• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockihimmelsfärd

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Att om man föredrar en Tag framför PP, AP, RM så har man rätt dålig smak alternativt har inte koll på grejerna. Sen är ju smaken som baken så klart och hade jag haft den plånkan så hade jag köpt något helt annat.
Som jag antog då.

Vadå inte koll på grejerna? :bored:

Men det är ju subjektivt som du säger. Själv klarar jag inte av AP eller RM. Tycker dom ser tacky ut och skulle aldrig bära en.

Tycker din kommentar var lite onödig eftersom du själv vet att smaken är som baken.

Enligt mig knäcker hans Tag alla andra klockor där (SMPn är iofs också bra som fan). Men elitism gillar jag inte. Dyrare != snyggare :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag antog då.

Vadå inte koll på grejerna? :bored:

Men det är ju subjektivt som du säger. Själv klarar jag inte av AP eller RM. Tycker dom ser tacky ut och skulle aldrig bära en.

Tycker din kommentar var lite onödig eftersom du själv vet att smaken är som baken.

Enligt mig knäcker hans Tag alla andra klockor där (SMPn är iofs också bra som fan). Men elitism gillar jag inte. Dyrare != snyggare :)
Elitism? Handlar väl snarare om att det är haute horologie som dissas till förmån för något väldigt alldagligt, det har inget att göra med pris.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Elitism? Handlar väl snarare om att det är haute horologie som dissas till förmån för något väldigt alldagligt, det har inget att göra med pris.
Jag tolkar ditt inlägg som att "Självklart är APn snyggare än Tag Heuern, annars har du ingen koll. Vet du inte hur mycket den kostar!"

Och ska vi vara såna är Calibre 5-verket i @Wiliamo 's tag bättre än AP:ns verk så du kan haute horologie:a hur mycket du vill. Enligt mig är det en ful klocka jag aldrig skulle bära.

Du nämnde ingenting om hantverket, utan bara att man tydligen inte hade koll om man tyckte TAGen var snyggare. Vilket den är. (Subjektiv åsikt, såklart).

Tycker mest det var en onödig kommentar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tolkar ditt inlägg som att "Självklart är APn snyggare än Tag Heuern, annars har du ingen koll. Vet du inte hur mycket den kostar!"

Och ska vi vara såna är Calibre 5-verket i @Wiliamo 's tag bättre än AP:ns verk så du kan haute horologie:a hur mycket du vill. Enligt mig är det en ful klocka jag aldrig skulle bära.

Du nämnde ingenting om hantverket, utan bara att man tydligen inte hade koll om man tyckte TAGen var snyggare. Vilket den är. (Subjektiv åsikt, såklart).

Tycker mest det var en onödig kommentar.
Du får tycka precis vad du vill, exempelvis får du gilla Steinhart, detta är ju ett diskussionsforum. Jag är även tillåten att tycka att man har noll koll om man dissar PP, AP och RM till förmån för Tag. Men du som nyss frågade om varför det heter "kvartsklockor" kan ju berätta för mig hur det kommer sig att cal 5 är bättre än APns urverk.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Du får tycka precis vad du vill, exempelvis får du gilla Steinhart, detta är ju ett diskussionsforum. Jag är även tillåten att tycka att man har noll koll om man dissar PP, AP och RM till förmån för Tag. Men du som nyss frågade om varför det heter "kvartsklockor" kan ju berätta för mig hur det kommer sig att cal 5 är bättre än APns urverk.
Haha. Fantastiskt svar från dig. Okunskap om ett visst begrepp/ord även om jag vet vad det innebär berättar inte så mycket om min kunskap eller smak ändå och det vet du själv.

Både av egen erfarenhet av Calibre 5 (som tappade 2 sekunder på tre månader när jag mätte varje dag) och andras, både privat och på forumets erfarenheter av APs verk. Har hört att de ska vara rätt kassa samt gå Sönder väldigt lätt.

Men det spelar ingen roll. Du kan inte säga "det säger mer om dig än klockorna" när någon skriver sin personliga åsikt. Jag reagerade då jag uppfattade det ganska kaxigt.

Vill du fortsätta kan vi göra det över PM för tråden handlar inte om subjektiva åsikter :)
 
Jag tolkar ditt inlägg som att "Självklart är APn snyggare än Tag Heuern, annars har du ingen koll. Vet du inte hur mycket den kostar!"

Och ska vi vara såna är Calibre 5-verket i @Wiliamo 's tag bättre än AP:ns verk så du kan haute horologie:a hur mycket du vill. Enligt mig är det en ful klocka jag aldrig skulle bära.

Du nämnde ingenting om hantverket, utan bara att man tydligen inte hade koll om man tyckte TAGen var snyggare. Vilket den är. (Subjektiv åsikt, såklart).

Tycker mest det var en onödig kommentar.

Nu jävlar du...

Du anser alltså att ett verk som inte är ombyggt alls utan bara har en logga på designen som dessutom är ett väldigt gammalt verk, med halvdana lösningar och billighets-utvägar och är byggt för massproduktion. 2824 är även inte ett kronografverk, så du är ju rejält ute och snurrar om du på allvar precis ens jämförde (och tyckte det var bättre korkat nog) än ett verk som vunnit många priser för sin precision, gångbarhet, estetisk finishering, funktionell finishering (härdade och diamantpolerade tappar.) och har en mycket hög kvalité kronografmodul med pelarhjul.
Som dessutom är tunnare. Handgjort. Inte stansat från en plåt.

Men absolut, du har säkert rätt att Calibre 5 är bättre, så klargör gärna för mig varför jag har fel! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Stefanweei du blandar ihop smak och hantverk. Jag har inte sagt att cal 5 är ett dåligt urverk men att jämföra ett "moddat" ETA 2824 med RM eller AP blir löjligt.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Nu jävlar du...

Du anser alltså att ett verk som inte är ombyggt alls utan bara har en logga på designen som dessutom är ett väldigt gammalt verk, med halvdana lösningar och billighets-utvägar och är byggt för massproduktion. 2824 är även inte ett kronografverk, så du är ju rejält ute och snurrar om du på allvar precis ens jämförde (och tyckte det var bättre korkat nog) än ett verk som vunnit många priser för sin precision, gångbarhet, estetisk finishering, funktionell finishering (härdade och diamantpolerade tappar.) och har en mycket hög kvalité kronografmodul med pelarhjul.
Som dessutom är tunnare. Handgjort. Inte stansat från en plåt.

Men absolut, du har säkert rätt att Calibre 5 är bättre, så klargör gärna för mig varför jag har fel! :)

Orkar inte :(

Haha. Men uppskattar att du tar det så personligt. På något sätt.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
@Stefanweei du blandar ihop smak och hantverk. Jag har inte sagt att cal 5 är ett dåligt urverk men att jämföra ett "moddat" ETA 2824 med RM eller AP blir löjligt.
Fast du sa att man inte har någon koll om man föredrar Tag framför AP...
Det är bara subjektivt då de flesta(!) köper klocka efter utseende och inte urverket.
 
Min "koll" tar jag som sagt från vad jag har hört av AP-ägare samt min egna erfarenhet :)

Du får tycka vad du vill. Jag tycker fortfarande att AP RO är fula klockor.

Absolut, det tvekar jag inte.
Min "koll" kommer från ett antal års erfarenhet inom klockbranschen där båda företag varit involverade samt mina nuvarande studier på Urmakarskolan och därmed djupare förståelse i hur och varför verk fungerar.

Du får tycka som du vill, det säger jag inget om, jag är helt för åsiktsfrihet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast du sa att man inte har någon koll om man föredrar Tag framför AP...
Det är bara subjektivt då de flesta(!) köper klocka efter utseende och inte urverket.
Vissa föredrar Kia framför Lambourghini också men att påstå att Kian är en bättre bil blir lite löjligt (och det har inget med smak att göra).
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vissa föredrar Kia framför Lambourghini också men att påstå att Kian är en bättre bil blir lite löjligt (och det har inget med smak att göra).
Snackar ju mest om utseendet.

Och ja, Kian är nog en bättre stads- eller familjebil (om vi ändå ska gå in på det argumentet)
 
Topp