• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tyckte bara det var löjligt att jag regelbundet måste betala för en lapp där det står mitt namn och vad klockan kostar ny idag. Jag kan ju bevisa att jag äger och köpt klockan
Det vore intressant att se om ARN kommit/kommer fram till om ett inköpskvitto är ett giltigt värdebevis eller inte.

Jag skulle begära den här uppgiften skriftligt från LF och sedan ifrågasätta den högre upp i leden.
 

Mattias79

Cartier
Länsförsäkringar täcker inte klocka, smycken eller konst. Överhuvudtaget inte enskilda föremål som är värda mer än 10 000. OM man inte tecknat en tilläggsförsäkring för det specifika föremålet eller hela konstsamlingen. Och då krävs värderingsintyg, vilket vi har konstaterat är ganska kostsamt, och utanför Sthlm, svårt att införskaffa.
 

Dronten

Cartier
Länsförsäkringar täcker inte klocka, smycken eller konst. Överhuvudtaget inte enskilda föremål som är värda mer än 10 000. OM man inte tecknat en tilläggsförsäkring för det specifika föremålet eller hela konstsamlingen. Och då krävs värderingsintyg, vilket vi har konstaterat är ganska kostsamt, och utanför Sthlm, svårt att införskaffa.
Källa till det? Jag har inte sett det påståendet någon annanstans under det senaste året då Länsförsäkringars försäkring diskuterats och själv inte fått den uppfattningen när jag pratade med dem iom att villkoren förändrades. Har vi missat något?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Länsförsäkringar täcker inte klocka, smycken eller konst. Överhuvudtaget inte enskilda föremål som är värda mer än 10 000. OM man inte tecknat en tilläggsförsäkring för det specifika föremålet eller hela konstsamlingen. Och då krävs värderingsintyg, vilket vi har konstaterat är ganska kostsamt, och utanför Sthlm, svårt att införskaffa.
Det är direkt felaktigt.
 

Mattias79

Cartier
Ni har rätt. Jag hade fel. Ringde nu till Länsförsäkringar och dom bekräftar det som andra skrivit. Jag måste helt missförstått det dom sa till mig ifjol.
 

Mattias79

Cartier
Dom sa så här. Klockor och smycken upp till ett sammanlagt värde av 200 000kr täcks på hemförsäkringen. Utöver detta värde krävs tilläggsförsäkring. Ett värderingsintyg var i stort sett ett krav (om det inte fanns ett färskt inköpskvitto som IBLAND räcker). Utanför hemmet gäller drulleförsäkring på 100 000.
 
Jag har undersökt vinsten med Brookfields för min egen del nu. Hur jag än räknar på det kan jag inte se att det går att räkna hem en extra klockförsäkring därifrån.

Fakta för den intresserade
Klockor som ska försäkras
  • Datejust 116234, 2015
  • Sjöö Sandström worldtimer 36mm, 2015
Länsförsäkringar:
  • Ingår i hemförsäkringen med drulletillägg
  • Försäkrar värdet på klockan vid olyckstillfället (enligt värderare)
  • Självrisk 1800 kr
Brookfields
  • Kostar 1900 kr per år
  • Försäkrar båda klockorna till inköpspris
  • Ingen självrisk
Slutsats
Ju större/fler olyckor jag råkar ut för desto mer tjänar jag naturligtvis på att ha Brookfields. Break-even är t.ex. ett scenario där jag är försäkrad i 10 år, blir bestulen på min Rolex år 10 och gör 4 mindre reparationer (5000-10000) under tiden. Ett annat scenario är att jag är försäkrad i 20 år, blir bestulen på min Rolex år 20 och min SS år 15, och gör tre mindre reparationer (5000-10000) under tiden. Att jag skulle ha sådan otur de kommande åren känns rätt osannolikt.
 

matt_s

Breitling
En stor fördel hos Brookfield är att försäkringen gäller när klockan är inlåst i ett gymskåp, som frekvent besökare på gym blir det väldigt jobbigt om inte försäkringen gäller där. Vet inte hur alla andra försäkringsbolag ställer sig i den frågan...
 

gaia

Breitling
Tycker inte det spelar någon roll hur mkt billigare försäkringen är hos Tex Trygg-Hansa då värdet på klockan minskar drastiskt! Så efter 4+ år kommer min klocka (enligt dom) vara värd knappt 20% av det jag köpte den för! Orka få ut 20 000 kr om den blir snodd om 5 år när jag köpte den för 100k?

Det enda jag bryr mig om är att jag får ut hela (eller nästan hela) summan som jag köpte klockan för, eller åtminstonde ca 70-80% av nyvärdet om den blir snodd inom tex 10 år. Och det verkar bara Brookfield kunna erbjuda??
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tycker inte det spelar någon roll hur mkt billigare försäkringen är hos Tex Trygg-Hansa då värdet på klockan minskar drastiskt! Så efter 4+ år kommer min klocka (enligt dom) vara värd knappt 20% av det jag köpte den för! Orka få ut 20 000 kr om den blir snodd om 5 år när jag köpte den för 100k?

Det enda jag bryr mig om är att jag får ut hela (eller nästan hela) summan som jag köpte klockan för, eller åtminstonde ca 70-80% av nyvärdet om den blir snodd inom tex 10 år. Och det verkar bara Brookfield kunna erbjuda??
Länsförsäkringars villkor säger att klockor ersätts med vad det kostar att köpa likvärdigt (skick etc.) vid skadetillfället. Dock har de en gräns på max 200000 för smycken och klockor i hemmet.
 

matt_s

Breitling
Tycker inte det spelar någon roll hur mkt billigare försäkringen är hos Tex Trygg-Hansa då värdet på klockan minskar drastiskt! Så efter 4+ år kommer min klocka (enligt dom) vara värd knappt 20% av det jag köpte den för! Orka få ut 20 000 kr om den blir snodd om 5 år när jag köpte den för 100k?

Det enda jag bryr mig om är att jag får ut hela (eller nästan hela) summan som jag köpte klockan för, eller åtminstonde ca 70-80% av nyvärdet om den blir snodd inom tex 10 år. Och det verkar bara Brookfield kunna erbjuda??

Ja, det är en fullvärdes-försäkring..värdet skrivs inte ner!
 

matt_s

Breitling
Länsförsäkringars villkor säger att klockor ersätts med vad det kostar att köpa likvärdigt (skick etc.) vid skadetillfället. Dock har de en gräns på max 200000 för smycken och klockor i hemmet.

Det intressanta är vad som händer när du är utanför hemmet, då sjunker ofta det värdet dom ersätter rejält....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker inte det spelar någon roll hur mkt billigare försäkringen är hos Tex Trygg-Hansa då värdet på klockan minskar drastiskt! Så efter 4+ år kommer min klocka (enligt dom) vara värd knappt 20% av det jag köpte den för! Orka få ut 20 000 kr om den blir snodd om 5 år när jag köpte den för 100k?

Det enda jag bryr mig om är att jag får ut hela (eller nästan hela) summan som jag köpte klockan för, eller åtminstonde ca 70-80% av nyvärdet om den blir snodd inom tex 10 år. Och det verkar bara Brookfield kunna erbjuda??
Stämmer inte, TH ersätter marknadsvärdet på uret.
 

gaia

Breitling
Stämmer inte, TH ersätter marknadsvärdet på uret.
Trygg-Hansa ersätter enligt tabellen som finns i villkoret för ”specialförsäkringen” som man bör teckna om man tex bär en klocka över 50 000kr då drullen till hemförsäkringen bara täcker saker upp till 50k (totalt).

TH erbjuder 20% av klockans värde efter 4-5 år efter att man köpt klockan...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trygg-Hansa ersätter enligt tabellen som finns i villkoret för ”specialförsäkringen” som man bör teckna om man tex bär en klocka över 50 000kr då drullen till hemförsäkringen bara täcker saker upp till 50k (totalt).

TH erbjuder 20% av klockans värde efter 4-5 år efter att man köpt klockan...
Stämmer inte, kvalitetsur värderas inte efter denna tabell. Ring och fråga.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Undrar hur dom värderar då, och undrar vad dom skulle anse att min helt nya klocka är värd om 5 år... dom lär ju vilja värdera den så lågt som möjligt :bored:
Men marknadsvärde innebär ju i praktiken avdrag för ålder. Om man nu inte har något exklusiv raritet då det kanske snarare är ett tillägg för åldern...
Är väldigt lätt att värdera ett ur, vi gör det själva varje gång vi köper ett begagnat ur.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Men marknadsvärde innebär ju i praktiken avdrag för ålder. Om man nu inte har något exklusiv raritet då det kanske snarare är ett tillägg för åldern...
Brookfield hade i avtalet att de ökade värdet med 4% per år när jag hade min första 16570 försäkrad hos dom.
2000kr per år utan självrisk och täckte i princip ALLT, skulle få samma belopp (första året) som jag själv betalade för klockan.
När jag sålde klockan efter 6 månader fick jag tillbaka halva årsavgiften.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Folksam Stor skyddar upp till 80" utanför hemmet (och givetvis mer inom hemmet). Folksam ersätter till marknadsvärdet och har inget procentuell årlig minskning eller dylikt.
 

gaia

Breitling
En fråga kring Brookfields klockförsäkring. Vad betyder:

"
FULL BETALNING
Om vi betalar hela försäkringsbeloppet för ett föremål, ett par eller ett set, så äger vi föremålet och har rätt att överta det
"

???
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
En fråga kring Brookfields klockförsäkring. Vad betyder:

"
FULL BETALNING
Om vi betalar hela försäkringsbeloppet för ett föremål, ett par eller ett set, så äger vi föremålet och har rätt att överta det
"

???
Om du anmäler uret stulet, får utbetalning och sedan kryper uret fram igen är det inte längre ditt. Då äger försäkringsbolaget, som gjort utbetalningen till dig, objektet.
Edit: Detsamma gäller för skadat objekt om hela försäkringsbeloppet betalas ut.
 

gaia

Breitling
Pratade precis med Folksam, som inte kunde ge mig några besked på hur klockan kommer värderas om den blir snodd etc. Mycket märkligt tycker jag. Man vill ju veta detta när man skaffar försäkring. Dom sa att jag var tvungen att prata med en skadereglerare och kunde koppla mig dit. Med andra ord verkar dom inte vilja sälja.

Ringde Brookfield och dom svarade Direkt. Mkt trevliga. Blir nog dom!
 
Senast ändrad:
Topp