• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan som flög under radarn?

TimeFlies

Panerai
Har försökt leta på forumet, efter inlägg om Longines Annual Calendar.
Den presenterades på Basel 2018.
https://www.longines.com/watches/the-longines-master-collection/l2-910-4-78-3
Tycker att det är fantastiskt att de lyckats med den komplikationen, till ett pris runt 20 000:-.
Är medveten om att Longines inte är det sexigaste märket, men lite kred är de väl värda?
Någon som har bekantat sig med den?
Eller har jag missat några dissar av den?
Screenshot_20191210_201317.jpg

Bild stulen från nätet.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker den är för stor med sina 40mm. Och jag gillar inte att boetten är helt polerad. Hade gärna sett lite variation. Annars pratar vi om ett riktigt bra urverk för pengarna och en bra klocka överlag, för den som gillar designen.
 

TimeFlies

Panerai
Jag tycker den är för stor med sina 40mm. Och jag gillar inte att boetten är helt polerad. Hade gärna sett lite variation. Annars pratar vi om ett riktigt bra urverk för pengarna och en bra klocka överlag, för den som gillar designen.

Tack för snabb respons.
Ska väl säga att jag inte sett den irl.
Tänkte få lite input på forumet, så jag inte gör som med Orisen jag nyss köpte osedd av ren nyfikenhet. :)
Den är 43 mm och helpolerad, så den funkar för mig.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för snabb respons.
Ska väl säga att jag inte sett den irl.
Tänkte få lite input på forumet, så jag inte gör som med Orisen jag nyss köpte osedd av ren nyfikenhet. :)
Den är 43 mm och helpolerad, så den funkar för mig.
En Oris som är 43mm fattar jag, det är ju antagligen en dykare med tjock bezel osv som gör att det nästan blir nödvändigt för den att vara runt 40-43. Men Longines:en som du har på bild här behöver inte vara 40mm. Den kunde lätt vara 37-38mm, hade varit mycket snyggare, enligt mig. Men vi har olika smaker.

Jag rekommenderar dig att testa den IRL innan du köper iallafall!
 

TimeFlies

Panerai
En Oris som är 43mm fattar jag, det är ju antagligen en dykare med tjock bezel osv som gör att det nästan blir nödvändigt för den att vara runt 40-43. Men Longines:en som du har på bild här behöver inte vara 40mm. Den kunde lätt vara 37-38mm, hade varit mycket snyggare, enligt mig. Men vi har olika smaker.

Jag rekommenderar dig att testa den IRL innan du köper iallafall!

Orisen, behöver inte heller vara så stor.
Det är en Oris Artelier Calibre 113, d.v.s ingen dykare. Trevlig komplikationen även på den, därav spontanköp.
Den är jag för övrigt mycket nöjd med.
Jag ska försöka hitta en Longines och testa irl.
 

PNM

Panerai
Den var fin, men hur tänkte dom när dom behöll 3-index jämte datumfönstret...

Tack. Jävla sattyg när de trycker in flera siffror brevid varandra så. Ser ovårdat ut. Tyvärr gör det att uret ser billigt ut trots sina meriter. Varför envisas med att forcera in dessa datumfönster? Är det verkligen efterfrågat? Själv är jag ok med datumfönster om det är diskret men slipper det helst om jag får välja ca 100% av fallen.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tack. Jävla sattyg när de trycker in flera siffror brevid varandra så. Ser ovårdat ut. Tyvärr gör det att uret ser billigt ut trots sina meriter. Varför envisas med att forcera in dessa datumfönster? Är det verkligen efterfrågat? Själv är jag ok med datumfönster om det är diskret men slipper det helst om jag får välja ca 100% av fallen.
Du undrar varför det finns ett datumfönster på en annual calendar? :D

Frågan är ju varför siffran 3 envisats med att finnas kvar.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Med länk och annan urtavla :)
_20191211_072030.JPG
Mycket bättre, men fortfarande helt fel...
Hela skiten är polerad, länken är helt polerad förutom mittenpartiet, brukar ju vara tvärtom. Hela boetten är polerad också. Smakfull polering kan se riktigt bra ut, men detta är inte det. Känns som att Longines försöker blinga till sina klockor med högglansiga boetter och länkar, som i själva verket får klockorna att se ut och kännas som något kina-skräp för $10 på Alibaba.

Longines har urverken, maskineriet, kompetensen, ett bra varumärke, backing från Swatch. Allt de kan tänkas behöva, sen blir det så här? Kanske är hierarkin i Swatch som medvetet påverkar på detta sättet, för att hålla Longines under Omega. För annars är de inte så långt ifrån...
 

PNM

Panerai
Ska man vara petig är väl bristen att månad- och datumfönster sitter för nära centrum. Hade man tagit bort 3an helt hade det nog sett obalanserat ut (fast antagligen bättre än nu)...
 

Luma

Breitling
6A6BE045-157B-4894-855A-053F002F30B4.jpeg

Inte samma modell men samma utförande på case och länk. Stor del av den är polerad och det blir lite för mycket, den gör sig definitivt bättre på läderarmband.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
.....
Longines har urverken, maskineriet, kompetensen, ett bra varumärke, backing från Swatch. Allt de kan tänkas behöva, sen blir det så här? Kanske är hierarkin i Swatch som medvetet påverkar på detta sättet, för att hålla Longines under Omega. För annars är de inte så långt ifrån...
Jag har samma känsla, Longines verkar liksom inte få lov att göra riktigt bra klockor (iofs det finns väl några undatag). Tycker Longines mycket väl skulle kunna gå upmarket och fylla det tomrum som Omega nu nästan helt lämnat med inhouse/METAS och höjda priser. Ett gammalt anrikt märke är det ju iaf.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har samma känsla, Longines verkar liksom inte få lov att göra riktigt bra klockor (iofs det finns väl några undatag). Tycker Longines mycket väl skulle kunna gå upmarket och fylla det tomrum som Omega nu nästan helt lämnat med inhouse/METAS och höjda priser. Ett gammalt anrikt märke är det ju iaf.
Yep! Synd faktiskt.
Man ser ju med deras nya Hydroconquest att den egentligen är nästan lika bra som förra generationens Seamaster. Men det känns som att de samtidigt får krav från Swatch att göra småsaker fel så att de inte utkonkurrerar andra Swatch-märken.
Men det är bara en teori...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
På tal om storlekar på dressklockor så köpte jag för några år sen en Sjöö Sandström på 41mm. Den lades ut till försäljning igen inom ett dygn. Jättefin klocka men alldeles för stor (iallafall för min tunna handled). 36-37mm (möjligen 38) är perfekt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
På tal om storlekar på dressklockor så köpte jag för några år sen en Sjöö Sandström på 41mm. Den lades ut till försäljning igen inom ett dygn. Jättefin klocka men alldeles för stor (iallafall för min tunna handled). 36-37mm (möjligen 38) är perfekt.
Testade den i butik i somras. Håller verkligen med!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
På tal om storlekar på dressklockor så köpte jag för några år sen en Sjöö Sandström på 41mm. Den lades ut till försäljning igen inom ett dygn. Jättefin klocka men alldeles för stor (iallafall för min tunna handled). 36-37mm (möjligen 38) är perfekt.
Den jag tog över ja. Grejar storleken i sig men den klockan var för stor för sin typ, lug2lug faktiskt längre än Speedy 42mm.
 
Topp