen

Rolex
Kan klockan bli vit under resans gång? T ex något land har regler liknande den god tro vi hade förut och den som köpte där i god tro s a s spräcker stöldgodskedjan?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ja det vore ju såklart det rimligaste, men norrmannen är tyvärr inte tillmötesgående alls och tycker inte alls att han har något ansvar att återbetala mig förens handlaren betalat tillbaka till honom.
Snyggt att du backade affären med @Miami.
Nu ska du kontakta polisen och göra anspråk på klockan, som underlag skickar du in kvitto eller bevis på transaktionen med norrmannen. skulle norrmannen fortsätta trilskas och ärendet tex läggs ner så kommer du högst troligt bedömas ha bättre rätt till klockan.

Godtrosförvärv gäller fortfarande vid tex bedrägerier och jag antar att desto nuläget inte är helt klarlagt hur den ursprunglige ägaren blev av med klockan?
 

Rivalen

Rolex
Om ingen mer än Cartier Sverige har dokumentation som styrker att det kan vara stöldgods - om inte ens polisen har sådan dokumentation - då är deras beslag baserat på hörsägen och det borde inte duga. Rådfråga jurist. Om inte Cartier Sverige släpper ifrån sig dokumentation ens till polisen, så är mitt tips att Miami kan få tillbaks klockan med lite juridisk hjälp.

Edit: Eller Hejsam om Miami skriver ett juridiskt korrekt dokument.
 
Senast ändrad:

SkrivbordsdykarEric

Cartier
2-Faktor
Om ingen mer än Cartier Sverige har dokumentation som styrker att det kan vara stöldgods - om inte ens polisen har sådan dokumentation - då är deras beslag baserat på hörsägen och det borde inte duga. Rådfråga jurist. Om inte Cartier Sverige släpper ifrån sig dokumentation ens till polisen, så är mitt tips att Miami kan få tillbaks klockan med lite juridisk hjälp.

Miami har fått tillbaka sin köpeskilling så rimligen borde den som har rätt till uret vara @hejsam .
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Orkar inte läsa allt men du som säljare @hejsam borde återbetala @Miami omgående då du fått underlag, i detta fall verkar ju ett beslagsprotokoll utfärdats.
Sedan får du göra som@Miami gör...kräva din säljare.....som får kräva sin säljare osv.

ni kanske redan kommit till en lösning och då är ju allt ok
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Orkar inte läsa allt men du som säljare @hejsam borde återbetala @Miami omgående då du fått underlag, i detta fall verkar ju ett beslagsprotokoll utfärdats.
Sedan får du göra som@Miami gör...kräva din säljare.....som får kräva sin säljare osv.

ni kanske redan kommit till en lösning och då är ju allt ok
Varför ens kommentera om du inte läst på?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tror detta kommer att lösa sig till slut. Jag har dock själv inte varit i kontakt med vare sig Cartier eller polisen, men visst borde båda kunna utfärda de dokument jag förfrågar. Även om dessa saker alltid tar ofantligt lång tid.

Det jag tycker är beklämmande är dock att norrmannen inte känner att han har något ansvar gentemot mig och lägger därför över allt ansvar helt på mig.
Ingen säljare jag skulle rekommendera, men vet inte om uthängning med hela namnet är rätt väg att gå. Han är ändå inte aktiv här på forumet vad jag vet.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag tror detta kommer att lösa sig till slut. Jag har dock själv inte varit i kontakt med vare sig Cartier eller polisen, men visst borde båda kunna utfärda de dokument jag förfrågar. Även om dessa saker alltid tar ofantligt lång tid.

Det jag tycker är beklämmande är dock att norrmannen inte känner att han har något ansvar gentemot mig och lägger därför över allt ansvar helt på mig.
Ingen säljare jag skulle rekommendera, men vet inte om uthängning med hela namnet är rätt väg att gå. Han är ändå inte aktiv här på forumet vad jag vet.
Borde bli lite mer action om du hänger ut honom på Klokkeriet?
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Så du läser alla sidor i alla trådar innan eller???:banghead::banghead::banghead:
Nej, det räcker väl att läsa alla sidor i tråden man svarar i, i detta fall 3 sidor och 3 minuter av din tid :) Men jag gillar tanken, att gissa vad som avhandlats och man postar på chans. Jäkla vilket rock n roll det skulle bli :D
I övrigt tycker jag ditt resonemang avseende hur det ska hanteras var mycket bra. Det är så man gör.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tror detta kommer att lösa sig till slut. Jag har dock själv inte varit i kontakt med vare sig Cartier eller polisen, men visst borde båda kunna utfärda de dokument jag förfrågar. Även om dessa saker alltid tar ofantligt lång tid.

Det jag tycker är beklämmande är dock att norrmannen inte känner att han har något ansvar gentemot mig och lägger därför över allt ansvar helt på mig.
Ingen säljare jag skulle rekommendera, men vet inte om uthängning med hela namnet är rätt väg att gå. Han är ändå inte aktiv här på forumet vad jag vet.
Har han förklarat varför han inte vill betala tillbaka pengarna? Nu vet jag inte vad prislappen låg på men det kan ju vara så enkelt som att han inte är tillräckligt likvid för att kunna betala tillbaka pengarna för tillfället men inte vill säga det. Jag förstår inte hur han menar att det skulle vara ditt ansvar/problem när det är han själv som sålt stöldgods oavsett om han kände till det eller ej? o_O
 

Rivalen

Rolex
Snyggt att du återbetalat @hejsam ! Dig skulle jag våga handla av.
Att säljare är tveksamma tills man fått all dokumentation är ju ganska rimligt. Att inte lämna ut kopia på underlaget för beslutet att inte lämna tillbaks klockan till Miami, är tveksamt agerande av Cartierbutiken och tveksamt om det ens är lagligt (som sagts av andra). Skall bli intressant att följa upplösningen av detta.

Den norska säljaren kan vi väl få veta, så att vi kan undvika honom.
 

Belfort

Omega
Vad håller den svenska polisen på med? De ska kunna visa upp en rimlig polisanmälan från Frankrike (var det korrekt land?) eller har affären som skulle serva den själv lurat ihop detta? Hävda till höger och till vänster om att en klocka är ”stulen”. Om polisen inte kan visa upp korrekt polisanmälan så är det bara be om att få klockan tillbaka, sen är det bara att polisanmäla affären som inte tycks ha haft några befogenheter att beslagta klockan.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
För att förtydliga så har jag själv inte varit i kontakt med varken polisen eller Cartier utan det är bara @Miami.
Jag ska kontakta båda till veckan för att få ut beslagsptokolllet på engelska från polisen samt det ursprungliga intyget att klockan är anmäld stulen från Cartier.

Jag vet alltså inte ännu om det är ett problem att få fram dessa eller inte då jag själv inte varit i kontakt med dem.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
För att förtydliga så har jag själv inte varit i kontakt med varken polisen eller Cartier utan det är bara @Miami.
Jag ska kontakta båda till veckan för att få ut beslagsptokolllet på engelska från polisen samt det ursprungliga intyget att klockan är anmäld stulen från Cartier.

Jag vet alltså inte ännu om det är ett problem att få fram dessa eller inte då jag själv inte varit i kontakt med dem.

stämmer som ovan att bara jag har varit i kontakt med dom
Cartier själva ger inte ut intyg (sa det iallafall till mig här kanske hejsam har bättre tur)
Utan hänvisade till polisen
Först ville de inte hänvisa vidare heller förrens jag sa att då har jag inte ens bevis på att de har skickat den vidare utan bara tappat bort den och då gick det snabbare att få rätt kontakt hos polisen
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Säljaren från Norge heter Lars Ola Rindseter och är aktiv på klokkeriet där han har flertalet goda referenser från tidigare affärer.

Anledning till varför han inte vill återbetala mig är enligt honom att han vill ha sina pengar tillbaka först från handlaren, samt att han ”inte bara kan skicka ett sådant stort belopp utan vidare”.
Han anser alltså att det helt är mitt ansvar att ta fram alla dokument samt få handlaren att betala tillbaka honom.

Han tycker själv att han tagit sitt ansvar som säljare genom att han svarat på mina meddelanden och vidarebefodrat till handlaren och inte bara gett fan i det och blockerat mig.
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Säljaren från Norge heter Lars Ola Rindseter och är aktiv på klokkeriet där han har flertalet goda referenser från tidigare affärer.

Anledning till varför han inte vill återbetala mig är enligt honom att han vill ha sina pengar tillbaka först från handlaren, samt att han ”inte bara kan skicka ett sådant stort belopp utan vidare”.
Han anser alltså att det helt är mitt ansvar att ta fram alla dokument samt få handlaren att betala tillbaka honom.

Han tycker själv att han tagit sitt ansvar som säljare genom att han svarat på mina meddelanden och vidarebefodrat till handlaren och inte bara gett fan i det och blockerat mig.
Sikken jäkla idiot!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Säljaren från Norge heter Lars Ola Rindseter och är aktiv på klokkeriet där han har flertalet goda referenser från tidigare affärer.

Anledning till varför han inte vill återbetala mig är enligt honom att han vill ha sina pengar tillbaka först från handlaren, samt att han ”inte bara kan skicka ett sådant stort belopp utan vidare”.
Han anser alltså att det helt är mitt ansvar att ta fram alla dokument samt få handlaren att betala tillbaka honom.

Han tycker själv att han tagit sitt ansvar som säljare genom att han svarat på mina meddelanden och vidarebefodrat till handlaren och inte bara gett fan i det och blockerat mig.
Förbannat trist inställning från norrmannen. Är du reggad där så du kan starta en liknande tråd där?

Känns som de bör kunna trycka på lite mer om säljaren är mån om sitt rykte.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Säljaren från Norge heter Lars Ola Rindseter och är aktiv på klokkeriet där han har flertalet goda referenser från tidigare affärer.

Anledning till varför han inte vill återbetala mig är enligt honom att han vill ha sina pengar tillbaka först från handlaren, samt att han ”inte bara kan skicka ett sådant stort belopp utan vidare”.
Han anser alltså att det helt är mitt ansvar att ta fram alla dokument samt få handlaren att betala tillbaka honom.

Han tycker själv att han tagit sitt ansvar som säljare genom att han svarat på mina meddelanden och vidarebefodrat till handlaren och inte bara gett fan i det och blockerat mig.
Det ska ju inte vara ditt problem att han tycker att det är ett stort belopp. Klart att han ska betala tillbaka och sedan i sin tur kräva säljaren på det han gav. Det borde ju tom en norrman förstå. :p
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Det ska ju inte vara ditt problem att han tycker att det är ett stort belopp. Klart att han ska betala tillbaka och sedan i sin tur kräva säljaren på det han gav. Det borde ju tom en norrman förstå.
:p
Vad hände med att vara hjälpsam och försöka föra en vettig dialog? Är han nu inte likvid så kan man ju säga som det är och sedan jobba för att det skall lösa sig ändå. Ansvarstagande skall man vara vid affärer.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Säljaren från Norge heter Lars Ola Rindseter och är aktiv på klokkeriet där han har flertalet goda referenser från tidigare affärer.

Anledning till varför han inte vill återbetala mig är enligt honom att han vill ha sina pengar tillbaka först från handlaren, samt att han ”inte bara kan skicka ett sådant stort belopp utan vidare”.
Han anser alltså att det helt är mitt ansvar att ta fram alla dokument samt få handlaren att betala tillbaka honom.

Han tycker själv att han tagit sitt ansvar som säljare genom att han svarat på mina meddelanden och vidarebefodrat till handlaren och inte bara gett fan i det och blockerat mig.
Varför tar du inte upp detta på Klokkeriet? Tror att de flesta kommer att vara på din sida
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Sicken härva. Men Cartier kan omöjligt ha rätt att hålla klockan. Den är ju TS egendom. Polisen möjligtvis om den ingår i en brottsutredning. Men utredningsuppslag lär saknas, och läggs ned. Kolla om du har rättshjälp i din hemförsäkring och kontakta jurist?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Varför tar du inte upp detta på Klokkeriet? Tror att de flesta kommer att vara på din sida
Jag ska kontakta polisen och Cartier till veckan, löser de inte vad jag vill ha tar jag detta vidare även på klokkeriet.
Sicken härva. Men Cartier kan omöjligt ha rätt att hålla klockan. Den är ju TS egendom. Polisen möjligtvis om den ingår i en brottsutredning. Men utredningsuppslag lär saknas, och läggs ned. Kolla om du har rättshjälp i din hemförsäkring och kontakta jurist?
Det är polisen som beslagtagit klockan, Cartier uppmärksammade bara att klocka var flaggad som anmält stulen i Frankrike.
Vet inte ännu om det finns utredningsdokument från den ursprungliga polisanmälan, men den svenska polisen måste ju ha något underlag för att kunna beslagta klockan.
 
Topp