• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockihimmelsfärd

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Elitism? Handlar väl snarare om att det är haute horologie som dissas till förmån för något väldigt alldagligt, det har inget att göra med pris.

Nu hojar du i sillröran.....det enda som förenar de tre klockorna är att de är huggormsdyra.....sitter på var och varannan Ryss.....för mig har de inget med haut klockeri att göra.....
 

Wiliamo

Panerai
Äh, alla vet väl att det är @yonsson som definierar rättesnöret!?
giphy.gif
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu hojar du i sillröran.....det enda som förenar de tre klockorna är att de är huggormsdyra.....sitter på var och varannan Ryss.....för mig har de inget med haut klockeri att göra.....
Nu blandar du ihop smak och tillverkning...
Du vet ju mycket väl vad jag menar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
För oss som inte vet, har du lust att utveckla?:)

Precis som du skriver så har alla rätt att ha en åsikt.

Mina är följande

Den AP du visar är svinful och ser ut som något från Invicta, må så hända att det är mycket jobb bakom verket med det hindrar ju inte det faktum att man inte certifierar gången eller att de brukar gå sönder.

PP eller Nautilusen är uttjatad och urverket (324! lider av problem, min klocka med det verket var inne två gånger på mindre än två år pga produktionsfel. Förövrigt är länken svinful och ger mig TAG Heuer Link vibbar.

Millen kan vara bra, ingen aning om. Tycker dock den är ful och blir verkligen inte imponerad över att någon äger den.

Kort sagt, dyra klockor men enkelt att köpta för någon som har deg... Krävs ju ingen kunskap direkt för köp..

Med det sagt så är de självklart roligare än en Tag.
 

Wiliamo

Panerai
Precis som du skriver så har alla rätt att ha en åsikt.

Mina är följande

Den AP du visar är svinful och ser ut som något från Invicta, må så hända att det är mycket jobb bakom verket med det hindrar ju inte det faktum att man inte certifierar gången eller att de brukar gå sönder.

PP eller Nautilusen är uttjatad och urverket (324! lider av problem, min klocka med det verket var inne två gånger på mindre än två år pga produktionsfel. Förövrigt är länken svinful och ger mig TAG Heuer Link vibbar.

Millen kan vara bra, ingen aning om. Tycker dock den är ful och blir verkligen inte imponerad över att någon äger den.

Kort sagt, dyra klockor men enkelt att köpta för någon som har deg... Krävs ju ingen kunskap direkt för köp..

Med det sagt så är de självklart roligare än en Tag.
Intressanta infallsvinklar, helt klart. Kan hålla med dig förutom att 5711:an skulle vara uttjatad. I mitt fall var det bara en häftig upplevelse då jag fortfarande är ganska novis och inte fått möjligheten att klämma på liknande grejer förut, och därav imponerade det mig personligen :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Intressanta infallsvinklar, helt klart. Kan hålla med dig förutom att 5711:an skulle vara uttjatad. I mitt fall var det bara en häftig upplevelse då jag fortfarande är ganska novis och inte fått möjligheten att klämma på liknande grejer förut, och därav imponerade det mig personligen :)

Hehe, jag förstår att det var kul, klockor är nästan alltid kul :)

Personligen vad jag tycker är kul är så brett och det förändras ständigt. Vintagerolex är en favorit men nu har jag snöat in på att köpa alla de klockor jag ville köpa när jag var ung.


Sist vart det en Breitling :)

20160502_170754.jpg


Och jag älskar klockan..

Tror en klockas själ är viktig för mig.
 

Wiliamo

Panerai
Hehe, jag förstår att det var kul, klockor är nästan alltid kul :)

Personligen är vad jag tycker är kul så brett och det förändrad ständigt. Vintagerolex är en favorit men nu har jag snöat in på att köpa alla de klockor jag ville köpa när jag var ung.


Sist vart det en Breitling :)
Det som är så kul med det här intresset, det är så otroligt brett och involverar så många olika typer av personer, finns ju oändligt med grenar av vad man kan intressera sig för. Vintagerolex som du nämner är ju en fantastisk del av det där det alltid finns något gott att sukta efter :)

Sett till klockorna i den här tråden så var det, som sagt, en jättehäftig upplevelse att få bära och se på så pass nära håll, även om jag själv kanske aldrig kommer stå med en egen RM-3501 eller AP ROO på handleden. Förstod nästan direkt vid trådstart att det skulle få igång forumet litegrann, sånt är alltid kul. På gott och ont:D
 
Det som är så kul med det här intresset, det är så otroligt brett och involverar så många olika typer av personer, finns ju oändligt med grenar av vad man kan intressera sig för. Vintagerolex som du nämner är ju en fantastisk del av det där det alltid finns något gott att sukta efter :)

Sett till klockorna i den här tråden så var det, som sagt, en jättehäftig upplevelse att få bära och se på så pass nära håll, även om jag själv kanske aldrig kommer stå med en egen RM-3501 eller AP ROO på handleden. Förstod nästan direkt vid trådstart att det skulle få igång forumet litegrann, sånt är alltid kul. På gott och ont:D
Klart att det är en kul upplevelse. Jag gillar inte Bugatti Weyron för att den är ful och mest bara konstruerad för att gå fort rakt fram. Men visst skulle det vara en upplevelse att provsitta eller rent av provköra en.

Att det sen blir diskussioner är inte så konstigt eftersom klockor kan diskuteras med så många olika infallsvinklar. Man kan göra det rent matematiskt vetenskapligt och komma fram till att quartzklockor är klart bäst. Men sedan finns ju den känslomässiga och filosofiska biten. Då kan man vara hur oenig som helst, men ingen kan vinna annat än många likes, eftersom det inte går att räkna ut vetenskapligt vem som har den rätta känslan och filosofin för mekaniska klockor.

Så det är bara att stå på sig för sina åsikter och vägra skämmas för dem.

Själv dissar jag alltid mina personliga kompisars klockor, men då är det egentligen inte klockorna jag dissar utan ägaren. ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Åsikter är arselen, alla har en. :D
Jag tycker diskussionen blir lite skev. Jag hade aldrig köpt de klockorna om jag hade haft de pengarna men jag kan ändå uppskatta innovationerna och hantverket som ligger bakom.

Hur det kommer sig att en isad platina DD är det coolaste som finns medan en RM inte är det enligt detta forum är för mig en gåta.
 

jhm

Panerai
image.jpeg

Jag och min skepparkrans bjuder på en till bild, dubbelpipigt med Patek och Richard Mille ;)
Pateken är tidlöst vacker i mina ögon, även om jag nog personligen hade köpt både Vacheron Overseas eller JLC Master Memovox långt före Nautilusen kom på fråga. Trevlig gtg nevertheless. :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hur det kommer sig att en isad platina DD är det coolaste som finns medan en RM inte är det enligt detta forum är för mig en gåta.
Du skriver myycket här yonsson; det där var bland det bästa i all sin enkelhet.
Tycker precis likadant. Hur kan förgyllda/platina (och) isade Rolex (fina är de självklart) vara hetare än haute horlogerie är även för mig en gåta. Jag gjorde ju själv valet att köpa en VC i stål i stället för exempelvis en Rolex i guld. För 73:e gången kan jag använda min Volvo-liknelse; varför köra en Volvo med guldkaross i stället för en "vanlig" Ferrari...

Edit: jag reserverar mig givetvis emot att man kanske tycker det ena är snyggare än det andra, men ändock..
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Det är alltid trevligt att klämma på klockor man inte vanligen har chans att klämma på. Jag hade uppskattat att vara i dina skor @Wiliamo.

Trevligt att du delar med dig.
 

Wiliamo

Panerai
Det är alltid trevligt att klämma på klockor man inte vanligen har chans att klämma på. Jag hade uppskattat att vara i dina skor @Wiliamo.

Trevligt att du delar med dig.
Det var lite trådens grundsyfte, kul att du uppskattade det :) som jag nämnt tidigare är det en alldeles speciell känsla att få möjligheten att klämma på dylika klockor på nära håll (då menar jag inte på en klädd bricka hos AD ;)). Det var jättekul och trots att jag inte är någon mästerfotograf tänkte jag att det ändå borde passa att visa upp här :D
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Åsikter är arselen, alla har en. :D
Jag tycker diskussionen blir lite skev. Jag hade aldrig köpt de klockorna om jag hade haft de pengarna men jag kan ändå uppskatta innovationerna och hantverket som ligger bakom.

Hur det kommer sig att en isad platina DD är det coolaste som finns medan en RM inte är det enligt detta forum är för mig en gåta.

En isad DD är lika illa det....oftast......allt beror på vem som bär klockan.....persona är 90%.....en RM ägare på forat vore väl nåt......men domen om klockan hänger på ägarens agerande.....DD i olika smaker finns det ju gott om......osålda X ägare kan ju ta sig en funderare....
 

osynlig

Breitling
Wow vilka klockor! Måste varit en riktig häftig upplevelse! Dock förstör jag inte hur vissa medlemmar i denna tråd inte kan lägga undan sin svenska avundsjuka och säga grattis till dig som fick sitta klämma och känna på dom istället för att slänga hat bara för att ni själva aldrig kommer äga något liknande.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Wow vilka klockor! Måste varit en riktig häftig upplevelse! Dock förstör jag inte hur vissa medlemmar i denna tråd inte kan lägga undan sin svenska avundsjuka och säga grattis till dig som fick sitta klämma och känna på dom istället för att slänga hat bara för att ni själva aldrig kommer äga något liknande.
Svensk avundsjuka..? Den ser man faktiskt sällan här. Flera som postat här har ju belägg för varför dom inte gillar klockorna som visats upp i tråden. Det behöver alltså inte vara avundsjuka. Det är tre dyra åbäken, en klassiker och två jävligt andra dyra klockor med udda utseende. Köper helt att inte många gillar hur dom ser ut.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Personligen tror jag att man bör äga klockan och bruka den ett tag innan man är redo att avkunna dom men det är bara jag.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Pateken skulle jag gärna äga. Nummer två blir TS Aquaracer...
Estetiskt är jag helt med dig att den är på andraplats. Hade dock gärna testat att traska runt med en RM. 100% för hiphop-igotmoney-känslan dock. Tycker dom är rätt fula i övrigt. Apn är cool, men för jävla bamsestor och lite mycket kladd.
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Wow vilka klockor! Måste varit en riktig häftig upplevelse! Dock förstör jag inte hur vissa medlemmar i denna tråd inte kan lägga undan sin svenska avundsjuka och säga grattis till dig som fick sitta klämma och känna på dom istället för att slänga hat bara för att ni själva aldrig kommer äga något liknande.
Kul med bump, hade missat den här tråden helt. Känns dock inte som att någon slängt hat. Snarare att klocksnackare har åsikter om klockor.
@Wiliamo - gillar dessutom skepparkransen ;)
 
Topp