• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan du skulle köpa om inte...

Ernesto

Patek
2-Faktor
Då förstår jag. Jag har liksom fastnat i iPhone-träsket och nu har jag svårt att ta mig ur kvicksanden eftersom att all min info är fast i deras ekosystem och det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att flytta det till Android. :( Vansinnigt ot men hur funkar det att slänga över musik, bilder mm på en Android jämfört med iPhone? Skulle jag teoretiskt kunna koppla upp en Android på 15 av mina närmaste vänners datorer och ta deras musik t ex utan problem och sen ladda ner all den musiken från min Android-telefon på min egen dator?

Nu låter det som om jag inte vill betala för musik och så är det inte men jag har aldrig haft Android så jag försöker lära mig skillnaderna på att inte vara så låst som alla påstår att man är med Äpplet.

Jag synkade allt via Gmail och Dropbox. Funkade galant! Enda som jag saknar är gamla fina sms från flickvännen... Men hon skickar lika gulliga nuförtiden också, så det är sak samma! ;)
 

Mangusta

Cartier
Jag synkade allt via Gmail och Dropbox. Funkade galant! Enda som jag saknar är gamla fina sms från flickvännen... Men hon skickar lika gulliga nuförtiden också, så det är sak samma! ;)

Haha. Jag blir också sentimental över gamla sms och vill gärna behålla dom forever. Ännu en orsak att hålla sig kvar i iPhone-träsket. Men hur funkar det där med olika filer som jag frågade om? Med iTunes så går det ju inte att "ta" musik av en kompis t ex om inte datorn/telefonen är auktoriserad men hur är det med Android?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Haha. Jag blir också sentimental över gamla sms och vill gärna behålla dom forever. Ännu en orsak att hålla sig kvar i iPhone-träsket. Men hur funkar det där med olika filer som jag frågade om? Med iTunes så går det ju inte att "ta" musik av en kompis t ex om inte datorn/telefonen är auktoriserad men hur är det med Android?

Android har ingen variant av iTunes vad jag vet. Lägg filerna i Dropbox så har du allt tillgängligt via vilken enhet som helst med uppkoppling. Musik streamar jag via Spotify...
 

Mangusta

Cartier
Android har ingen variant av iTunes vad jag vet. Lägg filerna i Dropbox så har du allt tillgängligt via vilken enhet som helst med uppkoppling. Musik streamar jag via Spotify...

Tackar. Ska läsa på lite mer om Android och se om det kan vara något för mig när jag byter mobil nästa gång. Jag var i valet och kvalet sist men tog inte steget då.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Haha. Jag blir också sentimental över gamla sms och vill gärna behålla dom forever. Ännu en orsak att hålla sig kvar i iPhone-träsket. Men hur funkar det där med olika filer som jag frågade om? Med iTunes så går det ju inte att "ta" musik av en kompis t ex om inte datorn/telefonen är auktoriserad men hur är det med Android?

Fungerar lika enkelt som ett usb minne. Drag and drop. Största fördelen med Android tycker jag.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar själv Seiko men förstår att inte alla gör det, i princip varenda människa har eller har ägt en Seiko. Dock finns det guldkorn som inte alla äger och det är mycket klocka för pengarna. Märket har många "dolda" skatter och berättar en intressant historia som är äldre än de flesta tror.

Jag har svårt att ange ett visst märke och skulle ge mig på att floppa något så skulle det vara de flesta mode klockorna. Klockor som kostar 20 kr att tillverka men som kan säljas för 4-6000kr.
 

Dykarsjuk

Omega
Valfri av TAG tyvärr... Kan inte förmå mig att gilla dom hur mycket jag än försöker. Konstigt egentligen för jag älskar gamla Heuer!
 
Vänta! Hold it! Är det sant?!? Har jag träffat på en Rolexvägrare på detta forum?! :woot: Det är bäst att du tar på dig skottsäkra västen om du ska lattja här då! :D
Jag anmäler mig också till Rolex-vägrarna. :cigar:

Skulle nog heller aldrig kunna köpa någon rolex, dels för att jag inte får igång några känslor för deras modeller och dels för att det är ganska mainstream. På den sistnämnda punkten håller nog många med mig, men säger då att det är mycket mer intressant med vintage. Visst det stämmer, men varannan bild på Dagens klocka-tråd är ändå en Vintage-Rolex, så det blir lite tjatigt och alldagligt. Men nu när jag tänker efter så är det nog inte därför jag inte skulle köpa Rolex, anledning är nog helt enkelt att jag gillar dressur mer och att det inte är deras starka sida. Därav finns det flera märken som går bort för min del och egentligen bara ett fåtal klockor från några fåtal märken som jag skulle kunna tänka mig att köpa i framtiden.

Med ovanstående sagt så vill jag påpeka att jag absolut inte tycker det är något fel på rolex och jag blir ändå glad när jag ser en Rolle på andra, bara att det inte är något för mig.
 

Mangusta

Cartier
Märklig tråd. Sedan såg jag vid vilken tid den startade och var som mest aktiv...

Så du menar att om man har en annan dygnsrytm än de flesta eller kanske befinner sig i en annan tidszon än Sveriges så får man inte skriva trådar här? Vilken tid är det okej att posta trådar eller svara på andras trådar? Du kanske kan upplysa mig om det så att jag inte gör fel igen och skriver utanför vad du anser är normala tider att skriva på. :)
 

Mangusta

Cartier
Jag tänker inte på vad andra gillar utan köper de klockor jag gillar...

Du missförstår tråden. Det handlar inte om grupptryck utan om vad du själv inte kan förmå dig att köpa. För att ge ett annat exempel kan vi ta kostymer. Du kanske tycker kostym X är jättefin men vill inte köpa den för att den kommer från Firma X som du bara inte kan tycka om av en eller annan orsak hur mycket du än försöker och således aldrig skulle spendera dina pengar på.
 

Mangusta

Cartier
Fungerar lika enkelt som ett usb minne. Drag and drop. Största fördelen med Android tycker jag.

Så jag kan alltså ta musik t ex (lätt exempel- därför jag använder det) från alla vänners datorer och lägga in på min Android-mobil och sen flytta det från mobilen till min dator och nu är det min musik? Utan att musiken är låst på något sätt? Ursäkta att jag tjatar för att förstå men det är som en whole new world när man är van med Äpplet där man inte får lov att göra något alls med sina filer om inte datorn/enheten är auktoriserad och Steve har bestämt att jag får göra det. :D

Finns det Androider som har 64 gb minne? Har bara sett 32 gb men inte letat så mycket heller. Behöver minst 64 gb.
 

Skolläraren

Panerai
Du missförstår tråden. Det handlar inte om grupptryck utan om vad du själv inte kan förmå dig att köpa. För att ge ett annat exempel kan vi ta kostymer. Du kanske tycker kostym X är jättefin men vill inte köpa den för att den kommer från Firma X som du bara inte kan tycka om av en eller annan orsak hur mycket du än försöker och således aldrig skulle spendera dina pengar på.


Jag är fortfarande lite förvirrad. Om, låt oss säga Dressman, skulle börja sälja en kostym som hade samma passform, kvalitet och utseende som något särskilt high-end märke (Jag låter experter som Whedda slänga med namn som jag inte kan) så ser jag absolut ingen anledning med att köpa just den kostymen bara för att den heter Dressman ManBasic McGordon eller vad det nu kan vara.

Om man faller för en klockmodell antar jag att de flesta helt struntar i vilket märke som är på den. Skulle jag se en Hublot som fick mig att tappa hakan hade jag aldrig dömt ut den bara för att andra modeller som jag ogillar har samma företagsnamn på urtavlan. Nu talar jag inte för alla, men jag är så fräck att jag antar att de flesta här håller med mig.
 

Mangusta

Cartier
Jag är fortfarande lite förvirrad. Om, låt oss säga Dressman, skulle börja sälja en kostym som hade samma passform, kvalitet och utseende som något särskilt high-end märke (Jag låter experter som Whedda slänga med namn som jag inte kan) så ser jag absolut ingen anledning med att köpa just den kostymen bara för att den heter Dressman ManBasic McGordon eller vad det nu kan vara.

Om man faller för en klockmodell antar jag att de flesta helt struntar i vilket märke som är på den. Skulle jag se en Hublot som fick mig att tappa hakan hade jag aldrig dömt ut den bara för att andra modeller som jag ogillar har samma företagsnamn på urtavlan. Nu talar jag inte för alla, men jag är så fräck att jag antar att de flesta här håller med mig.

Jag förstår hur du menar men för mig är det iaf mycket som spelar in i ett köp. Om den billiga kostymen är tillverkad av ett företag med tvivelaktiga affärsmetoder så skulle jag aldrig köpa den iaf hur billig och bra den än må vara. Jag skulle t ex aldrig handla på den där tyska mataffären på L för att jag avskyr allt som dom står för sen må maten vara hur bra som helst. Omega t ex gör en del superfina klockor med ypperlig kvalitet, däribland AT, men när jag står där i affären så kan jag bara inte pynta upp pengarna för att jag inte tycker märket är värt så mycket och därmed blir det inget köp. Nu har jag iofs inget emot Omegas affärsmetoder det är bara det att märket inte är värt så mycket som dom vill ha för klockorna i mina ögon. Jag verkar inte vara så bra på att få fram vad frågeställningen var i min ts :D men en del av er har förstått den och det är jag glad för. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Så jag kan alltså ta musik t ex (lätt exempel- därför jag använder det) från alla vänners datorer och lägga in på min Android-mobil och sen flytta det från mobilen till min dator och nu är det min musik? Utan att musiken är låst på något sätt? Ursäkta att jag tjatar för att förstå men det är som en whole new world när man är van med Äpplet där man inte får lov att göra något alls med sina filer om inte datorn/enheten är auktoriserad och Steve har bestämt att jag får göra det. :D

Finns det Androider som har 64 gb minne? Har bara sett 32 gb men inte letat så mycket heller. Behöver minst 64 gb.

Ja, fungerar som utforskaren/ filhateraren i dator. Filmer,bilder,musik eller vad som helst.
 

Mangusta

Cartier
Ja, fungerar som utforskaren/ filhateraren i dator. Filmer,bilder,musik eller vad som helst.

Först måste jag säga att jag din bild är vrålsnygg för en Breitlingälskare som jag. :) Jag kanske måste byta till Android då efter flera år av iPhones. Jag har alltid tyckt att iPhone är jättebra och har aldrig haft några problem med den men när jag skulle byta dator och synka iEnheterna så började problemen jag helst vill slippa i framtiden :banghead: och nu har jag fått för mig att Android är svaret på alla mina problem.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Samma. Blir aldrig en Rolex. Blir nog aldrig något annat än Omega....

Bara för att förtydliga lite. Har inget i princip emot Rolex. Säkert fantastiska klockor, som uppenbarligen gör sina ägare lyckliga. Då jag vill ha datum på mina klockor och är allergisk mot bubblan, är Sea-Dwellern den enda som skulle kunna vara aktuell. Problemet med den är att jag fortfarande kan tänka mig ett antal klockor som jag hellre har för samma eller mindre pengar. Dessutom är det kul med något lite mera ovanligt, som mina IWC'er.

Rolex är helt enkelt lite för mycket "default" bland klockdårar för att passa mig. Lite som att man måste gilla Islay Whisky för att vara en riktig Whiskydrickare ... ;)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag är fortfarande lite förvirrad. Om, låt oss säga Dressman, skulle börja sälja en kostym som hade samma passform, kvalitet och utseende som något särskilt high-end märke (Jag låter experter som Whedda slänga med namn som jag inte kan) så ser jag absolut ingen anledning med att köpa just den kostymen bara för att den heter Dressman ManBasic McGordon eller vad det nu kan vara.

Om man faller för en klockmodell antar jag att de flesta helt struntar i vilket märke som är på den. Skulle jag se en Hublot som fick mig att tappa hakan hade jag aldrig dömt ut den bara för att andra modeller som jag ogillar har samma företagsnamn på urtavlan. Nu talar jag inte för alla, men jag är så fräck att jag antar att de flesta här håller med mig.


Klart som satan att varumärket i säg spelar roll. Många kläder har inte bättre kvalitet bara för att prislappen är högre. Det hela handlar om att vi vill jämföras med varumärket och dess ideal.
 

Mangusta

Cartier
Bara för att förtydliga lite. Har inget i princip emot Rolex. Säkert fantastiska klockor, som uppenbarligen gör sina ägare lyckliga. Då jag vill ha datum på mina klockor och är allergisk mot bubblan, är Sea-Dwellern den enda som skulle kunna vara aktuell. Problemet med den är att jag fortfarande kan tänka mig ett antal klockor som jag hellre har för samma eller mindre pengar. Dessutom är det kul med något lite mera ovanligt, som mina IWC'er.

Rolex är helt enkelt lite för mycket "default" bland klockdårar för att passa mig. Lite som att man måste gilla Islay Whisky för att vara en riktig Whiskydrickare ... ;)

Håller med om att Rolle är default både för klockdårar och folk som bara vill köpa en "bra och dyr klocka". Även om jag har Rolle själv så är jag inte överförtjust i märket i sig. Tycker också det är roligare att ha andra märken som inte lika många går med.
 

16610

Patek
2-Faktor
Du missförstår tråden. Det handlar inte om grupptryck utan om vad du själv inte kan förmå dig att köpa. För att ge ett annat exempel kan vi ta kostymer. Du kanske tycker kostym X är jättefin men vill inte köpa den för att den kommer från Firma X som du bara inte kan tycka om av en eller annan orsak hur mycket du än försöker och således aldrig skulle spendera dina pengar på.

Men det är mitt svar. Jag köper inte X utan de jag gillar.
 

A.Gold

Omega
Jag skulle verkligen vilja ha en millgauss om det inte vore för den i min mening fåniga sekundvisaren.

Antar att TS syftar på små detaljer som stör på en annars riktigt snygg klocka och inte fördomar mot ett visst märke eller grupptryck.
 
Topp