• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan som flög under radarn?

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Den jag tog över ja. Grejar storleken i sig men den klockan var för stor för sin typ, lug2lug faktiskt längre än Speedy 42mm.
Just det...funderade just på om det var dig jag sålde den till. Gissar att du släppte iväg den oxå ...? Hur som helst var vår kontakt vid övertagandet väldigt trevligt... :happyhappy:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Fast det är det väl inte? Du behöver inte ställa om den varje år, annually. Utan en gång vart fjärde år. Longinesen vi pratar om är annual calendar då du måste ställa om den en gång per år, i Februari. Eller har jag missat något?
Är det inte perpetual så är det annual. Men dom skall ju greja varje år tills det blir skottår igen. Får vända på frågan... varför måste Longines ställas om en gång per år?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är det inte perpetual så är det annual. Men dom skall ju greja varje år tills det blir skottår igen. Får vända på frågan... varför måste Longines ställas om en gång per år?
Aha det är så, ja då är det Longinesen som är lite annorlunda.
De sparar väl pengar på det, och kan samtidigt säga att det är en annual calendar, för det låter ju logiskt med tanke på att man måste ställa den en gång per år ;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Just det...funderade just på om det var dig jag sålde den till. Gissar att du släppte iväg den oxå ...? Hur som helst var vår kontakt vid övertagandet väldigt trevligt... :happyhappy:
OT... jodå, klockan var definitivt inte helt utan förtjänster men interna konkurrensen (Speedy gällde som mest då) kan ju inget för dom pengarna klara. Lite mindre storlek, en mörk tavla och med en länk så hade den nog hängt med lite längre. Men CD-skivan är kvar och är trevlig :happyhappy:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
OT... jodå, klockan var definitivt inte helt utan förtjänster men interna konkurrensen (Speedy gällde som mest då) kan ju inget för dom pengarna klara. Lite mindre storlek, en mörk tavla och med en länk så hade den nog hängt med lite längre. Men CD-skivan är kvar och är trevlig :happyhappy:
OT: ah, vad kul...tack! :happyhappy:
ps. Sorry boys för att vi nu sölat ner tråden med annat. Åter till ämnet. :D
 

TimeFlies

Panerai
Kul med olika inspel i ämnet.
Vi talar om en klocka för 20 000:-, med en avancerad komplikation, så att begära att den har allt är kanske orimligt?
Man får vad man betalar för, och i det här fallet tycker jag att man får lite mer.
Någon som har ett förslag på en annan klock med annual calendar, som är under 50K i pris?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Fast det är det väl inte? Du behöver inte ställa om den varje år, annually. Utan en gång vart fjärde år. Longinesen vi pratar om är annual calendar då du måste ställa om den en gång per år, i Februari. Eller har jag missat något?
Svänger lite här... försökt studera ämnet men hittar inga detaljerade förklaringar. Min egen logik säger att då Feb 29 infaller en gång vart 4:e år så måste klockan kunna visa detta och följdaktligen gör den det varje år. Alla år utom skottår måste man då justera fram Feb 29 till Mar 1. Longines verkar alltså fungera på samma sätt som (nästan) alla andra annual calendar inkl Patek. Men sen har vi den där Breitling och några flera kanske, inte hittat eller kunnat tänka ut hur dom fungerar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Men visst måste det finnas klockor som håller reda på kalendern i typ 50/100 år? Nån Breguet eller JLC tex...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Men visst måste det finnas klockor som håller reda på kalendern i typ 50/100 år? Nån Breguet eller JLC tex...
Ja, det kallas ju perpetual calender och dom flesta av dom ”stora” urverkstillverkarna gör sådana. Får fram att uren behöver bara justering dom sekelår som inte är skottår, kommande sådana är 2100, 2200 och 2300. Väldigt komplicerade verk med runt 100 extra delar för att greja detta, vissa delar som enbart är verksamma en gång vart 4:e år.
 

PNM

Panerai
Vanligt datumfönster som man måste ställa in varje gång man använder klockan trots att man inte behöver funktionen kallas för Anal Calendar.
 

TimeFlies

Panerai
Finns en variant till.
Screenshot_20191212_091855.jpg
 
  • Like
Reactions: HSK

TimeFlies

Panerai
Ja, det kallas ju perpetual calender och dom flesta av dom ”stora” urverkstillverkarna gör sådana. Får fram att uren behöver bara justering dom sekelår som inte är skottår, kommande sådana är 2100, 2200 och 2300. Väldigt komplicerade verk med runt 100 extra delar för att greja detta, vissa delar som enbart är verksamma en gång vart 4:e år.
Frederique Constant, har tydligen fått fram en sådan, till en i sammanhanget "lågt" pris.
https://www.hodinkee.com/articles/t...alendar-a-new-shot-in-the-perpetual-price-war
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, det kallas ju perpetual calender och dom flesta av dom ”stora” urverkstillverkarna gör sådana. Får fram att uren behöver bara justering dom sekelår som inte är skottår, kommande sådana är 2100, 2200 och 2300. Väldigt komplicerade verk med runt 100 extra delar för att greja detta, vissa delar som enbart är verksamma en gång vart 4:e år.
Imponerande verkligen.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Mycket bättre, men fortfarande helt fel...
Hela skiten är polerad, länken är helt polerad förutom mittenpartiet, brukar ju vara tvärtom. Hela boetten är polerad också. Smakfull polering kan se riktigt bra ut, men detta är inte det. Känns som att Longines försöker blinga till sina klockor med högglansiga boetter och länkar, som i själva verket får klockorna att se ut och kännas som något kina-skräp för $10 på Alibaba.

Longines har urverken, maskineriet, kompetensen, ett bra varumärke, backing från Swatch. Allt de kan tänkas behöva, sen blir det så här? Kanske är hierarkin i Swatch som medvetet påverkar på detta sättet, för att hålla Longines under Omega. För annars är de inte så långt ifrån...
Eller så siktar man på Kina marknaden eller nåt.... Håller helt med iaf, den kunde varit riktigt snygg!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Eller så siktar man på Kina marknaden eller nåt.... Håller helt med iaf, den kunde varit riktigt snygg!
Ja det är också sant! Longines är ju mycket populärt i Asien. Kan vara att de siktar sig in på den marknaden, vilket iofs är förståeligt, för det är där de stora pengarna finns för Longines.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kul med olika inspel i ämnet.
Vi talar om en klocka för 20 000:-, med en avancerad komplikation, så att begära att den har allt är kanske orimligt?
Man får vad man betalar för, och i det här fallet tycker jag att man får lite mer.
Någon som har ett förslag på en annan klock med annual calendar, som är under 50K i pris?
Citizen Chronomaster
 

TimeFlies

Panerai
Screenshot_20200119_010922.jpg

Hittade en variant till, där månad och datum inte ser lika intryckt ut.
Lite blek i framtoningen, så blå visare på den som på den första bilden i tråden vore trevligt.
 

jonasz

Cartier
2-Faktor
Kul med olika inspel i ämnet.
Vi talar om en klocka för 20 000:-, med en avancerad komplikation, så att begära att den har allt är kanske orimligt?
Man får vad man betalar för, och i det här fallet tycker jag att man får lite mer.
Någon som har ett förslag på en annan klock med annual calendar, som är under 50K i pris?
Longines VHP för under 10kkr har perpetual calendar. Quartz förvisso så den kanske inte gills? :cigar:
 

evki

Audemars
2-Faktor
Är det inte perpetual så är det annual. Men dom skall ju greja varje år tills det blir skottår igen. Får vända på frågan... varför måste Longines ställas om en gång per år?

Fast jag håller inte med.
Perpetual Calendar fixar skottår.
Annual calendar fixar månaderna med 30 och 31 dagar men inte februari.
Breitling 1461, Montbrillant Olympus och andra klockor med denna modulen från Dubois Depraz (om jag inte missminner mig är det deras kalendermodul) fixar februari men inte under skottåret när den har 29 dagar. Dvs att det är en komplikation som är emellan perpetual calendar och annual calendar. Breitling själva har inget speciellt namn för komplikationen just av den anledning att den är varken det ena eller det andra.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Fast jag håller inte med.
Perpetual Calendar fixar skottår.
Annual calendar fixar månaderna med 30 och 31 dagar men inte februari.
Breitling 1461, Montbrillant Olympus och andra klockor med denna modulen från Dubois Depraz (om jag inte missminner mig är det deras kalendermodul) fixar februari men inte under skottåret när den har 29 dagar. Dvs att det är en komplikation som är emellan perpetual calendar och annual calendar. Breitling själva har inget speciellt namn för komplikationen just av den anledning att den är varken det ena eller det andra.
Inte hittat någon beskrivning på skillnaderna rent tekniskt på dessa olika verk. Vad visar dom efter Feb 28 i resp fall ?
 

TimeFlies

Panerai
Förvånansvärt lite tyckande kring trådens ursprung, det fantastiska i att Longines skapat en i mitt tycke prisvärd annual calendar. :)
Men vi har ju rätt ut en del annat.
 
Senast ändrad:
Topp