• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Har haft försäkring där i ca 3 år på ett antal ur. Under denna tid har 2st klockor, min och fruns, råkat ut för stötskador vid olika tillfällen med ca ett år emellan. Service av dessa har sedan ersatts utan problem. Dock sa dom upp försäkringen här i dagarna, ca en månad efter att fruns klocka blev lagad. Blev förvånad, men jag var väl en dålig affär för dom.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har haft försäkring där i ca 3 år på ett antal ur. Under denna tid har 2st klockor, min och fruns, råkat ut för stötskador vid olika tillfällen med ca ett år emellan. Service av dessa har sedan ersatts utan problem. Dock sa dom upp försäkringen här i dagarna, ca en månad efter att fruns klocka blev lagad. Blev förvånad, men jag var väl en dålig affär för dom.
Luktar mycket skit här. Ang Brookfield dvs.
 

kevinmayborn

Breitling

Trulli

Cartier
Jag försäkrar också genom LB, dock lite tråkigt att de endast försäkrar upp till 250tkr per objekt. Finns det nån annan?
 

Crane

Panerai
Har haft ett par klockor försäkrade hos BF, aldrig behövt nyttja dessa men upplever att de är väldigt bra att ha att göra med, och såklart, bra vilkor.
 

Crane

Panerai
Väldigt dyra dock. Beror ju gvs på vilken klocka som ska försäkras.
Ja, de kanske är lite dyra, men har heller inte jämfört med fler än mitt egna hemförsäkringsbolag. För de prisklasserna jag har försäkrat i har jag funnit det prisvärt, alltså 30-60tkr-klass, mot vad man får. Ingen koll på dyarare klockor i sammanhanget.

Edit: ska tilläggas att det varit nya klockor där åldersavdrag inte omfattar en ev. ersättning. Kontra hemförsäkring
 

Trulli

Cartier
Kollat med din hemförsäkring?
Japp och med flera andra av de stora. När man kommer upp i dyrare ur så vill de inte försäkra och om man pressar dem så lägger de en premie som hutlös (för att man inte ska teckna).
Jag hade en lång diskussion med LFs värderingsman om en AP i guld, eftersom smycken och smyckesur har betydligt billigare premie. Jag hävdade att AP:n var ett smyckesur men de höll fast att det var ett sportur :(
Ännu jobbigare med en Nautilus som är ett sportur i stål och där marknadsvärdet vida överstiger nypriset. Vem försäkra en Nautilus?
 

joca

Patek
2-Faktor
Japp och med flera andra av de stora. När man kommer upp i dyrare ur så vill de inte försäkra och om man pressar dem så lägger de en premie som hutlös (för att man inte ska teckna).
Jag hade en lång diskussion med LFs värderingsman om en AP i guld, eftersom smycken och smyckesur har betydligt billigare premie. Jag hävdade att AP:n var ett smyckesur men de höll fast att det var ett sportur :(
Ännu jobbigare med en Nautilus som är ett sportur i stål och där marknadsvärdet vida överstiger nypriset. Vem försäkra en Nautilus?
Jag tecknade en Patek värde 330k (enl. värderingsintyg) via min hemförsäkring. Ca 3% av värdet i årsförsäkring. Billigt? Ne, men inte hutlöst (?)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, de kanske är lite dyra, men har heller inte jämfört med fler än mitt egna hemförsäkringsbolag. För de prisklasserna jag har försäkrat i har jag funnit det prisvärt, alltså 30-60tkr-klass, mot vad man får. Ingen koll på dyarare klockor i sammanhanget.

Edit: ska tilläggas att det varit nya klockor där åldersavdrag inte omfattar en ev. ersättning. Kontra hemförsäkring
Låter udda, vad jag vet gör man inga speciella åldersavdrag på kvalitetsur. Man värderar vid skadetillfället. Alla varianter är dock möjliga i denna bransch.
 

Crane

Panerai
Låter udda, vad jag vet gör man inga speciella åldersavdrag på kvalitetsur. Man värderar vid skadetillfället. Alla varianter är dock möjliga i denna bransch.
Ja, det är säkert olika. Jag vill minnas att det var prat om åldersavdrag när jag ringde och pratade med Länsförsäkringar, men kan minnas fel. Det jag vet med säkerhet var att det fanns bättre förutsättningar hos BF vid förlust/skada i jämförelse med förstnämnda. Alltså ingen större research i jakt på försäkring till de uren jag haft försäkrade där.
Just nu har jag inget behov av separat klock-försäkring men kanske kör en ny jämförelse nästa gång.
 
Jobbar inom branschen, hänvisar allt som oftast mot specialförsäkringsbolagen då de vanliga försäkringsbolagen inte vill försäkra dessa egentligen (dålig risk) och kompetensen är bristande på klockor, man har ingen specialkompetens hos skadereglerare eller prissättare. Också den enda anledningen till att mina klockors värde understiger drullens tak.
 

jimpppa

Breitling
Köpte mig en lite dyrare klocka än min hemförsäkring IF täcker idag (upp till 80k). Klockan är värd ca 130k. Dom kunde specialförsäkra klockan för 4300kr per år.
Har skickat in en förfrågan till Brookfield, utan svar än så länge (gått bara två dagar iofs). Såg att andra i tråden haft problem att få offerter från Brookfield, hur har det gått?
Har ni andra tips om försäkringsbolag?
 

RolDay

Breitling
Köpte mig en lite dyrare klocka än min hemförsäkring IF täcker idag (upp till 80k). Klockan är värd ca 130k. Dom kunde specialförsäkra klockan för 4300kr per år.
Har skickat in en förfrågan till Brookfield, utan svar än så länge (gått bara två dagar iofs). Såg att andra i tråden haft problem att få offerter från Brookfield, hur har det gått?
Har ni andra tips om försäkringsbolag?
Min TT Daytona är försäkrad upp till 156K via Folksam till årspris 2700~
Brookfield ville inte ens erbjuda mig en försäkring då jag var under 25 när jag köpte den.
 

jimpppa

Breitling
Köpte mig en lite dyrare klocka än min hemförsäkring IF täcker idag (upp till 80k). Klockan är värd ca 130k. Dom kunde specialförsäkra klockan för 4300kr per år.
Har skickat in en förfrågan till Brookfield, utan svar än så länge (gått bara två dagar iofs). Såg att andra i tråden haft problem att få offerter från Brookfield, hur har det gått?
Har ni andra tips om försäkringsbolag?
Uppdatering:
Fick en offert från Brookfield som jag nappade på, 3 200kr/år. Helt okej med tanke på vad den täcker och utan självrisk!
 

chtfse

Cartier
Fick en offert på 2300 SEK per år för en klocka värd 60 000 SEK. Är det något man bör satsa på eller bör man höra med var hemförsäkringen täcker?
 
Topp